عامل موثر بر موفقیت اپلیکیشن فوتبالی چیست؟

زمان مطالعه : 11 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

اپلیکیشن فوتبالی، یک مرجع خبری به روز از آخرین تحولات فوتبال ایران و جهان است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در هر لحظه و هر جا، علاوه بر پیگیری از اخبار مربوط به فوتبال، به گفتگو با طرفداران تیم خود و یا اصطلاحاً کُری‌خوانی با طرفداران تیم مقابل بپردازند. در واقع، فوتبالی توانسته مشتاقان فوتبال را در یک اپلیکیشن گرد آورد. این اپلیکیشن به صورت رایگان در اپ استورهای مختلف قابل دسترسی است. فوتبالی علاوه بر اپلیکیشن، دارای سایت نیز می‌باشد که توسط تیم آدران تولید و توسعه یافته است. این اپلیکیشن در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار نصب در اپ استورها دارد که ۸۰۰ هزارتای آنها در سیستم عامل اندروید و ۱۰۰ هزارتا در سیستم عامل iOS است.

اگر اهل فوتبال، هیجانات، اخبار و حواشی آن هستید، اما وقت زیادی برای تماشای تلویزیون و پیگیری اخبار در کانال‌های مختلف ندارید،  فوتبالی بهترین گزینه برای شما است. شما  می‌توانید با دانلود رایگان اپلیکیشن فوتبالی، به نتایج زنده، اخبار، سر تیتر روزنامه‌ها، موقعیت تیم‌های مختلف در جدول رده‌بندی، آمار و ارقام بازی‌ها و پیش‌بینی مسابقات دسترسی داشته باشید.

در این پست، همانند سایر داستان‌های موفقیت توسعه‌دهندگان ایرانی، با جناب شهریاری، مدیر محصول اپلیکیشن فوتبالی، مصاحبه‌ای داشتیم. به علاوه، اپلیکیشن فوتبالی، یکی از موفق‌ترین ناشرین تپسل است که توانسته به درآمدزایی نسبتاً خوبی از نمایش تبلیغات برسد. در این مصاحبه درباره موضوعاتی نظیر ایده شکل‌گیری فوتبالی، روش‎های جذب کاربر، عوامل موثر بر موفقیت و مدل‌های درآمدزایی اپلیکیشن‌ فوتبالی گفتگو می‌کنیم.

 مصاحبه با فوتبالی

 

۱- آقای شهریاری لطفاً خودتون رو معرفی کنید و از تجربیات کاریتون بگین

سلام، من احمد شهریاری هستم و در حال حاضر، به عنوان مدیر محصول در مجموعه فوتبالی مشغول به کار هستم. در واقع، من از سال ۹۳ تا به حال روی مجموعه فوتبالی کار می‌کنم. البته، من در ابتدا دولوپر فوتبالی بودم و پیش‌زمینه فنی دارم. فوتبالی توسط من و یکی از دوستانم حدود ۴ سال پیش راه‌اندازی شد و بعد از یک سال به مجموعه آدران اضافه شد.

 

مصاحبه با احمد شهریاری، مدیر محصول اپلیکیشن فوتبالی

۲- ایده شکل‌گیری فوتبالی رو توضیح بدین. ابتدا وب‌سایتتون لانچ شد و بعد اپلیکیشن یا بالعکس؟

ایده فوتبالی اواسط سال ۹۳ شکل گرفت. من اون موقع حدود یک سال و تیم تجربه دولوپ کردن اپلیکیشن‌های اندروید رو داشتم و اون زمان مارکت خیلی بکر بود برای انتشار اپلیکیشن و من هم به عنوان یک دولوپر، به دنبال ساخت یک اپلیکیشن اندروید بودم. از طرف دیگه، خیلی اهل فوتبال بودم؛ اون موقع ها یه سایتی بود به اسم هواداری که خیلی برام جذاب بود و همیشه پیگیری میکردم مطالب و آپدیت‌های سایت هواداری. کلاً ایده جذابی بود که آدمای اهل فوتبال میتونن تو یه پلتفرمی درباره موضوع مورد علاقه‌شون با هم صحبت کنن. اونجا بود که تصمیم گرفتم یک اپلیکیشن درباره فوتبال و حواشی اون بسازم. با تحقیقات بیشتر درباره این موضوع متوجه شدم که نتایج زنده فوتبال و چت کردن افراد با هم میتونه خیلی جذاب باشه برای هوادارای فوتبال.

ابتدا اپلیکیشن روی کافه بازار لانچ شد و سایت خیلی دیرتر، بعد از حدود ۲ سال راه‌اندازی شد

۳- مدت زمان اجرایی شدن ایده‌تون چقدر بود؟

از طراحی‌های اولیه و پروتوتایپ، از آبان ۹۳ شروع شد و کار فنی اپ هم از بهمن ۹۳ شروع شد. نسخه اولیه فوتبالی، ۱۵ فروردین ۹۴ روی کافه بازار قرار گرفت؛ بنابراین، لانچ اولیه فوتبالی تقریباً ۳-۴ ماه زمان گرفت. یک سال بعد از لانچ که به مجموعه آدران اضافه شدیم، تیم فوتبالی گسترده‌تر شد

۴- در حال حاضر، چند نفر در فوتبالی مشغول به کار هستن؟ چه تیم هایی دارین و هر تیم چه وظایفی بر عهده داره؟

در حال حاضر، ۲ تیم کلی در مجموعه فوتبالی داریم: تیم محصول و تیم محتوا. تیم محصول، ۱۰ نفر هستن که شامل بچه‌های فنی و UI که شامل فرانت-اند، بک-اند دولوپر و موبایل دولوپر میشن. تیم محتوا هم که تقریباً ۱۵ نفر هستن؛ بعضی از این بچه‌ها داخل شرکت فعالیت دارن و بعضیا خارج از شرکت در حال تهیه محتواهایی مثل گزارش‌های فوتبالی هستن و در واقع، کارهای میدانی انجام میدن. با بعضی از افراد تیم محتوا هم به صورت دورکاری همکاری داریم.

اعصای تیم فوتبالی

 

۵- قبل از فوتبالی، اپلیکیشن دیگه‌ای هم دولوپ کرده بودین و آیا موفق بود؟

من به شخصه، قبل از فوتبالی، چندتا اپلیکیشن دولوپ کرده بودم؛ مثلاً اپلیکیشن سیب که کالری غذاها رو محاسبه میکرد، ولی خیلی با موفقیت همراه نبود. در شرکت‌های قبلی هم که کار میکردم، تجربه ساخت چندین اپلیکیشن رو داشتم ولی متاسفانه هیچکدوم چندان موفقیت‌آمیز نبودند.

۶- به نظرتون عامل موفقیت اپلیکیشن فوتبالی چی بوده؟

به نظرم این سوال، سوال نسبتاً سختیه و شاید خیلی جواب دقیق نداشته باشه. قطعاً عوامل زیادی در موفقیت فوتبالی موثر بوده ولی به نظرم یکی از مهم‌ترین عامل‌ها، زمان مناسب و درست برای ساخت چنین اپلیکیشنی بود. سال ۹۳-۹۴، بازار اپلیکیشن‌های موبایل خیلی بکر بود، تعداد رقبا کم بودند و جذب کاربر خیلی راحت‌تر از الان بود که خودش مزیت قابل توجهیه. نکته دیگه‌ای که به نظرم مهمه اینه که فردی که داره اپلیکیشن رو دولوپ میکنه یا سازندگان اون محصول باید به صورت عمیق در جریان محصول باشن تا بتونن کاربر رو درک کنن و چیزی که کاربر مد نظرش هست رو ارائه بدن. مثلاً من خودم خیلی اهل فوتبال بودم و همین موضوع، خیلی از تصمیم‌گیری‌ها رو ساده‌تر کرد. عامل دیگه هم که سرسختی و زود ناامید نشدن هست به نظرم. ما خودمون در فوتبالی، پستی و بلندی‌هایی وجود داشته و بعضی جاها ناامید شدیم ولی همچنان ادامه دادیم.

در کالج تپسل بخوانید!  بررسی کمپین تبلیغاتی های خارجی و ایرانی بازگشت به مدرسه

۷- چه مدت بعد از لانچ اپلیکیشنتون به رشد کاربر رسیدین؟

همونطور که گفتم، چون اپلیکیشن ما در زمان درستی لانچ شد، کاربران به صورت خودجوش اپ رو نصب میکردن. وقتی ما وارد بازار شدیم، بازار به هیچ عنوان اشباع نشده بود و هیچ اپلیکیشن فوتبالی به زبان فارسی در ایران وجود نداشت. به علاوه، چون از ابتدا اپلیکیشن باکیفیتی بود در این حوزه، خیلی خوب نصب گرفت. اکثر نصب‌ها هم ارگانیک بود. ما در ۲-۳ ماه اول، بیش از ۲۰ هزار نصب آوردیم که خب بیش از انتظارمون بود در اون زمان و به همین دلیل، مجبور شدیم چندین بار سرورهامون رو جابجا کنیم.

۸- برای این رشد در ابتدا کار خاصی انجام دادین یا مثلا حمایت کافه بازار داشتین ؟ از روش‌های بازاریابی هم استفاده کردین؟

اغلب کاربران ما وقتی اپ رو نصب میکردن و ازش رضایت داشتن، به بقیه هم معرفی میکردن و در واقع، کیفیت محصول بود که محصول رو تبلیغ میکرد. به جرات میتونم بگم که ما تا ۲ سال اول، هیچ تبلیغاتی برای اپلیکیشن فوتبالی نداشتیم و بازاریابی خاصی نکردیم و اغلب نصب‌ها به صورت ارگانیک بود. صرفاً اپلیکیشن در کافه بازار قرار داشت و خود کافه بازار یه سری بنرهای مناسبتی میرفت. ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نصبمون تقریباً ارگانیک بود. بعد از مدتی که بزرگ‌تر شدیم و نیاز به رشد سریع‌تری داشتیم، از روش‌های مختلفی استفاده کردیم. در هر برهه زمانی، بسته به زمان و شرایط موجود، از یکی از روش‌ها بهره بردیم. به عنوان مثال، وقتی تلگرام رو بورس بود، از تبلیغات در کانال‌های تلگرامی استفاده کردیم. بعد از اون، با شبکه‌های تبلیغاتی داشتیم. یکی دیگه از راه‌های موثری که برای جذب کاربر استفاده کردیم، در خود اپلیکیشن بود که از کاربران اپ میخواستیم اپ رو به دوستانشون معرفی کنند.

۹- هزینه کردن برای جذب کاربر رو تو ایران موثر میدونید؟ خودتون از کدوم روش‌ها بهترین نتیجه رو گرفتین؟

به نظر من، تبلیغات هدفمند کردن در ایران کار سختی هست، به خصوص اپلیکیشن‌هایی مثل ما که مخاطب خاص داره، این کار سخت‌تر هم هست. چرا که برای داشتن تبلیغات موثر، باید تبلیغ مورد نظر به مخاطب هدف نمایش داده بشه. برای اپلیکیشن ما، بهترین روش جذب کاربر، ارگانیک بوده، اما تبلیغات هدفمندی که در رسانه‌های مرتبط نمایش دادیم، موفق بود.

۱۰- بعد از آماده شدن برنامه‌تون، برای انتشار اولیه از چه ایده‌هایی استفاده کردید؟ Soft lunch، Focus group، گروه‌های تلگرامی و

ما چندین و چند مرحله لانچ داریم. لانچ‌های درون‌تیمی که کل شرکت تست میکنند، بعد از اون، گوگل پلی هست که برای درصد کمی از افراد، ورژن‌ها را ارائه میدیم. در ابتدا، ۱۰% و به مرور زمان این درصد زیاد میشه تا اینکه نسخه کامل بشه و به دست همه کاربرا برسه.

۱۱- لطفاً مدل درآمدی فوتبالی رو توضیح بدین.

اپلیکیشن فوتبالی، سه نوع مدل درآمدی داره: ۱- درآمد حاصل از تبلیغات که در حال حاضر با تپسل همکاری داریم. ۲- اسپانسرشیپ و ۳- خرید درون‌برنامه‌ای

۱۲- فوتبالی با پلتفرم‌های تبلیغاتی دیگری هم همکاری داشته؟ وجه تمایز سایر پلتفرم‌ها و تپسل رو چی میدونید؟

بله، ما SDK های تبلیغاتی زیادی رو تست کردیم، از شبکه‌های تبلیغاتی بزرگ گرفته تا اون دسته از شبکه‌های تبلیغاتی کوچک و گمنام؛ ولی هیچکدوم عملکرد خوبی نداشتند و انقدر درآمد کمی داشت که اصلاً ارزش نداشت به تجربه کاربری آسیب بزنیم. بنابراین تمامی SDK های تبلیغاتیمون رو حذف کردیم. بعد از اینکه همکاریمون رو با تپسل شروع کردیم، به خصوص تبلیغات همسان، به طرز چشم‌گیری درآمد حاصل از تبلیغاتمون افزایش داشت. پارامترهای زیادی باعث ایجاد تمایز بین تپسل و سایر شبکه‌های تبلیغاتی شده. تنوع اد فرمت‌ها، پرداخت پول بیشتر به ناشرین و تنوع محتواهای تبلیغاتی از جمله این پارامترها است.

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه با بازی کالر کراش (Color Crush)

۱۳- از چه Ad Format هایی در اپلیکیشنتون استفاده میکنید و به چه شکل پیاده سازی شده اند؟

در حال حاضر، ما از تبلیغات نیتیو (همسان) در اپلیکیشن فوتبالی استفاده می‌کنیم و به زودی قراره تبلیغات بنری هم اضافه بشه.

۱۴- چرا تبلیغات همسان (native

مسلماً تبلیغات نیتیو، بهترین نوع تبلیغات هست؛ چون به هیچ عنوان کاربر رو اذیت نمیکنه و به تجربه کاربری آسیب نمیزنه و از طرفی، تبلیغات رو برای کاربر باورپذیرتر میکنه که باعث تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات میشه.

۱۵- در پیاده‌سازی تبلیغات در اپلیکیشنتون چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی داشتید؟

خیلی نمیشه اسمش رو نوآوری گذاشت ولی ما تمامی جایگاه‌های تبلیغاتی رو تست کردیم و عملکردشون در هر یک از جایگاه‌ها اندازه‌گیری کردیم تا بهترین جایگاه‌ها رو برای نمایش تبلیغات انتخاب کنیم. این موضوع خیلی بهمون کرد و اینکه سعی کردیم تمام تبلیغاتمون، همسان با نمادها و محتواهای فوتبالی باشه تا برای کاربر کمتر حس تبلیغاتی بودن داشته باشه و همچنین، نرخ کلیک و کانورژن تبلیغات هم بهتر باشه.

۱۶- آیا پیاده‌سازی تبلیغات تاثیر منفی روی درامدتون داشته؟ استفاده از تبلیغات میتونه کاربرانتون رو آزار بده و یا احتمال خرید اون‌ها رو کم بکنه؟

با توجه به تجربیاتی که از همکاری با شبکه‌های تبلیغاتی قبلی بدست آوردیم، و همینطور، فیدبک‌هایی که از کاربران دریافت می‌کردیم، این ترس رو داشتیم که تبلیغات ممکنه باعث آزار کاربر بشه و به همین دلیل، سعی کردیم اضافه کردن تبلیغات رو از لایه‌های داخلی اپلیکیشن شروع کنیم. هرچه جلوتر رفتیم، فیدبک‌های خوبی از کاربران درباره تبلیغات همسان دریافت کردیم.

۱۷- پیاده سازی تبلیغات به جز کسب درامد، تاثیری در رفتار کاربرانتون داشته یا نه؟

بر اساس داده‌های حاصل از آنالیتیکس، تغییر رفتار خاصی مشاهده نشد.

۱۸- برای Track کردن رخدادهای داخل اپلیکیشن‌ و یا فعالیت‌های بازاریابی از چه ابزارهایی استفاده کردید؟ دیتاهای حاصل از این سیستم ها رو کجا اثر میدید؟

تمامی رخدادهایی (ایونت‌) که در اپلیکیشن اتفاق میفته و تمام فعالیت‌هایی که کاربر در اپلیکیشن انجام میده رو با استفاده از آنالیتیکس رصد و آنالیز می‌کنیم. این داده‌ها خیلی به روند توسعه محصول و تصمیم‌‌گیری‌ بهتر برای گام‌های بعدی کمک میکنه. ما در حال حاضر برای آنالیز داده‌ها از Fabric و Firebase استفاده می‌کنیم که با استفاده از Firebase، داده‌ها را بهتر تحلیل کنیم و همچنین، از سیستم تست A/B فایبربیس استفاده می‌کنیم. برای شمارش نصب‌ها، به خصوص در زمان جام جهانی که کمپین‌های خیلی بزرگی داشتیم، از سرویس‌های ترکر مثل adjust و tapstream استفاده کردیم.

۱۹- کدوم پارامترهای تحلیلی پنل تپسل برای شما مهم‌تر و کاربردی‌تر بودند؟

علاوه بر تعداد نمایش تبلیغ و میزان درآمد، نرخ کلیک و نرخ نصب هم از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.

۲۰- مشاوره‌های تیم ناشرین تپسل رو چقدر مؤثر می‌دونید؟

هر موقع ما با بچه‌های تپسل جلسه داشتیم،، خروجی خوب و سازنده‌ای بدست آوردیم. اونا به ما کمک کردن تا بهترین جایگاه‌های تبلیغاتی رو شناسایی کنیم و همینطور به پیاده‌سازی بهتر تبلیغات هم کمک کردن تا بهترین نتیجه رو بدست بیاریم. به علاوه، تپسل از پشتیبانی فنی خیلی قوی برخوردار هست؛ هر موقع مشکلی داشتیم، در سریع‌ترین زمان ممکن حل کردند. این هم یکی دیگه از وجه تمایزهای تپسل هست که در سوالات قبلی فراموش کردم بگم.

۲۱- پیش بینی شما برای آینده ی فوتبالی چیه؟ تا کجا میخواهید به بروزرسانی این برنامه ادامه بدید؟

امیدواریم که فوتبالی، رسانه اول فوتبال کشور بشه و در کوتاه‌مدت بتونه بیشتر از ۱ میلیون نصب بدست بیاره و همچنان به رشدش ادامه بده. زمان دقیقی نمی‌تونم بگم ولی به روز رسانی حالا حالاها ادامه خواهد داشت.

۲۲- برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن جدیدی دارید؟

خیر، در حال حاضر، برنامه خاصی نداریم

۲۳- پیام اصلی‌تون برای کسانی که در ابتدای راه توسعه‌دهندگی هستند چیه؟

برای ساخت یک محصول خوب، باید چند پارامتر مهم داشته باشید: ۱- اشتیاق لازم برای شروع کار داشته باشید، ۲- به جامعه دقت کنید تا نیازهای مردم رو متوجه بشین و بعد از اون، در راستای برطرف کردن نیاز جامعه تلاش کنید، ۳- به زمان بهینه برای انتشار برنامه توجه کنید و بهترین زمان و بازار رو انتخاب کنید، ۴- سرسختی داشته باشین در راهی که شروع کردین، بالاخره به چیزی که دوست دارید، میرسید.

 

ممنون از جناب شهریاری بابت زمانی که در اختیار ما قرار دادن. امیدوارم این مصاحبه برای شما مخاطبان کالج تپسل هم مفید واقع بشه. سوالات، پیشنهادها و انتقادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

    3 ديدگاه نظر دهيد

  1. با سلام و احترام.
    از خانم نازنین قاسمی برای این مصاحبه جامع و کامل تشکر می کنم. فوق العاده عالی بود.
    پیشنهاد دارم یک مصاحبه هم با برنامه نویس اپلیکیشن تلوبیون انجام دهید.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.