مصاحبه با اپلیکیشن هواشناس

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

هواشناس نرم افزاری است که با استفاده از روشهای کاملا متفاوت اقدام به ارائه گزارش آب و هوا می کند. هواشناس داده های خود را از ۱۸ منبع معتبر علمی هواشناسی دریافت و آنها را با هم ترکیب نموده و نتیجه ای بسیار دقیق را به شما نشان خواهد داد. لذا ترکیب اطلاعات هواشناسی چند منبع با یکدیگر و میانگین گرفتن از تمام اطلاعات باعث می شود که دقت نتایج به دست آمده بسیار بالاتر رود. طراحی کاربردی اپلیکیشن برای کاربران ایرانی، بومی‌سازی، ارائه هواشناسی به زبان فارسی، نمایش تاریخ شمسی و به صورت کلی، تجربه کاربری ساده از جمله دلایل موفقیت این اپلیکیشن ایرانی است. این اپلیکیشن در حال حاضر در بازار، بیش از ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد. اپلیکیشن هواشناس، یکی از ناشران موفق تپسل است که توانسته با اجرای درست تبلیغات درون برنامه، درآمد قابل توجهی را از تبلیغات کسب کند. همیشه اپلیکیشن‌های بازی نیستند که می‌توانند درآمد خوبی از تبلیغات درون اپ بدست آورند. هواشناس، از جمله مثال‌های نقض این گزاره است.

در این مصاحبه، با آقای فرهاد شیرزاد، توسعه‌دهنده اپلیکیشن هواشناس گفتگو می‌کنیم و درباره ایده شکل‌گیری برنامه، عوامل موفقیت، تجربیات و درآمدزایی این اپلیکیشن سوالاتی را مطرح می‌کنیم.

مصاحبه با فرهاد شیرزاد، توسعه دهنده اپلیکیشن هواشناس

۱- لطف کنید خودتون رو برای مخاطبان ما معرفی کنید و از تجربیات کاری­تون بگید تا مخاطبان کالج هم بیشتر باهاتون آشنا بشن.

سلام، من فرهاد شیرزاد هستم. حدود ۱۵ سال هست که در حوزه توسعه نرم‌افزار فعالیت میکنم. از حدود سال ۹۱ برنامه نویسی موبایل توجهم رو جلب کرد و درگیرش شدم. همزمان از سال ۹۲ در رشته هوش مصنوعی شروع به تحصیل کردم و در حال حاضر هم بیشتر فعالیت‌هام در این حوزه هست.

 

۲- ایده شکل‌گیری اپلیکیشن هواشناس رو توضیح بدین. آیا هواشناس نمونه­ خارجی داشت؟

من همیشه می‌دیدم که مردم از اپلیکیشن‌های هواشناسی توی گوشی‌هاشون استفاده می‌کنند ولی به دلیل متفاوت بودن تقویم، درک صحیحی از محتوا نداشتند. بررسی کردم و دیدم هیچ نرم‌افزار هواشناسی قابل قبولی از نظر خودم وجود نداره و شروع کردم به دیدن نرم افزارهای خارجی و طراحی‌های مدرن. یک طرح توجهم رو جلب کرد و ازش در صفحه اول برنامه که همون نمایش ساعتی وضعیت هوا هست استفاده کردم و بقیه طرح از خودم بوده و نیازسنجی و توسعه رو کاملا خودم انجام دادم.

 

۳- فکر می کردید با وجود برنامه های پیش فرض گوشی برای آب و هوا موفق باشید و در این راستا چی کار کردید که بتونید تمایز ایجاد کنید؟

من امکاناتی رو فراهم کردم که نرم افزارهای خارجی برای کاربر ایرانی ارايه نمی‌دن. تقویم فارسی، امکاناتی همانند وضعیت هوای جاده‌های ایران، وضعیت آلودگی هوای شهر‌ها، ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی به گوشی‌های کاربران و پشتیبانی که بسیار مهم هست و کاربرها می‌تونن مشکلاتشون رو راحت تر حل بکنن. اینها مواردی بود که فکر میکردم اگر خوب اجرا بشن میتونه خیلی طرفدار داشته باشه و یک هفته بعد از انتشار برنامه در در سال ۹۲ توی کافه‌بازار به عدد ۵۰۰ هزار نصب فعال رسیدیم که اون زمان مدیر محصول کافه‌بازار آقای مزدک پاکزاد به من فرمودند که همچین حالتی رو تجربه نکرده بودیم و یک رکورد هست.

 

۴- مدت زمانی که طول کشید تا ایده‌تون اجرایی بشه، چقدر بود؟

حدود ۱ ماه طول کشید تا به اولین نسخه برسیم.

 

۵- در حال حاضر، افراد دیگری هم در توسعه اپلیکیشن هواشناس به شما کمک می کنند؟

خیر، از اول خودم به تنهایی کار توسعه رو انجام دادم و در واقع توسعه هم به صورت مستمر نیست و در هر فصل مطابق با شرایط تغییراتی در برنامه میدم و یا امکانات جدیدی اضافه می‌کنم. آخرین تغییر این بوده که میشه تمام شهرهای جهان و حتی روستاهای شناخته شده رو هم سرچ کرد و اضافه کرد.

 

۶- قبل از هواشناس، اپلیکیشن یا بازی دیگه‌ای هم دولوپ کرده بودین و آیا موفق بود؟

بله، اولین برنامه‌ای که ساختم یک دیکشنری بود که چندین دیتابیس رو با هم ترکیب کرده بودم و بسیار استقبال شد و فروش خوبی داشت و من رو ترغیب به ادامه کار در حوزه اپلیکیشن کرد.

در کالج تپسل بخوانید!  بررسی تجربه تبلیغات در تلگرام

 

۷- به نظرتون عامل موفقیت اپلیکیشن‌ هواشناس چی بوده؟

اینکه برای کاربر ایرانی توسعه داده شده و المانهایی که کاربر ایرانی نیاز داره رو داره.

 

۸- چقدر زمان برای توسعه این اپلیکیشن صرف کردین؟

از سال ۹۲ در هر سال حدود ۵ آپدیت برای برنامه منتشر میشه و همینطور ادامه خواهد داشت.

 

۹- چه مدت بعد از لانچ ­اپلیکیشن به رشد کاربر رسیدین؟

همانطور که قبلا گفتم، در مدت یک هفته رکورد زدیم و برای من بسیار عجیب بود. در یک هفته ۵۰۰ هزار کاربر داشتم و سرور پاسخگوی اونهمه کاربر نبود و کلی دردسر ایجاد کرد.

 

۱۰- آیا زمان لانچ اپلیکیشن تاثیری در رشد اپلیکیشن داشته؟

بله، برنامه من یک نرم افزار هواشناسی هست و حدود مهرماه لانچ شد که شروع فصل سرما هست. برای همین حتی اپ‌استورها برنامه‌های هواشناسی رو در صفحه اولشون قرار می‌دادن.

 

۱۱- برای این رشد در ابتدا کار خاصی انجام دادین یا مثلا حمایت کافه بازار داشتین ؟

نه فقط اون جنبه طراحی برای کاربر ایرانی من رو امیدوار کرده بود و یجورایی میدونستم حتما موفق میشه. به لحاظ بصری هم برنامه چشم‌نواز و متفاوت بود و توجه جلب می‌کرد.

 

۱۲- برای جذب کاربر از چه ایده‌ها و روش‌های بازاریابی استفاده کردین؟

اوایل توی فروم‌ها پیغام گذاشتم و به چند سایت دانلود برنامه پیشنهاد قرار دادن توی سایتشون رو دادم و با یکی دو تا سایت بررسی اپلیکیشن‌ها هم همکاری کردیم. ولی هیچ گونه تبلیغات رسمی و برنامه ریزی شده‌ای نداشتیم و رشدمون تقریبا ارگانیک بوده.

 

۱۳- هزینه کردن برای جذب کاربر در ایران رو موثر میدونید؟ از کدوم روش‌ها بهترین نتیجه رو گرفتین؟

قطعا هزینه برای تبلیغات موثر هست به شرط اینکه استراتژی براش داشته باشیم. همه چیز آماده باشه و دقیقا برنامه ریزی کنیم به تمام اهداف برسیم و بعد ادامه بدیم. تبلیغات هدفمند باشه و تکنولوژی‌اش هم مهیا باشه. من خودم استراتژی‌ام تبلیغات رایگان بود. برنامه رو در کیفیت بسیار خوب ساختم و مطمعن بودم اپ‌استورها حمایت می‌کنن. اگر کاربر زیادی جذب نمی‌کردم، حتما از روش تبلیغات استفاده می‌کردم.

 

۱۴- بعد از آماده شدن برنامه‌، برای انتشار اولیه از چه ایده‌هایی استفاده کردید؟ Soft lunch، Focus group، گروه‌های تلگرامی و

نه من اون زمان بسیار کم تجربه بودم و بدون تست در اپ‌استور منتشر کردم. ولی چون کیفیت برنامه خوب بود در نهایت شرایط بعد لانچ راضی کننده بود. در حال حاضر برای انتشار برنامه از یک گروه تلگرامی کاربران هواشناس استفاده می‌کنم و در صورتی که مشکلی نبود انتشار اصلی انجام میشه. همچنین گوگل پلی امکاناتی در این زمینه داره که ازشون برای انتشار محدود استفاده می‌کنیم.

 

۱۵- مدل درآمدی اپلیکیشن­تون رو توضیح بدید.

هواشناس رایگان هست ولی خرید درون برنامه‌ای داره و مثلا کاربر می‌تونه بسته‌ای رو داخل برنامه بخره و هر شب وضعیت هوای روز بعد رو با پیامک دریافت کنه. ولی از ابتدا که پرداخت درون برنامه‌ای نبود، مبنای درامدزایی برنامه تبلیغات بود که بسیار هم موفق بود و هست.

 

۱۶- چه معیارها و ویژگی‌هایی باعث شد که برای درآمد زایی از طریق نمایش تبلیغات درون-اپ، تپسل رو انتخاب کنید؟ با پلتفرم‌های دیگه‌ای هم همکاری داشتید؟ وجه تمایز سایر پلتفرم‌ها و تپسل رو چی میدونید؟

بله با پلتفرم‌های دیگه هم همکاری داشتم ولی معمولا بعد از گذشت زمان و جذب اپلیکیشنهای بیشتر، همکاریشون تقلیل پیدا می‌کرد و یک طرفه رفتار می‌کردند. همیشه به دنبال یک سرویس‌دهنده تبلیغات با رفتار حرفه‌ای و با برنامه ریزی بلند مدت بودم که توی تپسل اون رو پیدا کردم. انواع مختلف رسانه‌ها و داکیومنت و پشتیبانی خوب و کمپین‌های زیاد از عوامل تاثیر گذار در انتخاب تپسل بود.

 

۱۷- تجربه‌­ شما در استفاده از تپسل پلاس چه­طور بوده؟ تپسل پلاس چه تغییری در درآمد شما از تبلیغات ایجاد کرده؟

تپسل پلاس تجربه جدیدی برای من بود و این که داخل برنامه من تبلیغات بین المللی نمایش داده می‌شه برام جالب بود و با بررسی دقیق میشه دید در نهایت درامدزایی بیشتری داشته.

 

۱۸- از چه Ad Format هایی در اپلیکیشن هواشناس استفاده میکنید و به چه شکل پیاده‌سازی شده‌اند؟

من به دلیل از بین نرفتن تجربه کاربری و زیبایی برنامه از تبلیغات همسان تپسل استفاده کردم که بسیار عالی عمل میکنه. به عنوان پشتیبان هم تبلیغات بنری استاندارد هست که در صورت نبود تبلیغ همسان نمایش داده می‌شن.

در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه تپسل با سازندگان بتلفیش

 

۱۹- در پیاده‌سازی تبلیغات در اپلیکیشن چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی داشتید؟ (محدودیت زمانی، قرار دادن در صفحه‌ی اول و …)

نمیشه گفت نوآوری ولی سعی کردم تبلیغات مزاحم کاربر نباشه و استفاده از تبلیغات همسان همرنگ برنامه کمک کرد تا کاربر با یک نرم افزار یکپارچه مواجه بشه و زمانی هم که کارش با برنامه تمام شد بعضا تبلیغات تمام صفحه نمایش میدیم.

 

۲۰- آیا پیاده‌سازی تبلیغات تاثیر منفی ای روی درآمدتون داشته؟ آیا نگران این نبودید که استفاده از تبلیغات میتونه کاربرانتون رو آزار بده؟

نه من با مدل درامدزایی تبلیغات بسیار موافق هستم و کاربرها فیدبک منفی زیادی نداشتند  در این مورد. قبلا در بخش فروشگاه برنامه می‌شد بسته‌ای رو خرید که تبلیغات رو حذف می‌کرد ولی کاربران ازش استقبالی نکردند و من هم حذفش کردم از فروشگاه. از ابتدا هم تبلیغات به صورت لایه به لایه اضافه شد و در نهایت تبلیغات همسان تپسل پازل رو تکمیل کرد و در بهترین وضعیت هستیم در حال حاضر.

 

۲۱- پیاده سازی تبلیغات به جز کسب درامد، تاثیری در رفتار کاربرانتون داشته یا نه؟

من فیدبکهایی داشتم که کاربرها تبلیغات و معرفی برنامه‌های دیگه براشون جالب بوده. به دلیل اینکه از تبلیغات همسان استفاده می‌کنم، بعضی کاربران فکر میکنن پیشنهاد دانلود یک برنامه دیگر از سمت ما هست و اگر خوششون بیاد پیام تشکر هم حتی ارسال می‌کنند. بخاطر همین ظاهرا بعضی کاربرها برای دیدن پیشنهادات یا همان تبلیغات به برنامه مراجعه می‌کنند.

 

۲۲- به‌ طور کلی، برای Track کردن اتفاقات داخل اپلیکیشن و یا فعالیت‌های بازاریابی از چه ابزارهایی استفاده کردید؟ Analytics)و  (Attribution trackers کدوم یکی از دیتاها براتون اهمیت بیشتری داره. دیتاهای حاصل از این سیستم ها رو کجا اثر میدید؟

من از ابزارهای گوگل آنالیتیکز و فایربیس استفاده می‌کنم و بیشتر دیتای کاربر یونیک روزانه و لحظه‌ای برام اهمیت داره و بررسی میکنم که مثلا در صورت وقوع یک اتفاق، مثل برف یا باران یا آلودگی هوا،  رفتار کاربران چطور هست و سعی میکنم اشکالات رو رفع کنم. همچنین از ابزارهای A/B تست موجود در پلتفرمهای ذکر شده هم استفاده می‌کنم.

 

۲۳- کدوم پارامترهای تحلیلی پنل تپسل برای شما مهم‌تر و کاربردی‌تر بودند؟

من بیشتر اوقات وضعیت eCPM رو بررسی و دنبال می کنم. میزان نمایش تبلیغ هم بررسی میشه.

 

۲۴- مشاوره‌های تیم ناشرین تپسل برای مدل پیاده‌سازی رو چقدر مؤثر می‌دونید؟

از این لحاظ تپسل بی‌نظیر هست و مایه دلگرمی هست که حس همکاری و همفکری رو انتقال می‌دن. من بسیار راضی هستم.

 

۲۵- برنامه‌­ای برای انتشار اپلیکیشن­‌های خود در خارج از کشور هم دارید؟ آیا تا به حال کاری هم در این زمینه انجام دادید؟

امکانات لازم برای انتشار رو دارم ولی با تجربه و تحقیقاتی که انجام دادم هزینه تبلیغات در خارج از کشور بسیار زیاد هست تا نرم افزار رشد کنه و برای همین اقدام موثری تابحال انجام ندادم.

 

۲۶- پیش بینی شما برای آینده ی هواشناس چیه؟ تا کجا میخواهید به بروزرسانی این اپلیکیشن ادامه بدید؟

با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین، در آینده قرار هست هواشناس به یک مرجع در این زمینه تبدیل بشه.

 

۲۷- برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن جدیدی دارید؟ اگر بله، چه اپلیکیشنی و کی منتشر میشه؟

فعلا من مشغول کارهای فریلنسری در حوزه هوش مصنوعی هستم و برنامه‌ای برای انتشار برنامه خاصی ندارم ولی ایده‌های زیادی برای هواشناس دارم که انجام خواهم داد.

 

۲۸- پیام اصلی‌ شما برای کسانی که در ابتدای راه توسعه­‌دهنده شدن هستند چیه؟

بهترین توصیه‌ای که می‌تونم داشته باشم این هست که آموزششون رو از منابع معتبر ادامه بدن. در این حالت، همیشه بروز خواهند بود و درک بهتری از فضای کارشون خواهند داشت.

 

Sending
User Review
( votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما