در جلسه گذشته درباره مزایای بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی صحبت کردیم. این جلسه از کالج تپسل به الگوریتم اینستاگرام اختصاص یافته است. از موتورهای جستجو تا شبکههای اجتماعی، الگوریتمها تعیین کننده افرادی هستند که محتوای شما را میبینند. زمانی که الگوریتمها تغییر میکند ممکن است دیگر تکنیکهای پیشین بازاریابها کارآمد نباشد. به همین دلیل استراتژی شما در هر شبکه اجتماعی پیوسته باید در حال تکامل باشد.
در اینستاگرام صرفا استفاده از هشتگ باعث نمایش محتوا به مخاطب هدف نمیگردد. برای اینکه جهشی قابل توجه در اینستاگرام مارکتینگ داشته باشید باید سازگاری با الگوریتم را بیاموزید.
الگوریتم اینستاگرام، مجموعه دستورالعملهایی است که با جهت دادن رفتار کاربران در این شبکه اجتماعی به هدف مشخصی دست مییابد. اینستاگرام کار خود را از سال 2010 آغاز کرد و تا 6 سال بعد از آن پستها در فید کاربران بر اساس ترتیب زمانی معکوس نمایش داده میشد. در این حالت اینستاگرام با ورود کاربر به اپلیکیشن، آخرین پستهای آپلود شده را به او نشان میداد. تفاوتی نداشت محتوا مربوط به چه کسی است پستهای اخیر در صدر فید قرار میگرفتند. مارچ 2016 اینستاگرام اعلام کرد قصد دارد تغییراتی در نحوهی نمایش پستها ایجاد کند که مبتنی بر طراحی الگوریتم است. سرانجام در ژوئن 2018 اطلاعات مربوط به الگوریتم اینستاگرام منتشر شد. این تغییر واکنشهای زیادی از مردم را برانگیخت که خواهان بازگشت به حالت قبلی اینستاگرام بودند.
در حال حاضر فقط فعالیت منظم و مداوم در اینستاگرام کافی نیست بلکه کیفیت محتوا و میزان تعامل با مخاطب تاثیر قابل توجهای بر دیده شدن محتوا دارد. خلق ارزش و خلاقیت بنیان محتوای موثر است، محتوایی تولید کنید که کیفیت مطلوبی دارد و نیاز فالوئرهای شما را پاسخ میدهد. همچنین پس از تولید محتوای ارزشمند، مخاطب را نباید رها کرد بلکه باید ارتباط با او را بعد از انتشار محتوا حفظ نمود، پاسخگویی در کامنت و دایرکت بخشی از تعامل موثر در اینستاگرام است. در آینده نکات بیشتری درباره راههای بهبود کیفیت محتوا و تعامل با مخاطب خواهیم گفت.
هدف اینستاگرام سرگرم کردن مخاطب است. اگر محتوای جالب و جذابی در اپلیکیشن انتظارتان را نکشد به سرعت از آن خارج خواهید شد. اینستاگرام میخواهد کاربر تا حد ممکن آنلاین بماند. طبق الگوریتم جدید، فقط 10 درصد فالوئرهای شما پستی را که منتشر کردید، در صفحهی فید خود میبینند. اگر منطق اینستاگرام را متوجه شوید میتوانید این درصد را افزایش دهید. عوامل موثر بر ساز و کار اینستاگرام که موجب سازگاری با الگوریتم آن میشود از قرار زیر است:
یکی از اولویتهای اینستاگرام برای نمایش محتوا میزان تعامل کاربر با آن است. صفحاتی که افراد بیشتر با آن ارتباط برقرار میکنند احتمال قویتری دارد که پستهایشان برای دیده شدن به او در اولویت قرار بگیرد. بنابراین از نکات بسیار مهم در این بخش اینگیجمنت است، با افزایش اینگیجمنت شانس دیده شدن بالا میرود. لایک، کامنت، دایرکت، تگ کردن از مواردی است که نشانگر نزدیکی دو اکانت به یکدیگر است. طبق گفته اینستاگرام 90% محتواهای دیده شده، متعلق به دوستان و خویشاوندان کاربران است زیرا افراد با آشنایان خود بیشتر از غریبهها ارتباط برقرار میکنند. تداوم در ارتباط با مخاطب رمز پیروزی بر این عامل است. در جلسهی آینده به طور کامل به اینگیجمنت و راههای افزایش آن خواهیم پرداخت.
بر اساس سابقهی رفتار کاربران، الگوریتم میتواند پیشبینی کند چه پستهایی مورد توجه و علاقه آنان خواهد بود. این موضوع مشابه با الگوریتم فیسبوک و یوتیوب است. کاربری که در گذشته پستهایی با محتوای غذا را لایک کرده احتمال بیشتری دارد در صفحه فید خود عکس غذا ببیند. در نتیجه سعی کنید محتوایی را در اختیار فالوئرهای خود قرار دهید که مطابق سلیقه و خوشایند آنان است. تصاویری گیرا و جالب استفاده کنید و کپشنهایی بنویسید که باعث ترغیب مخاطب به خواندن شود. به آمار صفحه دقت کنید. بر اساس پستی که لایک و کامنت بیشتری دریافت کرده میتوانید مخاطب صفحه خود را بشناسید. ویدیو پست کنید، مدت زمان هر ویدیو حداکثر 60 ثانیه است که باعث میشود مدت زمان طولانیتری کاربر بر روی پست شما تامل کند.
ترتیب زمانی معکوس برای نمایش پست در اینستاگرام دیگر اعمال نخواهد شد اما الگوریتم همچنان برای زمان انتشار اهمیت قائل است. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که برندها باید به زمان حضور فالوئرهایشان دقت کنند. زمان آنلاین بودن آنان نکته برجستهای است. زیرا همزمانی انتشار محتوا با حضور مخاطب موجب میشود به عنوان پست جدید در ابتدای فید آنها قرار گیرید.
ملاحظاتی دیگری نیز وجود دارد که اینستاگرام آنها را متذکر شده است مانند:
اگر کاربری تعداد زیادی اکانت را دنبال کند رقابت سختتری برای دیده شدن در پیش دارید، حتی اگر تعداد پستهای آپلود شده شما زیاد باشد، بالا بودن تعداد اکانتهای دنبال شده احتمال گم شدن در میان انبوهی از محتواهای موجود در صفحه فید را بالا میبرد. بهتر است از فالوورهای خود بخواهید پست نوتیفیکیشن صفحهتان را روشن کنند.
تناوب استفاده به میزان دفعاتی که کاربر وارد اپلیکیشن میشود مرتبط است. هدف الگوریتم این است که بهترین و محبوبترین پستها از آخرین باری که کاربر آنلاین بوده را به او نشان دهد. اگر در طول روز بارها اینستاگرام خود را باز کند هیچ پستی را از دست نخواهد داد اما در صورتی که تنها یک بار در روز وارد اپلیکیشن شود محبوبترین پستهایی که اخیرا آپلود شده را میبیند.
علاوه بر تناوب استفاده مدت زمان حضور نیز بر روی الگوریتم موثر خواهد بود. کاربری که مدت زمان 45 دقیقه را در اپلیکیشن سپری میکند میزان بیشتری از پستها را خواهد دید تا فردی که به صورت گذرا تنها 5 دقیقه در اینستاگرام حضور دارد. بر اساس Insight در زمان حضور بیشترین فالوئرهای خود پست آپلود کنید.
ویرایش کپشن یا لوکیشن باعث کاهش reach میشود. بهتر است قبل از انتشار پست همه چیز را چک کنید تا از اشتباه نداشتن محتوای خود مطمئن گردید. اگر به ناچار باید ایجاد تغییری ایجاد کنید تا 5 دقیقه بعد از انتشار پست این کار را انجام دهید.
هر امکان جدیدی که به اینستاگرام اضافه میشود را استفاده کنید. از آیجیتیوی، استوری، لایو، گزینههای مختلف استوری مانند نظرسنجی، گیف، هشتگ و … غافل نشوید، از هر قابلیت برای تولید محتوای خلاقانه و مورد پسند فالوئرها استفاده نمایید.
30 تا 60 دقیقه پس از منتشر کردن پست زمان مهمی برای اینستاگرام است. هرچه میزان اینگیجمنت در این بازه زمانی بیشتر باشد اینستاگرام به بیشتر دیده شدن شما کمک میکند. بعد از گذاشتن پست حتما در یک استوری توجه فالوئرهای خود را نسبت به آن جلب کنید و شانس دیده شدن را بالا ببرید.
اگر از ربات استفاده کنید سهمیه 10 درصدی نمایش پست به فالوئرهای فیک میرسد و عملا سودی برای شما ندارد. فقط فالوئرهای واقعی باعث اشتراک گذاشتن، کامنتهای با کیفیت و در نتیجه افزایش reach میشوند. همینطور ترغیب فالوئرها به گذاشتن ایموجی برای بالا بردن اینگیجمنت، باعث اسپم شدن خواهد شد. پس بکوشید تعامل خود را به صورت واقعی با مخاطبین بیشتر کنید.
شایعهای وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از هشتگهای تکراری یا بی ارتباط، منجر به پنهان کردن پست از دید فالوئرها بدون اطلاع کاربر میشود که اصطلاحا شادوبن میگویند. این موضوع حقیقت ندارد و پنهانسازی اتفاق نمیافتد.
صرف تولید محتوا در حجم زیاد موجب تاثیر مثبت بر الگوریتم نمیشود. استوری، آیجیتیوی، لایو، پست تصویری و ویدیویی زمانی موثر خواهد بود که با خلق ارزش مخاطب را جذب کند و باعث تعامل بیشتر شود. کیفیت همیشه بر کمیت ارجح است
بعضی باور دارند محتوای اکانتهای شخصی نسبت به اکانتهای بیزینس در اولویت است که باید گفت اینستاگرام تفاوتی بین انواع حساب کاربری برای نمایش محتوا قائل نیست.
الگوریتم جدید پستی را پنهان نمیکند، با اسکرول کردن فید تمام پستها را خواهید دید. اما اینستاگرام پستهایی که بیشتر موردپسند کاربر هستند را در اولویت قرار میدهد.
در ابتدای تغییر الگوریتم اینستاگرام اغلب کاربران درخواست بازگشت به حالت قبلی، نمایش بر اساس ترتیب زمانی را داشتند. اینستاگرام اعلام نموده چنین تغییری اعمال نخواهد شد. اگرچه در ابتدا الگوریتم مبتنی بر اینگیجمنت موجب اعتراض بسیاری از کاربران شد، اما بنظر میرسد بر بهبود کیفیت محتوای این پلتفرم تاثیر مثبتی خواهد داشت.
شما برای بیشتر دیده شدن پستها به کاربران اینستاگرام از چه شیوهای استفاده میکنید؟
در جلسه آینده قصد داریم به نکات بیشتری در خصوص اینگیجمنت، راهکارهای افزایش و insight اینستاگرام میپردازیم.
منابع:
Sproutsocial.com
shopify.com
hubspot.com
later.com
14 ديدگاه نظر دهيد
سلام
وقت بخیر
زمان مناسب رو چطور متوجه بشیم؟ چون تو آنالیز اینستاگرام برای هر سه ساعت یه مقداری محاسبه می کنه. مثلا اگه بالاترین حضور کاربرامون بین 12 تا 3 باشه، چطور متوجه بشیم توی این سه ساعت، کدوم زمان مناسب ترین انتخاب برای انتشار محتوا هست؟
سلام وقت شما هم بخیر
اینستاگرام تا همین میزان به ما اطلاعات میده برای جزئیات بیشتر بهتره به رفتار فالوورها دقت کنیم. در بازههای مختلف پست بذارید و با آزمون و خطا بهترین زمان رو شناسایی کنید.
خیلی مفید و کاربردی بود ، ممنون
ممنون از توجه شما
موفق باشید
سلام
تشکر از مطلب خوبتون
اون قسمی که گفتید به هر قیمیتی اینگیجمنت افزایش ندید،از کلمه ای استفاده کردین به عنوان reach
مفهموم این کلمه چی میشه؟
سلام
ممنون از لطفتون
reach در اینستاگرام به معنی تعداد بازدید هر اکانت یونیک(منحصربهفرد) از پست شماست. در قسمت insight پستها گزینه reach نشون میده چه تعداد اکانت از پست شما بازدید کردند که در این شاخص بازدید هر اکانت فقط یکبار محاسبه میشود.
خیلی ممنون??
خیلی مفید و کاربردی.
در مورد شادوبن میخاستم بدونم که خیلی از سایت های خارجی و فارسی در مورد شادوبن توضیح دادن و راه های خارج شدن از اون !!!!
و شما میفرمایید که حقیقت نداره.
ممنون میشم این تناقض رو برای من برطرف بفرمایید.
با تشکر
سلام
ممنون از لطفتون
فرمایشتون مبنی بر وجود داشتن چنین محتوایی درست است. علیرغم اینکه اینستاگرام به صورت رسمی اعلام کرده شادوبن وجود نداره، در بین کاربران نظرات ضد و نقیضی در این باره هست.
شادوبن به این معناست که پست شما بدون اطلاعتون به هیچ فردی نشون داده نمیشه اما اینکه گفته شده هشتگ تکراری باعث کمتر شدن Reach میشه درسته چون اینستاگرام فرض میکنه شما دارید اقدام اسپم انجام میدید. در سایتهای معتبری مانند Hootsuite نیز به وجود نداشتن شادوبن اشاره شده.
سلام ببخشید من یه مشکل مهمی دارم اینستاگرام چند ماهه نوتیفیکیش ها را به من نشون نمیده یعنی فقط عکس پروفایل لایک کننده ها و گامنت گذارا اونم با فاصله زیاد می بینم.. آپدیت هم کردم حذف کردم و دوباره نصب کردم ولی فایده نداشت
سلام
احتمال زیاد باگ هست؛ به نظرم به اینستاگرام ریپورت کنید این مشکل رو
در قسمت setting، گزینه Help و بعد گزینه Report a Problem رو انتخاب کنید و مشکلتون رو به زبان انگلیسی توضیح بدین
سلام مطالبتون خیلی خوب بود ممنونم.اما منظور شما از اینگیجمنت و insight چیه؟ و گفتید بیشتر توضیح میدم…توضیحاتتون کجا هستند؟
سلام
وقت شما بخیر ، خیلی ممنون از نظر لطفتون
در جلسات بعدی همین بلوک اینستاگرام مارکتینگ که در حال مطالعه ش هستین، توضیح داده شدند.
https://college.tapsell.ir/learning/what-is-engagement-rate/
سلام بسیار ممنون