قابلیت های بیزینس پروفایل اینستاگرام

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

امروزه اطلاعات و داده‌های آماری نقش زیادی در بازاریابی شما دارد و باعث می‌شود تا با شناخت مخاطبان خود و بررسی رفتار آن‌ها در وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی مختلف خود و … هدفمندتر عمل کنید و محتوای متناسب با علاقه‌مندی مخاطبان خود در هرکدام از آن‌ها تولید کنید.

اینستاگرام نیز داده‌های آماری جالبی در اختیار کاربرانی که بیزینس پروفایل اینستاگرام را فعال دارند، قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید تاثیر بازاریابی در اینستاگرام را بر روی مخاطبانتان بسنجید و اگر لازم است متفاوت عمل کنید.

در این نوشتار به بررسی داده‌های آماری که در بیزینس پروفایل اینستاگرام موجود هست و روش تحلیل آن‌ها می‌پردازیم.

بیزینس پروفایل اینستاگرام چیست؟

بیزینس پروفایل یک قابلیت رایگان در اینستاگرام است. اینستاگرام این امکان را به کاربران می‌دهد که اکانت‌هایی که می‌خواهند در اینستاگرام به عنوان بیزینس شناخته شوند، پروفایلشان را به بیزینس پروفایل تغییر دهند.

بیزینس پروفایل فقط برای اکانت‌هایی قابل‌استفاده‌است که برای بیزینس خود پیج فیس‌بوک دارند و پیج خود را به اکانت اینستاگرام خود لینک کرده‌اند.
با مطالعه مطلب راهنمای جامع IGTV اینستاگرام از کالج می‌توانید با نحوه اتصال پیج فیسبوک به اکانت اینستاگرام هم آشنا شوید.

مزایا و معایب بیزینس پروفایل اینستاگرام

۱) یافتن مشتریان جدید

قبل از وجود بیزینس پروفایل در اینستاگرام تنها راه ارتباط فالوئرها با کسب وکار شما، قرار دادن لینک وبسایتتان در پروفایل بود.با تغییر پروفایل به حالت بیزینسی در قسمت اطلاعات تماس (contact information)، دکمه contact به پروفایل شما اضافه می‌شود.کاربران اینستاگرام با کلیک بر آن می‌توانند راه ارتباطی برای تماس با شما را از بین گزینه‌های تماس تلفنی، ایمیل و هم‌چنین مکان بر روی نقشه انتخاب کنند.

۲) دسترسی به آنالیتیکس پروفایل برای تحلیل داده ها

قبل از این کاربرانی که نیاز به آنالیتیکس برای پروفایل اینستاگرام خود داشتند از third partyها (که رایگان نبود) استفاده می‌کردند.اما در حال حاضر اکانت بیزینس اینستاگرام داده‌های آماری کامل‌تری با عنوان insight در ارتباط با پست‌ها در اختیار قرار می‌دهد.با مشخص شدن اکانت شما به عنوان بیزینس مشتریان راحت‌تر شما را به عنوان کسب و کار می‌شناسند.

۳) تبلیغات در اینستاگرام

بیزینس پروفایل تبلیغات در اینستاگرام را آسان کرده‌است.قبل از این تنها از طریق ابزار تبلیغات فیسبوک ممکن بود.با استفاده از گزینه promote که در پایین پست‌ها وجود دارد می‌توانید برای آن call to action مشخص کنید، مخاطبین خاصی را برای تبلیغات مشخص کنید و زمان مورد نظرتان را هم مشخص کنید.

چگونه پروفایل اینستاگرام خود را به بیزینس پروفایل تغییر دهیم؟

اگر پروفایل شما واجد شرایط برای تبدیل به بیزینس پروفایل باشد. در بالای صفحه اینستای شما در کادر آبی رنگ دکمه switch to a business profile را خواهید دید. با کلیک بر روی آن وارد مراحل بعد یعنی وارد کردن ایمیل،شماره تماس و آدرس بیزینس خود می‌شوید. پس از طی کردن این مراحل پروفایل شما، به بیزینس پروفایل تغییر می‌کند.

اگرصفحه شما مربوط به کسب‌وکار است، اما پیامی برای تبدیل به بیزینس پروفایل دریافت نکرده‌اید، به قسمت تنظیمات (option) بالای صفحه کسب‌وکارتان بروید و در آن‌جا گزینه switch to business profile را انتخاب کنید.

تحلیل آماری و آنالیز اینستاگرام

برای تحلیل داده‌های آماری که اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد، ابتدا کافی است به پروفایل خود در اینستاگرام مراجعه کنید و در قسمت بالای آن بر روی آیکون نمودار کلیک کنید تا به آمارهای صفحه خود دسترسی پیدا کنید.البته لازم به ذکر است که برای این منظور باید پیج اینستاگرام را به بیزینس پروفایل تبدیل کنید. در عکس زیر که صفحه اینستاگرام تپسل است، این آیکون مشخص شده است.

در کالج تپسل بخوانید!  واژه‌نامه دیجیتال مارکتینگ

بیزینس پروفایل اینستاگرام

در آنجا اطلاعات کلی از اینکه چقدر صفحه اینستاگرام شما برای مخاطبانتان سرگرم‌کننده است، به شما ارائه می‌شود مانند تعداد فالوئرهایی‌ که در هفته گذشته به‌دست آورده‌اید و یا از دست داده‌اید. در ادامه به معرفی داده‌های آماری که در اختیار شما قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

این اینفوگرافیک را حتما مطالعه کنید چرا کسب‌وکار شما به اینستاگرام نیاز دارد؟

ویژگی ها و امکانات بیزینس پروفایل اینستاگرام

  1. Impressions

    تعداد impressionها بیانگر آن است که تبلیغ شما به چه تعداد بر صفحه موبایل کاربران ظاهر شده است.

  2. Reach

    این داده آماری بیانگر آن است که چه تعداد کاربر یکتا حداقل یکی از پست‌های شما را دیده‌اند.

  3. Website Clicks

    اگر در پروفایل صفحه کسب‌وکار خود لینک قرار داده باشید، این داده آماری، تعداد دفعاتی که بر لینک شکا کلیک شده است را نمایش می‌دهد.‌

  4. Profile Visits

    این داده آماری تعداد دفعاتی که پروفایل شما دیده شده است را مشخص می‌‌کند.

  5. Followers

    این قسمت تعداد فالوئرهایی که در هفته پیش به‌دست آورده‌اید و یا از دست داده‌اید و همچنین، میانگین زمان در روز که فالوئرهای شما از اینستاگرام استفاده می‌‌کنند را نشان می‌‌دهد که این اطلاعات برای برنامه‌ریزی پست‌های شما می‌تواند بسیار مفید باشد.

    با اکانت بیزینس اینستاگرام می توانید اطلاعات کاملی از فالوئرها داشته باشید. اطلاعاتی مانند اینکه از کدام کشور و شهر هستند و این که کثر فالوئرهای شما در چه زمانی آنلاین هستند و اینستاگرام خود را چک می کنند. این اطلاعات ارزشمند به شما کمک می کند که در مورد نوع محتوا و زمان انتشار آن تصمیمات حساب شده ای بگیرید و بیشترین reach و engagement را داشته باشید.

اینستاگرام برای یک پست خاص چه داده‌های آماری در اختیار ما قرار می‌دهد؟

اگر می‌خواهید داده‌های آماری مربوط به یک پست خاص را بررسی کنید، باید بر آن پست کلیک کنید و سپس گزینه “View Insights” که در زیر عکس پدیدار می‌شود را انتخاب کنید.

در ادامه، داده‌های آماری که می‌توانید برای هر پست خود در صفحه پروفایل اینستاگرام دنبال کنید را معرفی می‌کنیم.

  1. Likes

    همان‌طور که می‌دانید این داده آماری، تعداد کاربرانی که پست شما را لایک کرده‌اند، مشخص می‌کند.

  2. Comments

    این  داده آماری نیز تعداد نظراتی که کاربران برای هر پست قرار داده‌اند را مشخص می‌کند.

  3. Saves

    این قسمت تعداد کاربران و یا اکانت‌های یکتا که پست شما را ذخیره و یا بر آیکون bookmark-like کلیک کرده‌اند را نشان می‌دهد.

  4. Actions

    این داده آماری تعداد کل فعالیت‌هایی (action) که کاربران با دیدن پست شما انجام داده‌اند را مشخص می‌کند. بازدید از پروفایل اینستاگرام شما، انجام دادن یک فعالیت مانند لایک، کلیک بر لینک وب‌سایت شما و یا فالو کردن شما از مواردی هستند که در این قسمت مشخص می‌شوند.

    داده آماری برای هر پست خاص

  5. Discovery

    این قسمت مشخص می‌کند که پست شما کجا دیده و یا پیدا شده است. همچنین، تعداد اکانت‌هایی که بعد از اولین بار که پست شما را دیدند، دیگر شما را فالو نمی‌کنند را تعیین می‌کند.

    این قسمت شامل معیارهایی برای impressionهای یک پست نیز است. این معیارها تعداد دفعاتی که پست شما از طریق یک جای خاص در اینستاگرام مانند صفحات شخصی کاربران، جست‌وجو، پروفایل شما، یک تگ موقعیت مکانی و یا یک هشتگ دیده شده است را نشان می‌دهد.

    داده آماری discovery همچنین اطلاعاتی در مورد Reach و اینکه چه تعداد کاربر یکتا پست شما را دیده‌اند، به شما ارائه می‌کند.

 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه رایگان ۱۰۰۰ فالوئر اول اینستاگرام خود را جذب کنید

داده های آماری استوری اینستاگرام

اینستاگرام برای آن دسته از کاربران خود که پروفایل کسب‌وکار دارند، چندین داده آماری برای استوری‌هایشان نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌‌دهد؛ هرچند که برای ویدئوهای زنده (live video) این امکان فراهم نیست. برای مشاهده این داده‌های آماری، پس از کلیک بر آیکون نمودارها در بالای پروفایل خود، که در ابتدای این نوشتار نیز به آن اشاره کردیم، با انتخاب قسمت استوری‌ها می‌توانید به داده‌های آماری استوری‌های جدید و قدیمی خود دسترسی پیدا کنید. در ادامه داده‌های آماری مربوط به استوری‌‌ها که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد را معرفی می‌کنیم.

  1. Impressions

    این داده آماری تعداد دفعات دیده شدن استوری شما را نشان می‌دهد.

    به این نکته دقت کنید که اگز شما بیش از یک عکس یا ویدئو را به استوری خود اضافه کردید، در پست شما هر کدام از آن‌ها یک عکس و یا ویدئو حساب می‌شوند. مثلا فرض کنید که شما ۶ عکس به استوری خود اضافه کردید، حال یک کاربر چه یکی از عکس‌های شما و چه هر ۶ عکس را ببیند، اینستاگرام تنها یک impression برای شما حساب می‌کند.

    همچنین، اگر یک کاربر چندین بار استوری شما را ببیند نیز تنها یک impression برای شما حساب می‌شود.

  2. Reach

    این داده آماری تعداد کاربران یکتا که استوری شما را دیده‌اند، نشان می‌دهد.

  3. Taps Forward

    این داده آماری نشان می‌دهد که یک کاربر چند بار بر استوری شما ضربه زده تا تصویر و یا ویدئوی بعدی استوری شما را مشاهده کند.

  4. Taps Back

    این داده آماری نشان می‌دهد که یک کاربر چند بار بر استوری شما ضربه زده تا تصویر و یا ویدئوی قبلی استوری شما را مشاهده کند.

  5. Replies

    این داده آماری بیانگر تعداد پیام‌هایی است که کاربران از طریق “send message” برای استوری شما فرستاده‌اند.

    استوری در اینستاگرام

  6. Swipe away

    این داده آماری تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که کاربران بر گوشی خود ضربه زدند تا استوری اکانت بعدی شما را مشاهده کنند. Swipe away با Tap Forward تفاوت دارد. در  Tap Forward تعداد دفعاتی مشخص می‌شود که کاربران بر گوشی خود ضربه زدند تا یک عکس و یا ویدئوی بعدی اکانت شما را مشاهده کنند.

  7. Exits

    این داده آماری بیانگر آن است که چه تعداد کاربر تماشای استوری‌ شما را رها کرده‌اند و به صفحه اصلی اینستاگرام خود باز گشته‌اند.

برای آشنایی با بازاریابی در اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی به مجموعه اسلایدهای آموزشی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی  مراجعه کنید.

با بررسی و تحلیل داده‌های آماری معرفی شده  در این مقاله می‌توانید پست‌ها و استوری‌های خود را بهینه تولید کنید و بر مخاطبان خود تاثیر بیشتری داشته باشید.

4
Sending
User Review
( votes)

    51 ديدگاه نظر دهيد

    • سلام
      اگر شما به تازگی اکانت خود را بیزینس کرده‌اید، می‌توانید برای پست‌های جدید خود از آمارهای reach و impression استفاده کنید و برای پست‌های قبلی شما این امکان وجود ندارد.
      امیدوارم که مشکل شما حل شده باشد.
      موفق باشید

    • درود بر شما
      اول حساب خود را به بیزینسی تبدیل کنید.
      بعد از آن می‌توانید این اطلاعات را ببینید. ضمن این که داده‌ها با گذر زمان و فعالیت شما (قرار دادن پست‌های جدید) در اینستاگرام جمع آوری می‌شود و در قسمت insight قابل مشاهده است.

    • سلام بر شما
      در اینستاگرام seen نداریم. اگر منظورتون reach و impression هست. impression به مفهوم تعداد دفعاتی است که استوری مشاهده شده. یعنی اگر یک کاربر دو بار استوری شما رو ببینه دو بار ثبت میشه. ولی reach تعداد کاربرانی است که استوری رو دیدن. یعنی یک کاربر هر چند باری که استوری رو ببینه reach به ازای اون کاربر فقط یک بار شمرده میشه.

  1. فرق پیج شخصی و تجاریتو لایک کردن و فاو کردن هم هست؟
    یعنی دیر تر بلاک میشه؟ روزی چند تا میتوتم فالو کنم با پیج تجاری؟ مرسی از شما لطفا جواب بدید

    • پیج شخصی و تجاری در لایک و فالو تفاوتی ندارند. هر دو نوع در تعداد فالو در روز یک محدودیت دارند. البته فالو کردن زیاد در یک روز روی برندینگ شما تاثیر منفی می گذارد و توصیه نمی کنیم.
      موفق باشید

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از مطالعه دقیق و سوال خوبتون
      گزینه from other عموما مربوط به کاربرانی است که از explorer از پست شما دیدن کردند

  2. سلام در اكانت بيزينس من چطور ميتوانم ببينم چه كساني ويدئ من را ك در پست ها به اشتراك گذاشته ام را ديده و لايك نكرده است با تشكر

    • وقت بخیر دوست عزیز
      متاسفانه امکان تحلیل این مورد وجود نخواهد داشت.
      البته این رو در نظر بگیرید که هر کاربر در صورتی که حتی ۳ ثانیه اول ویدئو شما را نیز مشاهده کندجزو view محسوب خواهد شد به همین دلیل احتمال اینکه تعداد زیادی از کاربران وجود داشته باشند که کاملا ویدئو شما را مشاهده نکرده اند.

  3. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    از كجا بفهميم كه پستمون اكسپلور شده با نه؟…. و اصولا تا چند درصد بايد پيتي لايك بگيره تا به قسمت اكسپلور بره؟

    • سلام
      ممنون، اگر پیجتون بیزینسی باشه، در قسمت insight گزارشی از impression ها داده میشه:
      ۱-from home: تعداد کسانی که فالوئر شما هستند و در تایم لاین خود پست شما را دیده اند.
      ۲-from hashtag: کسانی که از طریق هشتگ ها پست شما را دیده اند.
      ۳-from profile: کسانی که به پروفایل شما مراجعه کرده اند و پست را دیده اند.
      ۴-from others: کسانی که پست را در قسمت اکسپلور دیده اند.
      برای رفتن پست در قسمت اکسپلور نیم ساعت تا یک ساعت اول بعد از انتشار پست مهمتر است. نمیشه گفت که تعداد خاصی لایک برای رفتن به اکسپلور لازمه. در واقع این engagement پست هاست که موثر است. اینکه کاربران بر روی پست مکث کنند. تصویر آن را باز کنند و یا عکس العملی نشان دهند(مانند کامنت و یا لایک) در اکسپلور شدن پست موثر است.

    • سلام
      ابزار رایگان fakelikes.info و IG Audit برای بررسی میزان فیک بودن فالوئرهای اینستاگرام مورد استفاده قرار می گیرد. با وارد کردن نام اکانت اسنتاگرام به شما درصد فیک بودن فالوئرها را نشان می دهد. همچنین با وارد کردن آدرس صفحه اینستاگرام در ابزار hypeauditor.com می توانید میزان engagement rate را ببینید و اگر مقدار آن کمتر از میانگین engagement rate (3%) بود، احتمالا تعدادی فالوئر فیک دارید. اما ابزاری که دقیقا این فالوئرها را مشخص کند موجود نیست.

      • ممنون از پاسخ گويي ولي سوال من اين بود كه آيا رباتي وجود داره كه فالوورهاي فيك را تشخيص بده و اونارو ريمو كنه از پيج؟؟

        • برای اینکه بفهمیم فالوورهای فیک وجود دارن یا نه توضیحاتی داده شده. ولی رباتی که این کار رو انجام بده وجود نداره.
          خواهش می کنم

  4. سلام وقت بخیر. من پیج بیزنسی در رابطه با دندانپزشکی کودکان دارم(پیج قبلیم نمیدونم چرا بسته شد) تو این پیج جدید پست هام تو هشتگ هایی که زیرش میزنم دیده نمیشن(هشتگ اسم خودمو اون مطلب پزشکی) میخواستم ببینم دلیلش چیه؟
    یک مشکل دیگه ای که دارم هایلایت استوری هام هم هستن که بعد یک هفته دوباره میشن ۴تا!یعنی بقیه پاک میشن خودبه خود!
    میخواستم ببینم اینا مشکلات پیج بیزنسیه؟ممنون

    • سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      این موارد که گفتین نشون میده که پیج شما shadowban شده یا به عبارتی به صورت نامحسوس توسط اینستاگرام بن شده.
      برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و روش های رفع این مشکل عبارت “shadowban” و یا “بن نامحسوس در اینستاگرام” را سرچ کنید.
      موفق باشید.

  5. بالای صفحه profile visit برای همه قابل مشاهده هستش یعنی برای همه نشون میده در ۷ روز چند نفر بازدید کردند چیکار کنم این از بقیه مخفی بشه؟

  6. سلام من یه پیج ۱۲۰k دارم که بصورت پرایوت هست و تا چند وقت پیش روزی ۱۰۰۰ تا فالوئینگ داشتم الان چند روز که وقتی فالوم میکنن نمیتونم اکسپت کنم و محدودیت برام ایجاد شده و حتما باید پیج رو بصورت عمومی دربیارم . میخواستم ببینم چه مشکلی پیش اومده برام و آیا راهی داره مثل قبل بشه ؟

    • سلام
      این محدودیتی که می گید به پرایوت یا عمومی بودن پیج مربوط نمیشه. لطفا ویژگی های دیگه ای از پیجتون رو بگید تا بتونیم به سوالتون جواب بدیم.

  7. سلام. من به تازگی پروفایلم رو به حالت بیزنس درآوردم. بالای پروفایلم تعداد کسانیکه پروفایلم رو مشاهده کردن رو زده چجوری میتونم اونو حذفش کنم

    • سلام
      پروفایل ویزیت از دید بقیه مخفی است و با اکانتی که ادمین پیج نباشه، قابل مشاهده نیست. تنها خودتون می تونید ببینید.

    • محیای عزیز دقیقا متوجه مشکل تون نشدیم
      اما برای بیزینس پروفایل نیاز به ساخت یک پیج در اینستاگرام دارید و این کار به سادگی قابل انجام است

  8. سلام، من استوری گذاشتم و چند نفر رو منشن کردم، بعد استوریو که باز میکنم تو قسمت insight یک گزینه به اسم sticker tap اومده که جلوی اسم اون افرادی که دمنشن کردم عدد هست،مثلا مهسا ۱ یا علی ۴،منظورش اینه که چند نفر روی منشن ها کلیک کردن؟

  9. پیجی که بیزینس شده استوری و پست ای میزاره رو فقط تعداد میده بهمون یا خود پروفایل اشخاص ام میده که چه گسی استوری یا پست مارو دیدن

    • سلام شهرزاد عزیز
      اگر افرادی که استوری شما رو دیدن جزو فالوورهای شما باشند بله ولی اگر از طریق هشتگ و… این استوری را دیده باشند خیر

  10. با سلام خدمت شما
    میخاستم بپرسم که تو بیزینس اکانت قسمت personal account اسامی فالوورها رو مینویسه؟
    مثلا آیا به صورت تک تک نشون میده که چه کسی اومده پروفایلمو دیده؟یا چند بار استوریمو نیگا کرده
    ممنونم

    • سلام مسعود عزیز
      تا آخرین اپدیت های اینستاگرام این مورد فعال نبود اما امیدواریم که در آپدیت های بعدی این اتفاق بیفته
      مرسی از بازخوردت

  11. سلام يك سوال فوري
    ميگن اكانت بيزينس پرايوت نميشه
    اما من چند مورد رو ديدم كه شده دليلش چيه؟
    و آيا كسي كه اكانت بيزينس وى فالو نكنه و اون پيج رو ببينه ادمين ميتونه بفهمه كي ديده؟ يعني اسم و يوزر شخص رو ببينه

    • سلام راحیل عزیز
      خیر موردی نیست و خیلی از اکانت های بیزینسی پرایویت هستند
      میتونید تعداد profile view رو ببینید اما چه user با چه نامی رو نمیتونید تشخیص بدید

  12. سلام
    وقت بخیر
    من این امارهایی که گفتید رو هیچکدومشو ندارم!!!
    هم اکانتم بیزینسه هم به فیسبوک متصله
    هم اپلیکیشن آپدیته
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  13. سلام و وقت بخیر
    من پیجم بیزینسه
    به فیسبوک هم متصله
    ولی متاسفانه هیچ کدوم از آمارهایی که فرمودید رو نمیتونم ببینم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.