تصور کنید گلدانی پر از سوراخهای ریز و درشت دارید و میخواهید گلی در آن پرورش دهید. اگر فقط پای آن آب بریزید و فکری برای سوراخ های گلدان نکنید، بیشتر آب بیرون میریزد. فرقی نمیکند گل شما چقدر زیباست، با این روند در زمان کوتاهی پژمرده میشود.
اپلیکیشن شما مثل گلدانی پر از سوراخ است و آبی که پای آن گل میریزید، کاربرانی هستند که اپلیکیشن را نصب میکنند (در واقع بودجه ای که صرف جذب کاربر میکنید). درست است، بخشی از این آب جذب ریشه میشود اما درصد بالایی از آن بدون اینکه به رشد گیاه کمک کند، از گلدان بیرون میریزد. چرا گلدان اپلیکیشن شما پر از سوراخ است و این سوراخها چقدر آب هدر میدهند؟
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
درست است که کاربران زمان زیادی از روز را صرف استفاده از موبایل خود میکنند. اما اگر کمی در آمار و ارقام نحوه استفاده آنها دقیق شویم می بینیم که این میزان از استفاده خیلی هم به نفع اپلیکیشنها نیست. کاربران پس از مدتی به دلایل مختلف ریزش میکنند.
در اولین قدم، شما باید کاربر را مجاب کنید که اپلیکیشن شما را نصب کند. اما او به دلایل مختلف از این کار اجتناب میکند. مثلا محدودیت حجم حافظه موبایل. یا اینکه اکثر کاربران فکر می کنند کارایی یک اپلیکیشن با وبسایت تفاوت چندانی ندارد، و یا اینکه از نوتیفیکیشنهای بیرویه و بیربط اپلیکیشنهای قبلی به ستوه آمده و دیگر دلشان نمی خواهد دردسری به زندگی خود اضافه کنند.
فرض کنیم که از این هفت خوان به هر طریقی عبور کردید و کاربر اپلیکیشن شما را روی موبایل خود نصب کرد. تازه میرسیم به خوان هشتم. هر کاربر در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ۱۱۹ اپلیکیشن روی موبایل خود داشته اما ۸۰٪ از زمان استفاده خود را فقط به ۵ اپلیکیشن اختصاص داده است. از طرفی، حدود ۳۰٪ از کاربران، بعد از اولین استفاده از اپلیکیشن آن را حذف میکنند و ۹۰٪ کاربران بعد از ۳۰ روز دیگر به اپلیکیشن برنمیگردند. پس با یک حساب سرانگشتی، شما باید اپلیکیشن بی نظیری به کاربر داده باشید که در طول روز حداقل یک بار آن را باز کند و احتمال تبدیل شدن به مشتری را داشته باشد.
برای تعیین توانایی یک اپلیکیشن در نگهداری کاربر یا اندازهگیری تمایل کاربران به استفاده مکرر از یک اپلیکیشن معیاری به نام «نرخ بازگشت» به صورت زیر تعریف میشود:
«درصد کاربرانی که طی یک بازه زمانی، بیش از یک بار فعالیتی را در اپلیکیشن انجام دادهاند»
این عدد به وسیله فرمول زیر محاسبه میشود
مثلا اگر شما در پایان یک ماه ۱۵۰ و در آغاز ماه ۱۲۴ کاربر فعال داشته باشید و در طول ماه ۳۰ کاربر فعال جدید جذب کرده باشید، نرخ بازگشت اپلیکیشن شما به این صورت محاسبه میشود:
این فعالیت کلیدی در یک اپلیکیشن فروشگاهی ممکن است خرید باشد، در یک شبکه اجتماعی ورود کاربر و در یک اپلیکیشن خبری تجدید عضویت کاربر. حتی ممکن است نرخ بازگشت برای دو اپلیکیشن در یک صنعت هم با فعالیتهای متفاوتی سنجیده شود.
درصد نرخ بازگشت در صنایع مختلف میانگینهای متفاوتی دارد اما بر اساس یک مطالعه جامع، به صورت میانگین در فاصله ۳ روز بعد از نصب، این عدد به حدود ۲۱٪ میرسد، بعد از ۳۰ روز حدود ۱۰٪ میشود و بعد از ۹۰ روز به زیر ۲٪ کاهش مییابد. ترسناک به نظر میرسد، نه؟ بله. اما این اعداد قابل تغییرند و میتوانید با استرتژیهای خاصی به اعدادی به مراتب بالاتر برسید. برای آشنایی با استراتژیها و تکنیکهای موثر، مقاله «چطور نرخ بازگشت کاربران را افزایش دهیم؟» را مطالعه کنید.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
شاید هنوز قانع نشده باشید و بگویید «اینقدر کاربر جدید جذب کرده و از کاربران جدید درآمد کسب میکنیم که این افت نرخ بازگشت را جبران کند». اما قضیه به اینجا ختم نمیشود. بررسیها نشان داده که این روند بعد از ۲ سال به مرز اشباع می رسد و از آن به بعد بازگشت سرمایه شما روند نزولی را تجربه میکند. این یعنی اپلیکیشن شما نه تنها رشد نمیکند، که برعکس، به سرعت به سمت ورشکستگی میرود. از سمت دیگر، هزینه جذب کاربران جدید، هر سال حدود ۱۱۷٪ افزایش دارد و باید برای جذب کاربران جدید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به زبان سادهتر، اگر مثل پترس جلوی سوراخ را نگیرید، سیل تمام شهر را از بین میبرد!
از طرفی، کاربرانی که یک بار به شما جذب شدهاند بسیار راحتتر حاضرند دوباره از اپلیکیشنتان استفاده کنند. هزینه نگهداری یک کاربر یک پنجم هزینه جذب کاربر جدید است! خبر خوب دیگر این است که فقط با ۵٪ افزایش نرخ بازگشت، میتوانید تا ۹۰٪ بازگشت سرمایه خود را بالا ببرید.
برای بالا بردن نرخ بازگشت هم کافیست با کاربر ارتباطی متناسب، هوشمند و بهموقع انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با روشهای افزایش نرخ بازگشت، مقاله «چطور نرخ بازگشت کاربران را افزایش دهیم؟» را مطالعه کنید.
گل زیبا و خوشبویی که میخواهید در یک گلدان سوراخ پرورش دهید، به سرعت در حال پژمرده شدن است. باید فکری به حال سوراخهای گلدان بکنید و آبی که با زحمت پای آن گل میریزید را در گلدان نگه دارید تا گل شما هر روز رشد کند و زیباتر شود.
سوالهای متداول
چگونه میتوان از ریزش کاربران اپلیکیشنی جلوگیری کرد؟
ارسال پیامهای شخصیسازی شده برای هر کاربر، ارائه پیشنهادات وسوسهانگیز برای استفاده مجدد اپلیکیشن به وسیله مخاطبین، به روزرسانی مرتب و توسعه برنامه در بازههای زمانی مشخص و افزودن امکانات و ویژگیهای جدید، سبب کاهش نرخ ریزش کاربران میشود.
نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن چگونه محاسبه میشود؟
با کم کردن تعداد کاربران جدید از تعداد کاربران فعال در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلا یکماهه) و تقسیم آن بر تعداد کاربران فعال در ابتدای بازه زمانی و بدست آوردن حاصل آن ضربدر ۱۰۰، نرخ بازگشت بدست میآید.
http://www.otc-certified-store.com/cardiovascular-diseases-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php http://www.otc-certified-store.com/herbal-products-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/men-s-health-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php www.zp-pdl.com быстрый займ на карту отзывызайм во владивостокебез отказа займ онлайн займ на карту с 18 леткредит 24 займзайм онлайн на киви кошелек срочно