تبلیغات نیتیو (همسان) در بلک فرایدی

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه در چند سال اخیر در بازار آنلاین کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل، امسال نیز مانند سال‌های قبل، قصد داریم به مناسبت نزدیک شدن به بلک فرایدی، یک پست مرتبط با این موضوع در کالج تپسل منتشر کنیم. بلک فرایدی امسال در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) است. در این مطلب می‌خواهیم درباره آمار و ارقام بلک فرایدی سال ۲۰۱۸ و اهمیت تبلیغات همسان در بلک فرایدی و نکات لازم برای موفقیت‌آمیز بودن کمپین‌های تبلیغات نیتیو صحبت کنیم.

 

بلک فراید (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست و چرا؟

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در کشور آمریکا، مصادف است با آخرین جمعه ماه نوامبر و یک روز پس از عید شکرگزاری (Thanksgiving)، و یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین روزهای سال برای فروشندگان در اغلب کشورهای جهان محسوب می‌شود. در این تاریخ، فروشندگان با کاهش چشمگیر قیمت کالاهای خود، سود خود از هر کالا را کم می‌کنند، اما با فروش بیشتر محصولاتشان، سود خوبی بدست می‌آورند. برای اطلاعات بیشتر درباره این روز، می‌توانید پست‌های قبلی کالج تپسل درباره بلک فرایدی را مطالعه کنید.

بلک فرایدی، فرصت بسیار خوبی برای خرده‌فروشان و به خصوص، خرده‌فروشان آنلاین محسوب می‌شود. به منظور اطلاع از اهمیت این روز برای فروشندگان آفلاین و آنلاین، به آمارهای زیر توجه کنید:

  • بر اساس Adobe Analytics، فروش آنلاین در بلک فرایدی و عید شکرگزاری سال ۲۰۱۸ توانست به عدد ۹٫۹ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل، ۱۹٫۷ درصد رشد داشته است. ۶٫۶ میلیرد دلار در روز جمعه سیاه صرف شده است.
  • بر اساس Hitwise، میلیون تراکنش مالی در روز بلک فرایدی سال ۲۰۱۸ انجام شده است.
  • بر اساس Adobe Analytics، مدل خرید آنلاین، تحویل در محل ( BOPIS) در حراجی بلک فرایدی و عید شکرگزاری، ۵۰% رشد نسبت به سال قبل داشته است.
  • بر اساس Adobe Analytics، خرده‌فروشانی که مغازه هم داشتند، نرخ کانورژن آنلاینشان ۲۸% بالاتر از سایر خرده‌فروشان بود.

موبایل در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه کاربران و فروشگاه‌های آنلاین در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. اهمیت موبایل در بلک فرایدی نیز بر اساس آمار زیر مشخص می‌شود:

  • بر اساس Adobe Analytics، ۵۱٫۴% بازدید وب‌سایت‌‌ها به موبایل اختصاص دارد (۴۳٫۶% برای تلفن هوشمند و ۷٫۸% برای تبلت‌ها).
  • بر اساس Adobe Analytics، ۳۴% از درآمدها به موبایل اختصاص دارد (۲۶٫۳% برای تلفن هوشمند و ۷٫۷% برای تبلت‌ها).

 

کمپین‌ تبلیغات همسان در بلک فرایدی

تبلیغات همسان (نیتیو) در بلک فرایدی

در گذشته، بلک فرایدی تنها یک روز بود و اغلب مارکترها و فروشندگان برنامه‌های ویژه خود را از روز قبل، یعنی روز شکرگزاری شروع می‌کردند. اما در حال حاضر، نمی‌توان بلک فرایدی را یک رویداد یک روزه در نظر گرفت، بلکه به تلاش‌ و برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت نیاز دارد. هرچه خرده‌فروشان و فروشندگان زودتر کمپین‌های تبلیغاتی مربوط به بلک فرایدی را آغاز کنند، خریداران نیز فرصت بیشتری دارند تا درباره محصولات تحقیق کنند و تصمیم‌های بهتری درباره خریدشان می‌گیرند؛ بنابراین، فرصت فروشندگان برای جذب مشتری هم بیشتر می‌شود.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در بازه زمانی حراج جمعه سیاه، کمپین‌های تبلیغاتی بسیاری اجرا می‌شود. تبلیغات نیتیو یا تبلیغات همسان، یکی از اثربخش‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی برای افزایش فروش در بازه زمانی بلک فرایدی است.

زودتر از چیزی که فکر میکنید، شروع کنید.

آغاز کمپین‌های بلک فرایدی زودتر از موعد

مطالعات ICSC پس از تعطیلات ۲۰۱۷ نشان داد که ۹% از خریداران مدتی قبل از تعطیلات در ماه آگوست، خریدهای خود را بررسی می‌کنند و حتی اقدام به خرید می‌کنند. کسب‌وکارهایی که قصد اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در بلک فرایدی را دارند، بهتر است زودتر برنامه‌ریزی کنند و کمپین‌ها را آغاز کنند. از آنجایی که تبلیغات همسان دارای انعطاف‌پذیری زیاد است، همیشه فرصت کافی برای جبران وجود دارد. پس هرچه زودتر تبلیغات همسان خود را شروع کنید.

استراتژی مخصوص برای موبایل در نظر بگیرید.

بهینه‌سازی موبایل برای کمپین‌های بلک فرایدی

امروزه، اهمیت تبلیغات موبایلی بر هیچکس پوشیده نیست. در سال‌های اخیر، استفاده از تبلیغات موبایلی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ چرا که کاربران بخش زیادی از زمان آنلاین خود را به موبایل و تبلت اختصاص می‌دهند. موبایل در کمپین‌های تبلیغات بلک فرایدی هم تاثیر زیادی داشته است. بر اساس eMarketer، در بلک فرایدی سال ۲۰۱۶، حدود ۵۳% از خریدهای حاصل از تبلیغات در موبایل اتفاق افتاده‌اند؛ این عدد در سال ۲۰۱۷ به ۷۴% رسیده است.

نقش موبایل در کمپین‌های بلک فرایدی

بنابراین، در صورتی که از تبلیغات همسان در بلک فرایدی استفاده می‌کنید، قبل از ایجاد کمپین، سعی کنید لندینگ پیج و وب‌سایت خود را mobile-friendly طراحی کنید تا تجربه کاربری خوبی برای کسانی که از طریق موبایل تبلیغات همسان شما را مشاهده می‌کنند، ایجاد کنید. مطمئن شوید لندینگ پبج‌هایی که ترافیک حاصل از تبلیغات همسان را به آنها هدایت می‌کنید، mobile-friendly باشند. یعنی اسکرول کردن صفحه راحت باشد، مراحل انتخاب و خرید به خوبی طی شود.

از قابلیت تارگتینگ در تبلیغات همسان استفاده کنید.

تارگتینگ در کمپین‌ تبلیغات همسان در بلک فرایدی

بر اساس مطالعه‌ای که توسط Sharethrough  و  Placed انجام شده، تبلیغات همسان نسبت به تبلیغات نمایشی (display ad) در جذب ترافیک به مغازه‌ها موثرتر هستند. کسانی که با تبلیغات همسان روبرو می‌شوند، احتمال حضورشان در مغازه و بازدید از محصولات آن برند، ۲۱% بیشتر از سایر افراد است. در واقع، استفاده از تبلیغات همسان باعث می‌شود تا مخاطبان ترکیبی از محتوا و بازاریابی هدفمند را تجربه کنند. به علاوه، اثربخشی تبلیغات همسان نسبت به سایر فرمت‌های تبلیغاتی بیشتر است. تبلیغات همسان نسبت به تبلیغات display ad 53% بیشتر دیده می‌شوند. همچنین، تصمیم به خرید بر اساس تبلیغات همسان، ۱۸% بیشتر از تبلیغات بنری است.

در کالج تپسل بخوانید!  محتوای ویروسی و نکات کلیدی در تولید آن

حال تصور کنید که تبلیغات همسان در بلک فرایدی به صورت هدفمند به مخاطبان نمایش داده شود؛ طبیعتاً اثربخشی بیشتری ایجاد می‌شود. تارگتینگ در تبلیغات دیجیتال نسبت به تبلیغات آفلاین، ساده‌تر صورت می‌گیرد. اغلب پلتفرم‌های تبلیغاتی به شما امکان انتخاب مخاطبین هدف و مشخصات آنها (سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و رفتار کاربر …) را می‌دهد.

 

۵ نکته تبلیغات نیتیو (همسان) برای بلک فرایدی

رعایت برخی نکات مربوط به تبلیغات همسان یا نیتیو، به موفقیت بیشتر کمپین‌ و افزایش فروش در این بازه زمانی کمک بسیاری می‌کند.

چگونه کمپین تبلیغات همسان موفق در بلک فرایدی داشته باشیم؟

کمپین‌های بلک فرایدی سال ۹۷ در شبکه تبلیغاتی مدیااد

عید نوروز و شب یلدا، مهم‌ترین مناسبت‌های کشورمان و بهترین فرصت برای فروشندگان است تا محصولات خود را با تخفیف‌های چشمگیر به فروش برسانند. همان‌طور که گفته شد، کمپین‌های بلک فرایدی یا جمعه سیاه در چند سال اخیر در کشورمان مورد استقبال قرار گرفته است و فروشگاه‌های آنلاین از این فرصت برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کردند. در اینجا، می‌خواهیم برخی از آمارهای پلتفرم مدیااد در هفته قبل از بلک فرایدی در سال ۹۷ را بررسی کنیم. مدیااد، یک شبکه تبلیغات در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی است که تمرکز اصلی آن روی تبلیغات همسان است.

  • بودجه مصرف‌شده توسط تبلیغ‌دهندگان در روزهای ۱ و ۲ آذر سال ۹۷، نسبت به روزهای مشابه هفته قبلش، بیش از ۴۰% رشد داشته است که این موضوع، نشان‌دنده استقبال تبلیغ‌دهندگان از ایجاد کمپین تبلیغات همسان در بلک فرایدی است.
  • بامیلو، دیجی کالا، استادکار، بانی مد، بیمیتو، ویگو، مدیسه و فرادرس از جمله تبلیغ‌دهندگانی بودند که از فرصت بلک فرایدی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و ارائه تخفیف‌های ویژه بلک فرایدی استفاده کرده‌اند.
  • تعداد کلیک‌های تبلیغات همسان مدیااد در بازه مذکور، بیش از ۳۰% نسبت به روزهای مشابه هفته قبلش رشد داشته است که این موضوع نشان می‌دهد کمپین‌ تبلیغات همسان در بازه زمانی بلک فرایدی برای کاربران نیز جذاب است.
  • بیش از ۷۰ درصد از کلیک‌های بدست آمده در بازه بلک فرایدی، در موبایل و تلفن‌های هوشمند اتفاق افتاده است.

رعایت نکات گفته شده در این پست، به شما کمک می‌کند تا تبلیغات همسان موفق‌تری را در بازه بلک فرایدی تجربه کنید.

Sending
User Review
4.75 (4 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
کسب درآمد دلاری از اپلیکیشن (ویژه توسعه دهندگان)