راهنمای NFT مارکتینگ برای تازه‌کارها + نمونه‌های موردی

زمان مطالعه : ۲۰ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

این روزها اکثر ما اصطلاحاتی مانند NFT، دنیای متاورس و… را حداقل یک بار شنیده‌­ایم اما بسیاری هنوز معنای آن را نمی­‌دانیم و یا مطمئن نیستیم که برای کار کردن در این مارکت آیا تمام اطلاعات لازم را داریم یا خیر؟ بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستند که دوست دارید در این بازار پول‌­ساز و ناشناخته سهمی داشته باشید با ما همراه باشید. این راهنما به شما کمک می­‌کند تا ایده کاملی از آنچه در این دنیای عجیب و غریب NFT در حال وقوع است داشته باشید و بدانید NFT چه تاثیراتی را می­‌تواند بر کسب و کار شما داشته باشد.  احتمالا تا همین‌جا سوالات بسیاری در ذهنتان ایجاد شده پس وقت را غنیمت می­‌شماریم و به اصل موضوع می­‌پردازیم.

وب 3.0 چیست؟

پیش از اینکه به توضیحNFT ها بپردازیم، ابتدا باید پیشینه‌­ای در این باره ارائه دهیم و در مورد وب 3.0 صحبت کنیم. وب 3.0 به تمرکززدایی از فناوری بلاکچین و اقتصاد توکنی اشاره دارد وNFTها تنها یکی از اجزای وب 3.0 هستند. همانطور که از نام آن پیداست، وب 3.0 سومین نسخه وب است و طبیعتا برای این که درک کنیم نسخه سوم از وب چیست، باید بفهمیم که نسخه‌­های قبلی وب چه بوده‌­اند و چه کاری را انجام می­‌دادند.

Web 1.0 (1991 – 2004)

در تاریخ ۶ آگوست 1991، اولین وبسایت جهان راه‌اندازی شد و روی کامپیوتری در شهر سرن، بارگذاری و اجرا شد. یکی از افراد کلیدی که در این دستاورد بزرگ سهم مهمی داشت، سر تیموتی لی، مخترع شبکه جهانی وب بود و بدین ترتیب، وب 1.0 متولد شد؛ اولین نسخه از وب جهانی.

در وب 1.0  امکان تعامل کاربران با وبسایت بسیار کم و محدود بود. در روزهای اولیه WWW،  افراد تنها می‌­توانستند به همان اندازه که با تلویزیون خود تعامل داشتند، با وب تعامل داشته باشند.  یعنی تعداد وب‌سایت‌هایی که کاربر می‌توانست انتخاب کند بسیار محدود بود و تنها چند گزینه برای انتخاب به کاربران ارائه می­‌شد. درست مثل زمانی که شما کنترل تلویزیون را برمی‌دارید و از میان کانال­‌هایی که وجود دارد یکی را انتخاب می­‌کنید و هر چه آن کانال پخش می­‌کند مشاهده می­‌کنید.

همانطور که گفتیم در وب 1.0 ارتباط یک طرفه بود. شما به عنوان کاربر نمی‌­توانستید در مورد چیزی نظر دهید، در هیچ سایتی عضو نمی‌­شدید و حتی نمی‌­توانستید هیچ دوستی را در هیچ کجای وبسایت‌­ها اضافه کنید. به همین دلیل بسیاری وب 1.0 را یک نسخه (بدون تعامل) از وب امروزی می‌­دانند.

Web 2.0 (2004 – امروز)

در حالی که وب 1.0 مجموعه‌ای از صفحات ثابت و استاتیک بود، کل وب 2.0 با HTML پویا ساخته شد. در واقع می­‌توان گفت وب 2.0 همان وبی است که ما می­‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم. دارسی دی نوچی، مشاور ساخت اطلاعات، در ژانویه 1999، در مقاله خود نوشت:

«وبی که اکنون می­‌شناسیم و در پنجره مرورگر با صفحه نمایش­‌های ایستای ما بارگیری می‌­شود، تنها جنینی از وب آینده است. اولین درخشش­‌های وب 2.0 در حال ظاهر شدن هستند و ما تازه  در حال تماشای چگونگی رشد آن جنین هستیم.  به زودی وب نه به عنوان صفحه نمایش متن و گرافیک، بلکه به عنوان یک مکانیسم انتقال اطلاعات که از طریق آن تعامل نیز اتفاق می‌افتد، درک می‌­شود. این تکنولوژی تا حدی پیش می­‌رود که تا چند سال آینده روی صفحه کامپیوتر شما، روی تلویزیون شما، داشبورد ماشین شما، تلفن همراه، کنسول­‌های بازی و شاید حتی اجاق مایکروویو خانه شما ظاهر خواهد شد.»

با ظهور وب 2.0 بسیاری از امکاناتی که اکنون آنها را بدیهی می‌دانیم معرفی شدند: وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو و اشتراک‌گذاری تصویر، برنامه‌های وب و موارد دیگر. در این نسخه از وب، هر کاربری در عین این که می­‌تواند از خدمات استفاده کند خود نیز می­‌تواند خالق آثار و محتواهای مختلف نیز باشد. این پویایی جدید ساختارهایی مانند محتوای تولید شده به‌وسیله کاربر، جوامع اینترنتی، پادکست‌ها و حتی SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس)ها را به وجود آورد. نیازی به گفتن نیست که در دریای وسیع وب 2.0، صنایع و مفاهیم جدیدی مانند بازاریابی دیجیتال و  البته هک، ظهور و با سرعت هر چه بیشتر شروع به رشد کردند.

وب 3.0 (امروز – ?)

وب 3.0 ایده‌­ای نو برای بازگو کردن وب و ارائه نسل جدیدی از آن است. برخی از ویژگی‌­هایی که می‌تواند به تعریف این نسخه از وب کمک کند، هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین است. اما بهترین تعریف یک خطی که می­‌شود از وب 3.0 ارائه داد این است:

وب 3.0 رویای یک چشم‌انداز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین را در سر می‌پروراند.

نسخه جدید وب به دنبال ایجاد دنیای دیجیتالی هوشمند و بدون محدودیت است. دنیای دیجیتالی که به شرکت­‌های فناوری و صفحات کامپیوتر و موبایل محدود نباشد. باید بگوییم همانطور که تعریف وب 2.0 قبل از به وجود آمدن آن دشوار بود، اکنون نیز تعریف کامل وب 3.0 نیز برای ما آسان نیست اما در حال حاضر با تعریفی که اینجا ارائه دادیم برای توضیح درباره NFTها که موضوع اصلی مقاله­‌مان هستند کفایت می‌­کند و می‌­توانیم درمورد آن­ها بیشتر صحبت کنیم.

NFT  چیست؟

حال که با داستان اینترنت بیشتر آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به سوال اصلی پاسخ دهیم: NFT  چیست؟

ویکی‌پدیا در تعریف NFT می­‌نویسد: NFT (توکن غیرقابل تعویض) یک واحد غیرقابل تعویض از داده‌های ذخیره شده در یک بلاکچین، نوعی واحد دیجیتال است که می‌تواند فروخته و معامله شود.

متأسفانه، اگر نمی‌دانید بلاکچین چیست، این تعریف برای شما چندان کارآمد به نظر نمی‌­آید. پس بهتر است تا در این میان به تعریف بلاکچین بپردازیم و سپس ادامه دهیم.

 

بلاکچین چیست؟

اگر بخواهیم بلاکچین را با یک عبارت توصیف کنیم، آن عبارت «پایگاه داده» خواهد بود. بلاکچین در هسته خود یک پایگاه داده غیرمتمرکز یا یک فهرست از رکوردها است که در سراسر شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته می­‌شود. بلاکچین را همچنین می­‌توان یک دفتر کل دانست که داده­‌ها از طریق آن اضافه و به روز می­‌شوند.

یک تشبیه خوب که معمولا برای توصیف بلاکچین ارائه می‌­شود Google Docs است. احتمالا همه شما Google Docs را می­‌شناسید و از آن استفاده می‌­کنید.  Google docsیک سند word آنلاین است که در آن چیزهایی را می‌­نویسیم. می‌توانیم هر زمان که می­‌خواهیم این سند را با هر کسی به اشتراک بگذاریم و آنها نیز می‌توانند اطلاعات جدید را به word  اضافه کنند و آن را تغییر دهند. اما بلاکچین یک تفاوت عمده با Google Docs دارد، هیچ نوشته واقعی وجود ندارد، بلکه ثبت تراکنش‌ها است که در سند به‌ صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

به طور خلاصه، بلاکچین نوعی سند گوگل است که با هر کسی که می‌خواهید تراکنش انجام دهید به اشتراک می‌گذارید و هر تراکنش در این سند ثبت می‌شود. با این حال، دو تفاوت عمده در مورد این قیاس وجود دارد:

  1. داده‌ها فقط می­‌توانند اضافه شوند و نمی‌توان آنها را حذف یا ویرایش کرد. درست مانند یک کتاب تاریخ که در آن کتاب همه چیز را دقیقا به روشی که اتفاق می‌افتد یادداشت می‌کنند و هیچ چیز قابل بازنویسی نیست.
  2. در Google Docs، کسی که سند را ایجاد کرده است، مالک سند نیز هست. لذا بر سند مالکیت کامل دارد. اما در بلاکچین به این شکل نیست. بخش «تمرکززدایی» را که وب 3.0 درباره آن غوغا می‌کرد را به خاطر دارید؟ اینجاست که موضوعیت پیدا می‌کند. هیچ کس مالک این لیست معاملات نیست.

بنابراین به طور کلی می‌­توان گفت قبل از بلاکچین، هر تراکنش دیجیتالی نیاز به مجوز یک مرجع مرکزی یا سیستم بانکی دارد اما پس از ظهور بلاکچین، برای هرگونه مبادله بین افراد، نیازی به واسطه نیست.

اکنون که می‌دانید بلاکچین (a) چیست، می‌توانید بفهمید که NFT چیست.

منظور از یک NFT چیست؟

NFT  مخفف “non-fungible token” است. از آنجایی که شاید این کلمات کمک زیادی به شما در فهم NFT نکند، اجازه دهید کمی آن را تجزیه کنیم. بخش اول “non-fungible” و به معنای منحصر به فرد است و توضیح می­دهد کهNFT یک موجودیت دیجیتالی قابل تعویض نیست. بخش دوم یک نشانه است و می­‌گوید NFT یک گواهی دیجیتال و معتبر است.

در توضیح عمیق­‌تر، NFT یک دارایی دیجیتال است که مالکیت را به اقلام دیجیتال منحصر به فرد، معمولا نوعی رسانه مانند تصاویر، ویدئوها و موسیقی می­‌دهد و به آن­ها ارزش می‌­دهد.

صنعت هنرهای زیبا و میزان پولی که برای خرید و فروش آثار هنری صرف می‌­شود را به خاطر دارید؟ زمانی که افراد ثروتمند در خانه‌های حراج جمع می‌شوند و صدها هزار و گاهی میلیون‌ها دلار برای نقاشی روتکو از یکدیگر پیشی می‌گیرند؟ با وجود این که شاید این کارهای برای بسیاری عجیب به نظر برسد، اما حالا اتفاقی مشابه با مزایده­‌های آثار هنری با قیمت‌­های عجیب تکرار شده است، با یک تفاوت مهم، این بار این اتفاق دیجیتالی است!

قطعا معروف‌ترین اثر هنری داوینچی یعنی مونالیزا را می‌شناسید. احتمالا می‌دانید که نقاشی اصلی مونالیزا در موزه لوور پاریس قرار دارد. بسیاری از ما به لوور نرفته‌ایم، اما همه می‌دانیم مونالیزا چه شکلی است زیرا تعداد بی­شماری از این نقاشی به روش­‌های مختلف کپی شده: از آن عکس گرفته شده است، روی ویدئو ضبط شده، روی پوستر، کارت پستال، تی‌شرت، ساعت و هر سطح قابل تصوری چاپ شده و تقریبا تمامی مردم جهان این کپی‌­ها را دیده‌­اند.

شاید یک استاد هنر بتواند ماکت­‌های بی‌­عیب و نقصی بسازد که هیچ چشم انسانی نتواند  تفاوت بین اثر اصل و کپی شده را تشخیص دهد، اما با این حال، مونالیزای لوور، صرف نظر از اینکه مونالیزاهای دیگر چقدر شبیه آن باشند همچنان مونالیزای اصلی باقی می‌ماند. داستان NFT در دنیای دیجیتال نیز با قدری تفاوت مانند داستانی است که پیشتر گفتیم، با وجود این که تشخیص آثار اصل از تقلبی در دنیای دیجیتال سخت‌­تر است اما همانند دنیای واقعی، آثار هنری اصل در دنیای دیجیتال که NFT نام دارند بسیار با ارزش هستند.

اکنون آثار هنری اصلی NFT با قیمت‌­های گزافی در خانه‌های حراج دست به دست می‌شوند و فناوری مورد استفاده برای پیگیری این خریدهای NFT، بلاکچین است. به نظر می­‌رسد حالا دیگر می‌دانید NFT  چیست، درست است؟

 

NFT برای کسب و کار شما چه معنایی دارد؟

احتمالا حداقل یک مثال را می‌شناسید که در آن یک برند محبوب از NFT برای کمپین بازاریابی استفاده کرد و سر و صدای زیادی در دنیای تجارت ایجاد کرد. برای آشنایی بیشتر، ما 5 مورد از این قبیل را که در آن برندهای معروف از NFTها برای کمپین‌های خود استفاده کردند، در آخرین فصل این مقاله آورده‌­ایم.

با وجود این، مهم نیست که چه تعداد مطالعه موردی از شرکت‌های چند ملیتی منتشر ‌کنیم، زیرا این به شما کمکی نمی‌کند تا به این سوال که NFT چه کاری می‌تواند برای کسب‌وکار من انجام دهد، پاسخ دهید.

NFTها می‌توانند بر بازاریابی یک کسب و کار کوچک به طرق مختلف تأثیر بگذارند، مانند:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • گسترش دامنه مخاطبان
  • تبلیغ رویدادها
  • هدایت پیش‌سفارش‌ها
  • حمایت از یک هدف خوب

در اینجا چند راه برای استفاده از NFT آورده شده:

به وجود آمدن ابزارهای تبلیغاتی یکبار مصرف و ضد تقلب:

کدهای بلاکچین یا کدهای QR به عنوان دارایی­‌های غیرقابل کپی و ضد دستکاری در طیف وسیعی از کارها استفاده می‌شوند. کوپن‌­ها، تخفیف­‌های تبلیغاتی، بلیط رویدادهای مختلف، معاملات  BOGO و غیره نیز از این دسته هستند.

افزایش وفاداری مشتریان:

تصور کنید برای برند خود یک کارت اشتراک دیجیتال NFT دارید و مشتریان شما برای آن ثبت نام و آن را در دستگاه تلفن همراه خود دانلود می­‌کنند. هر بار که مشتری از کسب و کار شما بازدید کند، می‌­تواند کد NFT­های اشتراک خود را اسکن کند و برای خود امتیاز وفاداری جمع ­کند. این امتیازهای وفاداری در کارت‌­های آنان ذخیره می‌­شود و سپس مشتریان در مکان‌­های خاص تعیین شده، می‌توانند از این پاداش‌ها، تخفیف‌ها یا توکن‌های بلاکچین در فروشگاه استفاده کنند.

بازاریابی ­با دلیل و حمایت از خیریه:

در طی سال اخیر از NFTها در جهت جمع‌آوری پول برای کمک به توانمندسازی زنان افغان که به ایالات متحده مهاجرت کرده‌­اند استفاده شد و این تنها یکی از موارد استفاده­‌های  NFT در جهت کمک در کارهای خیر بوده است. به واسطه NFT بسیاری از افراد ترغیب می­‌شوند تا فارغ از موقعیت جغرافیایی خود به افراد کمک کنند تا بتوان افراد بیشتری را از ظلم نجات داد.

جمع‌آوری کمک‌های مالی مطمئن برای توسعه برند:

اگر کسب و کار شما در نظر دارد شعبه جدیدی را افتتاح کند یا سایت موجود خود را گسترش دهد، یک کمپین NFT  می‌تواند جایگزین خوبی برای وام بانکی سنتی باشد. آن را به عنوان یک کمپین Kickstarter ضد کلاهبرداری در نظر بگیرید: کمپین Crowdfunding که در آن اهداکنندگان آن منبع پول را می‌دانند و آن را ردیابی می‌کنند و تنها در صورتی صادر می‌شود که نقاط عطف مطابق با قراردادهای هوشمند تعیین شده در شروع کمپین تعیین شده باشد.

قرعه‌کشی یا انواع تبلیغات گیمیفیکیشن:

اجرای این نوع کمپین‌های بازاریابی ممکن است پرهزینه باشد و معمولا فقط برای شرکت‌های بزرگ منطقی است، مانند کمپانی مک دونالدز که سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده خود را در بازی مونوپولی شرکت داد و سر و صدای زیادی کرد. با کمی خلاقیت، NFTها امکان بازاریابی گیمیفیکیشن­‌های بسیار جذابی را برای مشاغل کوچک به ارمغان می‌آورند. مثلا یک اتاق بازرگانی می‌تواند یک بازی شکار دیجیتال NFT را راه‌­اندازی کند و کسب‌وکارهای کوچک محلی را در  این بازی شرکت دهد؛ به این صورت می­‌تواند ترافیک زیادی را به سمت کسب و کارها یا فروشگاه‌های محلی هدایت کند. بله همانطور که گفتیم پتانسیل دنیای  NFT تنها با تخیل محدود می­‌شود.

نمونه‌های بازاریابی با NFT

حال که تا به اینجا در مورد مزیت­‌های NFT حرف زدیم به نظر می­‌رسد وقت آن رسیده است تا شاهد آن باشیم که حتی بزرگترین کارخانه‌های روی کره زمین از NFTها برای کمپین­‌های بازاریابی خود استفاده کنند.

در اینجا تعدادی از موفق­‌ترین کمپین­‌های بازاریابی موفق NFT را برای شما گردآوری کردیم:

پیتزا هات، یک گاز خوشمزه

در طول یک سال، پیتزا هات کانادا چهار طعم جدید پیتزا را به بازار عرضه کرد. همانطور که می‌­دانید برای شناخته شدن هر چه بیشتر طعم‌­های جدید، این برند به یک کمپین تبلیغاتی آتشین نیاز داشت تا تبلیغات پیتزاها در میان مردم مطرح شود.

بنابراین در مارس 2021، پیتزا هات اولین پیتزای غیرقابل تعویض جهان، «یک لقمه محبوب» (یک گاز خوشمزه) را برای اولین بار عرضه کرد. پیتزا هات هر هفته یک NFT با یک تکه پیتزا منتشر می‌کند و هر یک تکه برای هر طعم جدید پیتزا است که معرفی می­شود. این برند می­‌گوید NFTها «برای مدت زمان بسیار محدودی در دسترس مشتریان خواهند بود، اما برای همیشه باقی خواهند ماند».

لازم به ذکر است که پیتزا هات این کمپین بازاریابی NFT را برای پول اجرا نکرد، بلکه همه این کارها را برای آگاهی بیشتر مشتریان خود انجام داد. بر این اساس، هر NFT در ابتدا به قیمت 0.18 دلار فروخته شد که معادل یک لقمه پیتزا بود. با این حال، هنگامی که خریداری شد، به سرعت معادل 5 ETH یا حدود 9000 دلار در آن زمان در فهرست قرار گرفت. در حال حاضر اما، تنها یکی از این برش‌ها به قیمت 75 ETH (در حال حاضر 200000 دلار) به فروش می‌رسد.

NBA: پرتاب‌های برتر

اگر نگوییم موفق‌­ترین، این کمپین یکی از موفق‌­ترین کمپین­‌های بازاریابی با NFT است که تاکنون اجرا شده است. برای درک بهتر هیجان کمپین NBA Top Shot و موفقیت آن باید اعلام کنیم این پلتفرم در عرض چند هفته از 4000 به 400000 کاربر رسید که آمار بسیار شگفت‌انگیزی است.

البته این اتفاق تصادفی نیفتاد. تیم مسئول این موفقیت Dapper Labs، طراحان CryptoKitties، اولین بازی محبوب جهان مبتنی بر بلاکچین بودند که در ابتدا در سال 2017 ساخته شد.

NBA Shot  عنوان یک بازی کارتی تجارت دیجیتال است. اما به جای کارت، کلیپ‌هایی وجود دارد که شامل نکات برجسته بازی­‌های مهم در تاریخ NBA است. در لیگ NBA هر یک از این نکات برجسته یک لحظه نامیده می‌­شود. دقیقا مانند کارت‌های Magic the Gathering یا Pokémon، می‌توانید این Moments را در بسته بخرید و هر کدام از این‌ها کمیابی خاصی دارد که با عناوین Common،Rare  و  Legendary مشخص می‌شوند.

تا به امروز، تعداد زیادی Moments در هر لحظه در بازار NFT، معامله می‌شود که به این بازی اختصاص دارد.

آدیداس: ورود به متاورس

این یکی از جدیدترین داستان‌­های موفقیت‌آمیز کمپین بازاریابی NFT است. در دسامبر 2021، آدیداس وارد حوزه NFT شد و به همین ترتیب، در یک بعد از ظهر، 30000 NFT به ارزش 22 میلیون دلار فروخت. اما آدیداس در این کار تنها نبود. این برند پوشاک با نام‌های بزرگی از NFT و دنیای ارزهای دیجیتال یعنی Bored Ape Yacht Club ، Punks Comic و Gmoney برای رسیدن به این هدف همکاری کرد.

همانطور که اریکا وایکس، معاون بازاریابی و ارتباطات آدیداس اورجینالز به bitcoin.com News گفت: «به عنوان بخشی از جاه‌طلبی ما برای تجلیل از ایده‌هایی که عصر جدیدی از اصالت را تعریف می‌کنند، ما در خط مقدم خلاقیت قرار گرفته‌­ایم و آن دنیای گسترده متاورس است.»

برخلاف بسیاری از موارد مرتبط با NFT، این کمپین آدیداس بر دنیای فیزیکی نیز تأثیر داشت. علاوه بر خود توکن، خریداران NFT به آدیداس فیزیکی مانند لباس‌های ورزشی منحصربه‌فرد، هودی و… نیز دسترسی داشتند.

NIKE  کفش اسنیکرزهای دیجیتال RTFKT

همه چیز در دسامبر 2019 شروع شد، زمانی که اداره ثبت اختراع ایالات متحده حق اختراع برند پوشاک ورزشی نایک را برای کفش‌های ورزشی سازگار با بلاکچین با نام “CrpytoKicks” صادر کرد. این پروژه  مکانیسمی را توضیح داد که از طریق آن فناوری بلاکچین برای احراز هویت محصولات فیزیکی استفاده می­‌شود.

در مورد نایک، این مکانیسم می‌تواند به برند کفش کمک کند، مالکیت آن را ردیابی کند و اصالت یک جفت کفش کتانی را تأیید کند. در عمل، شخصی که یک جفت «CryptoKicks» می‌خرد، دارایی دیجیتالی متصل به شناسه منحصربه‌فرد آن کفش را نیز دریافت می‌کند. البته این امر باعث می­‌شود تا تعداد دارایی­‌های دیجیتال کم و محدود باشد زیرا تولید آنها با تولید کفش‌های کتانی واقعی گره خورده است. بنابراین، زمانی که کفش‌های کتانی فروخته می‌شوند، مالکیت NFT می‌تواند با تجارت کفش‌های واقعی و یا دارایی‌های دیجیتال مرتبط منتقل شود.

اما آرزوهای نایک در مورد استفاده از فناوری جدید و واقعیت‌های دیجیتال به همین جا ختم نشد. دو سال بعد، در دسامبر 2021، نایک RTFKT، یک شرکت کفش مجازی که کفش‌های دیجیتال تولید می­‌کند، خریداری کرد. چند ماه قبل از آن، RTFKT موفق شده بود 600 جفت NFT را در عرض چند دقیقه بیش از 3.1 میلیون دلار بفروشد. همه چیز به این واقعیت اشاره دارد که نایک به دنبال راه‌های جدید برای ایجاد محصولات و تجربیات مجازی منحصربه‌فرد است.

Kings of Leon: NFT Yourself

لیست ما تاکنون بیشتر شامل نمونه‌هایی با مارک‌­هایی بود که می‌توانید بخورید یا بپوشید. اما اینجا چیزی متفاوت هم وجود دارد که در مارس 2021 اتفاق افتاد. گروه راک آمریکایی Kings of Leon، با همکاری استارت آپ کریپتو YellowHeart، اولین گروهی بودند که آلبوم تازه منتشر شده خود را در قالب NFT فروختند.

سه نوع مختلف توکن در این کمپین شرکت داشتند: نوع اول NFTهای هنری سمعی و بصری استاندارد، دومی یک بسته آلبوم خاص همراه با چاپ وینیل با نسخه محدود، و نوع سوم توکن شامل بلیت ردیف اول اجراهای گروه برای تمام اجراهای kings of lion بود.

به گزارش دیجیتال موزیک نیوز، در نهایت، نه تنها یک کمپین بازاریابی NFT بسیار موفق بود، بلکه Kings of Leon نیز موفق شد حدود 2 میلیون دلار از فروش آلبوم NFT خود به دست آورد.

جمع بندی

به عنوان یک مفهوم تازه در دنیای دیجیتال، بدون شک NFTها ابداعات خاصی را به میان خواهند آورد و کاری می­‌کنند تا مرزهای بین هنر و فناوری کمرنگ و کمرنگ­‌تر شوند. تا به اینجا برندهای بزرگ نشان داده­اند که چه کارهایی می­‌شود با NFT انجام داد و اکنون، نوبت برندها و مشاغل کوچک‌تر است تا خلاقیت به خرج دهند و نشان دهند که چگونه NFT، بازاریابی NFT و فناوری بلاکچین می­‌تواند به آنها کمک کند.

 

سوالات متداول

NFT در مفهوم لغت چیست؟

NFT (توکن غیرقابل تعویض) یک واحد غیرقابل تعویض از داده‌های ذخیره شده در یک بلاکچین، نوعی واحد دیجیتال است که می‌تواند فروخته و معامله شود.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین در هسته خود یک پایگاه داده غیرمتمرکز یا یک فهرست از رکوردها است که در سراسر شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود. بلاکچین را همچنین می­‌توان یک دفتر کل دانست که داده‌­ها از طریق آن اضافه و به‌روز می­‌شوند.

NFT چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

NFTها کاربرد فراوانی دارند از جمله آگاهی از برند، تبلیغات، حمایت از برند و…. علاوه بر این‌­ها NFTها می­‌توانند جایگزین وام­‌های بانکی سنتی شوند و از برندها حمایت مالی کنند.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.