۷ نکته طلایی برای راه‌اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در این نوشتار  ۷ نکته ارزشمند برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این محتوا مراحل راه اندازی یک کمپین خوب و راه بهینه رساندن پیام به مخاطب را در می‌یابید  و با به کارگیری این نکات تاثیر آن را بر نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کسب و کار خود خواهید دید.

بر اساس تحقیقات انجام شده ” ۶۷ درصد کارشناسان بازاریابی تصمیم دارند در سال جدید  تبلیغات دیجیتالی خود را افزایش دهند.”  با توجه به اهمیت روز افزون دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز به زودی به زمانی می‌رسیم که تنها راه رقابت و حفظ سهم بازار در هر کسب و کاری، بازاریابی دیجیتال خواهد بود .

در نتیجه اگر برای کسب و کار خود به دنبال برندسازی هستید، می خواهید با مشتریان خود ارتباط موثر برقرار کنید و از برترین های صنعت خود باشید، باید به فکر طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ باکیفیت‌تر و موفق‌تری باشید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ یک طرح بازاریابی آنلاین است که توسط کسب و کارها انجام می‌شود. هدف از این کمپین‌ها جلب توجه مخاطبان، برقراری ارتباط با آنها، افزایش ترافیک سایت یا افزایش نصب اپلیکیشن و در نتیجه افزایش درآمد و بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. یک کمپین دیجیتال می تواند شامل ایمیل مارکتینگ ، سرچ مارکتینگ ، موبایل مارکتینگ، بازاریابی محتوا ((content marketing و … باشد.

digital campaign

بررسی کمپین موفق تی پی لینک را هم در کالج تپسل بخوانید

چگونه می‌توانید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق راه اندازی کنید؟

در ادامه به ۷ راهکار طلایی اشاره میکنیم که بتوان کمپین موفق تری را اجرا کرد.

  1. جهت تشخیص بهترین رسانه برای اجرای کمپین تحقیقات بازار انجام دهید.

    در ابتدای هر فعالیت بازاریابی، بررسی بازار امری بسیار مهم است.یکی از دلایل اهمیت تحقیقات بازار این است که به شما کمک می کند رسانه هایی که مخاطبین شما بیشتر به آنها توجه می کنند را پیدا کنید. با استفاده از نتایج تحقیقات بازار و بخش بندی بازار (segmentation) ، از بین بخش‌های مختلف مخاطب و یا گروه هدف(target group) خود را پیدا کنید. این کار را می‌توانید با درخواست پر کردن پرسشنامه، گرفتن اطلاعات کلی مشتری بعد از خرید و یا گرفتن اطلاعات مشتریان بالقوه و بالفعل از منابع معتبر  انجام دهید.

    این اطلاعات علاوه بر استفاده‌های خوبی که در زمینه طراحی و رفع معایب محصولات و خدمات بر اساس نیاز و علاقه مخاطبان دارد، به شما کمک می‌کند تا از ویژگی‌های مختلف علاقمندان به محصولات خود مطلع شوید و در نتیجه از راه درست با آنها ارتباط بگیرید و کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنید. مثلا ممکن است با استفاده از تحقیقات بازار به این نتیجه برسید که مشتریان شما بیشتر از شبکه اجتماعی خاصی استفاده می کنند و تبلیغ در آن شبکه اجتماعی را در کمپین خود قرار دهید و یا در چه اپلیکیشن هایی تبلیغات خود را قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: چگونه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب انتخاب کنیم؟
  2. استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را برای زمان مشخص(مثلاً یک سال) مشخص کنید.

    طبق مطالعات  انجام شده توسط smart insight حدود ۴۶ درصد برندها استراتژی بازاریابی ندارند!  این در حالی است که ۱۶ درصد دارای استراتژی هستند اما استراتژی خود را در فعالیت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند و یا اصلا پیاده نمی‌کنند.”

    سوالی که در اینجا برای اکثر کسب و کارها مطرح می‌شود این است که اگر  راه و روش درست بازاریابی را ندانیم چگونه می‌توان انتظار رشد و پیشرفت در کسب و کار داشته باشیم.

    در تدوین استراتژی بازاریابی باید برای زمان‌های مختلف برنامه مناسب داشته باشید. مثلاً برای تابستان و یا جشن‌ها و مناسبت‌های عمومی مختلف از قبل برنامه ریزی داشته باشید.

    قدم ابتدایی برای تدوین استراتژی و طراحی کمپین این است که اهداف و  KPIهایتان را مشخص کنید.

    marketing research

  3. تعیین اهداف کمپین دیجیتالی

    سعی کنید برای کمپین های خود یک هدف تعیین کنید. از خود بپرسید جایگاهی که می‌خواهید بعد از این کمپین به آن رسیده باشید چیست؟ به این فکر کنید که هدف اصلی برگزاری این کمپین برای شما چیست و در چه صورت در انتها آن را نتیجه بخش خواهید دانست. همچنین برای دستیابی به اهداف خود زمان نیز تعیین کنید.

    نکته مهم دیگر در تعیین اهداف برای کمپین دیجیتال مارکتینگ  ترجمه آن هدف به زبان دیجیتال مارکتینگ است. مثلاً افزایش نرخ تبدیل conversion rate  وبسایت شما، کاهش انصراف از خرید کاربران در حین طی کردن مراحل خرید و …. می‌تواند اهداف دیجیتالی (digital goals) شما باشد.

    دانلود رایگان کتاب الکترونیکی چرا دیجیتال مارکتینگ؟

  4. مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI)

    برای رسیدن به اهداف باید بتوانید نتیجه کمپین را ارزیابی کنید. بنابراین نیاز به شاخص‌هایی قابل اندازه گیری دارید. یک یا چند شاخص برای ارزیابی موفقیت  کمپین خود تعیین کنید. این شاخص‌های کلیدی عملکرد (key performance indicator  یا KPI ) می تواند افزایش ۱۰ درصدی ترافیک سایت یا نصب اپلیکیشن و یا افزایش فروش محصولات شما باشد. نکته مهم در تعیین KPIها این است که شاخص‌ها واقع بینانه انتخاب شوند تا بتوانید ارزیابی درستی از نتیجه کمپین داشته باشید. اگر اولین بار نیست که کمپین دیجیتال راه اندازی می کنید، استفاده از نتایج قبلی می تواند به شما در تعیین KPI معقول کمک کند.

  5. بررسی بودجه تعیین شده نسبت به KPI

    سوال مهم دیگر این است که برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ در بازه زمانی مشخص شده، قصد دارید چه مقدار نسبت به کل سرمایه کسب و کار خود هزینه کنید. البته می‌توانید در هر زمانی به این بودجه اضافه یا از آن کم کنید. همچنین با تعیین کانال‌هایی که در دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده می‌کنید، این سوال مطرح می‌شود که به هر روش در بازاریابی دیجیتال چه مقدار از بودجه را اختصاص دهید.digital marketing campagn

  6. نوع کمپین خود را متناسب با بودجه مالی و مخاطبین خود انتخاب کنید.

    ممکن است تصور کنید یک روش از روش های بازاریابی دیجیتال بیشتر از بقیه مخاطبین را به خود جذب می‌کند. در حالی که شاید این پیش بینی درست نباشد. توصیه می کنیم برای تصمیم گیری در این زمینه حتما تحقیقات و تست‌هایی انجام دهید. همچنین استفاده از  آزمون A/B به شما نگرش مناسبی درباره اینکه مخاطبان شما به چه سبک از بازاریابی دیجیتال بهتر پاسخ می‌دهند کمک می کند. بسیار مهم و ضروری است که حداقل یک پلتفرم آنالیتیکس برای ارزیابی کمپین خود از ابتدا تا انتها داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: آشنایی با ابزارهای attribution  و آنالیتیکس

    در طراحی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ امکان استفاده از روش‌های مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، سرچ مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ و موبایل مارکتینگ را دارید.

  7. صفحه فرود (landing page) خود را بهینه کنید.

صفحه فرود صفحه‌ای است که خلاصه‌ای از تمام محصولات و خدماتی که شما ارائه می کنید و همچنین عنوان و عباراتی برای توضیح مختصر خودتان در آن وجود دارد. مخاطب ضمن آشنایی با برند و کسب و کار شما می‌تواند از صفحه فرود به صفحه‌های دیگر سایت شما برای خرید و یا استفاده از خدمات برود.

کمپین دیجیتال مارکتینگ در صورت موفقیت منجر به فعالیتی از طرف مخاطب مثلاً کلیک بر روی لینک می‌شود که معمولاً لینک صفحه فرود بر روی تبلیغ قرار می گیرد. در نتیجه از جمله مهم ترین نکات برای رسیدن به هدف نهایی بازاریابی دیجیتال بهینه بودن صفحه فرود است. به گونه‌ای که کاربر با مراجعه به این صفحه دقیقاً آنچه نیاز دارد و آنچه به خاطر آن بر روی تبلیغ کلیک کرده است را به سرعت بیابد.

صفحه فرود خوب دارای متن‌های مختصر و واضح و طراحی جذاب است و دکمه CTA )call to action) در آن باید با وضوح و جذابیت قرار داده شود.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بیشتر بشناسید.

digital marketing campaign

بررسی کمپین های خارجی و ایرانی بازگشت به مدرسه را در کالج تپسل بخوانید

 

 ۲ نکته ضروری در راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

  1. تجربه کاربری در کمپین خود را به صورتی یکپارچه طراحی کنید. لوگو، گرافیک و رنگ‌های استفاده شده و … همه باید در انتقال حسی که می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید سهیم باشند.
  2. شما نمی‌توانید یک کمپین بازاریابی دیجیتال طراحی کنید و بعد از آن بدون هیچ فعالیتی به گرفتن نتیجه خوب امیدوار باشید. برای موفقیت در کمپین‌های دیجیتال باید دائماً با استفاده از ابزار آنالیتیکس نتیجه کمپین را بررسی کنید و تصمیمات لازم برای هر کدام را لحاظ کنید. زیرا دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ دائماً در حال تغییر و تحول است.

شما نیز در قسمت نظرات تجربیات خود و یا نکاتی که درباره  اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ می‌دانید را با ما در میان بگذارید.

 


در کالج تپسل بخوانید!  مروری بر جمعه سیاه (Black Friday) امسال، عبرتی برای یلدا

    3 ديدگاه نظر دهيد

  1. به نظرم ما انسانها یاد گرفتیم جای اینکه مسافتهای طولانی رو با ماشین یا هواپیما طی کنیم، اما هنوز یاد نگرفتیم چطور از ابزارها و رسانه هایی که وجود داره برای رسیدن هر چه سریعتر به خواسته هامون استفاده کنیم. ما سعی کردیم که در این رابطه توصیه ها و روش های خوبی رو بهتون نشون بدیم. در نوانک بخوانید.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.