امروزه با وجود رقابتهای تخصصی فراوان موجود در صنعت، خوب بودن در هر مهارتی بهتنهایی کافی و تضمینکننده موفقیت نیست. همه ما افراد مستعدی را میشناسیم که یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از استحقاقشان دریافت میکنند، یا حتی بیکار هستند. برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ میگوید، افراد و مهارتهایشان نیز مانند محصولات کسبوکارها نیاز به معرفی دارند. در این نوشتار که بر اساس نظرات و صحبتهای افراد با برند شخصی قوی در ایران و جهان تهیهشده است، راهکارهایی در زمینه رشد برند شخصی ارائه میدهیم.
برندسازی، درواقع، یک “قدرت نرم” است. همانند اصول برندسازی محصول، برندسازی اشخاص هم بسیار مهم است. همه ما می دانیم این که صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی میتوانند موجب موفقیت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست. خواهناخواه برندسازی و قدرت نرم بر همه ابعاد زندگی روزمرهمان تأثیرگذار است؛ زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم میشود، که دیگران راجع به ما و توانمندی ما چه فکر میکنند. برند مجموعهای از تعریفها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شماست که نوع نگاه اطرافیان درباره شما را شکل میدهد. درواقع برند مجموعه ویژگیهای منحصربهفرد است که به کسبوکار و روابط آن با جامعه معنا میدهد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
با برندسازی شخصی فرصتهای حرفهای بیشتری متناسب باکیفیت مهارتهای شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و تواناییهایتان باعث میشود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آنها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامهریزی کنید. بهمرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیتهای شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.
پرسونال برندینگ به معنای توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی شخصی (personal marketing plan) در زندگی حرفه ای افراد برای رسیدن به اهدافشان است.
سه سؤال مهم در اینجا مطرح است که باید به پاسخ آنها فکر کنید:
اولین قدم در ایجاد یک برند شخصی پرقدرت این است که به طور واضح و مشخص به مخاطب بگویید که هستید. به یاد داشته باشید که برند شخصی شما به اعتبار نام شما به مخاطبان شناسانده و با آنها به اشتراک گذاشته میشود.
پرسونال برند شما بر اساس مهارتها، علایق، ارزشها و باورهای شما ساخته میشود. اگر میخواهید یک برند شخصی قدرتمند بسازید باید خودتان را بشناسید. از خود بپرسید:
پاسخ این سوالها پرسونال برند شما را تشکیل میدهد. جواب دادن به این سوالها به شما کمک میکند اصلیترین مسائلی که برای شما و مخاطبانتان اهمیت دارد و راه رسیدگی به این مسائل را پیدا کنید.
در این مرحله باید مشخص کنید که میخواهید به وسیله برند شخصی خود چه کاری انجام دهید. برای تعیین این موضوع سوالهای زیر را از خود بپرسید:
پاسخ این پرسشها به تقویت شکلگیری برند شخصی شما در ذهنتان کمک میکند.
شما نمیتوانید به همه بهطور ویژه خدمترسانی کنید. قاعدتا یک جمعیت اصلی از افرادی وجود دارند که برند شخصی شما برای آنها تاثیرگذار است یا نیازهایشان را برطرف میکند. این جمعیت در حقیقت همان مخاطبان هدف شما هستند. شما کارآمدترین خدمات خود را به این دسته از افراد ارائه میدهید و این گروه نیز مخاطبان یا مشتریان ایدهآل شما میشوند.
برای کمک به شناسایی مخاطبان اصلی خود میتوانید به این سوالات پاسخ دهید:
در هنگام تعیین جامعه هدف اصلی، مشخص کردن پرسونا نیز میتواند به شما کمک کند. پرسونا نشان دهنده مخاطبان ایدهآل شماست.
پرسونای مخاطب حاوی این اطلاعات است:
مجموع خدماتی را که ارائه میدهید در یک عبارت به صورت ساده و صریح بگنجانید. این گزاره میتواند به طور خلاصه و مفید، توصیفکننده آنچه شما انجام میدهید برای مخاطبانتان باشد.
این شعار کوتاه میتواند به این صورت باشد: «من در راه رسیدن به {خواسته یا نیاز مخاطب} به {جامعه هدف} کمک میکنم.» نیازی نیست همه چیز را درباره برند خود در این شعار بگویید، اما این گزاره باید حاوی هدف اصلی و نحوه کمک شما به مخاطب باشد. این عبارت میتواند حاوی یک نام منحصربهفرد باشد که در ذهن مخاطبان شما باقی میماند.
وقتی نام و مخاطبان پرسونال برند خود را مشخص کردید، دیگر باید به خودتان به چشم یک برند نگاه کنید. بدین معنا که در هر زمان که با مخاطب خود ارتباط دارید، خواه در بلاگ و ایمیل باشد یا پادکست و رسانههای دیگر، باید به پیام برند خود پایبند باشید.
دائما در مورد مشکلاتی که حل کردید صحبت کنید، دائما پیام برند خود را بیان کرده و مخاطبانتان را به شنیدن آن ترغیب کنید. تاکید مداوم شما بر اینکه کارتان دقیقا در راستای شعار و هدف برند شخصی شماست، باعث تقویت جایگاه شما در ذهن مخاطبان میشود.
هدف شما باید این باشد که خود را به عنوان یک برند قدرتمند نشان دهید، نه یک شخص عادی. چهرهای که شما از خود به نمایش میگذارید این است: یک برند قدرتمند که پیام قدرتمندی دارد.
حضور آنلاین خود را مطابق با اهداف برند شخصیتان بهینهسازی کنید. پایگاه آنلاین شما، وبسایت شخصی برند شماست. اصلیترین مکانی که افراد برای دانستن اینکه شما که هستید و چه میکنید، به آن مراجعه میکنند. همچنین وبسایت مکانی خواهد بود که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل میکند، از این رو از اهمیت زیادی برخوردار است.
اولین تاثیری که وبسایت شما بر مخاطب میگذارد بسیار اهمیت دارد. بازدیدکنندگان باید فورا تشخیص دهند شما چگونه میتوانید به حل مشکلاتشان کمک کنید. اگر غیر از این باشد آنها به سرعت سایت را ترک میکنند. دو نکته برای اینکه وبسایت شما بازتاب شفاف برند شخصی شما باشد:
مکان قرار گرفتن شعار برند شما در سایت باید طوری باشد که نگاه اول مخاطب بر آن بیفتد و ندیدن آن غیرممکن باشد؛ مانند تیتر اصلی روزنامه که اول از همه به چشم میخورد.
چند نکته دیگر درباره بهینهسازی وبسایت برندتان:
راه اصلی برندسازی شخصی، ایجاد محتوای استراتژیک در زمینه فعالیت خود است. منظور از محتوا پستهای بلاگ، ویدئوها، مطالب شبکههای اجتماعی، ایمیلها، پادکستها و موارد مشابه است.
هر یک محتوایی که شما با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید باید در جهت ساخت برند شخصی شما باشد.
توسعه استراتژیک محتوا یکی از موثرترین راههای تضمین حضور پیوسته شما در بازار کسبوکارتان است. چند متد توصیهشده در این زمینه:
استفاده از این متد تضمینی است برای اینکه برند شما همیشه دیده خواهد شد. پستهای فیسبوک و بلاگ، ویدئوهای اینستاگرام و یوتیوب و ایمیلها همیشه پیام برند شخصی شما را به مخاطب میرسانند. و باز هم تاکید بر این مسئله که تمام این محتواها باید به برند شما وابسته و مربوط باشند. هدف شما تقویت برندتان به طور پیوسته و مداوم است.
وقتی پرسونال برند را ایجاد کردید باید به طور مداوم و بدون چشمداشت مطالب مفید و ارزشمند به مخاطب ارائه دهید. بهطور حتم مواقعی وجود دارد که شما آنها را دعوت به خرید برند خود میکنید اما این موضوع نباید به مطلب اصلی محتوا یا پیام شما تبدیل شود.
اصلیترین نکتهای که در طول تعامل با شما باید به ذهن افراد متبادر شود آن است که برند شخصی شما چه فایده و ارزشی برای آنها دارد. و اصلیترین راه در این مورد استراتژی محتوایی شماست و این موضوع اهمیت پیوستگی محتوای خوب را نشان میدهد.
یکی از راههای خوب در بهبود پرسونال برند ایجاد یک جامعه خاص مرتبط با برند است که اعضای آن میتوانند به یکدیگر کمک کننند. فایده این کار درگیر شدن بیشتر افراد حول موضوع برند شخصی شما و بهبود کمکرسانی در رفع نیازهای هر دو طرف خواهد بود.
با این ترتیب شما جامعهای از افراد را گرد هم آوردید که علایق مشترکی دارند و به زمینه کاری مشترکی اهمیت میدهند.
اما چگونه میتوان چنین اجتماعی تشکیل داد؟
به بیان ساده پرسونال برندینگ آن چیزی است که شما درباره خود بیان میکنید. این که میخواهید چه فردی و با چه مهارتهایی و تخصصهایی باشید و آنها را در رزومه و فعالیتهایتان نشان دهید. اما شهرت چیزی است که دیگران درباره شما میگویند. پرسونال برند تحت کنترل شماست، اما وقتی شهرت داشته باشید، کنترل آنچه درباره شما بیان میشود سخت است. البته افراد با پرسونال برندینگ قوی بهمرور در حرفه خود و بین متخصصین شهرت پیدا میکنند.
برای رشد برند شخصی باید نگاهی استراتژیک و آیندهمحور داشته باشید و برای آینده خود برنامه ریزی کنید.
میدانیم برای راهاندازی یک کسبوکار و ایجاد یک برند باید vision و mission تهیه کنیم. ایجاد برند شخصی هم در این زمینه مشابه برند کسبوکار است.
برای برندسازی شخصی باید ابتدا خود را بهدرستی بشناسید و همچنین شخصیت هدفتان (آن شخصیتی که میخواهید باشید) را هم مشخص کنید. این دو مرحله چارچوب برنامهای برای زندگی شخصی و رشد حرفهای شما فراهم میکند.
ما نمیتوانیم تمام جنبههای زندگی خود را پیشبینی کنیم، اما تهیه چشمانداز بلندمدت و هدف برای زندگی حرفهای به ما کمک میکند بهطور مستمر برند شخصی خود را رشد دهیم.
قانون اساسی برندسازی،”متمایز بودن” است و هیچ برندی در دنیا با کپی کردن به برند قویای تبدیل نشده است. باید هویت حرفهایتان را بر اساس چیزی بنا کنید که در مورد شخص شما صدق میکند. برای این کار باید بدانید جنبه تمایز شما و تواناییهای متمایز شما نسبت به بقیه چیست و روی آنها بیشتر سرمایهگذاری کنید.
آن چیزی که شما را از رقیبانتان متمایز میکند، ویژگیهای منحصربهفرد خودتان است. پس سعی کنید از کپی کردن ترفند و یا تکرار روشهایی که به اسم افراد دیگر ثبتشده است، دوریکنید.
متخصصین بازاریابی، برند را با تحلیل SWOT نیز بررسی میکنند. برای شناخت کامل تحلیل SWOT این مطلب را پیشنهاد می کنیم.
این کار کمک میکند روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید و همچنین از فرصتهای موجود در مسیر حرفهای خود بیشترین استفاده را ببرید.
مهارتها، تجارب و موفقیتها، خصوصیات شخصیتی خوب و یا آدمهای مهمی که میشناسید، همه میتوانند نقاط قوت شما باشند. این لیست میتواند ادامه داشته باشد و بر اساس vision توسعه پیدا کند. به نقاط قوت بهعنوان داراییهایی نگاه کنید که میتوانند منجر به موفقیت شما شوند و برای حفظ و رشد بیشتر این تواناییها تلاش کنید.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
نقاط ضعف، آن حوزههایی است که بر اساس vision و اهمیت آنها میتوانید از آنها اجتناب کنید و یا برای تقویت آنها سرمایهگذاری کنید. به یاد داشته باشید که دو نقطهضعف را در حوزه برندسازی شخصی باید رفع کرد و بدون آنها هیچ راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد. یکی مهارتهای ارتباطی و دیگری شبکهسازی است. این دو نقطه ضعف حتماً باید رفع شود. از بقیه نقاط ضعف متناسب با اهمیت استراتژیک آن در حوزه تخصصتان میتوانید صرفنظر کنید.
محیط کسبوکار، محیطی کاملاً پویا است که همیشه همراه با تغییرات است. این تغییرات فرصتها و تهدیدهایی را ایجاد میکنند. به دنبال پیشبینی بازار کار حوزه تخصص خود باشید. در این حوزه چه فرصتهایی در آینده به وجود خواهد آمد و چه تهدیدهایی هم به وجود میآید.
بعدازاین بررسیها میتوانید استراتژی برند شخصیتان را بنویسید و میتوانید بهترین جایگاه خود در بازار را از تلاقی نقاط قوت و فرصتها به دست آورید.
استراتژی برند شخصی شما باید ازآنچه هستید نشات بگیرد. استفاده از عناوین و جایگاههای تقلبی در برندسازی در بلندمدت جوابگو نخواهد بود.
ویژگیهای اصلی استراتژی برند شخصی چهار مورد زیر است:
بعد از تهیه چشمانداز پرسونال برندینگ، همانند محصول که برای فروش آن نیاز به شناخت بازار مشتریان دارید، برای پرسونال برندینگ هم نیاز به شناخت مخاطبین خود دارید. در واقع در پرسونال برندینگ تخصص و مهارتهای خود را به مدیران عرضه می کنید و یا اگر خود در سمت مدیریت هستید، به جامعه مشتریان ارائه میدهید.
سعی کنید انگیزه افراد (مدیران یا مشتریان پروژهها و محصولات شما)، در همکاری با شما را متوجه شوید. دانستن اهداف و انگیزهها فرصتهای خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت. در این صورت میتوانید برای رشد و پیشرفت خود مهارتهایی را در همین راستا به دست آورید و یا در رزومه و توضیحات خود به تواناییهای مربوط خود اشاره کنید.
هر چقدر برند شخصی خود را قویتر کنید و در حوزه تخصصی خودتان بیشتر شناخته شوید، بیشتر نیاز به مراقبت از برند و توجه به اخبارها خواهید داشت. افرادی که به دنبال متخصصینی مانند شما میگردند، با جستجوی نام شما در اینترنت، سعی میکنند اطلاعاتی از شما کسب کنند. به همین دلیل باید محتوایی را که مشتریان و جامعه هدف شما میخوانند، را بررسی و کنترل کنید.
برای آشنایی بیشتر با google alerts و ابرازهای دیگر گوگل این مطلب را نیز بخوانید.
پرسشهای رایج
یادگیری چه مباحثی در کنار پرسونال برندینگ مفید است؟
مهارتهای شخصیتشناسی، خودشناسی، آشنایی با کاریزما، مهارتهای ارتباطی و فن بیان از جمله مرتبطترین و مهمترین مباحث مکمل پرسونال برندینگ هستند.
چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟
این کار مانند برندینگ تجاری سبب شناخت شما، فروش بیشتر و افزایش نفوذ و اعتبار بین مخاطبین میشود. پرسونال برندینگ همچنین باعث میشود تا به مرور زمان علایق و نیازهای مخاطبین هدفتان را بشناسید و فعالیت خود را در راستای پاسخ و رفع آنها پیش ببرید که این خود سبب محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتر میشود.
بحث برندینگ شخصی بسیار وسیع است. در این نوشتار تنها به نکات استراتژیک ابتدایی و همچنین تعدادی نکته کاربردی اشاره شد. شما هم اگر نکته جالبتوجهی در پرسونال برندینگ در ذهن دارید، میتوانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. http://www.otc-certified-store.com/neurological-disorders-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php female wrestling www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/surgery-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php самый лучший займзайм на яндекс без привязки картыджет мани займ быстрый займ воронежэкспресс займ на банковскую картузайм через контакт без отказа
9 ديدگاه نظر دهيد
با سلام و وقت بخیر
مطالب بسیار مفیدی ارائه کردید من عبارت برند شخصی را نشنیده بودم ولی همواره در ذهن خود با چالشی همراه بودم که برای رشد و ترقی چکار باید کرد پرسونال برندینگ به نظرم جواب این چالش می باشد .
متشکر از زحماتتون
سلام
بله، پرسونال برندینگ یا برند شخصی در بازار کار و دنیای امروز خیلی مهمه و راههای زیادی برای ارتقای اون وجود داره
ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتین.
موفق باشید.
سلام
بسیار مطالب جذابی بود پرینت گرفتم و با دقت کامل مطالعه کردم احسنت به شما که اطلاعات خودتون را به اشتراک میگذارید با دیگران ?
از شنیدن چنین حرفی بسیار خوشحالیم.
تشکر بابت جمع آوری اطلاعات مفیدتون
خواهش میکنم. ممنون از حسن نظر شما.
پرسونال برندینگ یعنی همون افراد و مخاطب های ما چه فکری درباره ما میکنند و چه حسی نسبت به ما دارن . و این دیدگاه مخاطب های ماست که اینده و میزان پیشرفت ما رو تعیین میکنه . خوندن و کمک گرفتن از کتاب ها هم میتونه به ما در راستای پرسونال برندینگ کمک کنه . لیست کاملی از کتاب هارو میشه از سایت هایی مثل بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب و کار و…. تهیه کرد
با سلام خدمت نگارنده محترم. مطلب مفید و کاربردی بود. بسیاری ازین سرفصل ها با تجارب شخصی بنده مطابقت داره. با آرزوی موفقیت برای شما
سلام امیدواریم حالتون خوب باشه
خیلی ممنونیم ازتون