رمضان، ماه تبلیغات موبایلی در کشورهای مسلمان

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

ماه رمضان، یکی از شلوغ‌ترین و بهترین دوره‌های تبلیغاتی، به خصوص در کشورهای مسلمان محسوب می‌شود. چرا که برنامه زندگی و کار مسلمانان و متعاقباً، رفتار کاربران آنلاین در این ماه تغییر قابل توجهی می‌کند. با وجود ۶۲ درصد مسلمانی که در قاره اقیانوسیه (APAC) و ۹۴ درصد مسلمانی که در خاورمیانه ساکن هستند و روز به روز بر تعداد کاربران موبایلیشان افزوده می‌شود، ماه رمضان بهترین فرصت برای تبلیغ‌دهندگان است تا با جامعه مسلمین تعامل داشته باشند و اپلیکیشن‌ها، محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنند. در سال‌های اخیر، افزایش نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل در ماه رمضان در کشورهای مسلمان به خصوص اندونزی و مالزی دیده شده است. از آنجایی که ایران نیز جزء یکی از کشورهای مسلمان در خاورمیانه است، قصد داریم درباره تبلیغات موبایلی در ماه رمضان صحبت کنیم.

 

ماه رمضان، مناسب‌ترین ماه برای تبلیغات موبایلی

رمضان، ماه تبلیغات موبایلی در کشورهای مسلمان

 

۱٫۶ میلیارد مسلمان در سراسر جهان، ماه رمضان را به عنوان ماه مهمانی خدا گرامی می‌دارند و مراسم آن را به جای می‌آورند و خرید‌های مخصوص به این ماه را انجام می‌دهند. از طرف دیگر، برخی دیگر از مسلمانان از زمان آزادشان در این ماه به عنوان فرصتی برای برنامه‌ریزی مسافرت استفاده می‌کنند. این روزها اغلب کارها از خریدهای روزانه گرفته تا رزرو هتل، به صورت اینترنتی و با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، جهش قابل توجهی را در میزان ترافیک موبایلی و میزان فروش اپلیکیشن‌های موبایل شاهد هستیم.

در واقع، استفاده کاربران مسلمان از موبایل در ماه رمضان افزایش چشمگیری دارد. در ماه رمضان، استفاده از اپلیکیشن‌های با محتوای مذهبی و مرتبط با ماه رمضان، اپلیکیشن‌های بازی و سرگرمی، اپلیکیشن‌های خرید آنلاین و اپلیکیشن‌های سفری به شدت افزایش می‌یابد. توجه به اپلیکیشن‌های با محتوای مذهبی و مرتبط با رمضان، از یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان اوج می‌گیرد. از آنجایی که تعداد کاربران موبایلی در کشورهای مسلمان در حال رشد است، پیش‌بینی می‌شود، این روند به صورت شدیدتری ادامه داشته باشد.

محبوب‌ترین دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در ماه رمضان

محبوب ترین اپلیکیشن ها در ماه رمضان

به علاوه، روزه‌داری باعث می‌شود تا افراد انرژی کمتری برای فعالیت‌های فیزیکی داشته باشند؛ بنابراین وقت آزاد بیشتری دارند و به همین دلیل، بیشتر از ماه‌های عادی به موبایل و اپلیکیشن‌های موبایل روی می‌آورند. در واقع، کار با موبایل باعث می‌شود تا روزه‌داران سرگرم شوند و گرسنگی را فراموش کنند. اغلب زمان استفاده از موبایل در ماه رمضان به ساعت‌های قبل از افطار، پس از نماز شب و قبل از سحر است. کاربران موبایلی در ماه رمضان، اپلیکیشن‌های مرتبط با خانواده، امور خیریه، خرید آنلاین، سرگرمی و سفر را مورد توجه قرار می‌دهند. کاربران خانم، اپلیکیشن‌های با محتوای خانوادگی، غذا و پوشاک را ترجیح می‌دهند، در حالی که کاربران مرد اپلیکیشن‌های مخصوص ماه رمضان و مذهبی را ترجیح می‌دهند.

سال گذشته، تعداد نصب اپلیکیشن‌های مرتبط با رمضان در طول ماه رمضان به صورت چشمگیری افزایش یافت. تقریباً نیمی از اپلیکیشن‌های با رشد زیاد در کشور اندونزی، مرتبط با ماه رمضان بودند. همچنین، میزان رشد اپلیکیشن‌های این دسته در کشور مالزی، ۳۰% بوده است و حتی اپلیکیشن‌هایی با رشد ۱۰ برابری هم وجود داشته است. علاوه بر این اپلیکیشن‌ها، محبوب‌ترین طبقه‌بندی اپلیکیشن‌های موبایل شامل اپلیکیشن‌های خدماتی، موسیقی و سرگرمی نیز در ماه رمضان شاهد افزایش تعداد دانلود و نصب‌ بوده‌اند. همچنین، موسیقی‌ها و سرگرمی‌های مرتبط با رمضان باعث افزایش ۱۳ درصدی ویدئوهای موبایلی در روزهای تعطیل رمضان شد و در هفته پایانی ماه رمضان به اوج رسید.

در کالج تپسل بخوانید!  ۶ شاخص تحلیل وب سایت که بازاریابان مهم می‌پندارند

 

بهترین راهکارهای تبلیغاتی برای تعامل با کاربران موبایلی در ماه رمضان

به منظور دسترسی به مخاطبان هدف و اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی در ماه رمضان، بازاریابان و تبلیغ‌دهندگان باید نکات زیر را رعایت کنند. به علاوه، نکته حائز اهمیت این است که بازاریابان باید به محتوای تبلیغاتی در این ماه توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ این محتوا باید مناسب این ماه و متناسب با فرهنگ هر کشور باشد.

۱- کمپین‌های تبلیغاتی خود را زودتر آغاز کنید.

آغاز زودتر کمپین های تبلیغات موبایلی

تبلیغ‌دهندگان باید کمپین‌های تبلیغاتی خود را زودتر و قبل از آغاز رمضان آغاز کنند تا آگاهی از برندشان افزایش یابد و اپلیکیشنشان در جایگاه‌های بالاتر اپ استورها قرار گیرد. این کار از نظر اقتصادی نیز به صرفه است؛ چرا که به دلیل رقابت بالا در هفته قبل از ماه رمضان، مقدار مزایده (bid)  تبلیغات درون-اپ افزایش می‌یابد و شما برای اینکه بتوانید تبلیغات موفق‌تری داشته باشید، هزینه CPI بیشتری بپردازید. به علاوه، تحقیقات مشخص کرده است که بین ۷ الی ۱۴ روز طول می‌کشد تا کاربر پس از نصب اپلیکیشن، خرید انجام دهد. بنابراین، اجرای کمپین تبلیغاتی مدتی قبل از ماه رمضان به کاربران زمان لازم برای مرور اپلیکیشن را می‌دهد تا در نهایت، در ماه رمضان خرید توسط کاربر صورت گیرد.

بنابراین، بهترین زمان برای آغاز کمپین‌های تبلیغات درون-اپ، ۳ هفته قبل از ماه رمضان است. با این کار، مطمئن هستید که در ذهن مردم ماندگار شدید، در لیست اپلیکیشن‌های برتر اپ استورها قرار گرفته‌اید و زمان لازم برای آشنایی با اپلیکیشن را به کاربران می‌دهید و مهم‌تر از همه، از رقبای خود پیشی می‌گیرید.

 

۲- زمان‌های کلیدی را برای ارتباط با کاربر انتخاب کنید.

بهترین زمان های تبلیغات موبایلی در ماه رمضان

استراتژی‌های تبلیغات موبایلی زمانی موثر واقع می‌شوند که محتوای هدفمند در مناسب‌ترین زمان به دست مخاطبان هدف برسد؛ زمانی که احتمال تعامل کاربر با اپلیکیشن بیشتر باشد. نرخ خرید آنلاین اپلیکیشن‌ها در هفته قبل از ماه رمضان، به اوج می‌رسد؛ زیرا کاربران خود را برای یک ماه روزه‌داری و گذراندن وقت با خانواده آماده می‌کنند.

به علاوه، روزهای ابتدایی و پایانی ماه رمضان نیز برای تبلیغ‌دهندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. بازاریابان تنها باید کمی خلاقیت به خرج دهند تا بیشتر دیده شوند و تبلیغات موفق‌تری داشته باشند. بیشترین میزان استفاده از موبایل در ماه رمضان به شب‌ها و قبل از اذان صبح اختصاص دارد؛ به طوری که میزان فروش آنلاین در بازه زمانی ۱۲ الی ۵ بامداد در ماه رمضان نسبت به ماه‌های دیگر، ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین، میزان کانورژن‌های اپلیکیشن‌های موبایل در ساعت ۴ صبح ماه رمضان بیش از ۴٫۸ برابر ماه‌های دیگر است.

 

۳- کمپین‌های تبلیغاتی درون-اپ ایجاد کنید.

کمپین های تبلیغات درون برنامه ای در ماه رمضان

در پست‌های قبلی کالج تپسل نیز به این موضوع اشاره شد که بیشترین درصد زمان استفاده از موبایل، صرف اپلیکیشن‌های موبایل می‌شود. این موضوع در ماه رمضان ملموس‌تر است. به عنوان مثال، تبلیغات درون برنامه‌ای در کشورهای اقیانوسیه (APAC) در سال ۲۰۱۷، حدود ۹۴% از بودجه تبلیغات در شبکه تبلیغاتی saamto را به خود اختصاص داد. کمپین‌های تبلیغاتی درون-اپ هدفمند هستند و بر اساس موقعیت جغرافیایی، جنسیت، گروه سنی و رفتار کاربران درون اپلیکیشن تقسیم‌بندی می‌شوند.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه باید نصب‌های حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ را شمارش کرد؟

 

۴- تبلیغات مرتبط به کاربران پیشنهاد دهید.

ارائه تبلیغات مرتبط با ماه رمضان

برای اینکه تبلیغات موثرتری را در ماه رمضان تجربه کنید، در ابتدا باید مخاطبان هدف خود را بشناسید تا بتوانید تبلیغات مرتبط با نیازشان را به آنها ارائه دهید. تولید محتوای متناسب با ماه رمضان، از اهمیت بالایی در کمپین‌های تبلیغاتی برخوردار است. ماه رمضان، آداب مشخصی دارد؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی از آداب رمضان که مرتبط با کسب‌وکار شماست را انتخاب کنید و کمپین تبلیغاتی خود را حول آن موضوع پیش ببرید.

ارائه پیشنهادهای ویژه مانند تخفیف و بازگرداندن درصدی از خرید به کاربران در زمان اوج خرید‌های آنلاین در کمپین‌های تبلیغات ماه رمضان، ترفندهای بسیار موثری هستند. اما مهم‌ترین نکته این است که چیزی را به صورت ویژه پیشنهاد دهید که در ماه رمضان مورد نیاز کاربر است؛ مانند خوراکی‌های محبوب این ماه.

 

۵- از قدرت تبلیغات ویدئویی در ماه رمضان غافل نشوید.

تبلیغات ویدئویی در ماه رمضان

تماشای ویدئوهای تبلیغاتی در ماه رمضان به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. ماه رمضان، بهترین فرصت برای تولید ویدئو مارکتینگ و محتوای ویدئویی تولید شده توسط اینفلوئنسرها است. سعی کنید ویدئوهایی که می‌سازید، روی احساسات انسانی و ارزش‌های معنوی ماه رمضان تاکید داشته باشد و در چند ثانیه اول تاثیرگذاری بالایی برای مخاطب ایجاد کند. به صورت کلی، ماه رمضان حال و هوای مذهبی، عرفانی و احساسی دارد. ایجاد محتواهای تبلیغاتی که روی جنبه‌های احساسی تاکید دارد و شامل موضوعاتی مانند بخشش و فداکاری، خانواده و عشق به هم‌‍نوع باشد،به صورت گسترده‌ای در ماه رمضان وایرال می‌شود و در نتیجه، آن برند بهتر در خاطر مردم نقش می‌بندد. با این حال، بازاریابان موبایلی باید فراتر روند و تعامل کاربر با تبلیغ را نیز در نظر بگیرند.

 

ماه رمضان، زمانی است که مسلمانان زمان بیشتری برای استراحت دارند و بیشتر از هر زمان دیگری، وقت خود را صرف رسانه‌های دیجیتال و به خصوص موبایل می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش زمان استفاده از موبایل و اپلیکیشن‌های موبایل، افزایش چشمگیر میزان نصب اپلیکیشن‌ها و افزایش نرخ کانورژن تبلیغات درون-اپ در این بازه زمانی می‌شود. به علاوه، کاربران مسلمان در این ماه، با برندهایی که تبلیغات متناسب با رمضان دارند، تعامل بیشتری دارند. بازاریابان و تبلیغ‌دهندگان باید با استفاده از الگوی رفتاری کاربران ساکن کشورهای مسلمان، تبلیغات درون-اپ خود را به صورت هدفمند اجرا کنند تا به حداکثر کانورژن تبلیغات خود دست پیدا کنند. برعکس مناسبت‌های دیگر که ممکن است تنها چند روز طول بکشد، ماه رمضان ۳۰ روز است که به تبلیغ‌دهندگان فرصت کافی برای تبلیغ و معرفی محصولات، اپلیکیشن‌ها و خدمات خود و دسترسی به مخاطبان بیشتر را می‌دهد.

 

 

Sending
User Review
1 (1 vote)

    2 ديدگاه نظر دهيد

    • سلام خدمت شما دوست عزیز
      مطلب از منبع معتبر smaato برگرفته شده و بر اساس آمار چند ساله از چندین کشور مسلمان مثل اندونزی و مالزی نوشته شده است.
      فکر میکنم شما متوجه منظور این پست نشدید …
      ممنون از نظر شما

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما