آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که کلمه سلفی (Selfie) اولین بار چه زمانی به دایره لغات مردم اضافه شد؟ سلفی در سال 2013 بین مردم رایج شد. گوگل در سال 2015 اعلام کرد که کاربران گوگل در آن سال، 24 میلیارد سلفی در اپلیکیشنهای عکس آپلود کردهاند. برخی دیگر از منابع میگویند روزانه 1 میلیون سلفی در سرتاسر دنیا گرفته میشود. به اطراف خود توجه کنید هم متوجه این موضوع میشوید؛ هر سمت را نگاه کنید، فرد یا افرادی را میبینید که در حال سلفی گرفتن هستند. به همین دلیل است که یکی از پارامترهای مهم در طراحی و ساخت تلفنهای هوشمند جدید، دوربین سلفی قوی، اپلیکیشنها و فیچرهای مرتبط با عکس سلفی است. محبوبیت سلفی تنها به دنیای تکنولوژی و تلفنهای هوشمند ختم نمیشود؛ بلکه مارکترها نیز میتوانند از این محبوبیت در راستای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنند و کمپینهای تبلیغاتی موفقی را اجرا کنند. ما هم به مناسبت روز جهانی سلفی (June 21) تصمیم گرفتیم در این پست، درباره نقش و اهمیت سلفی در دنیای بازاریابی و شبکههای اجتماعی صحبت کنیم و نمونههای موفق کمپینهای سلفی مارکتینگ در دنیا را توضیح دهیم.
ویدئوی زیر به مناسبت روز سلفی توسط تپسل ساخته شده است. نظرتان درباره این ویدئو را با ما در میان بگذارید.
سلفیها به برندها این امکان را دادند تا در شبکههای اجتماعی بیشتر دیده شوند. بسیاری از شرکتها در حال حاضر از سلفی بهعنوان راهی برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنند. همچنین، سلفی و همراهی آن با شبکههای اجتماعی، علاوه بر دیده شدن برندها در شبکههای اجتماعی، باعث شکلگیری ارتباط موثر بین برندها با اینفلوئنسرها را در شبکههای اجتماعی شده است. برندهای کوچک هم توانستهاند به صورت خلاقانه با استفاده از این قابلیت با کاربران شبکههای اجتماعی خود ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً از کاربرانشان میخواهند که تصویر سلفی خود را هشتگ، لوگوی برند، نام صفحه برند یا محصولات برند به اشتراک بگذارند و جایزه بگیرند یا در قرعهکشی شرکت کنند. علاوه بر دیدگاه تبلیغاتی، سلفی میتواند به برندها جلوه انسانی ببخشند و کمک میکند تا با مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنند.
برندها همواره سعی کردهاند با هر ترندی که در رسانههای اجتماعی ایجاد میشود همراه شوند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را با برند خود همراه کنند. قطعاً استفاده از سلفی در کمپینها میتواند برای برندها کمککننده باشد، اما شناسایی بهترین راه استفاده از آن برای بدست آوردن مخاطبان هدف از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار به social listening، بررسی و مانیتور کردن ترندها، آنالیز مخاطبان و همچنین، روانشناسی سلفی و علت درگیر شدن مردم با سلفی نیاز دارد.
در دنیای روانشناسی دو دسته افراد علاقهمند به گرفتن سلفی هستند: 1- افراد با اعتماد به نفس بالا که با سلفی گرفتن احساس راحتی میکنند و 2- افراد با اعتماد به نفس پایین که به تایید دیگران نیاز دارند. اغلب کسانی که در کمپینهای تبلیغاتی برندها شرکت میکنند، جزء دسته اول هستند. کسانی که دوست دارند بیشتر دیده شوند و اعتماد به نفسشان با شرکت در کمپین تبلیغاتی بیشتر هم میشود. بنابراین، اگر محصولات و خدمات شما باعث افزایش اعتماد به نفس و بیشتر و بهتر دیده شدن افراد میشود، حتماً کمپینهای سلفی مارکتینگ را امتحان کنید. محصولاتی مانند جواهرات، لوازم آرایش و لوازم دیگری که باعث میشود مردم درباره خودشان احساس بهتری داشته باشند و آنها را در معرض نمایش قرار دهند، برای کمپینهایی سلفی مارکتینگ مناسب هستند.
با این وجود، هر کسبوکاری باید مخاطبان هدفش را به خوبی بشناسد تا بتواند کمپینهای موفقی داشته باشد و تنها خود را به ترندهای موجود وابسته نکند. فراموش نکنید که سلفیها میتوانند اعتمادبهنفس مردم را افزایش دهند. سعی کنید در کمپینهای خود باعث شوید مخاطبان نسبت به خودشان حس خوبی داشته باشند و از این طریق، پیام برند خود را به مردم و مخاطبان هدفتان منتقل کنید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
شاید سلفی از نظر بسیاری یک کار معمول و حتی بیهوده باشد، اما سلفی و قابلیتهای آن از دیدگاه یک مارکتر واقعی، یک فرصت برای بازاریابی اثربخش است. سلفی مارکتینگ باعث میشود تا محصولات و خدمات یک برند، مثلاً لباس یا جواهرات در یک فرد معمولی دیده شود و تاثیرگذاری آن بیشتر شود. چرا که مردم هنگام خرید محصولات و خدمات، همیشه میخواهند نظرات و تجربیات سایرین را بدانند تا راحتتر اعتماد کنند و تصمیمگیری کنند. سلفی مارکتینگ میتواند در این زمینه به برندها کمک کند.
به علاوه، بخش زیادی از زندگی مردم این روزها در شبکههای اجتماعی میگذرد که سلفیها نیز بخشی از شبکههای اجتماعی هستند و استفاده درست از آنها در مارکتینگ قطعاً موثر واقع خواهد شد. همچنین، استفاده از سلفی در مارکتینگ میتواند برند شما را با آنچه ترند شده همراه کند. نکته دیگر این است که سلفیها این حس را در مشتریان ایجاد میکند که آنها مرکز توجه برند شما هستند و احساس خوشایندی در آنها به وجود میآورد. به طور کلی میتواند گفت سلفی، همان برند است اما با چهره انسانی.
اگر از تصاویر سلفی در پست بلاگ استفاده میکنید، حتماً از alt tag و توضیح برای هر تصویر استفاده کنید. همچنین، سعی کنید محبوبترین کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را پیدا کنید تا آن تصاویر در نتیجه سرچ تصویری گوگل ظاهر شود. اگر از تصاویر سلفی در شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر استفاده میکنید، باید هشتگهای مناسبی انتخاب کنید تا در شبکههای اجتماعی به خوبی دیده شوید. برای انتخاب هشتگهای مناسب در شبکههای اجتماعی، ابزارهایی برای این کار وجود دارد. همچنین سعی کنید ترندهای روز دنیا در شبکههای اجتماعی را به کسبوکار خود مرتبط کنید تا به بهتر دیده شدن برندتان کمک کند.
تاکنون برندها کوچک و بزرگ بسیاری از سلفی برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی استفاده کردهاند؛ برخی از آنها موفق بودهاند و توانستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند و اینگیجمنت خود را افزایش دهند و برخی از آنها اشتباهاتی داشتهاند که منجر به عدم موفقیت آنها شده است.
در اینجا به تعدادی از کمپینهای سلفی مارکتینگ موفق اشاره میکنیم.
Lay chips یک برند چیپس است که در سال 2018 توانست با راهاندازی کمپین لبخند، کار خلاقانهای انجام دهد. “ما باور داریم که لبخندها قدرتمند هستند. بنابراین، ما میخواهیم لبخندها را گسترش دهیم” این شعار کمپین بود. آنها پاکتهای ویژهای با طرح لبخند طراحی کرد. هزینه صرف شده برای خریداری این پاکتهای ویژه، به خیریه Operation Smile اهدا میشد که یک خیریه پزشکی کودکان است. به علاوه، افراد میتوانستند از طریق سایت این برند، چیپس با طرح لبخند خودشان را خریداری کنند. این برند از افراد خواست تا تصاویر سلفی خود با پاکتهای ویژه را در شبکههای اجتماعی با هشتگ مشخص به اشتراک بگذارند. ایجاد تجربه شخصیسازی شده، خلاقیت و تشویق مردم به مثبتنگری و لبخند باعث شد بقیه نیز تشویق شوند که به این کمپین بپیوندند. این برند علاوه بر اینکه توانست با هشتگ #SmileWithLays در شبکههای اجتماعی دیده شود، 1 میلیون دلار به خیریه کمک کرد.
دیزنی در 60مین سالگرد تاسیسش از طرفداران پارک دیزنی دعوت کرد تا در کمپین کمک به موسسه Make-A-Wish شرکت کنند. در این کمپین، به ازای هر پست در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام با هشتگ #ShareYourEars، 5 دلار به این موسسه اهدا میشود. افراد شرکتکننده در این کمپین باید گوشهای میکی ماوس را به شیوه خود مدلسازی میکردند و تصویر سلفی آن را در شبکههای اجتماعی با هشتگ مربوطه به اشتراک میگذاشتند. دیزنی برای کمک 1 میلیون دلاری برنامهریزی کرده بود، اما به دلیل استقبال مردم، 2 میلیون دلار برای موسسه گردآوری شد. دیزنی در واقع، از محصول خود و شخصیت میکی ماوس برای این کمپین استفاده کرد و موفق بود. چرا که احساسات مردم را تحت تاثیر قرار داد. دیزنی با این کمپین نه تنها به موسسه خیریه کمک کرد، بلکه در شبکههای اجتماعی بهتر دیده شد و دیزنی لند را هم به صورت غیرمستقیم تبلیغ کرد و افراد با تشویق کرد که حتماً در “شادترین مکان دنیا” حاضر شوند. اینکه دیزنی این کمپین را با هدف تبلیغ یا افزایش فروش انجام نداد، بیشتر توانست توجه مردم را جلب کند.
یک شرکت آرایشی بهداشتی به نام Tarte این کمپین را با همکاری یک گروه ضد خشونت به نام Bystander راهاندازی کردند. همه چیز از آنجا شروع شد که شرکت tarte متوجه کامنتهای منفی و توهینآمیز در پستهای شبکههای اجتماعی خود شدند که برخی از کاربران خانم، کاربران دیگران را اذیت میکنند. آنها پس از تحقیق متوجه شدند که این خشونتها در اینستاگرام رایج است و تصمیم گرفتند کاری در راستای اصلاح آن انجام دهند. آنها از مردم خواستند تا یک عکس سلفی از خود با هشتگ #KissAndMakeUp به اشتراک بگذارند که دست خود را با رژ لب بوسیدهاند و دستشان را روبروی صورتشان قرار دادهاند. آرایشگران، بیوتی بلاگرها و سلبریتیها اولین کسانی بودند که به این کمپین پیوستند.
مدیر بازاریابی این برند میگوید: “اهداف ما در این برند همیشه این بوده که از طریق شبکههای اجتماعی خود بتوانیم طرفدارانمان را به گسترش انرژی مثبت تشویق کنیم. ما میدانیم این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت، اما این کمپین شاید بتواند سرعت این چرخه را کمتر کند و فضای آرامتری را در اینترنت به وجود آورد. فضای شاد و آرام در اینترنت و شبکههای اجتماعی یک موفقیت برای ما محسوب میشود.”
هشتگ #KissAndMakeUp توانست بیش از 277 میلیون ایمپرشن در شبکههای اجتماعی بدست آورد. این موضوع ثابت میکند که حتی کوچکترین حرکت برای اصلاح کارهای اشتباه هم میتواند مفید باشد. حتی کوچکترین مهربانی هم میتواند در نگرش افراد تفاوت ایجاد کند. قدرت اینفلوئنسرها و ارتباطات انسانی در این کمپین به وضوح مشخص شد. همچنین، این کمپین ثابت کرد که مردم این روزها دوست دارند در حرکات مثبت اجتماعی شرکت کنند و نقش خود را هر چند کوچک ایفا کنند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
BBC در سال 2014 روز 21 ژوئن را به صورت رسمی، روز سلفی نامگذاری کرد. برندها میتوانند از این مناسبت برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی مرتبط با روز سلفی استفاده کنند و کمپینهای بامزه طراحی کنند تا علاوه بر جذب مخاطبان جدید و افزایش اینگیجمنت کاربران خود در شبکههای اجتماعی، از طریق وایرال شدن محتواهای این کمپین، آگاهی از برند خود را نیز افزایش دهند.
همانطور که دیدید، کمپینهای موفق سلفی مارکتینگ دارای داستانپردازی خوب، حرکات اجتماعی مثبت یا جوایز هستند. ایده شما برای این روز و اجرای کمپینهای تبلیغاتی چیست؟ آیا تا با حال به مناسبت روز سلفی کار خاصی انجام دادهاید؟ حتماً پیشنهادها، تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
پرسشهای رایج
سلفی مارکتینگ چه ویژگیهایی دارد؟
۱رایگان است. ۲تاثیرگذاری زیادی در مخاطبین دارد. ۳باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد و درآمد زایی ساده میشود. ۴سبب معرفی برند و آگاهی از محصول میشود. ۵استفاده از آن آسان و نیاز به تخصص و مهارت خاصی ندارد. ۶باعث تعامل بیشتر مخاطبین با کسب و کار میشود.
سلفی چگونه به معرفی برند کمک میکند؟
با تشویق مشتریان به سلفی گرفتن با محصولات و منتشر کردن آنها در شبکههای اجتماعی، برندتان به سایر افراد معرفی و بدون نیاز به هزینه، بازاریابی برای شما توسط خود مشتریان انجام میشود.
https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://www.zp-pdl.com www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antiallergic-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-europe.html https://zp-pdl.com www.zp-pdl.com займ на яндекс кошелек без картызайм онлайн срочно с плохой кредитной историейвзять займ онлайн срочно без отказа займ под залог комнатызайм в ульяновскезайм на мегафон