بازاریابی پیامکی یا همان SMS مارکتینگ یکی از روشهای متداول بازاریابی است که در استراتژی بازاریابی بسیاری از کسبوکارها وجود دارد. در دنیای امروز که همهجا اشباع شده از پیامهای مختلف بازاریابی و تبلیغاتی است و از آنجا که این پیامها مدام پیش چشمان مردم قرار میگیرند، آنها کمتر به دنبال پیدا کردن کسبوکارها میروند، SMS مارکتینگ (SMS Marketing) روش مناسبی برای یادآوری برند خود به مخاطبان و مشتریان است. مخصوصا از این جنبه که دیگر تلفنهای همراه همهجا در دست مردم است و در طول شبانهروز بیشترین تعامل را با آن برقرار میکنند.
دانستن دستاوردهای استفاه از بازاریابی SMSای به عنوان کانالی برای پیدا کردن و پرورش مشتری میتواند در انجام این کار به شما کمک کند.
آیا هدایت ترافیک به سمت کسبوکارتان، هدف اول شماست؟ نرخ بالای باز کردن پیامهای تبلیغاتی و برقراری ارتباط نزدیک با مشتری چطور؟
احتمالا با انواع کانالهای بازاریابی مثل ایمیل، تبلیغات درون اپلیکیشن و تبلیغات نمایشی آشنا هستید. بازاریابی سرویس پیام کوتاه (SMS) هم نسبتا شیوه تازهای است که اگر درست از آن استفاده کنید، میتواند بسیار موثر واقع شود.
برای پیدا کردن چگونگی برقراری ارتباط و تعامل بین مشتریان و کسبوکارهای محلی، از بیش از هزار مصرفکننده مختلف در آمریکا و استرالیا درباره نحوه تعامل مشتریها با مشاغل محلی مصاحبه شد. نتیجه این تحقیقات را در ادامه خواهید خواند.
پیامرسانی موضوع تازهای نیست اما پیوسته در حال تغییر و بهروزرسانی است و روز به روز نقش پررنگتری در بازاریابی پیدا میکند. به آمار زیر توجه کنید:
آمار شماره ۱: ۹۸٪ از نرخ باز شدن پیامهای متنی در همان روزی که ارسال میشوند اتفاق میافتد.
این نرخ از میانگین باز شدن ایمیل ۱۸٪ بیشتر است و برای بازاریابان فرصتی عالی فراهم میکند تا بازاریابی پیامکی را امتحان کنند.
آمار شماره ۲: نرخ کلیک ۱۸ درصدی پیامهای متنی ۶.۹ برابر از ایمیل بیشتر است.
این آمار نشان میدهد که SMS بر کسانی که از آن استفاده میکنند تاثیر زیادی دارد.
آمار شماره ۳: تنها ۱۲٪ از مشاغل محلی در ابزار بازاریابی خود از پیامهای متنی استفاده میکنند.
این آمار نشاندهنده آن است که فرصت بزرگی وجود دارد که میتواند خلاء وجود در بازاریابی کسبوکارها را پر کند اما بسیاری از بازاریابها از آن استفاده نمیکنند.
مصرفکنندگان آینده نسلی هستند که با تلفنهای همراه و کامپیوترها بزرگ شدهاند و بسیار پیشرو و کارآمدند. این افراد که بهطور جدی برای داشتن کالاها یا خدمات خرج میکنند، زمان زیادی از عمرشان را صرف استفاده از گوشیهای هوشمند میکنند. بنابراین باید به فکر آنها بود و برای جذبشان برنامهریزی درستی داشت.
آمار شماره ۴: بین میزان پاسخگویی پیامهای متنی با تلفن، ایمیل و فیسبوک، تفاوت ۲۰۹ درصدی وجود دارد.
بسیاری از کسبوکارها بهطور پیشفرض از تلفن، ایمیل و رسانههای اجتماعی به عنوان کانالهای برقراری ارتباط با مصرفکنندگان استفاده میکنند اما با وجود این، عدم استفاده از پیامهای متنی باعث شده فرصت بزرگی را از دست بدهند.
۲۰۹٪ اختلاف در نرخ پاسخگویی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت؛ این یک مزیت ناعادلانه برای شما نسبت به رقبایتان، یک محرک کارا برای کارمندانتان و یک عامل برای بهحداکثر رساندن درآمدتان است.
آمار شماره ۵: تعداد مصرفکنندگانی که پیام متنی را در مقایسه با انواع دیگر روشهای ارتباطی، بیشتر ترجیح میدهند، ۱.۸ برابر بیشتر است.
پس از سمت کسبوکار خود پیامهای متنی ارسال کنید!
پیامهای مکالمهای هرزنامه نیستند و شخصیسازی شدهاند. کسی که به شما پیام میدهد خود را معرفی میکند و پاسخ شما نیز از بله یا خیر فراتر است. استفاده از این نوع مکالمات، نتایج بهتری در کسبوکارتان به همراه میآورد.
آمار شماره ۶: ۷۴٪ از مصرفکنندگان گزارش دادهاند که اگر بدانند در یک کسبوکار محلی یک شخص واقعی پیامهای آنها را دریافت کرده و به آنها پاسخ میدهد، تمایل بیشتری به ارسال پیام متنی خواهند داشت.
پیامرسانی مکالمهای به کسبوکار شما چهرهای انسانی میدهد و درست در جایی که مشتریان شایسته دریافت خدمات هستند، به نیاز آنان رسیدگی میکند.
آمار شماره ۷: ۵۰٪ از مصرفکنندگان گزارش دادهاند اگر کارمندی در پیام متنی ارسالی از سمت کسبوکار، خود را معرفی نماید، به احتمال بیشتری به او پاسخ میدهند.
دانستن اینکه فردی واقعی و نه یک ربات، در مکالمه پاسخگوی مشتری است، احساس بهتری به آنها میدهد و آنان را به ایجاد و ادامه مکالمه ترغیب میکند.
آمار شماره ۸: ۲۸٪ از مصرفکنندگان از طریق پیامهای متنی با کسبوکارهای محلی صحبت میکنند.
با توجه به اینکه پیامک (SMS) یکی از موثرترین اما جزئیترین کانالهای مورد استفاده برای بازاریابی است، فرصتی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا پیش از اینکه این روش به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، یک رهبر واقعی در این فضا باشند.
آمار شماره ۹: ۴۳٪ از افراد به برقراری ارتباط با کسبوکارهای محلی از راه پیامک علاقه نشان میدهند.
دو سوم از مشتریان به ایجاد قابلیت در ارسال و دریافت پیامک با کسبوکارهای محلی علاقه دارند اما مشاغل این نیاز را برآورده نکردهاند.
آیا به SMS مارکتینگ به عنوان یک کانال بازاریابی نگاه میکنید؟
پیامهای تبلیغاتی پیغامهایی هستند که به هر طریقی مشتریان را تشویق به خرید میکنند. راههای متداول این تبلیغات عمدتا اعلام حراج، ارائه تخفیفها و کوپنها است.
آمار شماره ۱۰: ۲۱٪ احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در SMSهای تبلیغاتی میان کسبوکارهای محلی، فروشگاههای زنجیرهای بزرگ و یا مشاغل آنلاین، اولی را انتخاب کنند و مشتری آن شوند.
کسبوکارهای محلی منحصرا شانس بیشتری برای موفقیت در بازاریابی پیامکی دارند. طبق گزارش مصرفکنندگان، در مقایسه مشاغل محلی با مشاغل زنجیرهای، ۲۱٪ و با مشاغل آنلاین، ۴۵٪ احتمال بیشتری دارد که آنان از این راه با مشاغل محلی ارتباط برقرار کنند.
و این همان مزیت ناعادلانه است که میتواند کفه ترازو را به نفع کسبوکارهای محلی سنگین کند!
اگر کسبوکاری کوچک و محلی دارید شانس بیشتری دارید که مشتریانتان ارتباط نزدیکی با شما حفظ کنند نه اینکه برند شما را فقط نامی در لیستشان ببینند.
حال که از اهمیت SMS مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی در کسبوکار محلی آگاه شدید، باید با نحوه درست اجرای آن نیز آشنا شوید.
آمار شماره ۱۱: ۶۴٪ از مصرفکنندگان ترجیح میدهند از راه دریافت SMS از کسبوکارهای محلی از وجود آنها اطلاع یابند و به خرید ترغیب شوند.
بیشتر مردم تمایل دارند تبلیغات پیامکی شامل کوپنها، نخفیفها و یا پیشنهادات وفاداری باشند.
آمار شماره ۱۲: ارسال ۱ تا ۳ پیام (SMS) تبلیغاتی در طول هفته برای یک کسبوکار مناسب و کافی است.
از نظر زمانبندی به نظر میرسد ۱ تا ۳ پیامک تبلیغاتی در هفته برای میزان زیادی مصرفکننده، مناسبترین تعداد باشد.
آمار شماره ۱۳: ۵۹٪ از مصرفکنندگان از کسبوکارهایی پیامک تبلیغاتی دریافت کردهاند که اجازه این کار را به آنها نداده بودند.
حالا پیش از آنکه بخواهید در این راه شروع به سرمایهگذاری کنید باید بدانید که SMS مارکتینگ یک کانال بازاریابی تنظیمشده است که در صورت عدم رعایت قواعد آن، عواقب جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت. استفاده سر خود از تماس یا پیامک برای ارتباط با مشترکان تلفن همراه بدون رضایت آنان میتواند پیگرد قانونی داشته باشد. اما متاسفانه بسیاری از افراد چنین تجربهای دارند و بارها از سمت کسبوکارهایی که به آنها اجازه ندادهاند، پیامهای تبلیغاتی دریافت کردهاند.
آمار شماره ۱۴: ۴۱٪ از مشتریان میگویند که اشتراک پیامهای تبلیغاتی را لغو میکنند.
این دسته افرادی هستند که پیامهایی دریافت کردهاند اما به خاطر نمیآورند در آن مشاغل ثبت نامی انجام داده باشند.
برای دریافت مجوز از این افراد در مورد ارسال پیامکهای تبلیغاتی راههای درست و نادرستی وجود دارد.
یکی از راههای گرفتن تایید از مشتریان میتواند در فروشگاهها یا مکانی در وبسایتها یا از راه اهدای هدایا اتفاق بیفتد. با این روشها مخاطب جذب میشود و ارتباط با شما برایش هیجانانگیز خواهد شد و این موضوع، تاثیر بالایی در استمرار روابط دارد.
آمار شماره ۱۵: ۷۵٪ از مصرفکنندگان میگویند درصورت دریافت تعداد زیادی پیام تبلیغاتی، اشتراک خود را لغو میکنند.
نکته بسیار مهمی که همواره باید آن را به خاطر داشته باشید این است که شما باید در هر پیام اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید زیرا آنها همیشه میتوانند از دریافت پیامهای شما انصراف دهند. وقتی از مشتریان درباره دلیل لغو اشتراک و امتناع از دریافت پیامهای تبلیغاتی سوال میشود آنها معمولا به دو علت مهم اشاره میکنند:
موارد زیر را همیشه در نظر داشته باشید:
اگر تا امروز در استراتژی بازاریابی خود از SMS مارکتینگ استفاده نکردهاید، از حالا این روش را در نظر بگیرید و اگر تاکنون از این روش بازاریابی استفاده کردهاید، نتایج حاصل از آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
منبع: searchenginejournal
پرسشهای رایج
اس ام اس مارکتینگ چیست؟
بازاریابی پیام کوتاه (SMS) نوعی بازاریابی است که کسبوکارها از آن برای ارسال تبلیغات به مشتریان از طریق پیامک تلفن همراه استفاده میکنند.
آیا اس ام اس مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ است؟
پیامک میتواند نقشی اساسی در هر استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کانالی داشته باشد و یک نوع دیجیتال مارکتینگ بهحساب میآید.