نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال 97

زمان مطالعه : 6دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در دو سال گذشته تپسل با بررسی شرایط اپلیکیشن مارکتینگ و توسعه دهندگان موبایل در ایران، گزارش‌هایی جهت استفاده دوستان فعال در این حوزه منتشر کرده است. امسال نیز، برای سومین سال با برگزاری نظرسنجی بین توسعه‌دهندگان ایرانی، فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی کرده‌ایم.

نتایج نظرسنجی سال 96 و همچنین نظرسنجی سال 95 را نیز بخوانید.

در این مطلب، به انتشار نتایج مستقیم نظرسنجی و همچنین نتایج تحلیلی حاصل از آن می‌پردازیم. همچنین مقایسه داده‌های جمع‌آوری شده با سال‌های گذشته نیز در این نوشتار مدنظر قرار گرفته که دید جامعی برای تصمیم‌گیری‌ها در هر کسب‌و‌کار مرتبط با اپلیکیشن فراهم می‌کند.

اطلاعات کلی نظرسنجی سال 97 توسعه دهندگان موبایل

در ابتدا به صورت کلی فراوانی موضوعی اپلیکیشن‌های تولید شده در سال اخیر و همچنین مدل درآمدی مدنظر توسعه‌دهندگان بررسی شده است:

 

فراوانی موضوعی اپلیکیشن های توسعه دهندگان ایرانی

فراوانی موضوعی اپلیکیشن های توسعه دهندگان نظرسنجی 97

مدل درآمدی اپلیکیشن ها

 

مدل درآمدی اپلیکیشن بر اساس نظرسنجی تپسل 97

امسال فرم‌های نظرسنجی توسط 153 توسعه‌دهنده ایرانی تکمیل شد که اپلیکیشن 130 نفر از این توسعه‌دهندگان منتشر شده و 20 توسعه‌دهنده دیگر هنوز اپلیکیشن خود را در بازاری به صورت عمومی منتشر نکرده اند. در میان این 153 نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی، 69 نفر مدل درآمدی اپلیکیشن‌ خود را رایگان، 78 نفر با پرداخت درون‌برنامه‌ای و 6 نفر پولی اعلام کرده‌اند.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

 

نتایج مستقیم نظرسنجی از توسعه دهندگان اپلیکیشن

در این نظرسنجی 9 سوال در زمینه اپلیکیشن مارکتینگ از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل در ایران پرسیده شده است. سوالات و نتایج به شرح زیر است:

1- برای چه تعداد از اپلیکیشن های خود بازاریابی کردید؟

تعداد اپلیکیشن‌های هر توسعه دهنده در سال 97

 

50% از توسعه‌دهندگان برای یک اپلیکیشن، 19.8% برای دو اپلیکیشن و هم‌چنین اعداد بالاتر را نیز در نتایج می‌بینیم که در تصویر بالا نمایش داده شده‌است. در این میان 30 توسعه‌دهنده برای هیچ‌کدام از اپلیکیشن‌های خود فعالیت بازاریابی انجام نداده‌اند. در مجموع نتایج نظرسنجی فعالیت بازاریابی برای 245 اپلیکیشن، در سال اخیر را نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است.این نشان‌دهنده آگاهی بیشتر توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای ایرانی نسبت به اهمیت بازاریابی در کسب‌وکارهای مرتبط با اپلیکیشن و رقابت بیشتر در این زمینه است.

 

2- موثرترین راه تبلیغاتی برای دستیابی به کاربر

موثرترین راه بازاریابی برای جذب کاربر

148 نفر از توسعه‌دهندگان به سوال موثرترین راه تبلیغاتی برای دستیابی به کاربر پاسخ دادند. پاسخ آن‌ها به شرح زیر است:

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تبلیغات در شبکه‌های تبلیغاتی آنلاین با 53 پاسخ (35.8%) به عنوان موثرترین نوع تبلیغات در جذب کاربر توسط توسعه‌دهندگان معرفی شده است. بعد از آن تبلیغات بنری در اپ استورها و سایر انواع تبلیغات موثرترین تبلیغات بوده‌اند.

3 – موثرترین راه بازگشت کاربر به اپلیکیشن

همان‌طور که می‌دانید افزایش Re-engagement rate اپلیکیشن‌ها در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های توسعه‌دهندگان بوده‌است. 150 توسعه‌دهنده نظر خود را درباره موثرترین راه بازگشت کاربر به اپلیکیشن به صورت زیر بیان کرده‌اند:

  •  46.7% (70 نفر) ، ارسال push notification را موثرترین راه بازگشت کاربر به اپلیکیشن دانسته‌اند.
  • 23.3% تبلیغات در شبکه‌های تبلیغاتی آنلاین را موثرترین راه دانسته‌اند.
  • 5.3% از تبلیغات بنری در اپ استورها را انتخاب کرده‌اند.
  • 3.3% تبلیغات در تلگرام را به عنوان راه حل موثر دانسته‌اند.
  • 21.3% از سایر روش‌های بازاریابی برای بازگشت کاربر استفاده کرده‌اند.

 

4- انواع فعالیت های بازاریابی برای اپلیکیشن از نظر توسعه‌دهندگان

 

روش های تبلیغات برای اپلیکیشن

در این سوال از توسعه‌دهندگان خواسته شده فعالیت‌های بازاریابی که برای اپلیکیشن‌های خود انجام می‌دهند را مشخص کنند و همچنین امکان انتخاب بیشتر از یک گزینه برای این سوال وجود داشت. 150 نفر به این سوال پاسخ داده اند که نتایج آن در تصویر بالا قابل مشاهده است.

به ترتیب بیشترین پاسخ‌ها برای تبلیغات در تلگرام، ارسال push notification برای کاربران، تبلیغات نصبی در شبکه های تبلیغاتی آنلاین و تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات ویدئویی و تبلیغات کلیکی در شبکه‌های تبلیغاتی آنلاین بوده‌است.

 

5- مقدار بودجه هزینه‌شده برای بازاریابی اپلیکیشن‌ها 

در مورد مقدار بودجه‌ای که تاکنون برای بازاریابی اپلیکیشن‌ها هزینه شده‌است پاسخ‌ها به شرح زیر هستند ( 144 نفر به این سوال پاسخ داده‌اند)

  • برای بازاریابی 15.3% از اپلیکیشن‌ها بیش از ۵ میلیون تومان هزینه شده ‌است.
  • برای بازاریابی 10.4% از اپلیکیشن‌ها تا ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی 17.4% از اپلیکیشن‌ها تا ۱ میلیون تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی 17.4% از اپلیکیشن‌ها تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی 39.6% از اپلیکیشن‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

 

6- استفاده از tracker برای سنجش فعالیت های بازاریابی 

tracker مورد استفاده توسعه دهندگان در نظرسنجی سال 97

در بالا نتایج حاصل از Tracker مورد استفاده توسعه‌دهندگان برای سنجش فعالیت بازاریابی برای اپلیکیشن آمده‌ است. (141 نفر به این سوال پاسخ داده‌اند.)

در ادامه در قسمت نتایج درباره اهمیت Tracker ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

7 – رضایت از نتیجه فعالیت های بازاریابی توسعه دهندگان

علت نارضایتی در تبلیغات در نظرسنجی تپسل سال 97

در نظرسنجی میزان رضایت توسعه‌دهندگان از بازاریابی نیز مورد سوال قرار گرفته‌بود. منظور از بازاریابی در این سوال همه انواع بازاریابی (که در سوال 4 انواع آن توسط توسعه‌دهندگان مشخص شد) بوده و بازاریابی اپلیکیشن به صورت کلی بررسی شده است. 145 نفر به این سوال پاسخ داده‌اند که 55.9% از بازاریابی اپلیکیشن خود راضی نبوده‌اند.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

در سوال بعد علت نارضایتی پرسیده شده بود که بیشترین پاسخ مربوط به هزینه زیاد برای بازاریابی است. در این سوال امکان انتخاب بیش از یک گزینه نیز وجود داشت. در شکل بالا می‌توانید فراوانی پاسخ‌ها را ببینید.

 

8 مقدار هزینه ای که برای تبلیغات در نظر دارید به صورت ماهیانه خرج کنید چقدر است؟

83% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در آینده قصد انجام فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن‌های خود را دارند.

ایشان در مورد مقدار هزینه‌ی تبلیغاتی که قصد دارند به صورت ماهیانه خرج کنند پاسخ‌های ذیل را دادند:

  • توسعه‌دهندگان 30 اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان 23  اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان 35 اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۱ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان 30  اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان 28 اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.

 

9- درآمد ماهیانه شما از سیستم های تبلیغاتی مختلف چه میزان است؟

143 توسعه‌دهنده به این سوال پاسخ داده‌اند:

  • 14 نفر از توسعه‌دهندگان درآمد ماهانه بیش از 5 میلیون از اپلیکیشن خود دارند.
  • 17 نفر از توسعه‌دهندگان درآمد ماهانه تا 5 میلیون از اپلیکیشن خود دارند.
  • 29 نفر از توسعه‌دهندگان درآمد ماهانه تا 1 میلیون از اپلیکیشن خود دارند.
  • 83 نفر از توسعه‌دهندگان درآمدی کمتر از 500 هزار تومان ازاپلیکیشن خود داشته‌اند.

بررسی نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان در سال 97

در ادامه نتیجه‌هایی حاصل از تحلیل آماری این نظرسنجی بیان شده‌است:

نتیجه 1 – هزینه برای بازاریابی اپلیکیشن

  • بیشترین میزان رضایت در بین همه دسته‌ها متعلق به کسانی بود که هزینه بازاریابی آن‌ها بیش از ۵ میلیون تومان گزارش شده‌ است. 70% از این افراد از بازاریابی خود راضی بودند. افراد ناراضی در این گروه علت نارضایتی خود را هزینه زیاد دانستند.
  • 55% از کسانی که بین 1 تا 5 میلیون برای تبلیغات هزینه کرده‌اند، ازتبلیغات راضی بوده‌اند. 40 درصد از افراد ناراضی علت نارضایتی خود را کم‌اثر بودن تبلیغات می‌دانند.
  • کمترین رضایت مربوط به کسانی بوده است که کمتر از 100 هزار تومان برای بازاریابی خود هزینه کرده‌بودند.تنها 30% از این افراد از بازاریابی خود رضایت داشتند.69% از افراد ناراضی در این دسته علت نارضایتی خود را کم‌اثر بودن تبلیغات اعلام کرده اند.این در حالیست که در حالت کلی، 50% شرکت کنندگان در نظرسنجی علت نارضایتی را کم‌اثر بودن تبلیغات دانسته اند.
  • به صورت کلی تر، 65% از کسانی که زیر 500 هزار تومان برای تبلیغات هزینه کرده اند (گزینه زیر 500 هزار تومان و یا زیر 100 هزار تومان را انتخاب کردند) از تبلیغات خود ناراضی بودند و علت نارضایتی خود را کم اثر بودن تبلیغات دانسته‌اند. در واقع آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگر بودجه کمی برای تبلیغات صرف کنید، نتیجه مطلوبی دریافت نخواهید کرد. هزینه خیلی کم برای تبلیغات منجر به بی‌نتیجه بودن تبلیغات می‌شود و تصور کم‌اثر بودن تبلیغات را در افراد تقویت می‌کند.
  • در میان توسعه‌دهندگانی که زیر 100 هزار تومان هزینه کرده‌ و از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند، 62% از آن‌ها از تبلیغات خود راضی بوده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد برای بازاریابی با بودجه کم، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین گزینه است.

 

نتیجه 2 – فعالیت های بازاریابی در شبکه های تبلیغاتی

از نظر توسعه‌‌دهندگان، تبلیغات در شبکه های آنلاین، موثرترین راهکار جذب کاربر جدید است و بعد از آن تبلیغات بنری در اپ استور را راهکار موثر برای جذب کاربر دانسته‌اند. در این سوال، پاسخ به گزینه شبکه‌های تبلیغاتی آنلاین به عنوان موثرترین راه برای جذب کاربر نسبت به سال قبل دوبرابر شده‌است و این نشان‌دهنده درک بیشتر اهمیت تبلیغات در شبکه‌های آنلاین برای جذب کاربران و استفاده بیشتر از این روش بازاریابی است.

 

نتیجه 3- هزینه در نظرگرفته شده برای شروع فرآیند بازاریابی

80% از کسانی که تا به حال برای اپلیکیشن خود بازاریابی نکرده‌اند، در سال آتی قصد دارند برای اپلکیشن خود بازاریابی انجام دهند.در میان این دسته از توسعه‌دهندگان 35% قصد دارند بالای یک میلیون برای بازاریابی خود هزینه کنند و 65% تا 1 میلیون هزینه خواهند کرد. این نشان‌دهنده تصمیم درست توسعه‌دهندگان برای ابتدای فعالیت های بازاریابی و شروع از هزینه با مقادیر کم است.

 

نتیجه 4- درآمد ماهیانه حاصل از سیستم های تبلیغاتی مختلف

همانطور که پاسخ سوال 9 مربوط به درآمد ماهیانه اپلیکیشن‌ها را بالاتر بررسی کردیم؛ درآمد 83 توسعه‌دهنده ایرانی از سیستم های تبلیغاتی کمتر از 500 هزارتومان است. نکته دیگر این است که 13.9% از این توسعه‌دهندگان بین 100 هزار تومان تا 500 هزار تومان و 54.4% از آنان کمتر از 100 هزار تومان برای بازاریابی اپلیکیشن خود به صورت کلی هزینه کرده‌اند. می‌دانیم تعداد زیادی اپلیکیشن در اپ استورها منتشر می‌شوند که تعداد نصب و تعداد کاربران فعال آن‌ها کم است و فعلا اپلیکیشن‌های کوچکی محسوب می‌شوند و بسیار جای رشد دارند. همچنین تپسل نیز با اپلکیشن‌هایی که تمایل به پیشرفت و رشد دارند نیز در قسمت ناشرین همکاری می کند تا با کسب درآمد پایدار به رشد آنها کمک کند.

نتیجه 5 – موثرترین راه برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن

چنان که انتظار می‌رفت و در سال گذشته و آمارهای جهانی هم مشخص شده بود، موثرترین راه برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن مربوط به push notification است. 46% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بهترین راهکار را ارسال نوتیفیکیشن دانستند. بعد از آن بیشترین آمار مربوط به تبلیغات در شبکه های تبلیغاتی آنلاین بوده است.

با مقایسه نتایج این نظرسنجی نسبت به سال‌های قبل در می‌یابیم که در بازگشت کاربر به اپلیکیشن نیز تاثیرگذاری تبلیغات در شبکه های تبلیغاتی آنلاین در Re-engagement نسبت به سال گذشته بیشتر توسط توسعه‌دهندگان مورد توجه قرار گرفته‌است.

 

نتیجه 6 –  استفاده توسعه‌دهندگان از ابزارهای Tracker

امسال هم میزان استفاده توسعه‌دهندگان از Tracker مورد سوال قرار گرفت.بر اساس نتایج به دست آمده 43% از توسعه دهندگان از Tracker استفاده نمی‌کنند. این رقم نسبت به پارسال که 80% بود، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. ولی همچنان نسبت به اهمیت استفاده از Tracker رقم بالایی است.

 این مطلب را بخوانید: آشنایی با Trackerها و روش انتخاب شمارنده مناسب

با توجه به اینکه تعدادی از توسعه‌دهندگان عامل نارضایتی خود را کم اثر بودن تبلیغات دانسته‌اند، می‌توان با استفاده از Tracker ها و رصد فعالیت‌های attribution راهکارهای موثر برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را شناسایی کرد و به کار بست.این ابزارها برای فهمیدن این موضوع که کاربران جذب شده از کدام راهکار بازاریابی، کاربران فعال‌تر و سودده‌تری هستند، بسیار موثرند. عدم استفاده از Tracker احتمال سواستفاده شبکه‌های مختلف تبلیغاتی از بودجه و اعتماد شما را بیشتر می‌کند و همچنین در تحلیل میزان تاثیر هر کدام از کانال های بازاریابی داده دقیقی نخواهید داشت.بنابراین توصیه می کنیم بیش از هر چیز در بازاریابی اپلیکیشن ها به استفاده از Tracker توجه کنید و داده‌های به دست آمده از آن را تحلیل کنید.

 

http://www.otc-certified-store.com/skin-care-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php http://www.otc-certified-store.com/anti-inflammatories-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php до зарплаты займзайм на карту с плохой кредитной историейоформить займ онлайн pay ps займ личный кабинетонлайн займ от 18 летмомент займ отзывы

    3 ديدگاه نظر دهيد

  1. ممنونم خیلی مفید و جالب نکته ی دیگه این که لطفا کتاب جدید دیگری مثل کیفیت کتاب های پیش خود قرار دهید ممنون

  2. نزدیک سی دقیقه منتظر موندم تا فقط یکی تماس پشتیبانی رو برداره پیام دادم پشتیبانی احمقه من بیشتر ازش سر در میارم
    اگه پشتیبانیتون اینه همون بهتر بریم ادیوری

    • سلام امیدواریم حالتون خوب و خوش باشه
      بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم ازتون. تیم پشتیبانی به شدت شلوغ هستند.
      اگر هنوز بابت مشکلتون مشاوره دریافت نکردید لطفا شماره تماستون رو اعلام کنید تا باهاتون تماس بگیرند.
      ممنونم ازتون

اعلام ديدگاه