بهترین صفحه اینستاگرام چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

حتما با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا هستید. رسانه محبوبی که کاربران عکس‌ها و ویدیوهای کوتاه خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. در حدود ۵۰۰ میلیون کاربر روزانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند و بیش از ۸۰٪ از حساب‌های کاربری صفحات مربوط به کسب‌وکارها را دنبال می‌کنند. با این شرایط، طبیعی و حتی حیاتی است که بازاریاب‌ها بخشی از استراتژی بازاریابی خود را بر پایه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بچینند.

بهترین صفحات اینستاگرام در برخی ویژگی‌ها مشترکند:

  • نام کاربری آن‌ها به آسانی قابل شناسایی است.
  • تصویر پروفایل آن‌ها واضح و قابل تشخیص است.
  • به طور منظم و مداوم عکس و استوری پست می‌کنند.
  • بیوگرافی صفحه خود را به شکل مفید و در عین حال جالبی می‌نویسند.
  • به صفحات یا کمپین‌های مرتبط لینک می‌دهند.

اگر می‌خواهید صفحه اینستاگرامتان به اندازه کافی خوب به نظر برسد و برای فالوئرها جذاب باشد و به آن‌ها نشان بدهد که کار شما چیست و اگر دوست دارید پروفایل شما به دنبال‌کنندگان دلیلی برای تعامل بدهد، حتما به خواندن این مطلب ادامه دهید.

 

ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام چیست؟

۱. صفحه باید عمومی باشد (نه خصوصی)

صفحات اینستاگرام به صورت پیش‌فرض عمومی هستند به این معنا که هر کسی در دنیای اینترنت می‌تواند پست‌های چنین صفحه‌ای را در اینستاگرام تماشا کند. اگر می‌خواهید برای کسب‌وکارتان صفحه‌ای در این شبکه اجتماعی بسازید، قاعدتا می‌خواهید که هرکسی قادر باشد پست‌های شما را ببیند و اگر تمایل داشت، صفحه برند شما را دنبال کند. اگر صفحه‌ای که می‌سازید خصوصی باشد، هر کسی که به آن سر بزند قادر به دیدن پست‌های شما نخواهد بود مگر اینکه درخواست فالو بفرستد و شما آن را قبول کنید. این کار منوط به صرف وقت است و مضاف بر آن مشخص نیست که بیننده پس از طی این مراحل با محتوای شما ارتباط برقرار کند و این موضوع ممکن است افراد را از دنبال کردن صفحه شما پشیمان سازد. پس صفحه‌تان را عمومی بسازید.

برای اطمینان از این که صفحه شما عمومی است: باید همانند تصویر زیر به بخش Options بروید و گزینه Private Account را خاموش کنید:

اکانت عمومی اینستاگرام

 

۲. نام کاربری باید قابل جستجو و شناسایی باشد

نام کاربری خود را طوری انتخاب کنید که قابل جستجو و قابل شناسایی باشد؛ مثل نام برندتان. اگر نام کسب‌وکارتان قبلا به عنوان نام کاربری در اینستاگرام استفاده شده و به این خاطر شما اجازه استفاده از آن را ندارید، سعی کنید حتما بخش اول نام کاربریتان نام کسب‌وکارتان باشد تا وقت کسی برندتان را جستجو می‌کند، شانس پیدا کردن صفحه‌تان بیشتر شود. مثلا خط تولید لباس لورنا جین در استرالیا (Australian activewear line Lorna Jane) نام کاربری خود را اینگونه انتخاب کرد: @lornajaneactive

برای ویرایش و ایجاد تغییر در نام کاربری اینستاگرام: باید به صفحه پروفایلتان بروید و مطابق تصویر بر روی دکمه ادیت (Edit Profile) که در سمت راست عکس پروفایل قرار گرفته، کلیک کنید.

نام کاربری قابل جستجو

سپس، بر روی متن یا فضای سمت راست نماد آدمک کلیک کرده و نام کاربری مورد نظر خود را وارد کنید.

نام کاربری اینستاگرام

 

۳. نام کسب‌وکار به سادگی قابل جستجو باشد

قدم بعدی برای اینکه پروفایل شما ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام را داشته باشد، وارد کردن نام کسب‌وکار به صورت کامل در بخش «نام» صفحه شما در اینستاگرام است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این نام زیر عکس پروفایل و در هنگام جستجو، زیر نام کاربری شما نمایش داده می‌شود.

قابلیت جستجوی ساده نام کاربری اینستاگرام

 

برای ویرایش نام کسب‌وکار: بر روی ادیت پروفایل در صفحه خود کلیک کنید، سپس در قسمت بالایی، بر روی متن یا فضای کنار نماد تخته گیره‌دار یا همان کلیپ‌برد کلیک کرده و نام مورد نظرتان را بنویسید. این مراحل را در تصویر زیر مشاهده کنید:

ویرایش نام کسب‌وکار

 

تصویر پروفایل اینستاگرام

۴. تصویر پروفایل با برند هماهنگی داشته باشد

عکس پروفایل شما اولین چیزی است که افراد با مراجعه به صفحه شما می‌بینند و در لیست ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام عامل مهمی محسوب می‌شود. این تصویر در گوشه سمت راست بالای صفحه به‌وضوح قابل مشاهده است. این عکس باید به‌راحتی قابل تشخیص بوده و با دیگر شبکه‌های اجتماعیِ برند شما هماهنگ باشد. بیشتر کمپانی‌ها از لوگوی خود به عنوان تصویر پروفایل استفاده می‌کنند.

هماهنگی تصویر پروفایل با برند

به عکس پروفایل تپسل در تصویر بالا توجه کنید؛ این که تصویر به شکل دایره است یک انتخاب نبوده، بلکه اینستاگرام امکان دیگری ندارد و پیش‌فرض بارگذاری (آپلود) تصویر پروفایل در این برنامه به شکل دایره‌ای (با قطر ۱۱۰ پیکسل) است.

نیازی نیست خودتان تصویر را به شکل دایره دربیاورید. وقتی که عکس با لوگو را در بخش پروفایل اینستاگرام بارگذاری می‌کنید بخش مرکزی تصویر در قسمت اصلی قرار می‌گیرد و گوشه‌های آن بدون مشکل بریده (cut) می‌شود.

به خاطر بسپارید که اندازه تصویر پروفایل اینستاگرام دست‌کم ۱۱۰x۱۱۰ پیکسل (یک مربع کامل) است. زیاد از این سایز حداقلی،‌ فاصله نگیرید. توصیه می‌شود اندازه تصویر کمتر از ۲۰۰x۲۰۰ باشد تا کاربران آن را به‌صورت تار و یا کشیده شده نبینند.

در مثال زیر مشاهده می‌کنید که گوشه‌های تصویر تیره شده‌اند، این یعنی در تصویر نهایی پروفایل، آن قسمت‌های تیره حذف شده و قسمت درون دایره نمایان می‌شود.

تصویر پروفایل اینستاگرام

می‌توانید پیش از تصویب نهایی، دایره را جابه‌جا کنید یا از بزرگنمایی (زوم) در تصویر استفاده کنید تا هر بخشی از عکس را که می‌خواهید به عنوان نمایه انتخاب شود.

برای تعویض تصویر پروفایل: باید به قسمت Edit Profile در صفحه خود وارد شوید و بر روی گزینه Edit در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید. اگر در حال حاضر یک تصویر پروفایل دارید گزینه ادیت ممکن است در زیر همان تصویر قرار داشته باشد. از آنجا می‌توانید عکسی را که می‌خواهید از فیسبوک، توییتر یا گالری تصاویر خود انتخاب کنید. این مراحل در تصویر زیر نمایش داده شده:

تعویض تصویر پروفایل

از تغییر شکل تصویر پروفایل مطابق با ترندهای سال، نترسید. حواستان به این ترندها باشد و به طور موقت با آن‌ها هماهنگ شوید و تم تصویر را به نشانه مناسبت‌های مهم عوض کنید. برای مثال هنگام نوروز می‌توانید از یکی از نمادهای هفت‌سین در عکس پروفایلتان استفاده کنید یا رنگ آرم خود را به طور موقت به مناسبت فرا رسیدن بهار تغییر دهید. طبیعتا چنین تنوعی برای مخاطبانتان جذاب خواهد بود.

 

دو نمونه از جالب‌ترین تصاویر پروفایل در اینستاگرام

۱) گربه‌ها در اینستاگرام

تصویر پروفایل در صفحه زیر که تصاویری از گربه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد، نقاشی یک گربه است. یعنی تصویر پروفایل با موضوع محتوا هماهنگی دارد.

جالب‌ترین تصاویر پروفایل در اینستاگرام

 

۲) خط هوایی JetBlue

برخلاف بیشتر برندها در اینستاگرام، JetBlue به‌جای لوگو، از الگوی رنگی منحصربه‌فردی برای تصویر پروفایل خود استفاده کرده است. البته همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این رنگ با نام برند همخوانی دارد.

جالب‌ترین تصاویر پروفایل در اینستاگرام

 

۵. بیوگرافی جذاب و حاوی اطلاعات مفید

همانند تصویر پروفایل، بیوگرافی (توضیحاتی که در بخش بالایی صفحه شما قرار می‌گیرد)، نیز یکی از اولین چیزهایی است که چشم مخاطب به آن می‌خورد و بیوی مناسب از جمله ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام است.

شما حداکثر ۱۵۰ کاراکتر در اختیار دارید؛ به‌وسیله آن‌ها کار خود را طوری توصیف کنید که مخاطب با شما آشنا شده و دلیل کافی برای دنبال کردنتان به‌دست آورد. این توصیف باید شامل این باشد که شما که هستید و چه کاری انجام می‌دهید. خوب است که حتما به یک خصوصیت شخصی هم اشاره کنید. در تصویر زیر یک نمونه از بیوگرافی که برند Lorna Jane در صفحه اینستاگرامش نوشته را مشاهده می‌کنید.

بیوگرافی جذاب

چند مثال از توصیفات بیوگرافی صفحات رسمی برندها برای آن‌که بتوانید از آن‌ها الهام بگیرید:

  • برند مربوط به طراحی فضاها WeWork: WeWork فضا و خدماتی که نه تنها برای گذران زندگی، بلکه برای ساختن یک زندگی خوب به آن‌ها نیاز دارید را برایتان فراهم می‌کند.
  • برند بیسکوییت‌های Oreo: جهان را از دریچه لنزهای شگفت‌انگیز ما (OREO) ببینید.
  • برند محصولات ارگانیک Califia Farms: آینده در تسخیر ساختن و آمیختن طعم‌های دلپذیر گیاهان است. Califia Farms هم شما را دوست دارد!

علاوه بر این می‌توانید از این فضا برای حمایت از برخی اقدامات با استفاده از یک هشتگ خاص یا لینکی که کاربران بتوانند در بخش بیوگرافی بر روی آن کلیک کنند و به صفحه هدف شما هدایت شوند، استفاده کنید. به این دو مثال توجه کنید:

  • Lorna Jane: به صفحه #ActiveLiving خوش آمدید – هر روز از جنبش #MoveNourishBelieve الهام بگیرید. (این هشتگ به سبک زندگی زنانی پرداخته که با ورزش و فعالیت سعی در حفظ سلامتی و زندگی شادتر دارند.) به ما نشان دهید که چگونه فعال می‌مانید و برای این منظور از تگ #lornajane استفاده کنید. 💗
  • HubSpot: بازاریابی و فروش همه در یک پلتفرم! ما به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کنیم. ما را دنبال کنید تا در جریان ترندها و رقابت‌ها قرار بگیرید. برای نمایش عکس‌ها آن‌ها را با تگ #HubSpotting پست کنید.

 

۶. گذاشتن لینک درست و قابل ردیابی در قسمت بیوگرافی (که مرتبا آن را تغییر می‌دهید)

یکی از بزرگترین مسائلی که کاربران اینستاگرام (به‌خصوص کسب‌وکارها) را ناامید می‌کند، آن است که اینستاگرام در هیچ بخشی از پلتفرم خود امکان استفاده از لینک (URL) قابل کلیکی که دنبال‌کنندگان را از این اپ به سمت وبسایت (صفحه توییتر یا هر سایت دیگری) هدایت کند فراهم نکرده است، به‌جز کادر «وبسایت» در قسمت بیوگرافی صفحات.

به همین دلیل بهتر است لینک «وبسایت» خود را در کادر مخصوص URL در قسمت بیوگرافی صفحه اینستاگرام خود قرار دهید تا در این بخش نیز بتوانید از ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام بهره ببرید. این کار افراد را به آسانی به صفحه وبسایت، بلاگ یا کمپین خاص شما هدایت می‌کند.‌

یک روش زیرکانه برای اینکه کاربران بر روی لینکی که در بیوگرافی قرار داده‌اید کلیک کنند، ارجاع دادن آن‌ها از طریق کپشن عکسی که به عنوان پست قرار داده‌اید به قسمت «بیو» است. قطعا تا به حال با عبارت «لینک در بیو» روبه‌رو شده‌اید. این کار تلاشی است برای هدایت دنبال‌کنندگان صفحه به سمت لینک قابل کلیک در بیوی پروفایل اینستاگرام.

با کاربران از راه به‌روز کردن مداوم URL پروفایل خود کنش و تعامل متقابل ایجاد کنید. URL می‌تواند به آخرین پست بلاگ، ویدئوهای یوتیوب، اطلاعات محصول یا پیشنهادی ویژه اشاره داشته باشد. به عنوان مثال شاید درحال برگزاری یک مسابقه هستید یا می‌خواهید مخاطبان وبلاگ خود را افزایش دهید؛ کافی است ابتدا لینک بیو را تفییر داده و سپس در توضیحات کپشن یک پست جدید، به این به‌روزرسانی اشاره کنید.

برای تغییر لینک در قسمت بیو: در صفحه پروفایل خود به بخش «ادیت پروفایل» بروید، سپس همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، به‌سادگی URLای که می‌خواهید را در کادر مخصوص به آن قرار دهید.

برای تعداد دفعات تغییر آدرس URL در پروفایلتان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

غییر آدرس URL پروفایل

نکته: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که اینستاگرام، لینک‌های کوتاه شده را مسدود می‌کند. ولی ما تاکنون با چنین مشکلی مواجه نشده‌ایم. در حقیقت توصیه ما به شما استفاده از لینک‌های کوتاه حاوی کدهای پیگیری UTM است. از این راه می‌توانید بفهمید چه مقداری از ترافیک سایت شما از سمت صفحه اینستاگرام بوده است.

 

۷. فعال بودن اعلان‌ها (Notifications)

پیش از شروع فعالیت مستمر در صفحه اینستاگرام، از روشن بودن گزینه اعلان‌ها در قسمت آپشن‌ها در تنظیمات، اطمینان حاصل کنید. در این صورت به محض آن‌که کاربران عکس‌هایتان را به اشتراک یا برای آن‌ها کامنت گذاشتند، شما به کمک اعلان‌ها مطلع خواهید شد. از این راه ساده و سریع، امکان تعامل با مخاطبان فراهم می‌شود. درست مثل کاری که بسیاری از کسب‌وکارها در توییتر انجام می‌دهند.

برای فعال کردن اعلان‌ها: به قسمت آپشن‌ها رفته و تنظیمات Push Notification را مطابق تصویر انتخاب کنید:

فعال کردن اعلان‌ها

برای همه دسته‌بندی‌ها «دریافت از همه» را انتخاب کنید، به‌جز گزینه «دوستان در اینستاگرام» که به طور خودکار درخواستی به دوستان فیسبوکی که صفحه اینستاگرام دارند ارسال می‌کند، این پیغام به بخش پیام‌های مستقیم (دایرکت) ارسال می‌شود و ممکن است مشکل اسپم شدن را ایجاد کند.

 

۸. استفاده از تصاویری با کیفیت بالا

استفاده از تصاویری با کیفیت بالا از کارهای مهم در بهینه‌سازی صفحه در اینستاگرام محسوب می‌شود. وقتی که یک کاربر به صفحه شما سر می‌زند، اولین کاری که انجام می‌دهد اسکرول کردن ۱۰-۲۰ پست اخیر شماست. کیفیت این تصاویر نقش بسزایی در تصمیم‌گیری آن فرد برای دنبال کردن شما دارد. فالوئرهای توییتر شما ممکن است از چند توییت بد چشم‌پوشی کنند اما تصاویر بد در حساب اینستاگرام شما تاثیر منفی بزرگی بر روی افراد می‌گذارد.

پس سیاست صفحه اینستاگرام خود را این‌گونه تنظیم کنید: اگر تصویر زیبایی برای پست کردن ندارید، هیچ تصویری منتشر نکنید.

اجزای سه‌گانه مورد نیاز برای داشتن یک تصویر زیبا در اینستاگرام:

  • یک موضوع مناسب و جذاب
  • تصویری با عکس‌برداری حرفه‌ای و قاب خوب
  • ویرایش قوی

 

۱- یک موضوع مناسب و جذاب

هنگام انتخاب موضوع پرسونای خریداران را در نظر داشته باشید. این‌که تصویر برای آن‌ها چه جذابیتی دارد؟ به عنوان مثال بازار هدف کوکاکولا شامل جوانانی است که تفریح، دوستی و ورزش برایشان دارای ارزش است. به همین دلیل است که این برند در صفحه اینستاگرامش تصاویری از جوانان در حال خوشگذرانی یا در حال انجام کارهای ماجراجویانه پست می‌کند. مثل تصویر یک دی‌جی در کنسرت یا اسنوبورد در یک روز برفی زیبا. (البته با بطری‌های کوکاکولا در دست)

موضوع مناسب و جذاب

راه جالب دیگری برای اینکه فالوئرها شما را لایک کنند یا برایتان کامنت بگذارند، خنداندن آن‌هاست. گاهی وقت‌ها عکس‌های خنده‌دار به‌یادمانی‌ترین پست‌ها هستند که قابلیت بالایی نیز برای به‌اشتراک‌گذاری دارند. پس محتوای جذاب، بی‌تردید از جمله ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام است.

محتوای جذاب بهترین صفحات اینستاگرام

 

 

 ۲- تصویری با عکس‌برداری حرفه‌ای و قاب خوب

نگران نباشید… برای گرفتن عکس‌های خوب و مناسب اینستاگرام نیازی نیست زمینه‌ای از عکاس حرفه‌ای داشته باشید. کافی است برای یادگیری بهترین شیوه‌ها نظیر تنظیم کردن لنز، پیدا کردن جذاب‌ترین چشم‌اندازها و بهره بردن از تقارن، دکورهای مختلف و خطوط برجسته کمی وقت صرف کنید.

 

۳- ویرایش قوی

اینستاگرام قابلیت‌های ویرایش پایه‌ای تصاویر را دارد اما این قابلیت‌ها اغلب اوقات برای ایجاد یک تصویر خیلی خوب، کافی نیستند. بیشتر عکس‌های شما باید پیش از انتشار در اینستاگرام دست‌کم در یک یا دو برنامه ویرایش عکس دیگر ادیت شوند.

اما جای نگرانی نیست. اگر یک برنامه خوب و مناسب برای ویرایش عکس نصب کنید، می‌بینید که کار چندان پیچیده‌ای نیست. فقط به کمی تمرین نیاز دارد.

ویرایش قوی صفحات اینستاگرام

 

۹- انتشار پست به‌صورت مداوم و منظم باشد

از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین صفحات اینستاگرام که برای نمایش به مخاطبان بهینه شده، فعال بودن آن است. لازم نیست نگران این موضوع باشید که چند بار در روز پست می‌گذارید (همانطور که در شبکه‌های دیگر این کار را می‌کنید)، مسئله‌ای که حائز اهمیت زیادی است، کیفیت پست‌های شماست. به جای آن بر روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید و سپس آن محتوا را در بهترین زمان ممکن برای مخاطبان خاص خود منتشر نمایید.

برای اطمینان از انتشار مداوم پست‌ها، می‌توانید از پلتفرم رایگان تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید تا برای انتشار منظم محتوا برای شما برنامه‌ریزی کند. شما همچنین می‌توانید برای مواقع ضروری یا در زمان تعطیلات، مطالبی را از پیش آماده کرده و با استفاده از چنین برنامه‌ای انتشار خودکار آن‌ها را زمان‌بندی کنید.

یک پرسش دیگر نیز همیشه مطرح است: این‌که چه زمانی از شبانه‌روز برای انتشار پست‌های اینستاگرام مناسب‌تر است؟ از آنجا که کاربرد این پلتفرم عمدتا بر روی گوشی‌های همراه است، کاربران معمولا در تمام زمان‌ها آن را نگاه می‌کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعامل با محتوای این رسانه در خارج از ساعات کاری بیشتر از ساعات کاری است. با این حال برای پیدا کردن مناسب‌ترین زمان می‌توانید ساعات مختلف را آزمایش کنید. روزهای مناسب در هفته را نیز باید بر اساس منطقه زمانی مخاطبان هدف خود انتخاب نمایید.

حالا دیگر می‌دانید که در تشکیل یک صفحه اینستاگرام برای کسب‌وکار خود رعایت چه نکاتی ضرورت دارد. تصویر اصلی، نام کاربری و بیوگرافی حائز اهمیت است و اعمال تغییرات مناسبتی بر جذابیت صفحه شما می‌افزاید. حتما لینک سایت یا بلاگ خود را در بخش بیو قرار دهید و در کپشن‌ها به وجود آن اشاره کنید. و در آخر این‌که صفحه‌تان را همواره پویا نگه دارید و کیفیت محتوا را از یاد نبرید. همین حالا صفحه اینستاگرام خود را به‌راه بیندازید و ما را از نتایج آن آگاه کنید.

نظر دهید.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.