مفهوم UTM و پارامترهای مهم آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

قصد دارم در این مطلب درمورد UTM، کاربرد و پارامترهای آن و مزیت استفاده از UTM در تبلیغات آنلاین صحبت کنم. در انتها خواهم گفت که چطور میتوان UTM ساخت و چه پارامتر های آن مهم است.

 

 تعریف دقیق utm چیست؟

utm چیست

utm یک قطعه کدی هست که به انتهای لینک مدنظر شما اضافه می‌شود.UTM پارامترهایی دارد که درادامه راجع به آن صحبت میکنیم.

 فرض کنید سایت شما کالج تپسل است قصد داریم در پلتفرم مدیااد، کالج را تبلیغ کنیم .

  • راهکار اول این است که خیلی ساده آدرس سایت کالج را قرار دهیم. (اینطور متوجه رفتار کاربران بعد از کلیک نمی‌شویم) 
  • راهکار دوم این است که یک لینک کوتاه (shortlink) بسازیم که تنها مزیت آن نسبت به راهکار اول این است که متوجه می‌شویم چه تعداد کلیک بروی لینک شده است.نمونه تصویر زیر که یک لینک کوتاه از yon.ir است.

لینک yon

  • راهکار سوم و بهترین راهکار استفاده از UTM برای رصد کامل کمپین می‌باشد.

نمونه ای از لینک UTM در کالج تپسل

لینک utm

مثالی از رصد کردن کاربران در کمپین تبلیغاتی تلگرام

فرض کنید یک کمپین تبلیغاتی در تلگرام داریم ومیخواهیم در چند کانال تلگرامی تبلیغ کالج تپسل را داشته باشیم اگر در محتوای تبلیغاتی فقط لینک وبسایت کالج را قرار دهیم نمی‌توان بررسی کرد که از هر کانال چه مقدار ورودی داشتیم چه تعداد کاربر به وبسایت سر زدند، چه صفحاتی را مشاهده کردند و… . 

طبیعتا ما در اینجا نیاز به رصد (track) کردن کاربران داریم. با یک لینک ساده نمی‌شود این مخطبان را رصد کرد.به کمک utm می‌توانیم بررسی کنیم که چه تعداد ورودی از هر کانال تلگرامی داشتیم.

 

پارامترهای کدهای UTM

خب همانطور که توضیح دادم لینک UTM شامل پارامتر های مختلفی میشود که قصد دارم در این بخش به توضیح این موارد بپردازم.

کدهای UTM با استفاده از عناصر آن‌ که تحت عنوان پارامترهای UTM شناخته می‌شوند به سؤالات شما در مورد ترافیک وب سایت‌تان پاسخ می‌دهند. در ابتدا بهتر است که با این پارامترها آشنایی پیدا کنیم تا در نهایت بتوانیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم. پارامترهای UTM به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که ۳ دسته از آن‌ها پارامترهای ضروری و ۲ دسته‌ دیگر پارامترهای اختیاری‌اند. در ادامه به بررسی انواع پارامترهای UTM می‌پردازیم.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه پلتفرم تبلیغاتی مناسب برای attribution موبایلی انتخاب کنیم؟

پارامترهای ضروری کدهای UTM

utm_source: در این پارامتر، بهتر است از نام پلتفرم اجتماعی (مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام) که برای اشتراک‌گذاری انتخاب کردید به عنوان منبع استفاده کنید،(برای مثال در تصویر بالا سورس اصلی تلگرام است) این تعریف پارامتر الزامی نیست، ولی پیشنهاد گوگل، لینک مرجعی است که در آن پست خود را به اشتراک گذاشته‌اید. پارامتر Source قادر به پاسخگویی به این سؤال است که «ترافیک از چه طریقی ایجاد می‌شود؟»، یا دقیق‌تر بگوییم، ترافیک ایجاد شده از طریق هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، برای لینک مورد نظر، به چه میزان است و در نهایت قادر خواهید بود تا مراجعان خود را براساس منابع‌تان دسته‌بندی کنید. برای نمونه وقتی می‌خواهید یک پیوند را از طریق پلتفرم تبلیغاتی مدیااد انتشار دهید به این ترتیب می‌نویسید:

“utm_source=mediaad”

utm_medium: این پارامتر قرار است به سوال دوم پاسخ دهد، «به چه روشی ترافیک ایجاد می‌شود؟». روش‌های مختلفی برای ارسال یک لینک وجود دارد. شما ممکن است از بنر استفاده کنید، یا تبلیغات کلیکی داشته باشید. این پارامتر نوع لینک ارسالی شما را مشخص می‌کند. مثلا اگر لینک شما مربوط به تبلیغات کلیکی می‌باشد باید از کلمه cpc یا اگر لینک بنر باشد، از کلمه banner استفاده کنید.

utm_campaign: این پارامتر به سؤال «چه زمانی ترافیک ایجاد شده است؟‌« جواب می‌دهد. با اضافه کردن این پارامتر، متوجه خواهید شد که ترافیک بوجود آمده، در کدام کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است. مثلا در این تصویر من برای مثال یک کمپین تابستانه در تصویر فوق را در این بخش قرار دادم.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

utm_content: شما با این پارامتر متوانید متوجه شوید که محتوای تبلیغ به چه صورت است.

 مثلا فرض کنید که من قرار است که تبلیغ یک لباس مردانه را در یک وبسایت داشته باشم و به موازات آن یک لباس زنانه را هم در همان وبسایت قرار دهم. خیلی خوب است اگر این utm_content ها را متفاوت قرار دهم تا بتوانم کاربرهایش را رصد کنم.

utm_term: این پارامتر برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده می‌شود. با این پارامتر شما کلمات کلیدی منحصر بفردی را که برای تبلیغات خاص انتخاب کرده‌اید، ردیابی می‌کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  Adjust (ادجاست) ابزاری برای اندازه‌گیری موبایل

 

به کمک utm_content میتوانید AB تست بگیرید

 utm_content بعضی واقع برای جایگاه تبلیغ شما هم استفاده می شود مثلا فرض کنید در یک وبسایتی شماهم در هدر تبلیغ دارید هم در سایت بار هم در فوتر و میخواهید متوجه شوید که از کدام یک از این تبلیغ ها بیشتر کلیک شده لازم است که A/B تست بگیرید باید بنرهای تان را در هر سه جا قرار دهید ولی utm_content را مختلف قرار دهید که متوجه شوید روی کدام بنر کلیک بیشتری شده و از کدام بازخورد بهتری داشتیه اید.

ابزار ساخت UTM

ابزارهای مختلفی برای ساخت UTM وجود دارند. نمونه‌ای از این ابزار صفحه https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ می باشد. در پنل مدیااد هم این کار امکانپذیر است.

داشبورد مدیااد

اگر قصد تبلیغ در پلتفرم مدیااد را دارید میتوانید با ثبت نام در پنل مدیااد و استفاده این سرویس به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را ساخته و از طریق آنالیتیکس و گزارش‌های موجود در پنل مدیااد کمپین‌های اثربخشی را ایجاد کنید.

تبلیغات آنلاین در وبسایت‌های ایرانی

اگر قصد تبلیغ کسب‌وکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک می‌کند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.

ورود به پلتفرم مدیااد

 

 

Sending
User Review
4 (2 votes)

    4 ديدگاه نظر دهيد

  1. مقاله خوبی بود ؛ کاش روش و ابزار اندازه گیری این لینک های UTM رو در گوگل آنالیتیک نیز توضیح میدادین که مقاله کامل تر میشد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما