مفهوم UTM و پارامترهای مهم آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در این مطلب قصد دارم درمورد UTM، پارامترها و مزیت استفاده از آن در تبلیغات آنلاین صحبت کنم. در انتها خواهم گفت که چطور میتوان UTM ساخت و کدام پارامترهای آن مهم است.

 

 تعریف دقیق utm چیست؟

utm چیست

utm یک قطعه کد است که به انتهای لینک مورد نظر شما اضافه می‌شود. UTM پارامترهایی دارد که درادامه راجع به آن صحبت می‌کنیم.

 فرض کنید سایت شما کالج تپسل است. قصد داریم در پلتفرم تبلیغات آنلاین مدیااد، آن را تبلیغ کنیم.

  • راهکار اول این است که (خیلی ساده) آدرس سایت کالج را قرار دهیم. (در این صورت متوجه رفتار کاربران بعد از کلیک نمی‌شویم) 
  • راهکار دوم این است که یک لینک کوتاه (shortlink) بسازیم که تنها مزیت آن نسبت به راهکار اول این است که متوجه می‌شویم چه تعداد کلیک بروی لینک شده است. نمونه تصویر زیر که یک لینک کوتاه از yon.ir است.

لینک yon

  • راهکار سوم و بهترین راهکار استفاده از UTM برای رصد کامل کمپین می‌باشد.

نمونه ای از لینک UTM در کالج تپسل

لینک utm

مثالی از رصد کردن کاربران در کمپین تبلیغاتی تلگرام

فرض کنید یک کمپین تبلیغاتی در تلگرام داریم و می‌خواهیم در چند کانال تلگرامی تبلیغ کالج تپسل را داشته باشیم. اگر در محتوای تبلیغاتی فقط لینک وب‌سایت کالج را قرار دهیم، نمی‌توانیم کمپین را رصد کنیم. نمی‌توانیم بررسی کنیم که از هر کانال چه مقدار ورودی داشتیم، چه تعداد کاربر به وبسایت سر زدند، چه صفحاتی را مشاهده کردند و… . 

طبیعتا ما در اینجا نیاز به رصد (track) کردن کاربران داریم و با یک لینک ساده نمی‌شود این مخطبان را رصد کرد. به کمک utm می‌توانیم بررسی کنیم که چه تعداد ورودی از هر کانال تلگرامی داشتیم.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

 

پارامترهای کدهای UTM

خب همانطور که توضیح دادم لینک UTM شامل پارامتر های مختلفی میشود که قصد دارم در این بخش به توضیح این موارد بپردازم.

کدهای UTM با استفاده از عناصر آن‌ که تحت عنوان پارامترهای UTM شناخته می‌شوند به سؤالات شما در مورد ترافیک وب سایت‌تان پاسخ می‌دهند. در ابتدا بهتر است که با این پارامترها آشنایی پیدا کنیم تا در نهایت بتوانیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم. پارامترهای UTM به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که ۳ دسته از آن‌ها پارامترهای ضروری و ۲ دسته‌ دیگر پارامترهای اختیاری‌اند. در ادامه به بررسی انواع پارامترهای UTM می‌پردازیم.

پارامترهای ضروری کدهای UTM

utm_source: در این پارامتر، بهتر است از نام پلتفرم اجتماعی (مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام) که برای اشتراک‌گذاری انتخاب کردید به عنوان منبع استفاده کنید. (برای مثال در تصویر بالا سورس اصلی تلگرام است) این تعریف پارامتر الزامی نیست، ولی پیشنهاد گوگل، لینک مرجعی است که در آن پست خود را به اشتراک گذاشته‌اید. پارامتر Source قادر به پاسخگویی به این سؤال است که «ترافیک از چه طریقی ایجاد می‌شود؟»، یا دقیق‌تر بگوییم، ترافیک ایجاد شده از طریق هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، برای لینک مورد نظر، به چه میزان است و در نهایت قادر خواهید بود تا مراجعان خود را براساس منابع‌تان دسته‌بندی کنید. برای نمونه وقتی می‌خواهید یک پیوند را از طریق پلتفرم تبلیغاتی مدیااد انتشار دهید به این ترتیب می‌نویسید:

“utm_source=mediaad”

utm_medium: این پارامتر قرار است به سوال دوم پاسخ دهد، «به چه روشی ترافیک ایجاد می‌شود؟». روش‌های مختلفی برای ارسال یک لینک وجود دارد. شما ممکن است از بنر استفاده کنید، یا تبلیغات کلیکی داشته باشید. این پارامتر نوع لینک ارسالی شما را مشخص می‌کند. مثلا اگر لینک شما مربوط به تبلیغات کلیکی می‌باشد باید از کلمه cpc یا اگر لینک بنر باشد، از کلمه banner استفاده کنید.

utm_campaign: این پارامتر به سؤال «چه زمانی ترافیک ایجاد شده است؟‌« جواب می‌دهد. با اضافه کردن این پارامتر، متوجه خواهید شد که ترافیک بوجود آمده، در کدام کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است. مثلا در این تصویر من برای مثال یک کمپین تابستانه در تصویر فوق را در این بخش قرار دادم.

پارامترهای اختیاری کدهای UTM

utm_content: شما با این پارامتر متوانید متوجه شوید که محتوای تبلیغ به چه صورت است.

 مثلا فرض کنید که من قرار است که تبلیغ یک لباس مردانه را در یک وبسایت داشته باشم و به موازات آن یک لباس زنانه را هم در همان وبسایت قرار دهم. خیلی خوب است اگر این utm_content ها را متفاوت قرار دهم تا بتوانم کاربرهایش را رصد کنم.

utm_term: این پارامتر برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده می‌شود. با این پارامتر شما کلمات کلیدی منحصر بفردی را که برای تبلیغات خاص انتخاب کرده‌اید، ردیابی می‌کنید.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

به کمک utm_content میتوانید AB تست بگیرید

گاهی utm_content برای جایگاه تبلیغ شما هم استفاده می شود. مثلا فرض کنید در یک وب‌سایت تبلیغات شما هم در هدر هم در فوتر است و می‌خواهید بفهمید که کدام تبلیغ کلیک بیشتری داشته.  لازم است که A/B تست بگیرید. باید بنرهای تان را هر دو جا قرار دهید ولی utm_content را متفاوت تنظیم کنید تا متوجه شوید روی کدام بنر کلیک بیشتری شده و از کدام بازخورد بهتری داشته‌اید.

ابزار ساخت UTM

ابزارهای مختلفی برای ساخت UTM وجود دارند. نمونه‌ای از این ابزار صفحه https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ می‌باشد. به علاوه در پنل مدیااد هم این کار امکان‌پذیر است.

داشبورد مدیااد

اگر قصد تبلیغ در پلتفرم مدیااد را دارید میتوانید با ثبت نام در پنل مدیااد و استفاده این سرویس به راحتی می‌توانید کمپین‌های خود را ساخته و از طریق آنالیتیکس و گزارش‌های موجود در پنل مدیااد کمپین‌های اثربخشی را ایجاد کنید.

 

 
http://credit-n.ru/zaymyi-next.html
http://credit-n.ru/zaymyi-next.html

Sending
User Review
4 (2 votes)

    6 ديدگاه نظر دهيد

  1. قشنگ بود منم چند وقتیه توی کمپین های تبلیغاتی این پارامتر رو میدیدم ولی کاربردش رو نمیدونستم

  2. مقاله خوبی بود ؛ کاش روش و ابزار اندازه گیری این لینک های UTM رو در گوگل آنالیتیک نیز توضیح میدادین که مقاله کامل تر میشد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.