صنعت بازاریابی اپلیکیشنهای موبایل به شکلهای مختلفی طراحی شده است. از پرداختهای یکجا تا هزینه جداگانه برای هر فاکتور، مدلهای متنوعی برای بازاریابان اپلیکیشن وجود دارد که پس از راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی اپلیکیشن میتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند. CPI یکی از این روشهاست. با رشد بازار اپلیکیشن، بازاریابهای اپلیکیشن برای جلب توجه کاربران اپلیکیشن در ورطه رقابتی سخت قرار میگیرند. بسیاری از بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از روش هزینه به ازای نصب استفاده میکنند.
کمپینهای تبلیغاتی در موبایل در مدلهای مختلفی اجرا میشوند و پرداخت پول در هر مدل از آنها در ازای تکمیل یک اقدام انجام میشود.
تبلیغات نصب اپلیکیشن یا هزینه به ازای نصب (Cost Per Install)، یک مدل قیمتگذاری است که در کمپینهای جذب کاربر از راه موبایل استفاده میشود. در این روش هزینه تبلیغ وقتی پرداخت میشود که کاربر اپلیکیشن را از راه تبلیغات نصب کند. CPI یک مدل قیمتگذاری بسیار رایج است و فقط برای اپلیکیشنهای موبایل استفاده میشود.
وقتی بازاریاب از این روش در کمپینهای تبلیغاتی استفاده میکند، به آن CPI مارکتینگ میگویند.
فرمول محاسبه در این روش به صورت زیر است:
هزینه هر نصب (CPI) = کل هزینه تبلیغات / کل نصبها
کمپینهای CPI مارکتینگ از یک مدل قیمتگذاری بر اساس بازده نصب استفاده میکنند. در این مدل تبلیغکنندگان تنها در ازای نصب اپلیکیشن به وسیله کاربرانی که تبلیغ را دیدهاند هزینه میپردازند. از آنجا که کمپینهای CPI فقط برای نصبهای تایید شده از تبلیغکنندگان هزینه دریافت میکنند، بازاریابان فقط برای کاربران واقعی هزینه میپردازند و میتوانند از بودجه آنها محافظت کنند.
مزایای تبلیغات CPI از سایر مدلهای قیمتگذاری بیشتر است و اما عوامل مختلفی بر اثربخشی آن تاثیر میگذارند. هرکدام از موارد زیر میتواند اثر زیادی بر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما داشته باشد:
هنگام استفاده از روش تبلیغاتی هزینه به ازای نصب عوامل زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. هر یک از این عوامل بر قیمت هزینه هر نصب تاثیر میگذارد. عواملی چون زمینه فعالیت هر اپلیکیشن، میزان رقبا، تعداد درخواست نصب در هر بازه زمانی مشخص، هدفگذاری موقعیت جغرافیایی، اپلیکیشنهایی که قرار است تبلیغ در آنها نمایش داده شود و… میتوانند بر هزینه کمپینهای تبلیغات CPI اثرگذار باشند.
تبلیغات نصب اپلیکیشن را میتوان با کمک دادهها، بهطور هدفمند اجرا کرد و از این جهت این مدل تبلیغاتی برای توسعهدهندگان بازی و بازاریابهای موبایل مناسب است.
محاسبه CPI ساده است اما بهدست آوردن بالاترین ROI نسبت به هزینهها به یک استراتژی نیاز دارد. هنگام اجرای یک کمپین جدید، موارد زیر را در نظر بگیرید:
بازاریابی و تبلیغات CPI به نوعی به یک مدل استاندارد قیمتگذاری در تبلیغات موبایل تبدیل شده است. در این نوع تبلیغات، بهتر میتوان مخاطبان ویژه را شناسایی کرد و مورد هدف قرار داد. میتوان میزان علاقه آنها به اپلیکیشن را اندازهگیری کرد و اطمینان حاصل نمود که هزینههایی که برای تبلیغات انجام شده کاربران را بهطور تضمینی، مستقیما به سمت نصب هدایت میکند. به همین خاطر، این مدل تبلیغاتی در تمامی دستهبندیهای اپلیکیشن برای بازاریابان موبایل باارزش است و این موردی است که نمیتوان آن را دست کم گرفت.
تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.
آیا منبع نصبها در کمپین تبلیغات CPI مشخص میشود؟
کمپین تبلیغات CPI بهوسیله یک اتریبیوشن یا tracker رصد میشود تا منبع نصبها مشخص شود.
تبلیغات CPI زیرمجموعه کدام دسته تبلیغاتی قرار میگیرد؟
تمام تبلیغاتی که در آنها در ازای یک اکشن هزینه پرداخت میشود زیرمجموعه تبلیغات عملکردی (Cost Per Action) محسوب میشوند. اگر این مبلغ در ازای نصب اپلیکیشن انجام شود، مدل CPI نامیده میشود.
آیا در حین اجرای کمپین CPI امکان بهینهسازی آن وجود دارد؟
پلتفرم سرویسدهنده تبلیغات میتواند با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی بهطور مداوم عملکرد کمپین تبلیغاتی مورد بررسی قرار دهد و مطابق با نتایج مطلوب، آن را بهینه کند.
آیا تپسل خدمات تبلیغات نصب اپلیکیشن (CPI) را ارائه میدهد؟
بله، شبکه هوشمند تبلیغات موبایلی تپسل با هدفمندسازی کمپینهای تبلیغاتی شما در اپلیکیشن مخاطبان شما را جذب میکند. برای اطلاعات بیشتر به این قسمت مراجعه کنید.
منابع: businessofapps.com
molocoads.com
adxmaster.com
tapjoy.com