روزانه میلیونها اپلیکیشن در استورهای مختلف در دنیا منتشر میشود. اگر شما هم توسعهدهنده اپلیکیشن هستید، احتمالاً دوست دارید که اپلیکیشنتان توسط مخاطبان هدفتان دیده و دانلود شود. برای اینکه اپلیکیشن شما در حجم عظیم اپلیکیشنهایی که روزانه منتشر میشوند، گم نشود، نیاز به بازاریابی اپلیکیشن خواهید داشت، در غیر این صورت، تمام انرژی و هزینهای که صرف طراحی، توسعه و انتشار اپلیکیشن کردهاید، هدر میرود. یکی از باورهای رایج در بازاریابی موبایلی، ارتباط قطعی بین نصبهای ارگانیک و نصبهای غیرارگانیک است. تجربه ثابت کرده است که هرچه ترافیک غیر ارگانیک بیشتر باشد، ترافیک ارگانیک بهتر خواهد شد. بنابراین، صرف هزینه برای بازاریابی اپلیکیشن نه تنها به جذب ترافیک غیرارگانیک منجر میشود، باعث افزایش میزان نصب ارگانیک اپلیکیشن شما نیز خواهد شد. ارتباط بین نصب ارگانیک و غیر ارگانیک در دنیای بازاریابی، ضریب K یا K-factor نامیده میشود. در این پست، قصد داریم درباره مفهوم k-factor در بازاریابی اپلیکیشن صحبت کنیم و ارتباط نصب ارگانیک و غیر ارگانیک را مورد بررسی قرار دهیم.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، احتمالاً با این اصطلاح در بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی ویروسی برخورد کردهاید. این شاخص در بازاریابی ویروسی نشان میدهد که محتوای شما در شبکههای اجتماعی تا چه میزان به اشتراک گذاشته شده و در وایرل شدن موفق عمل کرده است. در صورتی که این شاخص بیشتر یک باشد، محتوای شما ویروسی است و با سرعت زیادی باعث افزایش ترافیک میشود. این اصطلاح با گذشت زمان، مفهوم تازهای به خود گرفت؛ به خصوص در دنیای بازاریابی اپلیکیشن. سوالی اصلی اینجاست که چه تعداد نصب ارگانیک از نصبهای غیرارگانیک حاصل میشود؟ این سوال را میتوان با استفاده از K-factor پاسخ داد. برای این منظور، ادجاست با بررسی و تحلیل بیش از 1000 اپلیکیشن، سعی دارد به این سوال پاسخ دهد.
شاخص k-factor در بازاریابی اپلیکیشن برای پاسخ به این سوال است که آیا نصبهای ارگانیک از نصبهای غیرارگانیک متاثر میشوند؟ به عبارت سادهتر، تخمینی است از اینکه تا چه اندازه نصبهای غیر ارگانیک به نصبهای ارگانیک منجر میشود. از لحاظ تئوری، اگر برای جذب ترافیک هزینه بپردازیم، باید شاهد یک رشد طبیعی در تعداد کاربران، بهبود رتبهبندی در اپ استور و وایرال شدن باشیم.
اگر بخواهیم این پارامتر را به زبان ریاضی تعریف میکنیم، میگوییم نصب ارگانیک، تابعی است از نصب غیرارگانیک و این رابطه را به شکل زیر نمایش میدهیم:
اگر رابطه بین X و Y (نصب ارگانیک و غیرارگانیک) را خطی فرض کنیم، در صورتی که نصب غیرارگانیک یک اپلیکیشن افزایش یا کاهش یابد، نصب ارگانیک به یک نسبت ثابت افزایش یا کاهش مییابد و رابطه آن به صورت زیر خواهد بود و ما باید مقدار b را بدست آوریم:
اما سوالی که وجود دارد این است که X و Y را در چه بازه زمانی در نظر بگیریم؟ اگر هر دو این پارامترها در یک هفته اندازهگیری شوند، ممکن است محاسبات ما با مشکل روبرو شود. چرا که تاثیرپذیری نثب ارگانیک از نصبهای غیرارگانیک در لحظه اتفاق نمیافتد و نیازمند گذر زمان است. یعنی مدتی طول میکشد که نصبهای غیرارگانیک روی نصبهای ارگانیک تاثیر بگذارد. بنابراین این تاخیر بازخورد را باید در محاسبات خود در نظر داشته باشیم. بنابراین، X و Y را از زمان اولین تغییر در روندشان مورد ارزیابی قرار میدهیم و وارد محاسبات میکنیم. بنابراین، معادله را به شکل زیر بازنویسی میکنیم:
به منظور بررسی رابطه بالا، باید آمار اپلیکیشنهایی مورد بررسی قرار گیرد که سه شرط زیر را داشته باشد:
ادجاست توانست 1345 اپلیکیشن را با توجه به شرایط بالا مورد بررسی قرار دهد که این اپلیکیشنها شامل 711 اپلیکیشن اندروید و 634 اپلیکیشن iOS بودند.
بررسی و آنالیز این اپلیکیشنها توسط ادجاست ثابت کرد که مفهوم k-factor در بازاریابی اپلیکیشن وجود دارد، اما نمیتوان آن را به اکثر اپلیکیشنهای موجود در مارکت نسبت داد.
بر اساس این پژوهش، 30% از اپلیکیشنهای مورد بررسی در این پژوهش، K-factor داشتند و مقدار میانگین این شاخص برای این اپلیکیشنها، 45% بوده. این مقدار چه معنایی دار؟ یعنی هر 100 نصب غیرارگانیک، 45 نصب ارگانیک اضافی برای آن اپلیکیشنها به ارمغان آورده است. البته این عدد، میانگین بوده و حتی اپلیکیشنهایی هستند که از هر 100 نصب غیرارگانیک، 100 نصب ارگانیک اضافی هم بدست آوردهاند. این موضوع نشاندهنده اهمیت بالای بازاریابی اپلیکیشن و صرف هزینه برای جذب کاربر است. صرف هزینه برای جذب کاربر، علاوه بر جذب کاربران غیر ارگانیک، تعداد نصب ارگانیک شما را نیز افزایش میدهد. اما این موضوع چگونه اتفاق میافتد؟ در ادامه، چگونگی تاثیرگذاری نصب ارگانیک و غیرارگانیک را توضیح میدهیم.
نتایج دیگری که از این پژوهش بدست آمد، شامل موارد زیر است:
شما هم میتوانید با تحلیل دادههای مربوط به نصب ارگانیک و غیرارگانیک اپلیکیشن خود، مقدار K-factor در صورتی که برای اپلیکیشنتان وجود داشته باشد را اندازهگیری کنید. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعداد نصبهای غیرارگانیک نسبت به تعداد نصبهای ارگانیک اپلیکیشن شما خیلی کم نباشد. یعنی تعداد نصبهای غیرارگانیک شما باید حداقل 65 درصد تعداد نصبهای ارگانیک اپلیکیشنتان باشد تا بتوانید تاثیر نصبهای غیرارگانیک بر نصبهای ارگانیک حاصل از آن را بسنجید. بنابراین، باید به ازای هر 100 نصب ارگانیک، باید حداقل 65 نصب غیرارگانیک داشته باشید تا امکان وجود و اندازهگیری K-factor را داشته باشید. یکی از توضیحاتی که برای این موضوع وجود دارد این است که اگر میزان نصب ارگانیک شما بسیار زیاد باشد، دستیابی به کاربران جدید ارگانیک سختتر میشود.
در این پژوهش، K-factor نسبت به دستههای مختلف اپلیکیشن مورد بررسی قرار گرفت. 470 اپلیکیشن از بین 1345 اپلیکیشن نمونه در این پژوهش، 470 مورد بازی بودند. نرخ K-factor در اپلیکیشنهای بازی به صورت میانگین، 22.5% و این نرخ در سایر اپلیکیشنهای غیربازی، 33.6% بدست آمد. نرخ k-factor در اپلیکیشنهای دسته e-commerce، 38.6% بدست آمد.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
وجود داشتن K-factor در این پژوهش ثابت شد، اما این موضوع برای بازاریابان چه معنایی دارد؟ شناسایی راهکارهای تاثیرگذار بر K-factor و بهینهسازی آن راهکارها، باعث افزایش هرچه بیشتر تعداد نصبهای ارگانیک حاصل از نصبهای غیرارگانیک میشود. ASO، وایرال شدن و امکان اشتراکگذاری اپلیکیشنها راههایی هستند که باعث تقویت k-factor میشود.
مهمترین پارامتر در افزایش تعداد نصبهای ارگانیک، رعایت کردن نکات ASO است. یکی از مهمترین فاکتورهای ASO، حجم دانلود اپلیکیشن است. بنابراین، تعداد دانلود بالای یک اپلیکیشن به بهبود رتبهبندی شما در اپ استورها کمک شایانی میکند؛ فرقی نمیکند کاربران ارگانیک بدست آمدهاند یا غیرارگانیک. زمانی که اپ استورها ترافیک مداوم، افزایش روزافزون کاربران فعال، بهبود رتبهبندی، یکپارچگی را برای یک اپلیکیشن شاهد باشند، نصبهای ارگانیک حاصل از نصبهای پولی و در نتیجه، K-factorایجاد میشود. پست ASO کالج تپسل را بخوانید. موارد موثر بر ASO در این پست به صورت کامل توضیح داده شده است.
اپلیکیشنهایی که وایرال میشوند، از ترافیک ارگانیک و اینگیجمنت غیرارگانیک بیشتری هم برخوردار میشوند. اگر کاربران درباره آن اپلیکیشن چیزی شنیده باشند، بدون تردید دکمه “نصب” را میزنند. این موضوع نه تنها باعث افزایش k-factor میشود، بلکه فعالیتهای ریمارکتینگ را هم تقویت میکند.
این قابلیت کاربران را تشویق میکند که اپلیکیشن خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و هزینه نصبهای پولی را بین چند کاربر تقسیم کنند و یک نصب پولی را به 3 الی 4 نصب پولی یا بیشتر تبدیل کنند.
به نظر شما چه راهکارهای دیگری میتوان برای افزایش تعداد نصبهای ارگانیک حاصل از نصبهای غیرارگانیک وجود دارد؟ اگر صاحب اپلیکیشن هستید، آیا تا به حال به این فاکتور توجه کردهاید و آن را بررسی کردهاید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
پرسشهای رایج
پارامتر K_factor چیست؟
این پارامتر در حوزه اپلیکیشن به معنای این است که نصبهای غیرارگانیک تا چه اندازه منجر به نصبهای ارگانیک توسط کاربران میشود.
چه راههایی برای افزایش نصبهای ارگانیک وجود دارد؟
بهینهسازی اپلیکیشن (ASO)، وایرال و ویروسی کردن برنامه و به اشتراکگذاری اپلیکیشن از جمله راهکارهای طبیعی برای افزایش نصب است.
http://www.otc-certified-store.com/antiparasitic-medicine-usa.html https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/brands-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php займ на банковскую карту срочноплатиза займ на картузайм 2000 рублей на карту срочно займ с плохой кредитной историейзайм и кредитcash u займ