موبایل مارکتینگ چیست و چه تاثیری در کسب ‌و کارها دارد؟

زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز اهمیت و محبوبیت دستگاه‌های موبایلی مانند گوشی هوشمند و تبلت، بر هیچکس پوشیده نیست و طبق تحقیقاتی که انجام شده، بیش از ۸۰ درصد کاربران از طریق موبایل وارد وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شوند.

مردم با موبایل‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بازی و سرگرمی انجام می‌دهند. اخبار را بررسی می‌کنند. ویدئو می‌بینند. با اپلیکیشن‌های کاربردی مختلف نیازهای روزانه خود را رفع می‌کنند، مثلا خرید آنلاین یا کارهای بانکی خود را با آن‌ها انجام می‌دهند. و ده‌ها کار دیگر که باعث شده آمار استفاده از دستگاه‌های موبایلی همواره رو به افزایش باشد. علاوه بر این‌ها بسیاری از افراد با کسب درآمد از اپلیکیشن، به‌طور کاربردی‌تری از این وسیله استفاده می‌کنند. در این شرایط استفاده از این ابزار به عنوان راهی برای مارکتینگ و بازاریابی نه تنها منطقی به نظر می‌رسد، بلکه اجتناب از درک اهمیت آن می‌تواند کسب‌وکار شما را با مشکل جدی مواجه کند.

در همین راستا توجه به موبایل مارکتینگ و تاثیر آن در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی) چیست؟

موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن بازاریابی به وسیله گوشی‌های موبایل صورت می‌گیرد. به بیان ساده‌تر بازاریابی موبایل به هر گونه فعالیت تبلیغاتی ارائه‌شده برای موبایل و تبلت، اطلاق می‌شود. در واقع با این روش می‌توان با مخاطبان هدف در گوشی‌های هوشمند به گونه‌های مختلف از جمله ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، اپلیکیشن‌ها و… ارتباط برقرار کرد.

پس موبایل مارکتینگ شامل فعالیت‌های تبلیغاتی است که محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاه‌های موبایلی ترویج می‌دهد.

 

اهمیت موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی)

اهمیت موبایل مارکتینگ

سهولت در جابه‌جایی و قابلیت‌های فراوان در گوشی‌های همراه سبب شده تا کاربران زیادی استفاده از آن‌ها را نسبت به لپ‌تاپ، کامپیوتر و به طور کلی دستکتاپ ترجیح دهند و دلایل زیر نشان ‌دهنده‌ی میزان بالای اهمیت موبایل مارکتینگ در عصر جدید است.

  • بیشتر از ۸۰ درصد کاربران اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند.
  • ۷۶ درصد از کل مردم جهان بین ۳ تا ۷ ساعت از زمانشان را با گوشی همراه می‌گذرانند.
  • موبایل‌ها در اکثر اوقات همراه افراد هستند و سریع‌ترین راه برای دسترسی به مخاطبان هدف است.
  • دسترسی لحظه‌ای به انواع محتوا و اطلاعات مورد نیاز از طریق تلفن‌های همراه نسبت به دستکتاپ بسیار راحت‌تر است.
  • استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی و میزان جستجو اینترنتی به وسیله گوشی‌های همراه درحال افزایش است.
  • موبایل جزو وسایل شخصی افراد محسوب می‌شود و از طریق برقراری ارتباط شخصی‌سازی شده و یک به یک با کاربران می‌توان تاثیر بیشتری از برند و خدمات، در ذهن آن‌ها گذاشت.
  • امکان خرید و پرداخت وجه از طریق تلفن همراه وجود دارد و تا ۷۸ درصد از جستجوهای موبایلی منجر به خرید می‌شود.
  • موبایل مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های بازاریابی مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

 

استراتژی‌های موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی)

استراتژی‌های موبایل مارکتینگ

برای پیاده‌سازی استراتژی‌های موبایل مارکتینگ در گام اول باید اهداف خود را مشخص کنید و  مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنیم. سپس سایت و یا اپلیکیشن را ریسپانسیو کرده تا در گوشی‌های همراه به خوبی نمایش داده شود و سپس فعالیت‌های بازاریابی خود را با استراتژی‌های زیر یکپارچه کنید.

بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن

بازاریابی اپلیکیشن به دو دسته ساخت اپلیکیشن و تبلیغات درون برنامه‌ای تقسیم می‌شود که با توجه به نوع کسب‌وکار، هدف و میزان سرمایه‌گذاری می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد.

تبلیغات پیامکی

با گرفتن اطلاعات تماس از کاربران می‌توانید از طریق اس‌ام‌اس با آن‌ها در ارتباط باشید و آخرین اخبار، جشنواره‌های فروش، کوپن‌های تخفیف و… را برایشان ارسال کنید.

تبلیغات جستجویی

تبلیغات کلیکی از پرکاربردترین ابزارها در تبلیغات جستجویی است و علاوه بر دسکتاپ، برای گوشی‌های موبایل نیز طراحی شده است. در این روش شما آگهی خود را به سرویس ارائه‌دهنده و ناشر تبلیغ می‌دهید و آن‌ها محتوای مورد نظر شما را در سایت یا اپلیکیشن خود که سازگار با تلفن همراه است، به نمایش می‌گذارند و در ازای تعداد کلیک و افزایش ترافیکی که از این طریق بدست آوردید، هزینه پرداخت می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره مطالعه مقاله تبلیغات کلیکی را از دست ندهید.

بازاریابی مکانی و تبلیغات بلوتوثی

بازاریابی مکانی و تبلیغات بلوتوثی مبتنی بر مکان هستند و هنگامی که کاربران در یه محدوده خاص جغرافیایی قرار می‌گیرند، تبلیغات مرتبط برای آن‌ها ارسال می‌شود و چون در آن لحظه نیازمند کالا و خدمات شما هستند، احتمال استفاده و خرید بیشتر است.

تبلیغات درون بازی‌ها

حتما تا به حال برای شما نیز پیش آمده که هنگام بازی در موبایل متن، تصویر و یا ویدئویی روی صفحه، نمایش داده می‌شود و شما را به کلیک روی یک لینک، نصب یک اپلیکیشن و… دعوت می‌کند. این‌ها تبلیغات درون بازی هستند که اغلب برای بیزنس‌های مرتبط با با بازی و بازیکن‌ها طراحی می‌شود.

QR کد

در این روش، هدایت کاربران از طریق دوربین گوشی و اسکن کد و ترجمه آن به یک URL با استفاده از QR ها شکل می‌گیرد. این کدها افراد را به انجام فعالیت‌های مختلف از جمله بازکردن یک لینک، دانلود فایل، برقراری تماس و… دعوت می‌کند.

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن‌ پیامی شبیه SMS است که در ابزارهای مختلف مانند مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم‌عامل نمایش داده می‌شود. برای ارسال پوش نوتیفیکیشن باید کاربران با فرستادن آن موافقت کرده باشند و در این صورت پیامتان برای آن‌ها حتی زمانی که داخل سایت و اپلیکیشن شما نباشند، ارسال می‌شود.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری زیرمجموعه تبلیغات نمایشی هستند که در قالب عکس یا فایل چند رسانه‌ای، داخل سایت میزبان قرار می‌گیرند و مخاطبین را تشویق به کلیک روی آن می‌کنند. با توجه به میزان کلیک و استقبال کاربران از این بنرها، هزینه مشخصی توسط تبلیغ کننده به ناشر تبلیغات پرداخت می‌شود. تفاوت تبلیغات بنری موبایلی با دستکتاپ در سایز آن‌هاست که ابعاد آن در گوشی‌های هوشمند کوچکتر است.

بازاریابی ایمیلی

با توجه به این که ۵۷ درصد ایمیل ها در گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها باز می‌شود باید سرویس ایمیل خود را با ابزارهای موبایلی سازگار و از این روش برای ارتباط با کاربران تلفن‌های همراه استفاده کنید. همچنین دکمه CTA (فراخوان به عمل) و صفحات فرود را موبایل فرندلی طراحی کنید تا در تمامی پلتفرم‌ها به درستی نمایش داده شود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

مردم به طور روزانه زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند که معمولا این گشت‌وگذارها از طریق گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد، پس تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و… از بهترین و تاثیرگذارترین استراتژی‌های موبایل مارکتینگ است.

 

چرا موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی) مهم است؟

چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، علاقه مردم به گوشی‌های هوشمند هر روز در حال افزایش است و تعداد کاربران موبایلی نسبت به استفاده‌کنندگان دستکتاپ، ۶۴ به ۳۶ درصد است. همچنین امکانات تلفن‌های همراه در حال پیشرفت است و امکاناتی مانند بارکدخوان، واقعیت مجازی، مقایسه قیمت‌ها و مارک‌ها در آن‌ها وجود دارد که تمایل مردم به گوشی همراه و در نتیجه اهمیت موبایل مارکتینگ را روشن‌تر می‌کند.

علاوه بر مواردی که گفته‌شد، کسب‌وکارهای مبتنی بر موبایل بیشتر شده و بسیاری از خریدها از طریق فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد که به علت سهولت در استفاده و جا‌به جایی گوشی هوشمند نسبت به رایانه‌های رومیزی، بازاریابی موبایلی از جایگاه خاصی برخوردار است و سرمایه‌گذاری در این بخش شما را از سایر رقبا پیش می‌اندازد.

 

ابزارهای موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی)

ابزاز موبایل مارکتینگ

ابزارهای مناسب برای پیاده‌سازی استراتژی‌های موبایل مارکتینگ به شرح زیر هستند:

  • Tune: یک ابزار ارزیابی و تجزیه و تحلیل برای بازاریابان موبایل است که ردیابی رقبا، تست A/B و بهینه سازی اپ‌ استورها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد.
  • Buffer: از این پلتفرم برای مدیریت رسانه‎‌های اجتماعی و انتشار پست‌ در زمان‌های تنظیم‌شده استفاده می‌شود.
  • AdMob by Google: این شبکه زیرمجموعه شرکت گوگل است و برای تبلیغات درون برنامه‌ای طراحی شده است و با استفاده از آن می‌توان از اپلیکیشن خود درآمدزایی کنید یا تبلیغاتتان را در نرم‌افزارهای دیگر نمایش دهید.
  • SlickText: از این ابزار برای ارسال پیام کوتاه به کاربران استفاده می‌شود و امکان مشاهده آمار و نتایج نیز در آن وجود دارد.
  • Flurry: یک پلتفرم عالی برای مقایسه اپلیکیشن‌ها، تقسیم‌بندی کاربران، کسب درآمد و تجزیه‌وتحلیل نرم‌افزارهاست.
  • LOCALYTICS: ابزاری برای تحلیل اپلیکیشن‌ها در لحظه، CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، مدیریت کمپین و… است و کمک زیادی به متخصصان بازاریابی موبایلی می‌کند.
  • MIXPANEL: این پلتفرم علاوه بر آنالیز موبایل برای تحلیل وب نیز استفاده می‌شود و شما می‌توانید از آن برای مقایسه کاربران موبایلی و دستکتاپ و نحوه تعامل آن‌ها با سایت یا برنامه، بهره بگیرید.

 

جمع‌بندی

موبایل مارکتینگ از مهم‌ترین، تاثیرگذارترین و در عین حال ساده‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که پیاده‌سازی آن، رونق زیادی در کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. گوگل اعلام کرده که از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، میزان جستجوهای موبایلی نسبت به دستکتاپ افزایش پیدا کرده و این آمار نشان می‌دهد که طراحی سایت و اپلیکیشن‌های ریسپانسیو که سازگار با دستگاه‌های موبایلی هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

سوالات متداول

موبایل مارکتینگ چیست؟

موبایل مارکتینگ شامل فعالیت‌های بازاریابی است که از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌گیرد و کاربران با استفاده از تلفن شخصی خود با سایت، اپلیکیشن و… تعامل می‌کنند.

ابزارهای مورد کاربرد گوگل برای بازاریابی موبایلی چیست؟

تبلیغات بنری، کلیکی و افزونه‌های گوگل ادز شامل افزونه تماس، اپلیکیشن، پیشنهاد، موقعیت مکانی و… از ابزارهای کاربردی گوگل برای بازاریابان موبایل است.

طراحی ریسپانسیو چیست؟

منظور از طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا سایت، بهینه سازی و نمایش درست محتوا در تمام دستگاه‌ها از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر و… است. یعنی صفحات وب باید به گونه‌ای طراحی شوند که در انواع صفحه نمایش‌ها و سایزها، خوانا و دکمه‌ها قابل کلیک باشند.

 

 

Sending
User Review
4 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.