به چه محتوایی، محتوای ارزشمند می‌گوییم؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در این پست قصد دارم راجع به معیارهای مهم برای ارزیابی محتوای ارزشمند، صحبت کنم. تعاریف متفاوت در وبلاگ های مختلف فارسی و انگلیسی دیده شده به همین دلیل من سعی کردم که یک تعریف از خودم برای شما داشته باشم و فکر می‌کنم که این طور بهتر است چون هرکسی از دیدگاه خود صحبت می‌کند و من سعی کردم از تجربیات خودم را در این مورد در اختیار شما قرار دهم.

معیارهای مهم در محتوای ارزشمند چیست؟

معیارهای زیادی در محتوای ارزشمند وجود دارد ولی سعی کردم در این بخش به مهم ترین معیار ها برای ارزشمندی محتوا صحبت کنم .از نظر من محتوایی باکیفیت و ارزشمند است که:

۱- در وهله اول کاربر پسند باشد.

شاید این واژه “کاربر پسند” براتون تکراری شده باشه ولی از نظر من درجه اهمیت آن بسیار بالاست.خوشبختانه در فضای دیجیتال به خوبی میتوان رفتار کاربر را ارزیابی کرد. ساده ترین و بهترین روش برای ارزیابی محتوا این است که Time On Page و بانس ریت صفحه را بررسی کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  7 راهکار برای بروزرسانی محتوای قدیمی سایت

۲- گوگل پسند باشد.

اگر محتوا از نظر کاربر مورد رضایت باشد، گوگل هم آن را دوست خواهد داشت فقط باید اصول سئو محتوا در آن رعایت شود. مباحثی که مربوط به OnPage سئو می باشد.

محتوای گوگل پسند

۳- منجر به اعتماد سازی شود.

همه ما میدانیم که اعتماد سازی در فضای دیجیتال از سخت ترین چالش‌های برای هر کسب و کار اینترنتی هست. اما این نکته را به یاد داشته باشید که از بهترین روش های اعتماد سازی کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا می باشد.

از کجا بدانیم که کاربر به ما اعتماد کرده است؟

  اگر کانال محتوای ما بلاگ باشد کاربری که به ما اعتماد کرده است مطمئنا برای ساخت حساب کاربری یا عضویت در خبرنامه تلاش می کند.برای مثال در بخش خبرنامه ایمیل را وارد می‌کند تا بتواند محتواهای دیگر را هم بخواند. یا اگر حس اعتماد و وفاداری بیشتری نسبت به برند و محتوای ما داشته باشد، قطعا محتوا را با دیگران هم به اشتراک میگذارد و در نهایت میتوان گفت که از محصول یا سرویس ما استفاده میکند.

به اشتراک گذاری محتوا

۳- محتوا، کپی نباشد (کپی کاری ممنوع!)

بنظرم این نکته نیازی به توضیح ندارد اگر داریم راجع به تولید محتوای ارزشمند صخبت می‌کنیم.

۴-ترجمه محتوا با شرط بومی سازی

ترجمه محتوا میتواند تبدیل به یک محتوای باکیفیت و ارزشمند شود اما با فرهنگ کشور، قوانین حاکم بر نظام و… منطبق باشد.این بخش بسیار مهم را در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه تولید محتوا کنیم ؟ ۹ نکته کلیدی برای تولید محتوا

تاثیر بومی سازی در محتوا

اگر بلاگ داریم یا کارشناس محتوا هستیم و میخواهیم یک مطلب را ترجمه کنیم قبل از ترجمه باید از خود چند سوال بپرسیم؟

  • خواندن آن برای کاربر ایرانی جذاب است؟
  • آیا محتوای بومی ما که مثلاً برای مخاطبان شهر تهران ارائه می‌شود آنقدر کاربردی هست که با خواندن آن بتوانند به آن بلاگ اعتماد کنند؟
  • آیا محتوای ترجمه شده ما برای کاربران ایرانی قابل فهم هست؟

وضعیت ترجمه محتوا در ایران

حال اگر بخواهم این مورد را در ایران در اکثر کسب و کارهای نوپایی که دارد اتفاق می‌افتد صحبت کنم  اکثر کسب و کارها یک بلاگ برای خود دارند. بلاگ درواقع این طور تعریف می‌شود که یک نفر برای آن کسب و کار موضوعاتی را دنبال می‌کند، آن‌ها را ترجمه می‌کند و در بلاگ قرار می دهد. به همین راحتی ! 

زمانی که بلاگ را بررسی و محتوا را مطالعه می‌کنید،  می بینید که  آن محتوا محتوای کاربردی هم نبوده است و شاید می‌توانست خیلی بهتر و با کیفیت بیشتر تولید شود.

طبعا ایده آل کسب و کارها این است که یک بلاگ ارزسمند داشته باشند که کاربران از طریق سرچ در گوگل به ان برسند و همانطور که گفته شد بعد از مدتی از خدمات و محصولات ما استفاده کنند.

اگر بخواهیم این موضوع را به یک قیف بازاریابی محتوا تشبیه کنیم، یک قیفی که ما بخواهیم یوزر را از گوگل بگیریم و محتوای خوبی از نظر خودمان به آن ارائه دهیم. او را به بیزینس خود برسانیم که  شاید این پروسه سه ماه یا حتی طول بکشد. فقط در اینجا به این نکته توجه کنید که اگر قرار است محتوای سایت ترجمه باشد آن را بومی سازی کنید. (در ادامه مفصل صحبت خواهم کرد)

تولید محتوا در منزل

تجربه شخصی من از ترجمه محتوای ترند در دنیا ( یک اشتباه در محتوا)

یک تجربه ای که در زمینه ترجمه محتوا با موضوع “ترند تبلیغات دیجیتال” داشتم را قصد دارم باهاتون به اشتراک بگذارم.سال گذشته علاقه به این داشتم که در ایران راجع به ترندهای مختلفی از جمله تبلیغات دیجیتال صحبت کنم و فکر می‌کردم که برای آدم ها بسیار جذاب باشد ولی متاسفانه با فیدبک هایی که گرفتم متوجه شدم که کارم کاملا اشتباه بوده و بحث ترند باید با دقت انجام شود و موردی هست که مخاطب ما هیچ اطلاعی و درک از آن ندارد. پس لازم است که مخاطب مان را بشناسیم.  

تاثیر فیدبک از مخاطبان در بهبود محتوای آینده

یک تجربه از کانال تلگرامم را اگر بخواهم با شما به اشتراک بگذارم معمولا بعد از هر فصل یک پیام برای دریافت فیدبک در کانال به share می‌کنم تا دوستان انتقاد و پیشنهادات‌شان را با من در میان بگذارند.

تحقیق قبل از تولید محتوا (یک تجربه از پادکست)

دو یا سه ماه از زمانیکه شروع به تولید پادکست در کانال داشته باشم، به سراغ مخاطب هدف رفتم و تحقیقی انجام دادم تا ببینم که مخاطب چه نوع محتوایی را می پسندد.من این تحقیق را در بعضی دورهمی ها یا گروه های تلگرامی مرتبط داشتم که این تحقیق و گفتگوی مستقیم با مخاطب هدف به من بسیار کمک کرد.از نظر من تا وقتی این گفتگو صورت نگیرد شما نمی دانید که آن مخاطب چه چیزی را دوست دارد.بعد از بررسی مخاطبان را به ۳ سگمنت تقسیم کردم و کار تولید محتوا را شروع کردم.

 

بزرگترین ایراد تحقیق قبل از تولید چیست؟!

احتمالا میدانید که این پروسه کمی زمانبر خواهد بود ولی از نظر من ارزشش را دارد.

در نهایت این را بدانید که قرار هست در تولید محتوا ارزش ایجاد کنیم .ار قصد ترجمه یا کپی محتوا را دارید انتظار اعتمادسازی و فروش را نداشته باشید.

پیشنهاد میکنم حتما بلوک بازاریابی محتوا را بگذرانید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر کسب و کاری که راه اندازی شود ممکن است بعد از چندسال شکست بخورد و faild شود  از نظر من مهم ترین نکته ای که از کسب و کار باقی می‌ماند همان محتوا،ارزش و اعتباری که تولید کرده و آن کانتنت خوبی که به مخاطب ارائه داده است.

Sending
User Review
0 (0 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.