مصاحبه تپسل با کفشدوزک کارتونساز

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

با استقبال توسعه‌دهندگان از مصاحبه‌های نوروزی تپسل، بازنشر داستان موفقیت اپلیکیشن‌های ایرانی را در برنامه‌ی پست‌های بلاگ تپسل قرار دادیم. در این مطلب به مصاحبه با کفشدوزک کارتونساز پرداختیم و با آقای فرید آیت، مدیر تولیدکننده این اپلیکیشن گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتیم و سوالات متنوعی را در مورد مسیر توسعه‌ی اینن اپلیکیشن موفق پرسیدیم. برای مطالعه‌ی پاسخ‌های جالب و خواندنی ایشان ادامه‌ی مطلب را مطالعهه بفرمایید.

 

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

مصاحبه با تیم سازنده بازی کفشدوزک کارتون ساز

  •    خودتون رو معرفی کنید و رزومه و بیوگرافی کوتاهی از خودتون و تیمتون بفرمایید.

من فرید آیت هستم. متولد ۱۳۶۹ و فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران. از قدیم الایام علاقه مند به بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال و غیردیجیتال بودم. از سال ۱۳۹۲ فعالیت در حوزه ی IT رو شروع کردم. ابتدا پروژه‌ی ناتمامی به نام خورجین و بعد پروژه کفشدوزک کارتون‌ساز. از ابتدای سال ۹۴۴ کفشدوزک با جدیت خیلی بیشتری دنبال شد و حالا تیمی ۵ نفره با همراهی دورادور تعداد بیشتری از دوستان، کفشدوزک رو بهبود می دهند.

ایده شکل گیزی کفشدوزک کارتون ساز

  •    ایده‌ی کفشدوزک از کجا شکل گرفت؟ چقدر طول کشید تا از ایده به محصول تبدیل بشه؟ روایت شروع و توسعه‌ی کفشدوزک رو بفرمایید.

کفشدوزک در واقع از یک پروژه‌ی دانشگاهی به وجود اومد. جایی که من به همراه دو نفر از دوستان (ارمغان تقوایی و نیکو فروردین) روی موضوع “طراحی وسیله‌ای (پلتفرمی) برای کمک به روند داستان‌ سرایی (storytelling)” که یک توانایی مهم در همه ی افراد هست کار می‌کردیم. ایده‌های مختلفی مطرح و برسی شد تا بالاخره ایده‌ی اولیه‌ی کفشدوزک رو انتخاب کردیم.  ایده‌ی اولیه در قالب دانشگاهی خودش نزدیک به ۵ ماه پرورش پیدا کرد و پخته شد. بعد از اون هم نزدیک به ۵ ماه دیگه زمان برد تا پیاده‌سازی کامل بشه و نسخه‌ی اولیه برای ارائه به بازار آماده بشه.

چالش های اولیه ساخت اپلیکیشن

  •    اولین چالش در مسیر خلق اپلیکیشنتون چی بود؟ چجوری از پسش براومدید؟

چالش که تمومی نداره و دنیای اپلیکیشن از روز اول و شروع ایده‌پردازی چالش‌برانگیزه. اما فکر می‌کنم اولین چالش بزرگ برای ما این بود که همگی از رشته‌ی طراحی صنعتی بودیم و فردی با توانایی فنی بین ما نبود. این چالش تا مدت زیادی همراه تیم بود و چند نفر وقت خیلی زیادی برای توسعه‌ی نسخه‌ی اولیه‌ی کفشدوزک گذاشتند، هر چند به‌صورت تمام‌وقت و ادامه‌دار نبود. آقای امین قیاسی زحمت بخش فنی رو بر عهده گرفت و برادرم حسین هم مشاوره‌های خوبی در این زمینه به تیم ما داد. این دوستان تا ارائه‌ی نسخه‌ی اولیه با کفشدوزک همراهی کردند اما از ابتدای سال ۹۴ دو نفر قسمت فنی کار رو دست گرفتند و تا امروز نیز کار رو جلو می‌برند.

مزایا و چالش های توسعه یک اپلیکیشن در ایران

  •    به نظرتون شرایط کار در ایران برای توسعه‌ی یک اپلیکیشن چه چالش‌ها و چه مزایایی داره؟

چالش‌های زیادی هست از جمله اینکه افراد باتجربه و باانگیزه درازمدت زیاد نیستند و باید تلاش زیادی برای جذب اون‌ها انجام بشه. بازار داخلی ایران هنوز در آغاز راه هست و به‌جز چند دسته از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، مابقی باید تلاش زیادی برای درآمدزایی بکنند. برای نمونه همین حالا که من با شما صحبت می‌کنم اپلیکیشن کفشدوزک دومین اپلیکیشن درآمدزا در دسته ی سرگرمی برنامه‌های کافه‌بازار هست. این در حالیه که وضعیت درآمدزایی کفشدوزک چندان مناسب نیست و معلومه که در بخش برنامه‌های سرگرمی درآمدزایی زیادی وجود نداره. زمان می‌بره تا مردم مجاب بشن که باید برای فضای دیجیتال هم هزینه کنند. تحریم‌ها و سختی تبادل مالی هم می‌تونه کمی دردسرساز باشه. همچنین باید اشاره کنم اگر افرادی قصد دارند از شروع کار به عنوان یک شرکت رسمی فعالیت کنند، به خاطر قوانین پیچیده و دست و پا گیر با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و باید وقت زیادی برای مسائل بی‌اهمیت هدر بدهند. متاسفانه باید توصیه کنم اگر نیازی به شرکت بودن ندارند، برای شرکت شدن عجله نکنند!

درباره ی مزایا هم باید بگم توسعه‌ی اپلیکیشن در ایران با هزینه‌ی کمتری نسبت به اروپا و آمریکا انجام می‌شه. از طرفی بازار بکری داریم و ساده‌تر می شه ایده‌های جدید رو پیاده‌سازی کرد و در منطقه اولین بود.

این مصاحبه راهم بخوانید: مصاحبه با سازندگان موتوری

اعضای تیم کفشدوزک

  •    تیم کفشدوزک چند نفره ست؟ نقش هریک از اعضای تیم چی هست؟

تیم فعلی کفشدوزک ۵ عضو اصلی داره. محمود علامه امیری مدیریت فنی و back end رو جلو می‌بره. علیرضا غمخوار front end و مسائل فنی اپلیکیشن رو بر عهده داره. محمد اسدی مسائل مربوط  Marketing رو پیش می‌بره. امیر خالقی هم کار تصویرسازی رو انجام میده. خودم هم مسائل مربوط بهه دیزاین و پیگیری‌های معمول یک شرکت رو انجام میدم.

  •    مدل مدیریتی و سیستم کاری بین تیم کفشدوزک به چه شکلی هست؟ هماهنگی بین افراد فنی، هنری، تجاری و مالی چجوری شکل میگیره؟
در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه با اپلیکیشن هواشناس

ما از ابزارهای مختلفی به فراخور نیازمون استفاده کردیم. هرچند به دلیل کوچک بودن تیم معمولا این هماهنگی‌ها با گفت‌وگو انجام میشه و پیش میره. از Jira و Trello گرفته تا google docs به تناسب نوع تعاملی که نیاز داریم استفاده می‌کنیم.

  •    لایف استایل یک تیم که محصول اپلیکیشن تولید می‌کنند (مثلا تیم کفشدوزک) رو کمی برامون توضیح بدید. دیسیپلین‌ها و ساعت کاری، تفریحات افراد تیم و …

به نظرم تعامل مهترین مشخصه‌ی یک تیم در حوزه ی IT هست. بنابراین تا امروز از برون‌سپاری و دورکاری تا جای ممکن پرهیز کردیم تا کار ها در تعامل با افراد تیم جلو بره. همه به انجام کارها و پیشرفت پروژهه متعهد هستیم و در عین حال از انعطاف کافی برای تنظیم ساعات کاریمون هم برخورداریم. یک علاقه مندی مشترک در ما هست و اون خوردنه! بنابراین معمولا ناهار خوبی رو در کنار هم صرف می‌کنیم و همه از غذای هم برمی‌داریم. مهمه که روی علاقه‌های مشترک تاکید بشه. عصرها زمانی رو برای بازی با هم در نظر می‌گیریم. ممکنه بازی با pc، تبلت یا game board باشه. به طور خاص بازی‌هایی که زیاد بازی می کنیم این ها هستند: BZFlag، Badland، Dual و گمانه.

اعضای تیم کفشدوزک کارتون ساز

از چپ به راست: علیرضا غمخوار – فرید آیت – محمود علامه امیری – نیکو فروردین

    تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

    مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

    میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

  •   بهترین خاطره‌تون از دورانی که توسعه‌دهنده بودید چیه؟

فکر می‌کنم شیرین ترین لحظه وقتی بود که بعد از چندین ماه کار، نسخه‌ی اولیه‌ی کفشدوزک روی بازار قرار گرفت   اولین بازخوردها رو دیدیم. شروعمون بهتر از انتظارمون بود و از همون‌جا شروع به برنامه‌ریزی برای ادامه کار کردیم. با بچه‌های تیم هم که بی‌شمار خاطره‌ی فوق‌العاده داریم که از حوصله‌ی این صحبت خارجه.

  •   لحظه‌ای بوده که حس کنید به هدف مطلوبتون از توسعه‌ی اپلیکیشن کفشدوزک رسیدین؟ عامل موفقیت اپلیکیشنتون رو چی می‌دونید؟

راستش هنوز این لحظه برای من نرسیده. البته هروقت کفشدوزک رو به کسی نشون میدم و بازخورد خوبی از کیفیت برنامه دریافت می‌کنم یا صدای قاه‌قاه خندین یک بچه رو که با کفشدوزک بازی می‌کنه می‌شنوم حس فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنم. اگر کفشدوزک در جذب مخاطب و داشتن کیفیت به نتیجه‌ای رسیده، دلیلش سختگیری و حساسیت همه‌ی بچه‌های تیم به کوچکترین جزئیات هست. گاهی برای پیدا کردن حس خوب در اپلیکیشن علیرضا ساعت‌ها روی یک قسمت کار می‌کنه تا همه چیز پیکسل به پیکسل سر جای خودش باشه.

بازی کفشدوزک کارتونساز

  •    اگر بنا باشه سه ویژگی اصلی یک اپلیکیشن خوب رو بیان کنید چی می‌گید؟

ساده باشه. برای گرفتن پول تجربه رو خراب نکنه. تجربه‌ی استفاده نشون بده که سازنده‌هاش، هوشمندی و وقت کافی برای اون صرف کردند.

تفاوت ساخت اپلیکیشن برای کودکان با ساخت یک اپلیکیشن عادی

  •    ساخت اپلیکیشن برای کودکان چه فرقی با ساخت یک اپلیکیشن عادی داره؟ برای رعایت حساسیت‌های ساخت اپلیکیشن برای کودک، از چه راهکارهایی استفاده کردید؟

تفاوت و حساسیت‌های زیادی وجود داره. ما باید هم بچه‌ها رو راضی و قانع کنیم و هم بزرگترهای اون‌ها رو. خیلی وقت ها موبایل یا تبلت برای بچه نیست. همچنین نامه‌های زیادی داریم که دادخواهانه به ما میگن پدر یا مادرشون پول خرید بهشون نمیدن و از دستشون ناراحتند! محتوای ارائه شده برای بچه‌ها باید هم دلپذیر باشه و هم مسائل مربوط به سن آن‌ها از جمله مسائل اخلاقی درش دیده شده باشه. برای نمونه محتوای تبلیغات تپسل نمی‌تونه هر چیزی باشه که البته در این زمینه دوستان تپسل با ما همکاری خیلی خوبی داشتند. یا برای اینکه کارتون‌های نامناسب به دست بچه‌ها نرسه ما تک‌تک کارتون‌های ارسالی اون‌ها رو بازبینی می‌کنیم که البته کار فوق‌العاده هزینه بریه و فکر نمی‌کنم در دنیا مشابه داشته باشه (و با توجه به کارتون‌هایی که فرستاده میشه و گاهی برای سن من هم مناسب نیست خیلی لازمه!).

برای دستیابی به این مسائل از طرفی از افراد آشنا به حوزه‌ی کودک کمک زیادی گرفتیم و از طرفی گاه‌گداری دست‌آوردهامون رو با بچه‌ها در میون می‌گذاریم و بازخورد می‌گیریم. چندین جلسه حضور در مهدکودک در همین راستا انجام شده.

مصاحبه تپسل با کفشدوزک کارتون ساز را بخوانید
  •    برای پایان امتحانات و شروع تابستون و زمان بیشتر بچه‌ها برای استفاده از کفشدوزک برنامه‌ای دارید؟
در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه با اپلیکیشن آمیرزا

چند بسته از جمله بسته‌ی محبوب Frozen برای این زمان آماده شده‌اند که به تدریج ارائه می‌کنیم و متناسب با ارائه‌ی هرکدوم جشنواره‌های ویژه‌ای هم برگزار می‌کنیم.

  •    کفشدوزک سعی می‌کنه از شبکه‌های اجتماعی حداکثر استفاده رو برای جلب نظر کاربرانش بکنه و با اضافه کردن امکان اشتراک کارتون‌ها، حضور خودش رو در شبکه‌های اجتماعی تقویت کرده. کمی در مورد ایده‌های مختلفی که توسعه‌دهندگان می تونند پیوندی بین اپلیکیشنشون و شبکه‌های اجتماعی برقرار کنند بفرمایید.

البته با توجه به اینکه مخاطب ما کودک هست و حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی نداره این کار برای ما بسیار سخت بوده. اما توصیه‌ای که می‌تونم بکنم این هست که اجازه بدین کاربرتون هر چیزی که براش ارزشمند هست، با کمترین تعداد کلیک یا تپ کردن با بقیه در میون بگذاره. حتی کم کردن یک کلیک و یک ثانیه هم ارزشمنده. کمترین زمان باید صرف این کار بشه. ما با توجه به محدودیت‌هایی که تا امروز داشتیم، این کار زمان زیادی از کاربر صرف می‌کرده. اما در حال کار روی روشی تازه هستیم که در عرض چند ثانیه امکان به اشتراک گذاشتن لینک یک کارتون و نمایشش در پلتفرم های مختلف رو برای کاربر به وجود میاره.

مدل درآمدی اپلیکیشن کفشدوزک

  •    مدل درآمدی کفشدوزک چجوریه؟

مدل اصلی خرید تیله (پول کفشدوزک) و خرید بسته‌های کاراکتر و پس زمینه با استفاده از تیله هست. هر چند راه‌های دیگه‌ای هم برای خرج کردن و به دست آوردن تیله وجود داره. از جمله تپسل که از نوروز امسال به کفشدوزک اضافه شد و بازخورد خیلی خوبی در ایام عید داشت. البته اگر تبلیغات در حوزه محصولات مربوط به کودکان بیشتر شود درآمد کفشدوزک از طریق تبلیغات بیشتر خواهد شد. همچنین در حال تست روش های جدید از جمله فروش محصولات فیزیکی هستیم.

این مطلب را هم بخوانید: اهمیت طراحی مدل درآمدی
  •    چی شد که برای کسب درآمد از تپسل استفاده کردید؟ بهترین ویژگی تپسل رو چی می‌دونید؟

همونطور که توضیح دادم دریافت پول از بچه‌ها کار ساده‌ای نیست. از این رو تپسل می‌تونه روش خوبی برای کسب درآمد ما و همچنین دریافت بسته برای بچه‌هایی باشه که پدر و مادرشون برای خرید بسته‌های کفشدوزک قانع نشدند.

مصاحبه با بازی کفشدوزک کارتونساز

  •    در پیاده‌سازی تپسل در اپلیکیشنتون چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی داشتید؟ (محدودیت زمانی، قرار دادن در صفحه‌ی اول و …)

قبل از هر چیز سناریوی استفاده از تپسل رو طوری تنظیم کردیم که یک کاربر نتونه چندین بار پشت سر هم یک تبلیغ رو تماشا کنه و تجربه ی خودش رو در استفاده از کفشدوزک از بین ببره. همچنین تپسل رو در جاهایی که می تونه برای کاربر ارزش بیشتری داشته باشه ارائه کردیم. مثلا هنگام دریافت جایزه‌ی روزانه می‌تونه با تماشای یک تبلیغ جایزه‌ی چند برابر دریافت کنه. یا وقتی که در حال ارسال کارتون برای کفشدوزک هست و بلیط طلایی یا نقره‌ایش تموم شده، می‌تونه به جای صبر کردن یک تبلیغ تپسل تماشا کنه.

این مصاحبه را هم بخوانید:  مصاحبه با سازندگان بازی بتلفیش
  •    برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن جدیدی دارید؟ اگر بله، چه اپلیکیشنی و کی منتشر میشه؟

بله. همونطور که گفتم بازار کودک در ایران بازار سختیه. و البته کفشدوزک به پختگی قابل قبولی رسیده که نیاز به بهبودهای جدی زیادی نداشته باشه. از این جهت احتمالا طی یک ماه آینده پروژه‌ی جدیدی رو کلید می‌زنیم. هر چند این پروژه‌ی جدید هنوز در مراحل ابتدایی قرار داره و زوده که بخوام در موردش صحبتی بکنم.

  •    پیام اصلی‌تون برای کسانی که در ابتدای راه توسعه‌دهندگی هستند چیه؟

از اونجایی که ما هم هنوز در ابتدای راه هستیم و باید تجربه‌های زیادی بکنیم نمی‌تونم از موضع پیر طریقت صحبت کنم. فقط امیدوارم پافشاری بر ادامه‌ی راه و بهبود تدریجی براساس تجربه‌ و آزمون‌وخطا راه به موفقیت‌های بزرگ داشته باشه.

لینک بازی: https://cafebazaar.ir/app/ir.saverin.android.kafshdoozakfinal/?l=fa

ضمن تشکر از آقای فرید آیت برای وقتی که در اختیار تپسل و مخاطبان کالج قرار دادند، شما هم اگر توسعه‌دهنده‌ی تپسل هستید و سوالی دارید که مایلید از توسعه‌دهندگان موفق پرسیده شود، سوال‌هایتان را برای ما بفرستید. تپسل در مصاحبه‌های آتی خود از پیشنهادات شما استفاده خواهد کرد.

https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/brands-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/antibiotics-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php http://otc-certified-store.com https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php онлайн займ грин манизайм онлайн до 100000быстрый займ ачинск займ под залог доли в квартиреденьги будут займзайм мтс

  • فاطمه خورشیدی
4.3
Sending
User Review
4 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.