در سه جلسه گذشته درباره انواع محتواهای پرکاربرد در بازاریابی محتوایی صحبت کردیم و نکات مربوط به هریک را بیان کردیم. جلسه دوم این بلوک به توضیح 5 محتوای بصری قدرتمند (عکس، ویدئو، اینفوگرافیک، اسلاید و اسکرین شات) پرداختیم. در جلسه سوم به توضیح تعدادی از محتواهای پرکاربرد (پست بلاگ، پست شبکههای اجتماعی و کتاب الکترونیکی) پرداختیم. جلسه چهارم سایر محتواهای پرکاربرد در استراتژی بازاریابی محتوایی (مقاله سفید، پادکست، وبینار، مطالعه موردی و ایمیل) را توضیح دادیم. در این جلسه میخواهیم درباره قدرت داستان سرایی (Storytelling) در بازاریابی محتوایی صحبت کنیم. همه انسانها داستانهای انگیزشی را دوست دارند و به همین دلیل است که داستان سرایی در بازاریابی محتوایی یک استراتژی و ابزار قوی برای بازاریابی محتوایی محسوب میشود. این ویژگی به دلیل درگیر کردن احساسات و عواطف انسانی، تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان ایجاد میکند. بخشی از موفقیت تبلیغات و بازاریابی محتوایی به توانایی داستان سرایی کسبوکارها بستگی دارد.
داستانسرایی، قدرتمندترین راه برای به واقعیت تبدیل کردن ایدهها است. «Robert Mckee»
از زمان بسیار قدیم، داستان ها نقش مهمی در ارتباط نسلهای مختلف مردم با یکدیگر داشته اند. آنها به بشریت کمک کردهاند تا جهان را درک کنند و باعث ارتباط انسانها با یکدیگر شوند. اولین سوال منطقی این است که چرا باید از داستان سرایی در بازاریابی محتوایی استفاده کرد؟ دلایل زیادی برای این کار وجود دارد.
1. داستان ها برای مردم جالب هستند. انسان بهصورت ذاتی، موجودی کنجکاو است و همچنین اغلب انسانها شنوندههای خوبی هستند. زمانی که یک روایت، تاثیرگذار باشد، انسانها تمایل دارند زمان زیادی را صرف شنیدن و پی بردن به داستان کنند. انسان در زمان کودکی نیز با علاقه زیادی افسانهها را دنبال میکند و هرچه بزرگتر میشود، با داستانهای دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه سرگرم میشود. میتوان گفت، داستانها در تمامی مراحل زندگی انسان عجین شدهاند.
2. داستانها منجر به ایجاد اعتماد میشوند. زمانی که داستان را برای شخصی تعریف میکنید، رابطه نزدیکتر و صمیمیتری با آن شخص ایجاد میشود. انتشار یک داستان جالب در وبسایت نیز، شما را به خوانندگان داستان نزدیکتر میکند و باعث ایجاد اعتماد در مخاطبین میشود.
3. داستانها در مقایسه با ارائه آمار و حقایق، تاثیرگذاری بیشتری بر انسان دارند. مطالعات بسیاری تاثیر داستان بر مغز انسان را ارزیابی کردهاند. آنها ثابت کردهاند که مغز انسان داستان های جالب، بهخصوص داستان های با محتوای احساسی را بهتر درک میکند و به خاطر میسپارد. 75 درصد از افرادی که داستانی را شنیدهاند، آن را به خاطر میآورند، درصورتیکه تنها 5 درصد از افراد، قادر به یاد آوردن آمار و ارقام هستند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
داستان سرایی در بازاریابی محتوایی، موضوع تازهای نیست، بلکه این تکنیک از سالها قبل مورد استفاده قرار میگرفته. برندهایی مانند کوکاکولا، پیش از پیدایش اینترنت یا شبکههای اجتماعی از این تکنیک استفاده کردند. در حال حاضر، هر کسبوکاری میتواند از تکنیک داستان سرایی بهعنوان یک راه خوب برای دسترسی به مخاطبان استفاده کند. شبکههای اجتماعی و پستهای بلاگ، انجام این کار را سادهتر از قبل کرده است. تصاویر در اینستاگرام، ویدئوها در یوتیوب یا آپارات، پستهای بلاگ در وردپرس، همگی بیانکننده داستان هستند.
روایت خوب، یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی محتوایی است. داستان سرایی میتواند در خلق و روایت داستان به کمپینهای بازاریابی محتوایی کمک کند. بهمنظور ایجاد داستانهای فوقالعادهای که منجر به ایجاد اشتیاق مردم شود، باید بر آنچه مردم دوست دارند بشنوند و به اشتراک بگذارند، تمرکز کنید. درصورتیکه موفق شوید نظر مخاطبان خود را جلب کنید، داستانهای شما بهسرعت از طریق بازاریابی دهانبهدهان (word of mouth) و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی گسترش مییاید.
داستان سرایی در بازاریابی محتوایی ممکن است در قالبهای مختلفی ظاهر شود:
بازاریابی محتوایی موثر درباره هنر داستان سرایی است. آمارها میتواند حقایق را بیان کند، اما این داستانها هستند که باعث فروش میشوند. «Bryan Eisenberg»
اگر بخواهید بازاریابی را در یک هدف ساده خلاصه کنید، احتمالاً «افزایش فروش» بهعنوان هدف نهایی مطرح میشود. این هدف کاملاً درست است، اما اگر تنها هدف و تمرکز شما هنگام استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوایی افزایش فروش باشد، موفق نخواهید شد و درنهایت، باید هزینه گزافی را صرف تبلیغات کنید.
با در نظر گرفتن هدف نهایی که همان «افزایش فروش» است، ابتدا باید با مشتریان بالقوه خود ارتباطی مبنی بر اعتماد برقرار کنید. به همین دلیل است که در این مرحله به جای تمرکز بر فروش بیشتر محصولات و خدمات، باید بر برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز کنید.
یکی از بهترین مثالها در این زمینه، داستانی است که یک شرکت تولیدکننده لباس و تجهیزات ماجراجویی منتشر کرده است. هدف این داستان، نشان دادن سختکوشی و پشتکار شرکت در تولید و آزمایش محصولات است. این داستان به ماجراجویی هیجانانگیز یک تیم در منطقهای دوردست اشاره دارد که در طول داستان، درباره محصولات و تجهیزات شرکت نیز صحبت میشود. مخاطب پس از خواندن این داستان، تحت تاثیر قرار میگیرد که گروهی از کارکنان شرکت برای آزمایش محصولات خود، به مکانی دوردست سفر کردهاند و این موضوع باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود.
بنابراین شما باید علاوه بر هدف نهایی که فروش هرچه بیشتر محصولات خود است، یک هدف کوچکتر برای هر داستانی که منتشر میکنید، در نظر داشته باشید.
این مطلب را حتما بخوانید : راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ
بهصورتکلی هر داستان باید دارای سه بخش ابتدایی یا مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی باشد. در بخش ابتدایی باید شخصیتهای اصلی و فضای داستان را توضیح دهید. در بخش میانی، باید مشکلات داستان را مطرح کنید و در انتها، باید داستان را به نحوی بهپایان برسانید که مخاطب بتواند راهحل مشکلاتش را پیدا کند. داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوایی نیز باید هر سه بخش را شامل شود:
کاراکتر بخش مهمی از داستان است. اغلب مردم هر داستانی را با کاراکترهای آن داستان به یاد میآورند. انتخاب کاراکتر برای بازاریابی محتوایی، کار دشواری است. هدف از بازاریابی محتوایی، درگیر کردن مخاطبین با داستان است. بهمنظور درگیر کردن مخاطبین، باید کاراکتر مناسبی را انتخاب کنید و به خوبی آن کاراکتر را معرفی کنید. برای انتخاب درست کاراکتر، باید به نیازها و خواستههای مخاطبین خود توجه کنید. زیرا اغلب مخاطبین خود را به جای شخصیت اصلی داستان تصور میکنند و مشکل کاراکتر را مشکل خود میدانند. کاراکتر میتواند هرکسی باشد اما بهتر است شخصیتی باشد که مخاطبین هدف بتوانند با خواندن داستان، خود را به جای آنها تصور کنند.
همانطورکه گفته شد، داستان سرایی با تبلیغ محصولات متفاوت است و نباید فوراً به توضیح محصولات خود بهعنوان حلال مشکلات بپردازید، بلکه باید مشکلات را بهصورت کامل توضیح دهید. پس از معرفی کاراکتر، باید مشکلات و مسائلی که کاراکتر داستان با آن روبرو میشود را توضیح دهید. در این مرحله، مخاطب با شخصیت داستان احساس همدردی میکند. به همین دلیل، این بخش از داستان سرایی از اهمیت ویژهای برخودار است؛ بنابراین نباید بهسادگی از این مرحله عبور کنید.
داستان باید دارای یک پایان مشخص باشد. شخصیت داستان، پس از روبرو شدن با مشکلات، به دنبال راهحل است. در این بخش باید از تکنیکهای بازاریابی استفاده کنید و محصولات و خدمات خود را قهرمان نجاتدهندهای معرفی کنید که میتواند مشکلات شخصیت داستان را حل کند. دقت داشته باشید که پیش از معرفی راهحل، مخاطب باید متقاعد شده باشد که به کمک نیاز دارد.
اغلب مردم علاقهای به خواندن داستانها و متنهای آماده ندارند. داستان را از دیدگاه خود یا فرد دیگری (با ذکر نام او) بیان کنید. این داستانهای تاثیرگذاری بیشتری دارند. سعی کنید داستان را بهگونهای نقل کنید که راوی داستان، تا جایی که ممکن است مانند مشتریان، کاربران یا خوانندگان با دغدغهها و نگرانیهای مشابه با آنها به نظر برسد. این رویکرد برای کمپینهای بازاریابی محتوایی که شخصیت اصلی درباره محصولات یا خدمات صحبت میکند، بهترین گزینه است. صحبتهای شخصیت داستان، سوالات احتمالی مردم را پاسخ میدهد.
داستانی که نقل میکنید باید منجر به یک عکسالعمل احساسی از طرف خواننده شود. این احساس میتواند حس نوستالژی، خنده، تحسین یا حتی ترس باشد. به عنوان مثال، شرکت SAS، از ترفند طنزپردازی در داستان استفاده کرد و توانست توجه بسیاری از مشتریان را جلب کند. SAS در وبلاگ خود به خوانندگان آموزش داد که چگونه دادهها را به تصویر بکشند تا شبیه به یک کلاه کابوی به نظر برسد. استفاده از این ترفندها، باعث جذب مخاطبان و درواقع، نقطه شروعی برای برقراری ارتباط مشتری با کسبوکارها است.
شما میتوانید ترسها، تردیدها و مشکلات مردم را در داستانهای خود بیان کرده و در ادامه، به محصولات و خدمات خود بهعنوان برطرفکننده آن مشکلات اشاره کنید. این ترفند، یکی از بهترین راههای بازاریابی است، بهخصوص اگر مشکل مورد نظر و راهحل آن از طرف یک متخصص بیان شود. اغلب مردم به چنین تبلیغاتی اعتماد میکنند.
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید.
در سال 2011، بازاریابان شرکت نیسان (Nissan) متوجه شدند که تبلیغات آنها در برقراری ارتباط با مخاطبان، موفق عمل نکرده است. بنابراین، این شرکت یک آزمایشگاه محتوا (Content Laboratory) ایجاد کرد و روزنامهنگاران سابق را استخدام کرد تا با پیدا کردن دادههای مورد نیاز، داستانهایی جذاب برای مردم و رسانههای اجتماعی ایجاد کنند. در حال حاضر، تقریباً تمامی شرکتهای بزرگ مانند کوکاکولا، والت دیزنی، اپل و … از داستان، به عنوان اساس کمپینهای بازاریابی محتوایی استفاده میکنند.
البته هر شرکتی به دلیل محدودیتهای مالی نمیتواند یک آزمایشگاه محتوا ایجاد کند، اما نکته اینجاست که باید مانند یک روزنامهنگار فکر کنید. درباره چیزهایی که مردم دوست دارند بشنوند، ببینند و بخوانند، فکر کنید.
این مطلب را هم بخوانید: بازاریابی رسانه های اجتماعی
کدامیک از جملات زیر برای شما قانعکنندهتر به نظر میرسد؟
از آنجاییکه جمله دوم، ظاهر قانعکنندهتری دارد، بیشتر مورد توجه میگیرد. آمار، ارقام و حقایق در تصمیمگیریهای مردم بسیار موثر است.
تحقیقات دقیق، چیزی است که باعث تفاوت یک داستان قابل توجه و یک داستان معمولی میشود. پیش از آغاز به داستان سرایی، باید تحقیقات کاملی انجام دهید، آمار معتبر پیدا کنید، آمار و حقایق را در چندین منبع معتبر بررسی کنید و به دنبال اطلاعات جالب باشید. داستانهایی که دارای دادهها و آمارهای دقیقی است، برای آن دسته از مخاطبانی که همه مسائل را از دیدگاه منطقی بررسی میکنند، بهترین گزینه است. این داستانها، دلایل منطقی و قانعکنندهای را برای خرید محصولات یا خدمات شما به مخاطبان ارائه میدهند.
داستان برند خود را به گونهای بیان کنید که گویی خواننده در این سفر با شما همراه بوده است. به عنوان مثال، اگر شرکت شما توسعهدهنده تکنولوژیهای مدرن است، داستانهای کوتاهی درباره تاریخچه تکنولوژی و شیوه توسعه آن در نظر بگیرید و به مخاطبین آموزش دهید.
امروزه با توجه به حضور شبکههای اجتماعی، اطلاعات به سرعت در میان مردم جریان دارد و مردم یاد گرفتهاند که چگونه اطلاعات را بررسی و آنچه نیاز دارند را انتخاب کنند. واضح است که هیچکس دوست ندارد متنهای طولانی و خستهکننده درباره مزایای محصولات و خدمات یک شرکت را بخواند. امروزه، پاراگرافبندی و اضافه کردن تعدادی عکس در متن، کافی نیست. محتواهای بصری به خواننده کمک میکند تا بهراحتی و بدون خستگی، داستان شما را بخواند. تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک، گیف، اسلاید و … ازجمله محتواهای بصری پرکاربرد در داستان سرایی هستند.
سخن پایانی درباره داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوایی
در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوایی، درباره اهمیت داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوایی صحبت کردیم و نکاتی را برای نوشتن داستانها بیان کردیم. تفکر داستان محور در بازاریابی، شما را به فروشنده بهتری تبدیل میکند. این ترفند باعث میشود که مشکلات مخاطبان خود را بهتر درک کنید، به مزایای خود کمتر توجه کنید، اما درعینحال به راههایی که محصولات یا خدمات شما میتوانند مشکلات را حل کند، بیشتر توجه داشته باشید. این موضوع، باعث موفقیت کمپینهای بازاریابی محتوایی خواهد شد.
در جلسه آینده، به مبحث تقویم محتوایی میپردازیم.
خلاصه
جلسه پنجم: داستان سرایی، یکی از مهمترین تکنیک ها در استراتژی بازاریابی محتوا محسوب میشود. در این جلسه، درباره داستان سرایی، اجزای آن و پیشنهادهایی برای بهتر شدن این تکنیک صحبت میکنیم.
16 ديدگاه نظر دهيد
سلام.
به نظرم این متن عااالیه. کاملا آموزشیه و جوانب مختلف «داستان سرایی» مدرن رو به صورت عملیاتی و تحلیلی بیان کرده. من ازتون متشکرم.
سلام
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مفید بوده براتون
سلام،مطالب خیلی عالی بود ،میتونید مارو مشاوره بدید دراین موردماموسسه مردم نهاد درحوزه سلامت وتازه تاسیس هستیم
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مورد رضایتتون بوده
ما در کالج تپسل، فقط آموزش آنلاین داریم. برای استفاده از خدمات تپسل و مشاوره، با شماره 88206893 بخش فروش و بازاریابی تماس بگیرید.
سلام خیلی ممنون،مطلب خیلی جامع و مفید بود! برای امتیاز دهی من دستم خورد بجای 5 ستاره یک ستاره دادم و نشد برش گردونم
سلام
ممنون از نظر لطف شما
مشکلی نداره ولی ممنون که گفتید، حتماً پیگیری میکنم که این مشکل دیگه پیش نیاد
سرکارخانم قاسمی، سلام وخسته نباشید.مجموعه ای از پست ها پرمحتوا ، با گرافیکی چشم نواز تدارک دیده اید ، خیلی مفید وارزنده هستند و بطرز شگفت انگیزی آدم رو به فراگیری دیجیتال مارکتینگ علاقمند می سازند. براتون آرزوی سلامتی وموفقیت دارم
سلام خدمت شما
ممنون از نظر لطف و همراهی شما؛ خوشحالیم که به نظرتون مفید و ارزشمند بوده مطالب.
موفق باشید.
فوقالعاده بود. واقعا باید گفت دست مریزاد و خسته نباشید. ممنون که بدون تنگنظری و به این زیبایی دانش خودتون رو در اختیار بقیه قرار میدید.
سلام
ممنون از توجه شما که با ما همراه هستین
امیدوارم موفق باشید.
سلام.چندتا نمونه داستان معرفی میکنید یا جایی که بشه داستان هارو خوند وازشون ایده گرفت
سلام
متوجه منظورتون نشدم، لطف میکنید توضیح بدین؟
این مطلب درباره تکنیک داستان سرایی در تولید محتوا هست و درباره داستان نویسی نیست.
عالی بود. داشتم دنبال مطلبی برای اثبات جایگاه زبان داستانی رسانه می گشتم که مطلب شما رسیدم. خیلی مفید و کارگشا بود. موفق باشید
سلام
خیلی ممنون از لطف شما، خوشحالیم که مفید بوده
موفق باشین
درود،
یه سوال برام پیش اومده اونم اینه که منظور از داستان سرایی واقعا ساختن داستان هست یا منظورتون سفر مشتری هست؟
سلام وقت شما بخیر
منظور دقیقا اصطلاح داستان سرایی یا به بیانی دیگر روایت داستان برند است.