اهمیت داستان سرایی – جلسه ۵ بازاریابی محتوا

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش بازاریابی محتوا

    در سه جلسه گذشته، درباره انواع محتواهای پرکاربرد در بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نکات مربوط به هر یک را بیان کردیم. جلسه دوم این بلوک به توضیح ۵ محتوای بصری قدرتمند (عکس، ویدئو، اینفوگرافیک، اسلاید و اسکرین شات) پرداختیم. در جلسه سوم، به توضیح تعدادی از محتواهای پرکاربرد (پست بلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی و کتاب الکترونیکی) پرداختیم. جلسه چهارم، سایر محتواهای پرکاربرد در استراتژی بازاریابی محتوا (مقاله سفید، پادکست، وبینار، مطالعه موردی و ایمیل) را توضیح دادیم. در این جلسه، می‌خواهیم درباره قدرت داستان سرایی (Storytelling) در بازاریابی محتوا صحبت کنیم. همه انسان‌ها داستان‌های انگیزشی را دوست دارند و به همین دلیل است که داستان‌ سرایی در بازاریابی محتوا، یک استراتژی و ابزار قوی برای بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. این ویژگی به دلیل درگیر کردن احساسات و عواطف انسانی، تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان ایجاد می‌کند. بخشی از موفقیت تبلیغات و بازاریابی محتوا به توانایی داستان‌ سرایی کسب‌وکارها بستگی دارد.

     داستان‌سرایی، قدرتمندترین راه برای به واقعیت تبدیل کردن ایده‌ها است. Robert Mckee

     

    چرا باید از داستان سرایی در بازاریابی محتوا استفاده کرد؟

    اهمیت داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    از زمان بسیار قدیم، داستان ها نقش مهمی در ارتباط نسل‌های مختلف مردم با یکدیگر داشته اند. آن‌ها به بشریت کمک کرده‌اند تا جهان را درک کنند و باعث ارتباط انسان‌ها با یکدیگر شوند. اولین سوال منطقی این است که چرا باید از داستان‌ سرایی در بازاریابی محتوا استفاده کرد؟ دلایل زیادی برای این کار وجود دارد.

    ۱- داستان ها برای مردم جالب هستند. انسان به صورت ذاتی، موجودی کنجکاو است و همچنین، اغلب انسان‌ها، شنونده‌های خوبی هستند. زمانی که یک روایت، تاثیرگذار باشد، انسان‌ها تمایل دارند زمان زیادی را صرف شنیدن و پی بردن به داستان کنند. انسان در زمان کودکی نیز با علاقه زیادی افسانه‌ها را دنبال می‌کند و هرچه بزرگ‌تر می‌شود، با داستان‌های دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه سرگرم می‌شود. می‌توان گفت، داستان‌ها در تمامی مراحل زندگی انسان عجین شده‌اند.

    ۲- داستان‌ها منجر به ایجاد اعتماد می‌شوند. زمانی که داستان را برای شخصی تعریف می‌کنید، رابطه نزدیک‌تر و صمیمی‌تری با آن شخص ایجاد می‌شود. انتشار یک داستان جالب در وب‌سایت نیز، شما را به خوانندگان داستان نزدیک‌تر می‌کند و باعث ایجاد اعتماد در مخاطبین می‌شود.

    ۳- داستان‌ها در مقایسه با ارائه آمار و حقایق، تاثیرگذاری بیشتری بر انسان دارد. مطالعات بسیاری تاثیر داستان بر مغز انسان را ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها ثابت کرده‌اند که مغز انسان داستان‌ های جالب، به خصوص داستان ‌های با محتوای احساسی را بهتر درک می‌کند و به خاطر می‌سپارد. ۷۵ درصد از افرادی که داستانی را شنیده‌اند، آن را به خاطر می‌آورند، در صورتی که تنها ۵ درصد از افراد، قادر به یاد آوردن آمار و ارقام هستند.

     

    داستان‌سرایی چه ارتباطی با بازاریابی محتوا دارد؟

    داستان‌ سرایی در بازاریابی محتوا، موضوع تازه‌ای نیست، بلکه این تکنیک از سال‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفته. برند‌هایی مانند کوکاکولا، پیش از پیدایش اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی از این تکنیک استفاده کردند. در حال حاضر، هر کسب‌وکاری می‌تواند از تکنیک داستان سرایی به عنوان یک راه خوب برای دسترسی به مخاطبان استفاده کند. شبکه‌های اجتماعی و پست‌های بلاگ، انجام این کار را ساده‌تر از قبل کرده است. تصاویر در اینستاگرام، ویدئوها در یوتیوب یا آپارات، پست‌های بلاگ در وردپرس، همگی بیان‌کننده داستان هستند.

    روایت خوب، یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی محتوایی است. داستان سرایی می‌تواند در خلق و روایت داستان به کمپین‌های بازاریابی محتوا کمک کند. به منظور ایجاد داستان‌های فوق‌العاده‌ای که منجر به ایجاد اشتیاق مردم شود، باید بر آنچه مردم دوست دارند بشنوند و به اشتراک بگذارند، تمرکز کنید. در صورتی که موفق شوید نظر مخاطبان خود را جلب کنید، داستان‌های شما به سرعت از طریق بازاریابی دهان به دهان (word of mouth) و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌‌یاید.

    داستان سرایی در بازاریابی محتوا ممکن است در قالب‌های مختلفی ظاهر شود:

    انواع محتواهای قابل استفاده در داستان سرایی در بازاریابی محتوا

    • ویدئو
    • تصاویر
    • اسلاید
    • اینفوگرافیک
    • پست های بلاگ
    • پست شبکه های اجتماعی
    • صفحه «درباره» شرکت ها

     بازاریابی محتوایی موثر درباره هنر داستان سرایی است.  آمارها می‌تواند حقایق را بیان ‌کند، اما این داستان‌ها هستند که باعث فروش می‌شوند.  Bryan Eisenberg

     

    هدف از داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوا

    اگر بخواهید بازاریابی را در یک هدف ساده خلاصه کنید، احتمالاً «افزایش فروش» به عنوان هدف نهایی مطرح می‌شود. این هدف کاملاً درست است، اما اگر تنها هدف و تمرکز شما هنگام استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا افزایش فروش باشد، موفق نخواهید شد و در نهایت، باید هزینه گزافی را صرف تبلیغات کنید.

    با در نظر گرفتن هدف نهایی که همان «افزایش فروش» است، ابتدا باید با مشتریان بالقوه خود ارتباطی مبنی بر اعتماد برقرار کنید. به همین دلیل است که در این مرحله به جای تمرکز بر فروش بیشتر محصولات و خدمات، باید بر برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز کنید.

    یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه، داستانی است که یک شرکت تولیدکننده لباس و تجهیزات ماجراجویی منتشر کرده است. هدف این داستان، نشان دادن سخت‌کوشی و پشتکار شرکت در تولید و آزمایش محصولات است. این داستان به ماجراجویی هیجان‌انگیز یک تیم در منطقه‌ای دوردست اشاره دارد که در طول داستان، درباره محصولات و تجهیزات شرکت نیز صحبت می‌شود. مخاطب پس از خواندن این داستان، تحت تاثیر قرار می‌گیرد که گروهی از کارکنان شرکت برای آزمایش محصولات خود، به مکانی دوردست سفر کرده‌اند و این موضوع، باعث جلب اعتماد مخاطبان می‌شود.

    بنابراین، شما باید علاوه بر هدف نهایی که فروش هرچه بیشتر محصولات خود است، یک هدف کوچکتر برای هر داستانی که منتشر می‌کنید، در نظر داشته باشید.

    این مطلب را حتما بخوانید : راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

    ۳ بخش اصلی داستان سرایی در بازاریابی محتوا

    به صورت کلی، هر داستان باید دارای سه بخش ابتدایی یا مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی باشد. در بخش ابتدایی باید شخصیت‌های اصلی و فضای داستان را توضیح دهید. در بخش میانی، باید مشکلات داستان را مطرح کنید و در انتها، باید داستان را به نحوی به پایان برسانید که مخاطب بتواند راه حل مشکلاتش را پیدا کند. داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوا نیز باید هر سه بخش را شامل شود:

    ۱- کاراکتر داستان

    کاراکتر داستان در بازاریابی محتوا

     

    کاراکتر، بخش مهمی از داستان است. اغلب مردم، هر داستانی را با کاراکترهای آن داستان به یاد می‌آورند. انتخاب کاراکتر برای بازاریابی محتوا، کار دشواری است. هدف از بازاریابی محتوا، درگیری کردن مخاطبین با داستان است. به منظور درگیر کردن مخاطبین، باید کاراکتر مناسبی را انتخاب کنید و به خوبی آن کاراکتر را معرفی کنید. برای انتخاب درست کاراکتر، باید به نیازها و خواسته‌های مخاطبین خود توجه کنید. زیرا اغلب مخاطبین خود را به جای شخصیت اصلی داستان تصور می‌کنند و مشکل کاراکتر را مشکل خود می‌دانند. کاراکتر می‌تواند هر کسی باشد، اما بهتر است شخصیتی باشد که مخاطبین هدف بتوانند با خواندن داستان، خود را به جای آن‌ها تصور کنند.

    ۲- مواجه شدن با مسئله

    روبرویی با مسئله در داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    همانطور که گفته شد، داستان سرایی با تبلیغ محصولات متفاوت است و نباید فوراً به توضیح محصولات خود به عنوان حلال مشکلات بپردازید، بلکه باید مشکلات را به صورت کامل توضیح دهید. پس از معرفی کاراکتر، باید مشکلات و مسائلی که کاراکتر داستان با آن روبرو می‌شود را توضیح دهید. در این مرحله، مخاطب با شخصیت داستان احساس همدردی می‌کند. به همین دلیل، این بخش از داستان سرایی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است؛ بنابراین، نباید به سادگی از این محله عبور کنید.

    ۳- پیدا کردن راه حل

    یافتن راه حل در داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    داستان باید دارای یک پایان مشخص باشد. شخصیت داستان، پس از روبرو شدن با مشکلات، به دنبال راه‌حل است. در این بخش باید از تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنید و محصولات و خدمات خود را قهرمان نجات‌دهنده ‌ای معرفی کنید که می‌تواند مشکلات شخصیت داستان را حل کند. دقت داشته باشید که پیش از معرفی راه حل، مخاطب باید متقاعد شده باشد که به کمک نیاز دارد.

     

    ۷ پیشنهاد موثر برای داستان سرایی متقاعدکننده در بازاریابی محتوا

    ۱- شخصی سازی کنید.

    شخصی سازی داستان ها در بازاریابی محتوا

     

     اغلب مردم علاقه‌ای به خواندن داستان‌ها و متن‌های آماده ندارند. داستان را از دیدگاه خود یا فرد دیگری (با ذکر نام او) بیان کنید. این داستان‌های تاثیرگذاری بیشتری دارند. سعی کنید داستان را به گونه‌ای نقل کنید که راوی داستان، تا جایی که ممکن است مانند مشتریان،کاربران، یا خوانندگان با دغدغه‌ها و نگرانی‌های مشابه با آن‌ها به نظر برسد. این رویکرد برای کمپین‌های بازاریابی محتوا که شخصیت اصلی درباره محصولات یا خدمات صحبت می‌کند، بهترین گزینه است. صحبت‌های شخصیت داستان، سوالات احتمالی مردم را پاسخ می‌دهد.

    ۲- احساسات و عواطف را به داستان اضافه کنید.

    احساسات در داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    داستانی که نقل می‌کنید، باید منجر به یک عکس‌العمل احساسی از طرف خواننده شود. این احساس می‌تواند حس نوستالژی، خنده، تحسین یا حتی ترس باشد. به عنوان مثال، شرکت SAS، از ترفند طنزپردازی در داستان استفاده کرد و توانست توجه بسیاری از مشتریان را جلب کند. SAS در وبلاگ خود به خوانندگان آموزش داد که چگونه داده‌ها را به تصویر بکشند تا شبیه به یک کلاه کابوی به نظر برسد. استفاده از این ترفندها، باعث جذب مخاطبان و در واقع، نقطه شروعی برای برقراری ارتباط مشتری با کسب‌وکارها است.

    ۳- سناریویی پیشنهاد دهید که حلال یک مشکل باشد.  

    شما می‌توانید ترس‌ها، تردید‌ها و مشکلات مردم را در داستان‌های خود بیان کرده و در ادامه، به محصولات و خدمات خود به عنوان برطرف‌کننده آن مشکلات اشاره کنید. این ترفند، یکی از بهترین راه‌های بازاریابی است، به خصوص اگر مشکل مورد نظر و راه حل آن از طرف یک متخصص بیان شود. اغلب مردم به چنین تبلیغاتی اعتماد می‌کنند.

    ساختار تیم محتوا - جلسه ۱۳ بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید.

     

    ۴- مانند یک روزنامه‌نگار فکر کنید.

    در سال ۲۰۱۱، بازاریابان شرکت نیسان (Nissan) متوجه شدند که تبلیغات آن‌ها در برقراری ارتباط با مخاطبان، موفق عمل نکرده است. بنابراین، این شرکت یک آزمایشگاه محتوا (Content Laboratory) ایجاد کرد و روزنامه‌نگاران سابق را استخدام کرد تا با پیدا کردن داده‌های مورد نیاز، داستان‌هایی جذاب برای مردم و رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند. در حال حاضر، تقریباً تمامی شرکت‌های بزرگ مانند کوکاکولا، والت دیزنی، اپل و … از داستان، به عنوان اساس کمپین‌های بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

    البته، هر شرکتی به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند یک آزمایشگاه محتوا ایجاد کند، اما نکته اینجاست که باید مانند یک روزنامه‌نگار فکر کنید. درباره چیزهایی که مردم دوست دارند بشنوند، ببینند و بخوانند، فکر کنید.

    این مطلب را هم بخوانید:  بازاریابی رسانه های اجتماعی 

    ۵- داستان خود را با ارائه داده های دقیق اعتبار ببخشید.

    استفاده از آمار و ارقام در داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    کدام یک از جملات زیر برای شما قانع‌کننده‌تر به نظر می‌رسد؟

    ۱- امروزه نقض قوانین امنیتی، یک مشکل جدی برای شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود.

    ۲- آیا می‌دانستید که ۶۰ درصد نقض قوانین امنیتی در شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد؟

    از آنجایی که جمله دوم، ظاهر قانع‌کننده‌تری دارد، بیشتر مورد توجه می‌گیرد. آمار، ارقام و حقایق در تصمیم‌گیری‌های مردم بسیار موثر است.

    تحقیقات دقیق، چیزی است که باعث تفاوت یک داستان قابل توجه و یک داستان معمولی می‌شود. پیش از آغاز به داستان سرایی، باید تحقیقات کاملی انجام دهید، آمار معتبر پیدا کنید، آمار و حقایق را در چندین منبع معتبر بررسی کنید و به دنبال اطلاعات جالب باشید. داستان هایی که دارای داده‌ها و آمارهای دقیقی است، برای آن دسته از مخاطبانی که همه مسائل را از دیدگاه منطقی بررسی می‌کنند، بهترین گزینه است. این داستان‌ها، دلایل منطقی و قانع‌کننده‌ای را برای خرید محصولات یا خدمات شما به مخاطبان ارائه می‌دهند.

    ۶- یک ماجراجویی هیجان انگیز برای مخاطبین خود فراهم کنید.

    داستان برند خود را به گونه‌ای بیان کنید که گویی خواننده در این سفر با شما همراه بوده است. به عنوان مثال، اگر شرکت شما توسعه‌دهنده تکنولوژی‌های مدرن است، داستان‌ های کوتاهی درباره تاریخچه تکنولوژی و شیوه توسعه آن در نظر بگیرید و به مخاطبین آموزش دهید.

    ۷- داستان های خود را بصری کنید.

    بصری کردن داستان سرایی در بازاریابی محتوا

     

    امروزه با توجه به حضور شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات به سرعت در میان مردم جریان دارد و مردم یاد گرفته‌اند که چگونه اطلاعات را بررسی و آنچه نیاز دارند را انتخاب کنند. واضح است که هیچکس دوست ندارد متن‌های طولانی و خسته‌کننده درباره مزایای محصولات و خدمات یک شرکت را بخواند. امروزه، پاراگراف‌بندی و اضافه کردن تعدادی عکس در متن، کافی نیست. محتواهای بصری به خواننده کمک می‌کند تا به راحتی و بدون خستگی، داستان شما را بخواند. تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک، گیف، اسلاید و … از جمله محتواهای بصری پرکاربرد در داستان سرایی هستند.

     

    سخن پایانی درباره داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوا

    در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، درباره اهمیت داستان سرایی در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نکاتی را برای نوشتن داستان‌ها بیان کردیم. تفکر داستان محور در بازاریابی، شما را به فروشنده بهتری تبدیل می‌کند. این ترفند باعث می‌شود که مشکلات مخاطبان خود را بهتر درک کنید، به مزایای خود کمتر توجه کنید، اما در عین حال به راه‌هایی که محصولات یا خدمات شما می‌توانند مشکلات را حل کند، بیشتر توجه داشته باشید. این موضوع، باعث موفقیت کمپین‌های بازاریابی محتوا خواهد شد.

    در جلسه آینده، به مبحث تقویم محتوایی می‌پردازیم.

     

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    Digital Marketing for Beginners

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.