امروزه فرآیند خرید یک محصول و یا استفاده خدمات، دچار تغییر شده است. مشتریان ابتدا از طریق شبکههای اجتماعی، موتورهای جستوجو و یا سایر کانالهای آنلاین در مورد محصول/خدمت مورد نیاز خود تحقیق میکنند، و پس از کسب این اطلاعات، اقدام به خرید از یک کسبوکار کوچک یا استارتاپ میکنند. بنابراین، اگر به فکر معرفی محصولات/خدمات خود به مخاطبانتان هستید، باید به جای بازاریابی انبوه و یا ارسال ایمیلهای تبلیغاتی پیدرپی، یک روند قانعکننده برای بازاریابی آن در نظر بگیرید. بازاریابی تولید lead، روند جذب مخاطبان و ایجاد علاقه به یک محصول قبل از ارائه آن به خریداران را توصیف میکند. در این مطلب، ابتدا با مفاهیم lead و تولید آن آشنا میشوید، سپس چگونگی به دست آوردن یک lead و راهکارهای تولید lead بیان میشود. در نهایت به بهینهسازی فرآیند تولید lead میپردازیم.
یک lead، کسی است که به محصول و یا سرویس شما -از هر طریقی- علاقه نشان داده است. برای روشنتر شدن این مفهوم به مثالهای زیر توجه کنید:
در بازاریابی تلفنی، شما به جای دریافت تماسهای تصادفی، با افرادی که از قبل آنها را برای استفاده از محصول و یا سرویس خود آماده کردهاید، تماس تلفنی برقرار میکنید.
در بازاریابی دیجیتال، فرض کنید که شما در حال جستوجو در مورد مراقبت از خودرو باشید و در همین زمان، ایمیلی از طرف یکی از شرکتهای حوزهی خودرو به شما ارسال شود که حاوی پیشنهاد بازدید از یک وبسایت برای کمک به مراقبت از خودروی شما است.
این فرآیند را مقایسه کنید با اینکه یکی از شرکتهای خودرو، بدون هیچ دانشی در مورد تمایل شما به مراقبت از خودرو با شما تماس بگیرد و خدمات خود را توضیح دهد. شما به عنوان یک مشتری، احتمالا حالت اول را بیشتر میپسندید.بازاریابی هم با شما همنظر است و به حالت اول رای میدهد؛ چرا که در روش اول مشتری به علت علاقهمندی قبلی، اطلاعاتی در مورد خود را به شرکت ارائه میدهد و این سرآغاز تولید Lead، برقراری ارتباطی شخصیسازیشده و رفع نیازهای مشتریان بالقوه است.
به فرآیند تبدیل افراد عادی به lead یا سرنخ هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم، تولید lead گفته میشود. به عبارت دیگر، فرآیند تولید lead یک راه حل برای مشتاق کردن مشتریان بالقوه شما به کسبوکارتان و متمایل کردن آنها به خرید محصولات/خدمات شماست. در فرآیند تولید lead، افراد را به اندازهای به برند خود مشتاق میکنید که خودشان بخواهند بیشتر درباره شما بدانند.
همانطور که در بلوک دیاگرام زیر مشخص است، فرآیند تولید lead، دومین مرحله بازاریابی است که پس از جذب کردن مخاطب و تبدیل آنها به بازدیدکننده اتفاق میافتد و در طی این فرآیند، بازدیدکنندگان به لید یا سرنخ تبدیل میشوند و به تیم فروش واگذار میشوند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تا کنون، به معرفی مفهوم تولید لید پرداختهایم. اساساً، فرآیند تولید lead از طریق جمعآوری اطلاعات صورت میگیرد. این اطلاعات از راههای مختلفی بهدست میآید. مثلاً اطلاعات یک فرد جویای کار که علاقه خود به یک موقعیت کاری که فرم درخواست یک شغل را پر میکند، اطلاعات تماس یک خریدار که برای دریافت کد تخفیف در اختیار شما قرار میگیرد، اطلاعات یک فرد که برای دریافت یک محتوای آموزشی مانند کتاب الکترونیکی، پادکست و … فرم پر میکند و یا سایر موارد دیگر که فرد اطلاعات خود را در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه به چند راهکار رایج برای بهدست آوردن یک lead میپردازیم:
افرادی که برای درخواست شغل فرم پر میکنند، به علت تمایل به اکتساب آن موقعیت شغلی، اطلاعات فراوانی از خود را در اختیار شرکت شما قرار خواهند داد. بنابراین، فرم استخدام میتواند یک lead برای تیم استخدام کسبوکار شما تولید کند.
اگرکوپنهایی که شما به صورت آنلاین برای محصولات/خدمات خود در اختیار افراد قرار دادهاید، برای افراد ارزشمند باشد، آنها حاضرند برای دریافت کد تخفیف، نام و ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. برخلاف درخواست شغل، اطلاعات بهدست آمده از این راه کمتر است. ولی با همین اطلاعات کم نیز میتوانید بفهمید که یک نفر به کسبوکار شما علاقهمند است.
دریافت کوپن مستقیماً علاقهی مخاطب به کسبوکارتان را نشان میدهد ولی دریافت یک محتوا مانند یک کتاب الکترونیکی آموزشی یا وبینار لزوماً نشاندهنده علاقه فرد به محصولات/خدمات شما نیست؛ بلکه تنها حاکی از علاقهی او به محتوای منتشرشده است. بنابراین، در فرمی که فرد در قبال دانلود محتوا آن را پر میکند، به اندازه کافی از وی اطلاعات جمع کنید تا مطمئن شوید که او به کسبوکار شما علاقهمند است یا خیر.
این سه مورد نشان میدهد که فرآیند تولید lead بین کسبوکارهای مختلف و همچنین افراد مختلف یکسان نیست. شما باید اطلاعات کافی از فرد بهدست آورید تا فردی که واقعا به استفاده از محصولات/خدمات شما مشتاق است را تشخیص دهید؛ اینکه برای تشخیص علاقهی او چه میزان اطلاعات لازم است به کسبوکار شما بستگی دارد. به عنوان نمونه به سایت شرکت Episerver که از گزارش محتوای وب برای تولید lead استفاده کرده است و در آن 6 سوال از افراد پرسیده میشود، مراجعه کنید.
همانطور که میبینید، Episerver، 6 سوال زیر را پرسیده است:
نام کامل: سادهترین اطلاعات برای برقراری ارتباط با افراد است.
ایمیل: آدرس ایمیل به کسبوکار شما این امکان را میدهد که از طریق کمپینهای بازاریابی ایمیلی خود با افراد در ارتباط باشید.
کمپانی: دانستن نام کمپانی به شما این امکان را میدهد که با کمی تحقیق بفهمید که حوزه کسبوکار مخاطب چیست و چگونه محصولات/خدمات شما میتوانند برای او مفید باشند. (بیشتر برای کسبوکارهای B2B مفید خواهد بود.)
موقعیت شغلی: دانستن موقعیت شغلی یک فرد در کسبوکارش به شما کمک میکند که چگونه با او ارتباط برقرار کنید.
کشور و شهر: دانستن موقعیت مکانی افرادی که قرار است به lead تبدیل شوند، جهت ارسال اطلاعات دقیقتر به تیم فروش مناسب برای شما مفید است.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
همانطور که قبلاً گفته شد، اولین گام در بازاریابی، تبدیل مخاطبان به بازدیدکننده است. درواقع، بازدیدکننده کسی است که کسبوکار شما را از طریق کانالهای بازاریابی مانند وبسایت، بلاگ و یا صفحات رسانههای اجتماعی پیدا میکند. دومین گام در بازاریابی ،تبدیل این بازدیدکنندگان به لید است. برای این کار شما باید در هر کدام از کانالهای بازاریابی خود از CTA استفاده کنید. اجزای مختلف موردنیاز برای تولید lead، CTAها، صفحات فرود، فرمها و پیشنهادها هستند که در ادامه هریک را توضیح میدهیم:
یک عکس، دکمه و یا پیام است که بازدیدکنندگان را به برای انجام کاری فرا میخواند. بازدیدکننده با پاسخ به CTA به یک صفحه فرود هدایت میشود.
یک صفحه وب است که بازدیدکننده برای یک هدف مشخص به آن هدایت میشود. صفحه فرود یا لندینگ پیج کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای متداول آن، جذب لید از طریق تکمیل فرم است.
معمولاً در یک صفحه فرود و برای جمعآوری اطلاعات ظاهر میشود، هرچند شما میتوانید آنها را در هر جای وبسایت خود که تمایل دارید، قرار دهید. میتوانند به سادگی دریافت یک ایمیل و یا شامل چند بخش باشند (مانند فرم مذکور شرکت Episerver) که اطلاعات افراد را به ازای عرضه یک پیشنهاد جمعآوری کنند.
منابع آموزشی، محتواهای جذاب و هر قابلیت ارزشمند دیگری که به مخاطب پیشنهاد داده شود و او را برای تکمیل فرم اطلاعات متقاعد کند.
اگر موارد بالا را بهخوبی در کنار هم قرار دهید، میتوانید از کانالهای تبلیغاتی خود برای افزایش ترافیک صفحات فرود خود استفاده کنید و بعد از ورود هر مخاطب، از او یک lead تولید کنید. بلوک دیاگرام زیر چند راهکار نمونه برای تولید lead را نشان میدهد.
یکی از بهترین راهکارها برای تولید لیدجمعآوری لیست مخاطبان است. در بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ، یک جلسه را به راهکارهای جمعآوری لیست ایمیل اختصاص دادیم.
تا کنون با چگونگی فرآیند تولید lead آشنا شدید. در انتها، چند راهکار برای بهینه کردن تولید lead ارائه میدهیم:
65% از افراد از طریق دیدن یاد میگیرند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، معرفی یک محصول و یا یک سرویس از طریق ویدئو، با نرخی بیشتر از 33% lead تولید میکند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، تعداد زیاد CTA ممکن است بازدیدکننده را سردر گم کند. بنابراین، باید تا حد امکان تعداد CTAهای استفاده شده در وبسایت خود را کاهش دهید.
وبسایت MySiteAuditor، تعداد CTAهای موجود در صفحه ثبت نام آزمایشی رایگان خود را از شش تا به یکی کاهش داد و با ان کار نرخ تبدیل(Conversion Rate) این وبسایت 25% افزایش یافت.
وبسایت بعد از قرار دادن تنها یک CTA:
میتوانید مانند تصویر زیر، به محتوای ویدئویی خود، فرم وارد کردن ایمیل اضافه کنید. همچنین، شما میتوانید این فرم را همراه با CTA کلامی در دسترس مخاطب قرار دهید:
پستهای پرمخاطب و جذاب خود را در دسترس بازدیدکنندگان قرار ندهید، چرا که علیرغم زیاد شدن تعداد بازدیدها، تعداد lead زیادی تولید نمیشود. اگر شما برای این پستها، قابلیت دانلود کردن قرار دهید و برای دریافت این پستها، بازدیدکنندگان ملزم به وارد کردن ایمیل خود باشند، تعداد lead زیادی تولید میشود. با جمعآوری این لیست ایمیل، کسبوکار شما میتواند نرخ بازگشت سرمایه برای محتوای تولید شده را افزایش دهد.
به صفحه درباره ما در وبسایت خود اهمیت دهید. بسیاری از مخاطبان برای آشنایی با شما، مسیری که طی کردهاید و مزیت رقابتی که به آنها ارائه میدهید وارد این صفحه میشوند. طراحی مناسب این صفحه میتواند این مخاطبان را به بازدیدکنندگان شما تبدیل کند. همچنین، صفحه درباره ما انتخاب خوبی برای قرار دادن CTA و هدایت مخاطب به صفحه فرود دلخواه است.
لیدها در توئیتر مانند میوه هستند. بعضی از آنها رسیده هستند و برای استفاده از محصول شما آماده هستند. در حالی که بعضی از آنها هنوز برای تبدیل شدن به مشتری شما نیاز به زمان دارند. Follower wonk به شما کمک میکند که بین این دو دسته تمیز دهید.
توئیتهای خود را تبلیغ کنید تا مخاطبان بیشتری توئیت شما را ببینند. برای جذب بیشتر مخاطب از طریق توئیتهای تبلیغشده، در هر توئیتCTA قرار دهید و مخاطبان خود را به یک صفحه فرود متناسب با موضوع توئیت هدایت کنید. این کار باعث افزایش نرخ تبدیل وبسایت شما میشود.
براساس تحقیقات hubspot بر روی 5هزار کسبوکار کوچک، لینکدین از بهترین شبکههای اجتماعی برای تولید lead است. نوشتن محتوا در لینکدین تنها یک روی سکه است و شما باید در محتوای خود یک CTA مناسب قرار دهید تا با هدایت بازدیدکنندگان به یک صفحه فرود مناسب، آنها را به lead تبدیل کنید.
این مطلب را هم بخوانید: بازاریابی در لینکدین
توئیتر با کارتهای خود تولید lead یا سرنخ را بسیار آسان کرده است. شما با استفاده از کارتهای توئیتر به راحتی میتوانید عکس، ویدئو و یا سایر محتوهای دلخواه خود را به توئیت خود اضافه کنید و با این کار ترافیک بیشتری به سمت وبسایت خود ببرید.
استفاده از کارتهای توئیتر توسط Webtrends، تعداد تولید leadهای این وبسایت را 996% افزایش و هزینه به ازای تولید هر lead را 500% کاهش دادهاست.
Quora یک سایت پرسش و پاسخ است که محبوبیت زیادی دارد:
Quora به شما این امکان را میدهد که برای خود یک پروفایل بسازید و در آن به وبسایت و صفحات فرود خود ارجاع دهید. بنابراین، شما با پاسخ مناسب به افرادی که نیازی مرتبط با کسبوکار شما دارند، میتوانید آنها را به lead تبدیل کنید.
با یک جستوجوی سریع در توئیتر میتوانید به یک فهرست از افرادی که به کار شما علاقهمند هستند، دسترسی پیدا کنید. هیچ جای دیگری امکان دسترسی آنلاین به طلاعات افراد برای شما امکانپذیر نیست و این یک شانس بزرگ برای شما است که با افرادی که از محصول شما نام بردهاند و یا مشکلی دارند که شما میتوانید آن را برایشان حل کنید، در ارتباط باشید.
همانند لینکدین ،گوگل پلاس نیز افراد با علایق یکسان را دور هم جمع میکند و میتواند محیط خوبی برای تولید lead باشد.
به علت فیلتر بودن توئیتر و گوگلپلاس و همچنین عدم امکان ایجاد تبلیغ توئیتری در Zone ایران، تولید lead از طریق قرار دادن CTA در شبکههای دیگر مثل تلگرام و یا استوریهای اینستاگرام برای کسبوکارهای ایرانی مفیدتر است.
:منابع
blog.hubspot.com
marketo.com
unbounce.com
سوالهای متداول
لید یا سرنخ ازنظر بازاریابی چیست؟
در زمینه فروش و بازاریابی، سرنخ به تماس با یک مشتری بالقوه اشاره دارد که بهعنوان مشتری بالقوه آینده نیز شناخته میشود.
مثالی بازاریابی لید چیست؟
هدف بازاریابی سرنخ برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه بر اساس مرحله آنها در فرآیند خرید و سپس پاسخگویی بر اساس نیازهای آنهاست. هدف بازاریابی سرنخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان اصلی است و اصطلاح سرنخ یک تماس با مشتری آیندهنگر واجد شرایط را مشخص میکند.
چگونه میتوان سرنخها را افزایش داد؟
نکات زیادی در رابطه با افزایش سرنخها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php zp-pdl.com www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/asthma-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/urinary-tract-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php http://www.otc-certified-store.com/respiratory-tract-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php займ без звонковзайм 50000екапуста займ онлайн займ студентам онлайнзайм военнослужащимзайм под залог недвижимости уфа
3 ديدگاه نظر دهيد
سلام ممنونم مطلب بسیار عالی بود
موفق باشيد کوتاه سازي لينک
سلام
خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده
مطالب گرداوری شده بسیار کاربردی و مثالها شفاف است. کارهای گرافیکی در بهترین وجه ممکن صورت گرفته است.
سپاس
[…] مخاطبان شبکههای اجتماعیتان را افزایش دهید، قصد تولید لید (سرنخ) را دارید یا هدفتان معرفی یک محصول جدید به بازار است. […]