تعریف اتریبیوشن (Attribution) و ترکر (Tracker) و کاربردهای آن‌ها

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

درباره ضرورت استفاده از ترکرها و اتریبیوشن بارها در کالج تپسل صحبت کرده‌ایم. قبل از مطالعه ادامه این مطلب، پست اتریبوشن و لزوم استفاده از آن را حتماً مطالعه کنید. برای اینکه از نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های بازاریابی اپلیکیشن خود اطمینان حاصل کنید، حتماً باید از ترکر استفاده کنید. استفاده از ترکر یا شمارنده (tracker) تنها روش رسیدن به داده‌های قابل اطمینان و دستیابی به شفافیت است. اغلب شبکه‌های تبلیغات دیجیتال معتبر در ایران و جهان، شرط شروع یک کمپین تبلیغاتی را پیاده‌سازی یک ترکر مناسب می‌دانند. دقت داشته باشید که مسئولیت صد در صدی انتخاب ترکر با خود برند است؛ اما اینکه چگونه یک ترکر مناسب انتخاب کنید که بتواند تمام نیازهای شما را برطرف کند هم کار ساده‌ای نیست. شما نباید برای استفاده از یک اتریبیوشن مناسب، SDK های مختلف را روی اپلیکیشن خود پیاده‌سازی و تست کنید تا بتوانید مناسب‌ترین ترکر را پیدا کنید. برای جلوگیری از چنین اتفاقی و هدر رفتن زمان و انرژی شما، قصد داریم در این پست، معیارهای انتخاب ترکر مناسب و چارچوبی برای ارزیابی ابزارهای اتریبیوشن مختلف را به صورت مفصل توضیح دهیم.

 

اتریبیوشن و ترکر چیست؟

ترکر یا اتریبیوشن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، ابزار اتریبیوشن به شما کمک می‌کند تا موفقیت کمپین‌‌های بازاریابی دیجیتال در کانال‌های مختلف بازاریابی را اندازه‌گیری و تحلیل کنید. شما با استفاده از اتریبیوشن می‌توانید تصویر کاملی از سفر مشتری (customer journey) از ابتدا تا انتهای قیف بازاریابی بدست آورید. ترکینگ در واقع فرایندی است که ابزار اتریبیوشن داده‌های مربوط به touchpoint مشتریان را گردآوری می‌کند. معمولاً مکانیستم ترکینگ بر اساس cookies، tags، UTM یا SDK Code است. پس از جمع‌آوری این داده‌های تاچ‌پوینت‌ها، ابزارهای اتریبیوشن از آن داده‌ها برای مدل‌سازی اتریبیوشن استفاده می‌کنند. انواع مدل‌های اتریبیوشن را حتماً در کالج تپسل بخوانید تا با روش‌های مختلف آن آشنا شوید و متناسب با نیازهای خود، بهترین ابزار اتریبیوشن را انتخاب کنید. مثلاً در صورتی که لیدهای زیادی دارید و مطمئن نیستید که کدام منبع یا کمپین باعث نهایی شدن کانورژن می‌شود، برای track کردن باید از مدل last click استفاده شود.

 

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

چگونه ابزارهای اتریبیوشن و ترکر را ارزیابی کنیم؟

برای ارزیابی ابزارهای اتریبیوشن، باید موارد زیر را بررسی کنید.

1- تعداد پارتنرهای همکار با آن اتریبیوشن یا ترکر

معیار انتخاب ترکر: تعداد پارتنرهای همکار یک اتریبیوشن یا ترکر

به طور کلی، هرچه پلتفرم‌های بیشتری با یک اتریبیوشن اینتگریت شده باشند، نشان‌دهنده اعتبار بیشتر و عملکرد بهتر آن اتریبیوشن است. ابزار اتریبیوشن یا ترکری که انتخاب می‌کنید، باید از لحاظ ارتباط با سایر پلتفرم‌ها پوشش خوبی داشته باشد و با شبکه‌های تبلیغاتی، آژانس‌های تبلیغاتی، سرویس‌های CRM، ابزار ایمیل مارکتینگ و سایر پلتفرم‌های تبلیغات آنلاینی که استفاده می‌کنید، اینتگریت شده باشد؛ در غیر این صورت، به مشکل برمی‌خورید. به همین دلیل سعی کنید هنگام انتخاب ترکر سعی کنید فقط حال را در نظر نگیرید و نیم‌نگاهی به آینده داشته باشید. ممکن است ابزاری که انتخاب می‌کنید در حال حاضر برای شما مناسب باشد ولی با رشد بیشتر کسب‌وکارتان و همکاری با پلتفرم‌های بیشتر، نیاز به یک ترکر جامع‌تر خواهید داشت. بنابراین، از ابتدا آینده‌نگر باشید و tracker ای را انتخاب کنید که API پلتفرم‌ها و سرویس‌های مختلف را داشته باشد و از پوشش گسترده‌ای برخوردار باشد.

 

2- میزان پوشش دستگاه‌های مختلف

معیار انتخاب ترکر: تعداد دستگاه های تحت پوشش ترکر یا اتریبیوشن

برخی ترکرها و اتریبیوشن‌ها قادر به پوشش و رصد فعالیت‌های بازاریابی آنلاین در یک نوع دستگاه (فقط موبایل) هستند. در حالی که برخی دیگر از اتریبیوشن‌ها طیف وسیعی از دستگاه‌ها (موبایل، دسکتاپ و …) را پوشش می‌دهند. بسته به نوع کسب‌وکارتان، میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، رسانه‌هایی که در آن تبلیغ می‌کنید یا مخاطبان شما در آنها حضور دارند، باید ترکر مناسب خود را پیدا کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  تبلیغات نیتیو (همسان) در بلک فرایدی

 

3- امنیت پلتفرم اتریبیوشن

معیار انتخاب ترکر: امنیت ترکر یا اتریبیوشن

امروزه امنیت داده‌ها و به خصوص داده‌های کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و کوچک‌ترین آسیب به امنیت کاربران یک بیزینس، آسیب جبران‌ناپذیری به آن کسب‌وکار می‌زند. پلتفرمی که انتخاب می‌کنید مانند یک خانه برای داده‌های کاربران شما هستند و هرگونه نقض امنیت کاربران پیامد‌های جدی به دنبال خواهد داشت. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار یا یک مارکتر مسئولیت‌شناس باید هنگام انتخاب ترکر به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. ترکرهایی که SDK آنها open source هستند امنیت پایین‌تری دارند.

 

4- سرویس شناسایی و مقابله با تقلب

معیار انتخاب ترکر: سرویس شناسایی و مقابله با تقلب

یکی از چالش‌های مهمی که افراد در تبلیغات آنلاین با آن روبرو می‌شوند، تقلب‌های آنلاین است. به‌طوری که این تقلب‌ها باعث به هدر رفتن سالانه میلیاردها دلار در صنعت تبلیغات و عدم تصمیم‌گیری آگاهانه و دقیق کسب‌‌وکارها می‌شود.اما کلید حل این مشکل، در دستان یک ابزار قدرتمند اتریبیوشن با قابلیت شناسایی و جلوگیری از تقلب است. بنابراین، هنگام انتخاب یک سرویس اتریبیوشن، اقدامات آن ابزار در کشف و مقابله با تقلب را در نظر بگیرید و به عنوان یک فاکتور مهم به آن نگاه کنید. شبکه‌‌های تبلیغاتی و آژانس‌های تبلیغات آنلاین تنها وظیفه اجرای تبلیغات آنلاین و نمایش تبلیغات شما در رسانه‌های آنلاین را برعهده دارند؛ ابزار اتریبیوشن است که می‌تواند تقلب‌ها را شناسایی کند و آمار و اطلاعات مربوط به تقلب را به شبکه تبلیغاتی و شما اطلاع دهد. شبکه تبلیغاتی تنها به گزارش‌های ارائه‌شده توسط اتریبیوشن توجه می‌کند و بر اساس آن، نصب‌های حاصل از تقلب را در نظر نمی‌گیرد و ناشر متقلب را جریمه می‌کند. بدین صورت، بودجه بازاریابی شما نیز به هدر نمی‌رود. بنابراین، برای مصون نگه داشتن بودجه بازاریابی خود از تقلب‌های دنیای تبلیغات آنلاین، سرویس اتریبیوشنی را انتخاب کنید که بتواند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده fraud را به صورت آنی (real time) تشخیص دهد و با آن مقابله کند. به همین دلیل، اگر مارکتر هستید، باید روش‌های شناسایی و مقابله با تقلب را بشناسید و این موارد را درباره اتریبیوشنی که انتخاب می‌کنید، مورد بررسی قرار دهید. بخش سوم پادکست مصاحبه کالج تپسل با علی سلطانی درباره شیوه‌های تقلب‌های موبایلی و مقابله با آنها را از دست ندهید.

 

5- تجربه کاربری پلتفرم اتریبیوشن

معیار انتخاب ترکر: تجربه کاربری اتریبیوشن یا ترکر

پلتفرمی که به عنوان ترکر انتخاب می‌کنید، باید تجربه کاربری خوبی داشته باشد تا بتوانید به سادگی از قسمت‌های مختلف آن بدون نیاز به کمک کارشناسان آن مجموعه استفاده کنید، گزارش‌های مورد نظرتان را مشاهده کنید و از نمودارها و آمار مورد نظرتان خروجی بگیرید. اینکه بخواهید برای هر بار استفاده از پلتفرم اتریبیوشن از کمک و مشاوره کارشناسان آن مجموعه استفاده کنید، ممکن است زمان‌بر باشد. بنابراین، تجربه کاربری ترکر و سادگی استفاده از آن را هم هنگام انتخاب ترکر مناسب در نظر داشته باشید.

 

6- پشتیبانی فنی

معیار انتخاب ترکر: پشتیبانی فنی

پلتفرم‌های اتریبیوشن باید دارای یک پشتیبانی فنی قدرتمند باشند. در واقع، یک پلتفرم اتریبیوشن قدرتمند باید بتواند به‌روزترین الگوریتم‌ها را پیاده‌سازی کند و علاوه بر آن، در مواقع نیاز مشتری به خدمات فنی، باید بتواند پاسخ‌گو باشد تا زمانی که مشکل مشتری حل شود. اگر شما برای پیاده‌سازی SDK ترکر مشکل پیدا کردید، تیم فنی باید در تمام مراحل شما را همراهی کند یا اگر در فرایند ترکینگ مشکلی ایجاد شود، تیم فنی باید همراه شما باشد تا مشکلتان برطرف شود. بنابراین، هنگام انتخاب ترکر باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در کالج تپسل بخوانید!  تبلیغات کلیکی و انواع آن

 

7- تعرفه و قیمت‌گذاری

معیار انتخاب ترکر: تعرفه و قیمت گذاری

قیمت همواره یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بوده است و به خصوص برای مارکترها از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید بر اساس نوع کسب‌وکارتان، اهداف و بودجه‌ای که در اختیار دارید، مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین ترکر را انتخاب کنید. البته باید سایر عواملی که در این مطلب توضیح داده شده را هم حین انتخاب ترکر در نظر بگیرید و انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. روش‌های مختلف قیمت‌گذاری پلتفرم‌های اتریبیوشن را در کالج تپسل مطالعه کنید.

 

8- جامعیت گزارش‌ها

معیار انتخاب ترکر: ارائه گزارش های شفاف

یکی از مهم‌ترین مشخصات یک پلتفرم اتریبیوشن، اطلاعاتی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هرچه داده‌ها و گزارش‌ها کامل‌تر باشد، شما بهتر می‌توانید تحلیل کنید و تصمیم‌های بهتری درباره کسب‌وکارتان و شیوه‌های بازاریابی بگیرید. اینکه آیا پلتفرم اتریبیشون دسترسی به API را فراهم می‌کند؟ آیا الگوریتم‌های مربوط به کلیک، نصب و رویدادهای درون-اپ را فراهم می‌کند؟ آیا گزارشی کامل از داده‌های جمع‌آوری شده شامل لیست کلیک‌ها، نصب‌ها، رویدادهای درون-اپ و گزارشات مربوط به نرخ بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهد؟ آیا گزارشات نرخ بازگشت (retention) و آنالیز cohort را در هر دو سطح کمپین و ناشرین ارائه می‌دهد؟ آیا قادر به ارائه گزارش‌ مربوط به تلاش‌های ریمارکتینگ هست؟ آیا تحلیل‌های طولانی‌مدت مانند آنالیزهای LTV را انجام می‌دهد؟ این‌ها از جمله مواردی هستند که قبل از انتخاب ترکر باید بررسی کنید.

 

9- تجربیات مشتریان

معیار انتخاب ترکر: نظرات و تجربیات مشتریان

یکی از بدیهی‌ترین کارهایی که اغلب ما برای اطمینان از کیفیت یک محصول یا سرویس انجام می‌دهیم، این است که نظرات و تجربیات دیگران درباره آن محصول یا سرویس را بررسی می‌کنیم. این کار در انتخاب ترکر هم امکان‌پذیر است. قبل از انتخاب ترکر یا اتریبیوشن، بهتر است نگاهی به لیست شرکای تجاری، مشتریان قبلی و فعلی آن بیندازید و حتی از آنها تحقیق کنید. مسلماً هرچه تعداد مشتریان یک مجموعه بیشتر باشد، اعتبار و کیفیت بالاتری دارد که توانسته افراد بیشتری را جذب و نگهداری کند.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

موارد بالا به شما به عنوان صاحب یک بیزینس، اپلیکیشن یا مارکتر کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین ترکر و اتریبیوشن را برای سنجش و اندازه‌گیری تلاش‌های بازاریابی خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که شبکه‌های تبلیغاتی مانند تپسل بر اساس تجارب اجرای کمپین‌های دیجیتالی که در طی این سال‌ها بدست آورده‌اند می‌توانند در انتخاب ترکر به شما کمک کنند، اما با این وجود، مسئولیت انتخاب ترکر مناسب با خود برند است.

 

پرسش‌های متداول

اهمیت استفاده از ترکر چیست؟

ترکرها به شما اطلاعات شفاف و مناسبی از تعداد نصب‌ها می‌دهند،کمک می‌کنند بر کمپین‌های بازاریابی خود نظارت داشته باشید، باارزش‌ترین کاربران خود را شناسایی کنید و بسیاری از داده‌های مفید دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

پارامترهای ترکر چه انواعی دارند؟

پارامتر کمپین، پارمتر تغییر مسیر، پارامتر اضافی و پارامتر سرور به سرور، چهار نوع کلی پارمترهای ترکر محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارند.

http://www.otc-certified-store.com/mental-disorders-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php www.zp-pdl.com www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/analgesics-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/diabetes-medicine-usa.html https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php займ у частного лица москваполучить займ на яндекс деньгимфо лайм займ нужен займзайм главфинансзайм на счет онлайн

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.