موبایل مارکتینگ (mobile marketing) یا بازاریابی موبایلی به تبلیغات چندکاناله و استراتژی بازاریابی دیجیتالی اشاره دارد که محصولات و خدمات یک کسبوکار را از طریق گوشیهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای تلفن همراه مخاطبان هدف تبلیغ میکند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با موبایل مارکتینگ و نمایش تبلیغات در بازی موبایل باهم به گفتگو بپردازیم.
در مرحله اول به سراغ مفهوم بازاریابی موبایلی خواهیم رفت و پس از نام بردن انواع روشهای آن به سراغ بازاریابی موبایل بر اساس تبلیغات در بازی خواهیم رفت و مزایا و روشهای آن را موردبحث قرار خواهیم داد.
بازاریابی موبایلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کانالی است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در گوشیهای هوشمند، تبلتها و یا سایر دستگاههای تلفن همراه از طریق:
است. در سالهای اخیر، مشتریان و کاربران، توجه خود را به موبایل معطوف کردهاند. به همین دلیل موبایل مارکتینگ بیش از پیش اهمیت پیداکرده است.
با پراکندگی تکنولوژی، بازاریابی نیز پراکنده میشود و برای به دست آوردن و حفظ توجه خریداران بالقوه، محتوا باید استراتژیک و بسیار شخصی باشد. بازاریابی موبایلی این قدرت را دارد که ارزش برند شما و همچنین تقاضا برای محصولات شما را با ایجاد یک ارتباط قویتر و در زمان واقعی بین شما و مشتریانتان افزایش دهد. در بخش بعدی به نمایش تبلیغات در بازی میپردازیم که یکی از مهمترین روشهای موبایل مارکتینگ بهحساب میآید.
امروزه صنعت بازی، به دلیل علاقه بسیار زیاد مردم به بازیهای رایانهای به یکی از پرقدرتترین صنعتها در حوزه تکنولوژی و فنآوری تبدیل شده است. کسب درآمد از طریق بازی به شیوههای مختلفی امکانپذیر است؛ اما رایجترین فرمت کسب درآمد از طریق بازی به سه شکل زیر ممکن است:
در این مقاله قصد داریم که در رابطه با فروش تبلیغات در بازی به گفتگو بپردازیم. امروزه این شیوه کسب درآمد از بازی از رایجترین شیوههای کسب درآمد موبایل مارکتینگ است.
تبلیغات درون بازی موبایل یا موبایل مارکتینگ بر اساس بازی بهقرار دادن تبلیغات در بازیهای موبایلی اشاره دارد که در حین بازی ظاهر میشوند. فرمت این تبلیغات شامل بنرهای متنی ثابت یا متحرک، تبلیغات ویدیویی و صوتی است.
تبلیغاتی که بهترین عملکرد را دارند و بالاترین eCPM (effective Cost Per Mille یا درآمد موثر هزاره) را ارائه میدهند، تبلیغاتی هستند که مستقیماً در بازی ادغام میشوند بهگونهای که به بخشی از تجربه کاربر تبدیل میشوند. این تجارب یکپارچه تبلیغاتی میتواند نرخ تعامل و حفظ کاربر را بهبود بخشد.
اگر میخواهید از بازی موبایل خود بر اساس موبایل مارکتینگ کسب درآمد کنید و یا با مخاطبین خود در تعامل باشید، باید با قالبهای تبلیغاتی بازیهای موبایلی آشنا شوید. تبلیغات درون بازی یکی از بزرگترین روشهای کسب درآمد از بازیهای موبایل در سال ۲۰۲۱ است. این روش موبایل مارکتینگ یک راه عالی برای ناشران بازیهای موبایلی است تا از بازیهای خود درآمد کسب کنند. بااینحال، درآمد تبلیغات درون بازی به نوع قالبهای تبلیغاتی بازی موبایلی که انتخاب میکنید بستگی دارد.
به همین دلیل است که ما یک نمای کلی از مهمترین فرمتهای تبلیغاتی مورد استفاده در بازیهای موبایل را جمعآوری کردهایم. در ادامه با ۵ نمونه از قالبهای رایج تبلیغات در بازی موبایل آشنا خواهیم شد. انواع تبلیغات در موبایل مارکتینگ بازی عبارتند از:
یکی از محبوبترین قالبهای تبلیغاتی برای بازیهای موبایلی در موبایل مارکتینگ، تبلیغات ویدیویی با پاداش است. نحوه عملکرد تبلیغات با پاداش، بسیار ساده است.
کاربر اپلیکیشن بازی برای تماشای یک تبلیغ جایزه میگیرد. پاداش میتواند هر چیزی باشد، از سکه و جواهرات بازی گرفته تا امتیاز اضافی و… . بهاینترتیب کاربران انگیزه زیادی برای مشاهده آگهی دارند. تبلیغ همراه با پاداش در بازی، معمولا در قالب ویدیویی است.
نهتنها تبلیغات ویدیویی با پاداش کمتر مزاحم هستند، بلکه درواقع برای بازیکنان نیز مطلوب هستند. با توجه به تحقیقات یک شرکت معتبر به نام Techcrunch، ۶۸٪ از کاربران این قالب تبلیغاتی را دوست دارند. این قالب تبلیغاتی کمترین اختلال را ایجاد میکند و تنها ۲۴ درصد از بازیکنان تبلیغات پاداش را مختل میدانند.
تبلیغات بینابینی تبلیغات تمام صفحهای هستند که کاربران میتوانند پس از تماشای آنها برای مدتزمان مشخصی از آنها صرفنظر کنند. این قالب تبلیغ بازی موبایلی در موبایل مارکتینگ میتواند ثابت یا تعاملی باشد (تبلیغات ویدئویی بینابینی).
دریافت eCPM های بالا از تبلیغات بینابینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ژانر بازی موبایل، پلتفرم، مکانهای جغرافیایی، نحوه ادغام تبلیغات و غیره. اول از همه، تعیین زمان مناسب برای نمایش تبلیغات بینابینی بسیار مهم است. بهعنوان مثال، هیچکس نمیخواهد در وسط بازی با یک تبلیغ بینابینی روبهرو شود.
بهتر است زمانی که بازی بهطور طبیعی متوقف میشود یا تغییر میکند، آنها را نشان دهید؛ بهعنوان مثال، پس از پایان یک مرحله از بازی. بهاین ترتیب، تبلیغ مزاحم نیست و تجربه کاربر مثبت میماند. این نوع تبلیغات میتواند ثابت باشد، اما میتواند شامل محتوای رسانهای غنی مانند انیمیشنها نیز باشد.
یکی از قالبهای تبلیغاتی بازیهای موبایل که در سال ۲۰۲۲ بهطور فزایندهای محبوب خواهد شد، تبلیغات قابل بازی است. این قالبها ترکیبی از تعامل و گیمیفیکیشن هستند.
آنجا که کاربران از تبلیغات بیربط و مزاحم خسته میشوند، تبلیغات قابل بازی به یک جایگزین عالی تبدیل میشوند. همانطور که از نام آن حدس میزنید، تبلیغات قابل بازی نوعی از تبلیغات هستند که کاربران میتوانند مثل یک بازی (game) در آنها شرکت کنند.
این نوع روش موبایل مارکتینگ در بازی برای تبلیغکنندگان یک راه بسیار عالی است زیرا تبلیغات قابل بازی کاربران باکیفیت را هدف قرار میدهند که پس از دانلود برنامه همچنان به استفاده از آن ادامه میدهند.
CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده (Consumer Price Index) یک تبلیغ قابل بازی بسیار بالاتر از تبلیغات با پاداش یا بنر است. این خبر خوبی برای ناشران بازیهای موبایلی است که میتوانند از تبلیغات قابل بازی برای افزایش درآمد تبلیغات درون بازی خود استفاده کنند.
این قالب رایجترین تبلیغات بازی موبایل در موبایل مارکتینگ است. یک بنر تبلیغاتی بهگونهای قرار میگیرد که به نظر میرسد بخشی از جریان طبیعی بازی است. ناشران بازیهای موبایل از آن بهوفور استفاده میکنند.
البته باید بهگونهای استراتژیک قرار گیرد که جریان بازی را مختل نکند یا بخش مهمی از بازی را تحت تاثیر قرار ندهد. معمولا این به معنای قرار دادن تبلیغات در گوشهها است. بهاینترتیب، تبلیغات بنری مزاحم تجربه کاربر نمیشود.
برخی از مزایای تبلیغات بنری در موبایل مارکتینگ هزینه پایین به ازای هر کلیک و تولید آسان آنها است. بااینحال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که محبوبیت تبلیغات بنری در حال کاهش است. مسئله این است که مردم اغلب روی تبلیغات بنری کلیک نمیکنند و این منجر به CTR پایین میشود.
این قالب تبلیغاتی در موبایل مارکتینگ شبیه تبلیغات پاداش است. درست مانند تبلیغات ویدیویی با پاداش، انتخابی است، به این معنی که کاربران خودشان انتخاب میکنند که با آن درگیر شوند.
این روش مبتنی بر این است که کاربران باید یک کار را برای دریافت پاداش انجام دهند. بهجای دریافت جایزه برای تماشای یک تبلیغ، کاربر باید یک نظرسنجی را پر کند، یک مینی بازی انجام دهد یا کار مشابهی را انجام دهد.
بهطورکلی، تبلیغات دیوار پیشنهادی یا Offerwalls بهترین عملکرد را دارند اگر:
آفروالها برای بازیهایی که با خریدهای درون برنامهای کسب درآمد میکنند، مناسب هستند. یکی دیگر از مزایای دیوارهای پیشنهادی در تبلیغات در بازی موبایل یا موبایل مارکتینگ این است که میتوانند بر نگهداری کاربر در برنامه تأثیر مثبت بگذارند. در نهایت، بزرگترین مزیت دیوارهای پیشنهادی eCPM آنها است.
تبلیغات در بازی موبایل یک معامله دو طرفه سود، هم برای توسعهدهنده بازی و هم برای تبلیغکننده است. ما در این بخش به مزایای موبایل مارکتینگ در بخش تبلیغات بازی در موبایل برای هرکدام از طرفین خواهیم پرداخت. ابتدا به مهمترین مزایای استفاده از تبلیغات در بازی موبایل برای توسعهدهندگان بازی میپردازیم.
اکثر گیمرهای موبایل برای بازی پولی نمیپردازند و همین امر باعث میشود تبلیغات به یک استراتژی کسب درآمد بسیار محبوب تبدیل شود.
تبلیغات درون برنامه به همراه یک استراتژی مناسب در بازیهای موبایل، میتواند میزان خرید را افزایش دهد. تبلیغات که بخشی از فرآیند اقتصادی درون بازی شما محسوب میشوند، مانند تبلیغات ویدیویی با پاداش، با جذابیت دادن به خرید درون برنامهای، احتمال خرید بهوسیله کاربران را بالا میبرند.
تبلیغات موجود در بازی میتوانند بهترین تجربه کاربری را ایجاد کنند. مثلا در ازای تماشای تبلیغ یا تعامل با آن در نقاط خاصی از بازی به کاربر جایزه یا جان اضافی برای بازی بدهند.
تبلیغات بازیهای موبایل میتوانند بهعنوان یک ابزار نگهداری کاربر عمل کنند، زیرا پاداش دادن به کاربران آنها را به بازگشت به برنامه تشویق میکند. تبلیغات میتوانند با تشویق کاربران به استفاده از تبلیغات پاداشدهنده، تعامل را بهبود دهند. مثلا با اهدای تعداد سکههایی که کاربر برای ادامه بازی به آنها احتیاج دارد.
یکی دیگر از طرفهایی که در قرار دادن تبلیغ در بازی موبایل سود میکنند تبلیغکنندگان هستند. این کانال برای آنها به یکی از کانالهای مهم دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است که در آن خدمات و محصولات خود را تبلیغ میکنند. از جمله مهمترین مزایای تبلیغات در بازی موبایل در بخش موبایل مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
بازیهای موبایلی میتوانند کانال امنی برای تبلیغ برند باشند. انتخاب درست نوع بازی که متناسب با تبلیغ باشد از نمایش تبلیغ در محیط نامتناسب جلوگیری میکند.
تبلیغات بازیهای موبایلی در موبایل مارکتینگ در مقایسه با سایر تبلیغات موبایلی حس تجربه کاربری بهتری را ارائه میدهند. کاربران بهصورت خودبهخود و فعالانه درگیر بازی میشوند و چنین محیطی برای جلبتوجه آنها ایدهآل است.
تبلیغات درون بازی به مشارکت کاربر و تعامل مستقیم بستگی دارد. این امر، ردیابی معیارهای کلیدی مانند دسترسی، تعامل و میزان تکمیل فرآیندها را برای تبلیغکنندگان بسیار آسانتر میکند. تبلیغات درون بازی در موبایل مارکتینگ این امکان را برای برندها فراهم میکند که از طریق کمپینهای تبلیغاتی بسیار متمرکز و هدفمند با مصرفکنندگان درگیر شوند که هزینههای اولیه کمتری را متحمل میشوند و ROI (Return On Investment) یا نرخ بازگشت سرمایه بیشتری ایجاد میکنند.
با توجه به این پیشبینی که تعداد مخاطبان بازیهای موبایلی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳.۲ میلیارد نفر میرسد، و با توجه به توانایی تبلیغات درون بازی برای هدف قرار دادن برندها، این نوع تبلیغات، یک راه بسیار مقرونبهصرفه برای دستیابی به اهداف شرکت و فروش بازاریابی موبایلی خواهد بود.
صنعت بازیهای موبایل گنجینهای غنی از دادهها را تولید میکند که به بازاریابان این امکان را میدهد تا دقیقا بر اساس سن، جنسیت، جغرافیا، دستگاه، زبان و بخشهای علاقه هدفگذاری کنند تا به مخاطبان مربوطه دست یابند و بازگشت سرمایه (ROI) را به حداکثر برسانند. علاوه بر این، با دادهها و تحلیلهای بهموقع، تبلیغکنندگان میتوانند برای عملکرد بهتر بهینهسازی انجام دهند.
امروزه در سراسر دنیا علاقه فزایندهای به موبایل مارکتینگ در قالب بازیها وجود دارد، جایی که تبلیغات در طول بازی بهجای زمان استراحت در بازی اجرا میشود. شرکتهای فناوری تبلیغات راهحلهای نوآورانهای را برای امکان اندازهگیری قابلیت نمایش در بازیها ایجاد کردهاند.
با استفاده از این فناوری، بازاریابان حتی میتوانند تفاوت تعداد بازدیدهای کامل شده و کامل نشده را هم تشخیص دهند. این سطح از قابلیت اندازهگیری، به همراه توانایی هدفگیری گسترده، جلوگیری از انجام تقلب در تبلیغات و امکان اندازهگیریهای ایمنی برند، تبلیغات درون بازی را برای برندها جذابتر از همیشه میکند.
امروزه موبایل مارکتینگ به یکی از بزرگترین بسترهای تبلیغاتی برای محصولات، خدمات و شرکتها تبدیل شده است. با استفاده از شیوههای مختلفی میتوان یک کمپین موبایل مارکتینگ برای هر سازمانی ارائه کرد. یکی از بهترین روشهای بازاریابی موبایل، تبلیغات درون بازیهای موبایلی است که با یک استراتژی درست و مناسب میتوان نرخ تعامل را با کاربران از طریق آن به حداکثر رساند که این کار به بازگشت سرمایه کمک زیادی خواهد کرد و از طرفی دیگر هم برای توسعهدهنده و هم برای تبلیغکننده سود زیادی به همراه خواهد داشت.
امیدوارم که مقاله ما در رابطه با موبایل مارکتینگ و تبلیغات در بازی موبایل مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اشتراک تجربیات و ذکر نظرات و ایدههای شما حول این زمینه به ما انرژی خواهد داد، پس لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منظور از بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی موبایلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کانالی است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در گوشیهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای تلفن همراه از طریق وبسایتها، ایمیل، پیامک، بازی، اپلیکیشن و… است.
انواع بازاریابی موبایلی چیست؟
هنگامیکه استراتژی موبایل مارکتینگ خود را تنظیم میکنید، چندین گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید. برخی از مهمترین استراتژیهای بازاریابی موبایلی عبارتاند از بازاریابی پیامکی، بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی مبتنی بر مکان، بازاریابی مجاورتی و بازاریابی درون برنامهای.
تبلیغات در بازی موبایل به چه معناست؟
تبلیغات در بازی موبایل یکی از انواع مدلهای موبایل مارکتینگ است که در آن تبلیغکنندگان خدمات و محصولات خود را در درون بازی به شیوههای مختلف تبلیغ میکنند.
منابع:
appsflyer.com
businessofapps.com
exchangewire.com
1 ديدگاه نظر دهيد
سلام مچکرم خسته نباشید