اگر تا به حال محتوایی در شبکه های اجتماعی و یا وبسایت خود قرار داده باشید، احتمالا در حین انتشار محتوا دچار استرس ها و سوالات متعدد در ذهن خود شده اید که آیا این محتوا، محتوای مناسبی است؟ ایرادهایی که ممکن است از دید مخاطب به این محتوا وارد باشد چیست؟ آیا لازم به تغییراتی در آن هست که بهتر شود؟ آیا این محتوا وایرال می شود؟
بازایابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا با یکدیگر تفاوت دارند. نکته مهم که نتیجه بازاریابی ویروسی است این است که با تولید محتوای مناسب میان این دو نوع بازاریابی ارتباط برقرار کنیم و در نتیجه رعایت نکات مربوط به وایرال مارکتینگ، محتوای ویروسی تولید کنیم.در این نوشتار بر اساس آمار حاصل از تحقیقات بر روی محتوای ویروسی، نکاتی برای وایرال کردن یک محتوا را بیان می کنیم.
بیایید ابتدا درباره مفاهیم محتوای وایرال و وایرال مارکتینگ صحبت کنیم.
بازاریابی ویروسی هر نوع تکنیک و روشی است که متخصصین در حوزه بازاریابی به کار می گیرند تا باعث اشتراک گذاری سریع تر و بیشتر محتوا در فضای شبکه های اجتماعی توسط کاربران شوند.بازاریابی ویروسی در سه حوزه مورد بررسی قرار می گیرد:
هر سه این موارد باید به درستی انتخاب شود و تکنیک های لازم به کار گرفته تا یک محتوا ویروسی یا وایرال شود.
محتوای ویروسی هر نوع محتوا مانند نوشتار، تصویر و یا ویدئو است که در فضای آنلاین به سرعت منتشر می شود و در زمان کوتاه تعداد بازدید بالایی دارد. در فضای شبکه های اجتماعی کاربران زیادی آن را به اشتراک می گذارند و وبسایت ها لینک آن را قرار می دهند. در واقع هر نوع محتوایی که جذابیت بالایی داشته باشد و به مخاطب به اندازه کافی انگیزه برای به اشتراک گذاری بدهد، محتوای ویروسی است. یک محتوا می تواند به دلایل مختلف وایرال شود. محتوای سرگرم کننده از متداولترین محتواهایی است که به راحتی وایرال می شود. دلایل دیگر می تواند سودمندی محتوا، آراستگی ظاهری و هنری یک تصویر، فروش ویژه یا تخفیف و … باشد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اگر چه بعضی از انواع محتوا پتانسیل بالاتری در وایرال شدن دارند (در ادامه مطلب درباره این موضوع بیشتر صحبت می کنیم) ولی به هر حال هر نوع محتوایی با رعایت نکاتی می تواند وایرال شود. پیش بینی اینکه یک محتوا وایرال می شود سخت است. اما می توان با بررسی آمارهای موجود، ویژگی های مختلف محتوای ویروسی را بررسی کرد تا در انتشار محتوا به این ویژگی ها توجه کنیم.
مثال: کمپین بازاریابی برگرکینگ یکی از کمپینهای معروف بازاریابی ویروسی است که در سال ۲۰۰۴ اجرا شده بود. این برند نشان داد کمپین بازاریابی ویروسی میتواند چقدر جالب و جذاب باشد. شخصی در لباس مرغ (Subservient Chicken) با کسانی که وارد وبسایت میشدند به طور ویدئویی مکالمه میکرد و هر آنچه آنها از او میخواستند انجام میداد. مثل بال زدن، نشستن و آواز خواندن. انجام کارهای درخواستی به این موضوع اشاره داشت که در برگرکینگ میتوانی مخلفات ساندویچ مرغ را با سلیقه خود سفارش دهی. این کار باعث شد این برند بتواند به سرعت هزاران مخاطب را جذب خود کند. امروزه کمپینهای مشابه زیادی وجود دارد اما در آن زمان این خلاقیت، اولین نمونه از این نوع بازاریابی تاثیرگذار بود.
قبلا درباره ابزار buzzsumo در پست 25 راهکار افزایش ترافیک وبسایت در کالج صحبت کردیم. تیم buzzsumo با دیتای وسیعی که درباره اشتراک گذاری محتوای سایت های مختلف در شبکه های اجتماعی دارد، در گزارشی که نتیجه بررسی 100 میلیون محتوا در هشت ماه است ، نکات مهمی درباره اینکه چگونه یک محتوا می تواند بیشترین میزان اشتراک گذاری را داشته باشد، منتشر کرده است.
در این نوشتار درباره ویژگی های محتوای ویروسی که در این بررسی و همچنین بررسی های دیگر توسط متخصصین به دست آمده صحبت می کنیم.
با توجه به اینکه بیشتر افراد با تلفن های همراه سایت ها و شبکه های اجتماعی را چک می کنند، ممکن است تصور کنید که برای به اشراک گذاری بیشتر باید کوتاه بنویسید، بعضی هم به این موضوع معتقدند که کوتاه نوشتن ممکن است رضایت خواننده را جلب کند.اما در بررسی buzzsumo (با جامعه آماری 10 درصد پست های با بیشترین به اشتراک گذاری ) نتیجه معکوسی به دست آمده است.
به طور میانگین محتوای طولانی تر به اشتراک گذاری بیشتری نسبت به محتوای کوتاه داشته است. همینطور که در نمودار بالا می بینید هر چه تعداد کلمات نوشتار بیشتر می شود، میزان به اشتراک گذاری بیشتر می شود.
نکته مهم دیگر این که در محتواهای مورد بررسی در این قسمت ، تعداد محتواهای با تعداد کلمات زیر 1000 ، 16 برابر بیشتر از تعداد محتوا در هر کدام از دسته های بعدی است. این نشان دهنده آن است که در تولید محتوا افراد کمتری به دنبال نوشتن محتوای طولانی تر و در واقع عمیقتر و زمان گذاشتن برای هر نوشتار هستند. در واقع با انتشار محتوای طولانی، محتوای شما در دسته ای قرار می گیرد که با تعداد کمتری مطلب برای وایرال شدن رقابت می کند و در نتیجه احتمال پیروزی بیشتری وجود دارد.
در بررسی ای که نیویورک تایمز درباره مقالات خود انجام داده است، به نتیجه گیری مشابهی رسیده اند و مقالاتی از نیویورک تایمز بیشتر منتشر شده و بین افراد ایمیل شده است که طولانی تر بوده اند.
برای همه ما خواندن مطالب عجیب و شگفت انگیز جالب است. اما هیچ کدام دوست نداریم وقتمان را سر مطالبی بگذاریم که حقیقی نیستند و شایعه اند. در مقابل مطالبی که موضوع خاصی را آموزش می دهند و یا راهنمای مفید در حرفه های مختلف هستند پتانسیل بیشتری برای به اشتراک گذاری دارند.
در بررسی سایت های فارسی نیز باید بگوییم که مفید بودن نوشتار باید در درجه اهمیت بالایی قرار بگیرد. بنابراین بهتر است برای وقت خواننده ارزش قائل باشیم و نکاتی را به او منتقل کنیم که مفید باشد. هر چه این نکات مفید بیشتر باشد، بهتر هم خواهد بود. در عوض نتیجه آن را در به اشتراک گذاری های بیشتر خوانندگان خواهیم دید و به این صورت محتوا به محتوای ویروسی تبدیل می شود.
متخصصین در زمینه بازاریابی محتوا به این نکته هم اشاره می کنند که محتواهایی که نام نویسنده در ابتدای آن آمده و و در انتها مرجع مورد استفاده ذکر شده و یا بیوگرافی از نویسنده آورده شده است، بیشتر توسط مخاطبین به اشتراک گذاشته می شود. چون حس مستند و واقعی بودن را بهتر منتقل می کند.
احتمالا قبلا شنیده اید که در اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده از تصاویر و طرح های گرافیکی باعث جلب توجه بیشتر مخاطب (engagement بیشتر) می شود. در نمودار زیر هم قابل مشاهده است که به طور میانگین میزان اشتراک گذاری پست هایی که حداقل یک تصویر در آنها وجود دارد دو برابر پست هایی است که هیچ تصویری در آنها وجود ندارد.
وقتی فردی محتوایی را به اشتراک می گذارد، تصویری که از آن فرد در ذهن دیگران وجود دارد تحت تاثیر آن محتوا قرار می گیرد. همه کاربران این را می دانند و هنگام انتشار هر نوع محتوا این موضوع را در پشت ذهن خود در نظر می گیرند.
همه دوست دارند در بین اطرافیانشان زیرک و باهوش جلوه کنند. این ویژگی در انتشار پست ها در فضای مجازی نیز خودش را نشان می دهد.
بنابراین می توانید از این واقعیت روانشناختی استفاده کنید. اگر محتوایی منتشر کنید که انتشار آن وجهه خوبی به فرد بدهد، بیشتر احتمال به اشتراک گذاری و وایرال شدن آن وجود دارد. موقع انتشار محتوا از خود بپرسید چرا باید مخاطب بعد از دیدن این محتوا آن را به اشتراک بگذارد.
همچنین در بررسی دیگری نیویورک تایمز با مصاحبه با 2500 نفر دلایل انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی را بررسی کرده است. دلایل عمده کاربران برای به اشتراک گذاری دلایل زیر بود:
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
مطالب با موضوعات جالب و عجیب می تواند سه مورد اول از اهدافی که یک فرد در به اشتراک گذاری می تواند داشته باشد را شامل شود.
گاهی نیز افراد محتوا را به دلایلی مانند خودباوری منتشر می کنند. 8 مورد از 10 مورد محتوای وایرال آزمون ها بوده اند.آزمون هایی که مخاطب به سوال ها پاسخ می دهد و بعد از جواب دادن به سوالات می تواند نتیجه تست خود را ببیند. دلیل علاقه مخاطبین به آزمون ها این است که انگیزه بالایی در بین افراد برای معرفی خود با نتایج مثبت در یک آزمون آنلاین وجود دارد و این خود باعث معرفی هر چه بیشتر آن آزمون بین کاربران می شود. انتشار نتیجه یک آزمون در بین دوستان و دنبال کنندگان باعث می شود که ما را بهتر بشناسند و این موضوع برای اغلب ما خوشایند است.
در یک بررسی در 10000 محتوای وایرال سعی شده است که هر کدام از این مطالب را به یک حس مانند خوشحالی(محتوای خوشحال کننده)، ناراحتی (محتوای غم انگیز) ، محتوای طنز، خشم ، محتوای سرگرم کننده و .. نسبت دهند.
در نتایج مشاهده شد بیشترین مطالبی که به اشتراک گذاشته می شوند، به موارد شگفتی و نشان دادن موضوعات عجیب (25%)، خنده (17%) و سرگرمی (15% ) بوده است و کمترین اشتراک گذاری در پست ها مربوط به پست های غمناک و یا همراه با خشم (7%) بوده است.
واقعیت این است که درخواست از اینفولوئنسر(افراد تاثیرگذار) ها برای به اشتراک گذاری محتوا کار سختی است و خیلی اوقات نتیجه بخش هم نیست. اما هدف ما رسیدن به محتوای ویروسی است. به این مفهوم که محتوا بیشترین به اشتراک گذاری را داشته باشد. بنابراین منظورمان از اینفولوئنسر کسانی است که هر اشتراک گذاری آنها با دو فوروارد یا ریتویت همراه باشد. انتشار محتوا توسط این افراد به وایرال شدن محتوای شما کمک خواهد کرد.
با استفاده از buzzsumo که آمار مربوط به اشتراک گذاری را نشان می دهد، می توانید اینفلوئنسرها را هم پیدا کنید. با کلیک بر روی هر پست افرادی که آن پست را به اشتراک گذاشته اند می توانید ببینید و میزان فعالیت آنها و فالوئرهای آنها هم قابل مشاهده است. از این طریق می توانید افرادی که بیشتر مطالب مربوط به حوزه شما را به اشتراک می گذارند پیدا کنید.
انواع محتوا را می توان به گروه های زیر دسته بندی کرد:
ستون همه محتواها که در نمودار نشان داده شده است. میزان اشتراک گذاری میانگین برای کل جامعه آماری مورد بررسی را نشان می دهد.
همانطور که از نتایج در نمودار بالا می بینیم مطالب لیست دار و اینفوگرافیک ها بیشتر از بقیه محتواها به اشتراک گذاشته می شود. مطالب لیست دار مطالعه را برای خواننده راحت تر می کند و به راحتی می توانند کلیت مطلب را بررسی کنند و خواننده بین حجم زیاد مطالب بدون عنوان سردرگم نمی شوند. هم چنین اینفوگرافیک در یک شمای کلی و با طرح گرافیکی حجم زیادی مطلب را به خواننده منتقل می کند و خواننده از خواندن آن خسته نمی شود.
نکته ای که از کلیت این بررسی می توان برداشت کرد این است که هر چه مطلب مشخص تر و با عنوان ها و تصاویر بیشتر نوشته شده باشد، سرعت درک خواننده از کلیت محتوا بیشتر می شود و احتمال خوانده شدن ، رضایت از مطلب و به اشتراک گذاری آن بیشتر است.
سرویس پست الکترونیکی هاتمیل (Hotmail) یکی از بارزترین نمونههای اجرای موفق کمپین ویروسی بوده است. برای ارائه سرویس رایگان ایمیل به تعداد زیادی افراد و قرار دادن یک امضا در انتهای تمامی پیامها که باعث ارتقای خدمات رایگان آنها میشد، بهسادگی مخاطب را با خود آشنا کردند. هر نامه الکترونیکی که به وسیله کاربران فرستاده میشد حاوی این پیام بود، و به همین شکل به نوعی تبلیغ آنها بیشتر پخش و دیده میشد. وقتی گیرندگان آن را مشاهده میکردند، خود در هاتمیل ثبتنام کرده و آدرس ایمیل میساختند.
وایرال شدن محتوا به نکات زیادی بستگی دارد و نمیتوان برای آن یک نسخه واحد پیچید. محتوا انواعی دارد اما در هر یک از این نوعها، نظر داشتن چند نکته میتواند به احتمال گسترش آن در میان جماعتی عظیم، کمک کند. خلاصهای از این نکات را در ادامه مطرح میکنیم:
در دنیای محتوا این یک حقیقت است که بسیاری افراد محتوای شما را بدون آنکه خوانده باشند، به اشتراک میگذارند. اما چنین محتوایی نیاز به چیزی دارند که جلب توجه کند. مثلا یک تیتر منحصربهفرد یا یک تصویر خاص که مخاطب را به سرعت به دام بیندازد!
یکی از تازهترین انواع محتوای تولید شده که اغلب وایرال میشود، memeها هستند. مِمها معمولا در قالب تصاویر و نوشتههای طنزآمیزی هستند که ایدههای فرهنگی و نمادها را انتقال میدهند. آنها قدرت خود را از تنوع و تغییرپذیری میگیرند. مخاطب نیز همیشه به دنبال محتوای تازه است.
کیفیت نقش مهمی در محتوای تولیدی ایفا میکند و همیشه باید به آن دقت کنید. فرض کنید درباره موضوع هیجانانگیزی تحقیق کرده و محتوی بلندی نوشتهاید اما متن پر از ایرادات نگارشی است. یا ویدئوی جذابی ساختهاید اما صدای آن دچار مشکل است. آیا از انتشار این محتواها نتیجه دلخواهی خواهید گرفت؟
اگه مخاطب خود را بشناسید، میتوانید محتوای مناسبتری تولید کنید. یکی از راههای خوبی که وجود دارد، بررسی واکنش مخاطبانتان به محتواها و کمپینهای پیشین است. این کار میتواند شما را در قرارگیری در جهتی درست، راهنمایی کند.
تجربه ثابت کرده محتوای متنی بالای هزار کلمه بیشتر به اشتراک گذاشته میشود. البته این بدان معنا نیست که محتوای طولانی لزوما بهتر است. پس کیفیت را فراموش کنید.
تصویر برای آنکه وایرال شود باید واقعا جذاب باشد. گمان نکنید که تصویر منتشر شده شما باید پر از جزییات باشد. یک عکس هنری بدون هیچ توضیحی گاهی میتواند بیش از هر چیزی بر مخاطب اثر بگذارد.
در انتشار ویدئو هم باید به این نکته توجه کنید. اگر در توضیح متنی زیر ویدئو به نکات جذاب آن اشاره کنید ویدئوهای وایرال خواهید داشت. انتشار ویدئو به صورت ویروسی نکات خاص خود را دارد که در ادامه دو نکته مهم درباره آن را می گوییم.
طبق بررسی Dan Zarrella دلیل به اشتراک گذاری یک محتوای ویدئویی تنها کیفیت بالای ویدئو یا جالب و خنده دار بودن آن نیست. بلکه دلیل اصلی و مشترک در به اشتراک گذاری ها این است که فرد ارتباطی بین دوست خود و آن ویدئو پیدا می کند. این ارتباط ممکن است خاطره مشترکی باشد که ویدئو آن را یادآوری می کند و یا عادت مشترکی که هر دو دارند و … که باعث می شود که مخاطب بعد از دیدن آن ویدئو با خود بگوید که این ویدئو را باید حتما دوستم هم ببیند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بنابراین اگر میخواهید محتوای شما به سرعت به اشتراک گذاشته شود، باید محتوا را حول موضوعی تهیه کنید که به افراد بیشتری در جامعه مربوط باشد. مثلا یک مشکل یا یک دغدغه مشابه بین افراد مختلف باشد که انگیزه ای برای به اشتراک گذاری در مخاطبین ایجاد کند.
پرداختن به موضوعاتی که دغدغه مشترک افراد زیادی در یک جامعه می شود، گاهی به واسطه یک اتفاق بزرگ (بر فرض مثال اتفاقی که در بازی های جام جهانی افتاده باشد) و یا اتفاقات کوچک در جامعه است که خبر آن همه جا پخش می شود. این موضوعات معمولا تا چند روز مورد توجه افراد جامعه هستند و بعد از آن به مرور مخاطبین توجه کمتری به آنها می کنند. بنابراین استفاده از موضوعات این چنینی در وایرال شدن محتوا تاثیر زیادی دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید سرعت تولید محتوا در این موقعیت هاست. از دقت و حساسیت زیاد بر روی جزئیات کم کنید تا محتوا به موقع به دست مخاطب برسد. اگر محتوای مناسبتی شما دیر منتشر شود، وایرال نشدن آن اتفاق عجیبی نیست.
شما هم اگر تجربه یا نکته ای در زمینه محتوای ویروسی دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.
پرسشهای متدوال
محتوای ویروسی چیست؟
محتوای ویروسی محتوای آنلاینی است که به دلیل اشتراکگذاری و قرار گرفتن در معرض در شبکههای رسانههای اجتماعی، وبسایتهای خبری، خبرنامههای ایمیل و موتورهای جستجو و دیگر کانالهای آنلاین به سطح بالایی از آگاهی دست مییابد.
محتوای ویروسی در اینستاگرام چیست؟
محتوای ویروسی اینستاگرام به میزان قابلتوجهی بیشتر از پستهای معمولی شما بازخورد میگیرد. به فرض مثال شما یک پست اینستاگرامی ویروسی دارید که بیش از 100000 لایک و بازدید و هزاران کامنت داشته باشد ولی مثلاً تعداد دنبال کنندگان شما فقط چند هزار دنبال کننده باشند.
http://www.otc-certified-store.com/osteoporosis-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/animal-health-medicine-europe.html www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/neurological-disorders-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php мгновенный займ онлайнзайм деньги на картузайм без справок экспресс займ ростовонлайн займ без %займ под проценты уфа
2 ديدگاه نظر دهيد
مثل همیشه عالی بودید. راضیم ازتون، خدا قوت
خواهش می کنم
موفق باشید