ساختار تیم محتوا – جلسه 13 بازاریابی محتوا

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزش بازاریابی محتوایی

    هرچه بودجه بیشتری به بازاریابی محتوا اختصاص یابد، مسئولیت تیم محتوا در قبال تولید محتوای کارآمد و مفید نیز بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل تیم محتوا باید دارای ساختار مناسب و خصوصیات خاصی باشند تا بتوانند به اهداف مورد نظر برسند.در جلسه گذشته، درباره مفهوم پرسونای مخاطب و چگونگی ایجاد آن صحبت کردیم و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد پرسونای مخاطب را نیز بیان کردیم. تا به اینجای این بلوک، درباره مباحث مختلف بازاریابی محتوا صحبت کرده‌ایم. در حال حاضر، 71 درصد از بازاریابان، بودجه بیشتری برای استراتژی محتوای خود در نظر می‌گیرند.  در این جلسه، قصد داریم درباره ساختار تیم محتوا و خصوصیات افراد تیم در شرکت‌های مختلف صحبت کنیم.

    اگر قصد ایجاد تیم محتوای خود را دارید، خواندن این پست می‌تواند به شما کمک کند. 

     

    نیروهای مورد نیاز در ساختار تیم محتوا چه کسانی هستند؟

    تیم بازاریابی محتوا

     

    پیش از ایجاد ساختار تیم محتوا، باید با نقش افراد مختلف در تیم محتوا آشنا شوید تا بتوانید افراد مناسب هر نقش را استخدام کنید یا حتی، ساختار سابق تیم خود را اصلاح کنید. هر یک از افراد تیم محتوا، باید نقش‌ها و خصوصیات مشخصی داشته باشند.

     این افراد که ساختار تیم محتوا را تشکیل می‌دهند شامل:

    1. مدیر محتوا
    2. ویراستار
    3. تولیدکننده محتوا
    4. طراح گرافیک (به خصوص در محتواهای شبکه‌های اجتماعی)

    در این قسمت، اصلی‌ترین نقش‌های تیم محتوا، وظایف و خصوصیات آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

    مدیر تیم محتوا

    1. مدیر تیم محتوا؛ وظایف اصلی

    مدیر محتوا مغز متفکر تیم محتوا است و وظیفه اصلی او، تعیین اولویت‌ها و مشخص کردن استراتژی بازاریابی محتوا است. این فرد باید دیدی کلی نسبت به استراتژی‌های محتوا داشته باشد و در عین حال بر جزئیات اجرای پروژه‌ها نظارت کند. وظایف اصلی یک مدیر تیم محتوا شامل موارد زیر هستند:

    • تایید نهایی محتوا

    مدیر محتوا باید از انجام وظایف سایر اعضای تیم محتوا اطمینان حاصل کند؛ زیرا مدیر محتوا آخرین کسی است که محتوا را پیش از انتشار بررسی می‌کند. او باید مطمئن شود که محتوا از نظر کیفیت، جذابیت و اصول سئو بی‌نقص است. این بررسی شامل سبک نوشتار، درست بودن اطلاعات، رعایت اصول نگارشی، استفاده از کلمات کلیدی و فرعی، لینک دهی مناسب و… است. در واقع او مثل یک نگهبان است که اجازه نمی‌دهد هیچ ایرادی در محتوا باقی بماند.

    • برنامه‌ریزی و ایجاد تقویم محتوایی

    مسئولیت برنامه‌ریزی و ایجاد تقویم سردبیری محتوا نیز بر عهده مدیر بازاریابی محتوا است. این تقویم مشخص می‌کند چه محتوایی، چه زمانی و در چه پلتفرمی منتشر شود. با استفاده از این تقویم محتوایی، اعضای تیم محتوایی دقیقا میدانند که چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهند.

    • هم‌راستایی محتوا با اهداف کسب‌وکار

    مدیر تیم محتوا باید استراتژی بازاریابی محتوا را به گونه‌ای مشخص کند که محتواها با اهداف کسب‌وکار هم‌راستا باشند. در واقع محتوا نباید صرفاً جذاب باشد، بلکه باید با توجه به اهداف کسب‌وکار تولید شود. مدیر محتوا وظیفه دارد استراتژی‌های بازاریابی را با نیازهای کسب‌وکار هماهنگ کند تا محتوا دقیقا همان چیزی باشد که کسب‌وکار به آن نیاز دارد.

    • تحقیقات و ایجاد پرسونای مخاطب

    مدیر محتوا باید برای تعیین استراتژی محتوا، تمامی تحقیقات مورد نیاز قبل از ایجاد محتوا انجام دهد. این تحقیقات شامل بررسی عواملی مثل سن، جنسیت، شغل، مشکلات مخاطب، نیازها و رفتارهای مخاطبان است. سپس با استفاده از این اطلاعات، مدیر محتوا وظیفه دارد تا یک شخصیت فرضی به نام پرسونا ایجاد می‌کند که نماینده گروه هدف است.

    • مدیریت تیم و نظارت بر وظایف

    مدیر محتوا همانطور که از نامش مشخص است باید تیم محتوا را مدیریت و رهبری کند و وظیفه هماهنگی اعضای تیم را بر عهده دارد. او باید مطمئن شود هر کسی وظیفه خود را به‌موقع و با کیفیت انجام می‌دهد، از نویسنده‌ها گرفته تا طراحان و ویراستاران. در صورت بروز مشکل یا تاخیر، مدیر محتوا باید سریعاً اخطارهای لازم را به دیگر اعضای تیم بدهد. همچنین یک مدیر محتوای تیم حرفهای با ایجاد فضایی مثبت و تشویق، انگیزه اعضای تیم را بالا نگه می‌دارد.

    ویراستار تیم محتوا

    2. ویراستار محتوا؛ بررسی وظایف و نحوه استخدام

    بهترین نویسندگان محتوا هم نمی‌توانند کاری که خود نوشته‌اند را ویرایش کنند. بنابراین، حضور یک ویراستار می‌تواند کیفیت محتواهای شما را افزایش دهد. در واقع، کسی که وظیفه ویراستاری محتوا را بر عهده می‌گرد، تضمین‌کننده کیفیت و یکپارچگی محتوا است. وظایف یک ویراستار در ساختار تیم محتوا شامل موارد زیر است:

    • بررسی اصول نگارشی محتوا

    اولین وظیفه ویراستار محتوا ویرایش متن از نظر املا، دستور زبان و اصول نگارشی است تا هیچ خطایی در آن باقی نماند. ویراستار متن را روان و برای خواننده قابل فهم کند. حتی اگر یک جمله کمی گیج‌کننده باشد، باید آن را ساده‌تر و با لحن بهتر ویرایش ‌کند. هدف اصلی این است که مخاطب بتواند بدون مشکل محتوا را بخواند و متوجه منظور نویسنده شود.

    • هماهنگی نوع متن با برند

    یکی از وظایف اصلی ویراستار، هماهنگ کردن متن با توجه به مخاطبان است. او بررسی می‌کند که لحن و سبک نوشتار به گونه‌ای است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند یا خیر. برای مثال اگر برند شما رسمی است، متن نیز باید رسمی باشد؛ یا اگر برند جوان‌پسند است، لحن صمیمی و آمیانه بهترین حالت است.

    • بررسی درستی محتوا

    ویراستار محتوا باید تمام اطلاعات متن را بررسی کند تا در نهایت مطلب درست و قابل‌اعتماد باشد. اگر اطلاعاتی نادرست یا ناقص باشد، او آن را اصلاح یا حذف می‌کند. همچنین منابع محتوا را چک می‌کند تا مطمئن شود، محتوا معتبر است. این کار کیفیت محتوا را بالاتر میبرد و اعتماد مخاطب به برند را افزایش می‌دهد.

    • بررسی نکات سئویی محتوا

    ویراستار باید اصول سئو را بشناسد تا وبسایت شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شود. او محتوا را از نظر کلمه کلیدی و کلمات فرعی بررسی می‌کند و در صورت نیاز، کلمات کلیدی را به‌درستی در متن قرار می‌دهد. همچنین اگر نیاز باشد، تیترها را جذاب‌تر می‌کند و از لحاظ سئو آنها را بهبود میبخشد.

    استخدام ویراستار محتوا

    ویراستاری محتوا امری ضروری است و برای بهبود کیفیت محتوا در هر نوشته ای انجام شود اما در‌صورتی‌که برای استخدام ویراستار با محدودیت مالی یا هر مورد دیگری روبرو هستید، مسئولیت‌های ویراستاری را بر عهده مدیر محتوا بگذارید.

    نویسنده محتوا

    3. نویسنده محتوا؛ بررسی وظایف اصلی و اصول استخدام

    یکی از اعضای تیم محتوا، نویسنده محتوا است که درواقع، محتواهای مختلفی، نظیر پست‌های بلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ایبوک، مقالات و … را خلق می‌کند. درباره ویژگی‌های یک نویسنده خوب، به طور مفصل در جلسه 7 بلوک بازاریابی محتوا صحبت کرده‌ایم. به‌طور کلی، یک نویسنده خوب باید خلاق و اهل مطالعه باشد، دارای مهارت‌های نویسندگی، ارتباطی و مشارکت بالا، مهارت‌های پژوهش و … باشد. وظیفه اصلی یک نویسنده خوب شامل موارد زیر است:

    1. تولید محتوای ارزشمند

    نویسنده محتوا باید محتوایی تولید کند که برای مخاطب مفید و جذاب باشد و به نیازهای او پاسخ دهد. محتوایی که نویسنده تولید میکند باید اطلاعات جدید و راه‌حل‌های کاربردی به مخاطب ارائه دهد. ابتدا نویسنده باید نیازها و دغدغه‌های مخاطب را شناسایی کرده و مطالبی بنویسد که آن‌ها را برطرف کند.

    2. رعایت سئو

    نویسنده محتوا باید اصول سئو را بداند و هنگام نوشتن محتوا این اصول را رعایت کند. این اصول شامل استفاده درست و اصولی از کلمه کلیدی و کلمات فرعی، ساختار مناسب متن و نوشتن عنوان و تیترهای جذاب است. رعایت سئو باعث می‌شود محتوای سایت شما در موتورهای جستجو بهتر دیده شود و ترافیک بیشتری به سایت جذب کند. بدون رعایت اصول سئو، حتی بهترین محتوا هم ممکن است به دست مخاطب نرسد؛ زیرا در جستجوها به خوبی پیدا نمی‌شود.

    3. هماهنگی لحن نوشتن محتوا با برند

    نویسنده محتوا باید با توجه به نوع مخاطبان از لحن نوشتاری مناسب استفاده کند. برای مثال برخی حوزه‌ها مانند حوزه‌های پزشکی نیاز به لحن رسمی دارند، ولی برخی دیگر از حوزه‌ها باید با لحن آمیانه‌تر تولید محتوا انجام دهند. بنابراین نویسنده نباید برای تمام حوزه‌ها از یک لحن نوشتاری ثابت استفاده کند. همچنین، یک نویسنده ماهر با استفاده از لحن‌های نوشتاری متفاوت مانند تکنیک داستان‌سرایی، می‌تواند مفاهیم پیچیده را راحت‌تر و تاثیرگذارتر به مخاطب منتقل کند.

    4. استفاده از منابع معتبر

    نویسنده محتوا باید از منابع معتبر و قابل اعتماد برای نوشتن محتوای خود استفاده کند. وقتی موضوعی را به نویسنده می دهید، او وظیفه دارد تا درباره آن موضوع تحقیق کند و هنگام نوشتن از مقالات علمی معتبر استفاده کند. با استفاده از منابع معتبر مخاطب بهتر به برند شما اعتماد می‌کند.

    5 سوال مهم که باید از نویسنده محتوا در مصاحبه استخدامی پرسیده شود:

    • سطح مهارت‌های نویسندگی خود را چگونه می‌بینید؟
    • یک منبع معتبر برای نوشتن محتوا، چه ویژگی‌هایی دارد؟
    • چه ایده‌ها و نظراتی برای بلاگ ما دارید؟
    • چقدر درباره سئو یا شبکه‌های اجتماعی اطلاعات دارید؟
    • روابط اجتماعی شما در محل کار چگونه است؟

    4. طراح گرافیک؛ بررسی وظایف اصلی

    طراح گرافیک یکی از ساختار مهم تیم محتوا است که مسئول تولید محتوای بصری است. هر بلاگی نیاز به تصاویر جذابی دارد تا مطلب بیشتر با مخاطب ارتباط برقرار کند. تولید این تصاویر برای محتوای بلاگ یا تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی نیاز به گرافیست یا طراح گرافیک است. برای مثال وقتی یک مقاله وبلاگ یا پست اینستاگرام منتشر می‌کنید، تصاویر باید آن‌قدر جذاب باشند که توجه مخاطب را در همان نگاه اول جلب کنند. پس وظیفه اصلی یک گرافیست طراحی چنین تصاویری است.

    علاوه بر تصاویر وبلاگ، طراحی اینفوگرافیک‌های یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، برعهده طراح گرافیک است. طراحی تصاویر با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ یا نرم‌افزارهای مشابه انجام می‌شود، پس گرافیست شما باید روی این نرم‌افزارها مسلط باشد. همچنین طراح گرافیک باید کمی با سئو آشنا باشد و از نام درست که شامل کلمات کلیدی است، استفاده کند.

    چگونه تیم محتوا تشکیل دهیم؟

    شاید اولین سوالی که درباره تشکیل تیم محتوا در ذهن شما ایجاد می‌شود، این است که «در تیم محتوا به چه کسی نیاز دارم؟» پاسخ این سوال، یک جواب واحد ندارد و برای هر کسب‌وکاری متفاوت است. پیش از پاسخ به این سوال و پیدا کردن افراد مناسب برای تیم محتوای خود، باید سطح کسب‌وکار و اندازه شرکت مشخص شود. زیرا همه شرکت‌ها نمی‌توانند ساختار تیم محتوایی یکسانی داشته باشند، بلکه ساختار مناسب برای هر شرکتی به نوع کسب‌وکار، اندازه و سطح فعالیت آن شرکت بستگی دارد. در این جلسه، موفق‌ترین ساختارهای تیم محتوا در سه نوع کسب‌وکار زیر توضیح داده می‌شوند:

    1- شرکت‌های استارتاپی/شرکت‌های کوچک

    2- شرکت‌های متوسط

    3- شرکت‌های بزرگ

     

    1- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های استارتاپ/کوچک چگونه است؟

    ساختار تیم محتوا در استارت پات ها

     

    اغلب  استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوبنیاد، برای ایجاد تیم محتوای حرفه‌ای و رسمی، با محدودیت مالی روبرو هستند. با وجود محدودیت‌های مالی موجود، می‌توان راهکارهایی را برای تولید محتوای حرفه‌ای اجرا کرد. وجود حتی یک نفر نیروی محتوای خوب، می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. این شخص ممکن است بتواند وظایف هر سه نقش نویسنده، ویراستار و مدیر محتوا را ایفا کند، اما کار دشواری است. به جای این کار، می‌توان از سایر تیم‌های شرکت استفاده کرد و این شخص، نقش هماهنگ‌کننده و مدیر محتوا را ایفا کند.

    در‌صورتی‌که به تازگی یک استارتاپ راه‌اندازی کرده‌اید، در بهترین‌ موقعیت برای ایجاد یک فرهنگ صحیح برای تولید محتوا هستید. در این موقعیت، باید همه افراد شرکت را به نوشتن محتوای مناسب تشویق کنید و درباره اینکه چه کسی محتوا ایجاد کند یا کیفیت محتوا چگونه باید باشد، محدودیت و سخت‌گیری خاصی ایجاد نکنید. این کار علاوه بر ترویج فرهنگ محتوایی، در استخدام تعداد نیروی محتوا و بودجه مورد نیاز برای آن نیز صرفه‌جویی می‌شود. با این وجودف تولید محتواهای بسیار، ممکن است باعث آشفتگی شود. بنابراین، به یک نیرو برای هماهنگ‌سازی و مدیریت بازاریابی محتوا نیاز دارید. اغلب شرکت‌های کوچک و استارتاپ، در سطح ابتدایی، یک بازاریاب محتوا استخدام می‌کنند تا این کار را بر عهده بگیرند.

    در صورتی که هنوز به صورت رسمی، نیرویی برای تیم محتوا استخدام نکرده‌اید، باید یک نفر را مسئول هماهنگ‌سازی کنید. هر کسی که انتخاب می‌شود، باید مسئولیت هماهنگی حجم زیادی محتوا که از بخش‌های مختلف شرکت می‌آید، کنترل کیفیت محتواها و برنامه‌ریزی توزیع و ترویج محتوا را بر عهده بگیرد.

     

    2- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های متوسط/در حال توسعه چگونه است؟

    ساختار تیم محتوا در شرکت های متوسط

     

    بر اساس بلاگ HubSpot، شرکت‌هایی که بین 100 الی 1000 نفر کارمند داشته باشد یا درآمد سالیانه شرکت بیش از 50 میلیون دلار باشد، در دسته شرکت‌های متوسط قرار می‌گیرند. البته این معیار احتمالاً در ایران بسیار متفاوت است و شما باید با توجه به شرایط موجود و به صورت نسبی، شرکت خود را در دسته یک شرکت کوچک، بزرگ یا متوسط قرار دهید.

    در این مرحله، تیم محتوا معنا می‌یابد. در این مرحله، نباید مانند شرکت‌های کوچک از سایر تیم‌های برای تولید محتوا استفاده کنید، بلکه باید یک تیم محتوای رسمی داشته باشید که مسئولیت تولید، ویرایش، توزیع و مدیریت محتوا را بر عهده بگیرند. این تیم، شامل موارد زیر می‌شوند:

    • 1 مدیر تیم محتوا
    • 2 الی 3 نویسنده
    • 1 الی 2 ویراستار
    • 1 طراح

    البته، تعداد هر یک از این نیروها می‌تواند بر اساس نیازها و اهداف هر شرکت بیشتر یا کمتر باشد. به عنوان مثال، در صورتی که محتوای بصری شما بیشتر از محتوای نوشتاری شما باشد، می‌توانید از تعداد نویسندگان کاسته و به تعداد طراحان اضافه کنید. حضور طراح در تیم بازاریابی محتوا ضروری است. زیرا همان‌طور که در جلسات اول گفتیم، محتواها همواره نوشتاری نیستند و برای انتقال بهتر و ساده‌تر مفاهیم، به محتواهای بصری نیز نیاز است.

    تمامی افراد تیم محتوا، اعم از نویسنده، طراح، ویراستار، باید گزارش کار خود را به مدیر تیم محتوا ارائه دهند. مدیر تیم محتوا، هیچ مسئولیت اجرایی بر عهده ندارد و بیشتر نقش رهبر تیم را ایفا می‌کند. وظیفه اصلی این فرد، مشخص کردن اولویت‌ها، ارتباط و تعامل با مدیران بخش‌های دیگر و نظارت بر انتشار منظم محتواها است. در شرکت‌های در حال توسعه، مدیر تیم محتوا به سازماندهی و ایجاد انگیزه در افراد حاضر در تیم کمک شایانی می‌کند.

    این مطلب را هم بخوانید: 7 راهکار برای زنده کردن محتوای ناموفق

     

    3- ساختار تیم محتوا در شرکت‌های بزرگ چگونه است؟

    ساختار تیم محتوا در شرکت های بزرگ

     

    بر اساس تعریف بلاگ HubSpot، شرکتی بزرگ محسوب می‌‌شود که بیش از 1 میلیارد دلار درآمد سالیانه دارد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این تعریف ممکن است در ایران متفاوت باشد. با این حال، تصمیم با شماست که شرکت خود را در کدام دسته قرار دهید و پیش‌نیازها و ساختار تیم محتوای متناسب با شرکت خود را ایجاد کنید. شرکت‌های با بودجه دیجیتال مارکتینگ بیشتر، می‌توانند تیم محتوای بسیار حرفه‌ای و گسترده تشکیل دهند.

    در شرکت‌هایی که در این سطح قرار دارند، تیم محتوا توسعه می‌یابد و مفهومی به نام sub-team به وجود می‌آید و نقش‌ها تخصصی‌تر از قبل می‌شوند. همچنین، تکنیک‌های پیچیده‌تری برای برقراری ارتباط بین تیم‌های مختلف و سازماندهی کار آن‌ها لازم است. تیم محتوای شما در این مرحله، باید حداقل 2 الی 3 sub-team داشته باشد. ساختار تیم محتوا در این شرکت‌ها، باید شامل تیم‌های زیر باشند و هر یک از تیم‌های زیر باید شامل چندین sub-team باشد:

    • سردبیری تیم محتواهای بلند
    • سردبیری تیم محتواهای کوتاه
    • تیم طراحی

    هر یک از کارمندان این زیرگروه‌ها باید گزارش کار خود را به مدیر بخش خود ارائه دهند و این مدیران نیز به مدیران بالادست خود گزارش دهند. بزرگ‌ترین چالش برای شرکت‌هایی که در این سطح فعالیت می‌کنند، برقراری ارتباط با سایر تیم‌ها و هم‌راستا بودن با اهداف کلی شرکت است. تکنولوژی می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند، اما جلسات کوتاه و منظم برای حفظ انگیزه و کارایی تیم‌ها ضروری است.

    البته بسیاری از شرکت‌ها، تیم طراحی را از تیم محتوا جدا می‌کنند. این کار بسیار موثر است و باعث افزایش سرعت تیم می‌شود؛ زیرا کارهایی که از حیطه وظایف تیم محتوا خارج است، به تیم دیگری داده می‌شود.

     

    جمع‌بندی درباره ساختار تیم محتوا

    در این جلسه، ساختار تیم محتوا در شرکت‌ها با سطوح مختلف را بیان کردیم، اما همان‌طور که گفته شد، ساختار تیم محتوا، برای هر کسب‌وکاری منحصر به فرد است. به عنوان مثال، تیم محتوای کالج تپسل، ساختاری مشابه با شرکت‌های متوسط دارد و از طریق مدیر تیم با سایر تیم‌های شرکت نظیر گرافیک و طراحی، خلاقیت، سئو، بازاریابی و … همکاری می‌کند. شما نیز در قسمت نظرات، می‌توانید ساختارهای موفق تیم محتوای خود را با ما در میان بگذارید.

    جلسه آینده، آخرین جلسه بلوک بازاریابی محتوا خواهد بود که در آن جلسه، یک جمع‌بندی کلی از بازاریابی محتوا و آمار و ارقام جدید در این زمینه را ارائه می‌کنیم. برای اطلاع از جلسه آخر بازاریابی محتوا، در فرم موجود در سمت راست صفحه ثبت نام کنید.

      2 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام
      ضمن تشکر از مطلب خوب شما
      یک سوال داشتم:
      امکانش هست این پلاگین که پایین کادر کامنت هست، تیک می‌زنیم پاسخ دیدگاه رو ایمیل می کنه، معرفی کنید؟

      • سلام وقت شما بخیر
        ممنون از نظر لطفتون
        اگه این گزینه Lightweight Subscribe To Comments رو بزنین، ایمیل میاد واستون
        موفق باشید

    اعلام ديدگاه