اینفوگرافیک نکات تست A/B در بهینه سازی وبسایت

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ اینفوگرافیک بازاریابی دیجیتال

چگونه می‌توانید بفهمید که هیچ المانی در لندینگ پیج شما، باعث کم شدن نرخ کلیک و از دست دادن مخاطبین نمی‌شود؟ پایین بودن نرخ کلیک در کمپین‌ها هزینه‌های کسب‌وکار را بالا می‌برد. در این اینفوگرافیک، درباره تست A/B، بهترین راهکار برای بهینه‌سازی سایت و لندینگ‌پیج، توضیح می‌دهیم و راهکارهایی برای استفاده اصولی از تست A/B ارائه می‌دهیم.

آزمایش یا تست A/B چیست؟

با تست A/B ( یا split testing) می توان دو نسخه متفاوت از یک صفحه وبسایت را با هم مقایسه و عملکرد صفحات را اندازه‌گیری کرد.

در تست A/B دو صفحه از سایت با اختلاف‌های مشخص به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش داده می‌شود. دو صفحه ازسایت (با نام‌های A و B) با اختلاف‌های ظاهری به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش می‌دهیم، صفحه‌ای که نرخ تبدیل به مشتری یا conversion rate بالاتری داشته باشد، برنده است.

فرض کنید سه نسخه از یک لندینگ‌پیج را برای تست A/B طراحی می‌کنیم و در شرایطی مشابه کمپین را راه‌اندازی می‌کنیم. نتایج زیر به دست می آید.

  • ۲۵% نرخ تبدیل
  • ۳۲% نرخ تبدیل
  • ۱۹% نرخ تبدیل

لندینگ‌پیج دوم از همه بهینه‌تر است و برنده تست است. در نتیجه از لندینگ‌پیج دوم در راه‌اندازی کمپین  اصلی استفاده می‌کنیم. از تست A/B برای ارزیابی صفحه‌های وبسایت هم استفاده می‌شود. مخصوصا صفحه‌هایی که در آنها conversion رخ می‌دهد.

 

اینفوگرافیک تست A/B

 

اگر قادر به مشاهده تصویر نیستید، در ادامه مطلب می‌توانید متن اینفوگرافیک را بخوانید:

راهکارهای تست A/B برای بهینه سازی وبسایت

آزمون چندمتغیره

آزمون چندمتغیره امکان تست چند متغیر را به صورت همزمان فراهم می‌کند. با تست چندمتغیره می‌توانید عملکرد قسمت‌های مختلف سایت را بررسی کنید و ترکیب با بهترین نتیجه را استفاده کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک فاکتور های رتبه بندی و ترند های سئو در سال 2018

چرا باید از تست A/B استفاده کنیم؟

در بررسی ۵۰۰ شرکت تنها ۱۷% از آن‌ها از تست A/B استفاده می‌کنند. تست A/B کمک می‌کند که از بین مراجعه‌کنندگان به سایت، بیشترین مشتریان و مخاطبین را جذب کنید.

تاثیر استفاده از تست A/B در صنعت

مدیا

  • بازدید از صفحه:  ۲۹%
  • تعامل مخاطبین:  ۱۴%

تجارت الکترونیک

  • تعامل خریدار:  ۱۳%
  • درآمد:  ۲۱%

سرویس SAAS

  • بازدید از صفحه:  ۲۹%
  • تعامل مشتریان:  ۱۷%

تست و بهینه‌سازی مداوم بر خروجی‌های کسب‌وکار موثر است و باعث افزایش آن‌ می‌شود.

  • درآمد
  • ثبت‌نام
  • دانلودها
  • محتوای تولیدشده کاربران
  • کمک مالی

۱۵ مرحله برای تست موفق کمپین

  1. برای تست‌ها برنامه مشخص داشته باشید.
  2. شاخص قابل اندازه‌گیری برای نرخ تبدیل‌ها تعریف کنید.
  3. صفحه‌های وبسایت را بر اساس پتانسیل رشد و اهمیت اولویت‌بندی کنید.
  4. المان‌های مورد بررسی در تست را مشخص کنید.
  5. برای هر المان، حالت‌های مختلف را مشخص کنید.
  6. با بررسی المان‌ها بین تست چندمتغیره و تک‌متغیره انتخاب کنید.
  7. ترافیک و نرخ تبدیل وبسایت را قبل از تست اندازه‌گیری کنید.
  8. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) را مشخص کنید.
  9. هدف خود را برای شاخص‌ها تعیین کنید.
  10. تعداد سناریوهای تست را مشخص کنید.
  11. زمان مناسب برای راه‌اندازی تست را تعیین کنید.
  12. سناریوهای مختلف تست را اجرا کنید.
  13. نتایج را اندازه‌گیری کنید.
  14. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده سایت را آپدیت کنید.
  15. تست‌هایی برای بررسی تصمیم‌های گرفته‌شده انجام دهید.

المان‌های مهم صفحه وبسایت برای تست A/B

  • عنوان صفحه
  • دکمه CTA
  • تصاویر
  • جایگاه‌یابی منحصربه‌فرد برای فروش
  • کپی‌رایتینگ
  • فونت و شکل نوشته‌ها
  • اندازه فرم
  • رنگ 

۱۲ اشتباه متداول در تست A/B که باید از آنها دوری کنید.

  1. برنامه‌ریزی نادرست یا نداشتن برنامه مشخص در تست‌های متوالی
  2. ترافیک پایین صفحات وبسایت در تست A/B
  3. بررسی چندین المان در یک تست
  4. نادیده گرفتن معیارهای دیگر در نتیجه تست‌ها
  5. عدم ثبت و ذخیره تست‌های موفق انجام شده
  6. انتخاب نادرست KPI و اهداف برای صفحات وبسایت
  7. انجام تست در تعداد دفعات بسیار زیاد
  8. انجام تست با متغیرهای کوچک و نادیده‌گرفتن متغیرهای بزرگتر و موثرتر
  9. عدم اندازه‌گیری کلی قیف بازاریابی در انجام تست‍‌
  10. عدم تست صفحه سایت بعد از تصمیم‌گیری
  11. در نظرگرفتن نکاتی که در صفحه سایت قابل پیاده‌سازی نیست
  12. تست نکات کم‌اهمیتی که قابل کمی‌سازی نیست

    1 ديدگاه نظر دهيد

  1. سلام و وقت بخیر
    سپاس از شما و وب سایت بسیار خوبتون. رابط کاربری سایت ، اینفوگرافیک ها ،مقالات و محتواهای ارزشمندتون، بسیار خوبن. نکته جالب اینه که همگی نویسندگان رو که دیدم، دختر بودند. خلاصه که کارتون عالیه و سایتتون لذت بخش
    با آرزوی موفقیت

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.