چه در زمینه دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید و یا حرفهای، بوم دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین ابزارهایی است که میتوانید از آن استفاده کنید. با این ابزار میتوانید ایدههای خود را مرتب و تصویرسازی کنید و برنامهها و استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را راحتتر و سریعتر برای مشتریان و همتیمیهای خود توضیح دهید. در این نوشتار درباره بوم کسبوکار و بوم دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیم و درباره اجزای آن توضیحاتی ارائه میدهیم.
برای شروع بیایید درباره بیزینس مدل یا مدل کسبوکار صحبت کنیم. در مدل کسبوکار به این سوال پاسخ میدهید که چگونه تصمیم دارید با این بیزینس کسب درآمد کنید. چه ارزشی را به مشتری میدهید و درواقع چرا مشتری باید محصول شما را به محصول مشابه ترجیح دهد و از شما خرید کند. در بیزینس مدل باید بهصورت توصیفی (نه با اعداد و ارقام) راه کسب درآمد و هزینهها را بیان کنید. به بیان ساده در بیزینس مدل باید سه بخش زیر را توضیح دهید:
1-هرچه برای تولید محصولتان نیاز دارید را لیست کنید. ازجمله مواد اولیه، نیرویهای موردنیاز، طراحیهای اولیه و …
2-هرچه برای فروش محصول نیاز دارید را بیان کنید. ازجمله بازاریابی، توزیع، ارائه سرویسهای پس از فروش، فرآیندهای مختلف فروش و …
3-استراتژی کسب درآمد یا اینکه مشتری چگونه و به چه مقدار برای محصول شما پرداختی خواهد داشت. استراتژیهای قیمتگذاری، روشهای پرداخت، زمانبندی پرداختها و …
بوم مدل کسبوکار یک ابزار کاربردی و خوب برای فهمیدن بیزینس مدل بهصورت ساختاریافته و بصری است. استفاده از بوم بیزینس مدل به شما کمک میکند تا بینش خوبی نسبت به کلیت کسبوکار به دست آورید. با استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ نکات استراتژیک و ضروری برای راهاندازی یک کسبوکار مانند مشتریان هدف، ارزش پیشنهادی شما و مسیر یا کانالی که از طریق آن ارزش محصول خود را به مشتری منتقل میکنید و اینکه دقیقاً از چه راهی کسب درآمد میکنید، را خواهید دانست. حتی با استفاده از بوم مدل کسبوکار برای رقیبان میتوانید دید خوبی از رقبا و روش رقابت و پیروزی پیدا کنید. در تصویر بالا تصویر بوم بیزینس مدل را میبینید. بوم بیزینس مدل از بخشهای زیر تشکیلشده است:
بوم کسبوکار و بوم دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مشابهی هستند. بیزینس مدل یک برنامه کلی برای کسبوکار است و در ادامه لازم است همه گروههای کسبوکار متناسب با اهداف و مسیر مطرحشده در بیزینس مدل، استراتژیهایی برای خود در نظر بگیرند تا به اهداف کلی بیزینس برسند. درنتیجه بوم دیجیتال مارکتینگ راهکارها و برنامههای بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به اهداف تعیینشده را در یک صفحه به تصویر میکشد.
بوم دیجیتال مارکتینگ یا digital marketing canvas به دیجیتال مارکترها کمک میکند تا بتوانند ایده پردازی کنند و مسیر رسیدن به اهداف را ثبت کنند. دیجیتال مارکترها از این ابزار برای به اشتراک گذاشتن کلیات پروژه برای اعضای تیم خود، مشتریان و ذینفعان استفاده میکنند.
همچنین بوم دیجیتال مارکتینگ به کارشناسان بازاریابی کمک میکند تا ایدههای خود را تست و بعد اجرا کنند تا از ریسکهای احتمالی جلوگیری شود.دو نوع بوم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که مورد استفاده بازاریابان قرار میگیرد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
همانطور که گفتیم بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بدون فهم درست بیزینس مدل، راهاندازی و اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ ممکن نیست.
همچنین استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ ساده است. تعداد خانههای محدود این بوم کمک میکند تا تنها عنوان مهمترین مسائل و موضوعات بیان شوند و از جزئیات صرفنظر شود. درنتیجه دید کلی و جامعی نسبت به جایگاه شما در دیجیتال مارکتینگ به دست خواهید آورد.
شما چه درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید یا حرفهای، استفاده از این ابزار میتواند به شما کمک کند. با این ابزار میتوانید ایدههای خود را مرتب و تصویرسازی کنید. بوم دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا ایدهها و برنامههای بازاریابی دیجیتال خود را راحتتر و سریعتر برای مشتریان و همتیمیهای خود توضیح دهید. همچنین استراتژیهای خود را سریعتر طراحی و برنامهریزی کنید. اگر کمپینی از برنامه بازاریابی شما با شکست مواجه شد، راحتتر میتوانید قدمهای اشتباه خود را پیدا کنید و از تکرار آنها جلوگیری کنید و یا اینکه راهحلی برای مشکلاتی که پیشآمده پیدا کنید.
این بوم دیجیتال مارکتینگ شامل بخشهای زیر است:
مأموریت: هدف اصلی و کلی فعالیت کسبوکار، به عبارتی دلیل وجود این شرکت در مأموریت آن بیان میشود.
اهداف و چشماندازها: اهداف بلندمدت و به بیانی آرزوهایی که یک کسبوکار در بلندمدت قصد رسیدن به آنها را دارد.
برند: توضیح کامل درباره کسبوکار که در نگاه عمومی (منطقی و احساسی) جامعه دید میشود.
اکتساب: جذب بازدیدکنندگان از کانالهای مختلف
ارزش پیشنهادی: ارزشی که در راهاندازی کسبوکار و طراحی محصول قول دادهاید که به مشتری منتقل کنید. به عبارتی مزیت و ارجحیت محصول که به خاطر آن مشتری، محصول شما را انتخاب کند.
معرفی به دیگران: راهکارهایی برای اینکه کاربران محصول شما را به دیگران معرفی کنند.
مخاطبان هدف: مشتریانی که محصولتان را برای آنها و بر اساس نیازهای آنها طراحی کردهاید.
فعالسازی: اندازهگیری و بررسی اولین تجربه کار با محصول (برای محصولات اپلیکیشنی)
درآمد: بررسی رفتار کاربران برای افزایش کسب درآمد
بازار: موقعیت کسبوکار در بازار نسبت به رقیبان
نگهداشتن مشتری: راهکارهایی برای بازگشت مشتری (خرید مجدد یا استفاده از اپلیکیشن)
اجزای این بوم دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
در این قسمت روشهای بازاریابی انتخابی با توجه بهکل قسمتهای بوم دیجیتال مارکتینگ را مینویسید. توجه کنید که پر کردن این قسمت از بوم را در انتها انجام دهید.
در این قسمت باید ارزش پیشنهادی محصولتان برای مخاطب را بنویسید. این ارزشها میتوانید از طریق بیزینس مدل کسبوکارتان و تحقیقات بازارتان به دست آورید. درواقع ارزش پیشنهادی ارائهشده توسط شما در بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ یکسان است. مثلاً پشتیبانی 24 ساعته میتواند ارزش پیشنهادی شما نسبت به محصولات مشابه باشد.
بهترین ابزار برای دسترسی به مخاطب هدف شما کجاست. یا اینکه کدام قسمت فضای دیجیتال برای معرفی شما مناسبتر است.
در این قسمت بیان میکنید به زبان ساده محصولتان را برای چه کسی طراحی و تولید کردهاید؟ ویژگیهای مشتریای که از شما خرید میکند چیست؟ پاسخ این سوال دقیقاً پاسخی است که در مارکتینگ به آن نیاز دارید. تا ارزشافزوده محصول خود را به آن فرد پیشنهاد دهید و محصول خود را به آن گروه از افراد معرفی کنید. این افراد ممکن است مشتری شما نشوند اما کسانی هستند که ارزشمندی محصول شما برای آنها قابلدرک است و محصول شما را مفید میدانند و درنتیجه به دیگران معرفی میکنند. یا برای مثال در محصولاتی مانند اسباببازی مخاطب تبلیغات شما کودکان هستند، اما درنهایت پدر و مادر آنها محصول را خریداری میکنند.
سفر مشتری به مراحلی گفته میشود که یک مشتری بالقوه با محصول و برندی آشنا میشود و درنهایت تصمیم به خرید میگیرد و خرید را انجام میدهد. شما باید برای هر مرحله از سفر مشتریان برنامهریزی داشته باشید.
هدف نهایی که قصد دارید با تاکتیکهای بازاریابی به آن برسید چیست؟ اهداف خود را باید بر اساس مدل SMART انتخاب کنید.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
مدل SMART میگوید یک هدف باید مشخص، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی، مرتبط و با زمان مشخص باشد.
بعد از تعریف اهداف بازاریابی نیاز به شاخصهایی برای ارزیابی میزان رسیدن به اهداف دارید. شاخصهای کلیدی عملکرد میتواند هرکدام از موارد زیر یا چیزهای دیگری غیر از آنها باشد: تعداد فروش، تعداد بازدیدکنندگان از سایت، تعداد سابسکرایبرها و …
معیارهای اندازهگیری به افزایش کیفیت KPI ها کمک میکنند. نوع معیارهای اندازهگیری مورداستفاده مانند شاخصهای کلیدی عملکرد وابسته به پلتفرمی هستند که برای اندازهگیری انتخاب میکنید. برای مثال اگر KPI شما تعداد بازدیدکنندگان باشد، کاهش bounce rate میتواند به KPI شما کمک کند. ولی اگر KPI را میزان فروش در نظر گرفته باشید، کاهش bounce rate کمکی به آن نمیکند.CPC، CPL و CR معیارهایی در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ هستند.
شما نیز اگر در این زمینه نکتهای در ذهن دارید و یا سوالی برایتان مطرح شده است، در قسمت نظرات میتوانید با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
مزایای طراحی بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
با طراحی بوم دیجیتال مارکتینگ بسیاری از موارد از جمله اهداف، ارزش پیشنهادی مشتری، ابزار مناسب برای بازاریابی، موقعیت فعلی کسب و کار در بازار، مخاطبین هدف و… تعیین میشوند که این یک دید کلی از اعمالی که قرار است در آینده برای رسیدن به هدف انجام شود به شما و تیمتان میدهد. همچنین سادگی و سرعت طراحی و تست بوم دیجیتال مارکتینگ از دیگر مزایای آن است.
اجزای تشکیلدهنده بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تعریف اهداف اصلی و چشماندازها، تعیین کانالهای بازاریابی، ارائه ارزش پیشنهادی مشتری، مشخص کردن مخاطبین هدف، برنامهریزی سفر مشتریان، راههای افزایش درآمد و تعیین موقعیت فعلی در بازار بین رقبا، تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد و معیارهای اندازهگیری از اجزای اصلی بوم دیجیتال مارکتینگ هستند.
http://otc-certified-store.com https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php взять займ с просрочкамионлайн займ денегбыстро займ новосибирск в кармане займ отзывыюнона займзайм экспресс узнать задолженность
9 ديدگاه نظر دهيد
سلام
خوب بود ممنون
اگه یک مثال می زدید مطلب بیشتر قابل درک می شد.
مرسی مرتضی عزیز
در آپدیت بعدی مطلب حتما این مورد رو در نظر میگیریم
مطلب خیلی مفیدی هست
اگر توضیحات با مثال واقعی بود خیلی بهتر میشد
دورود بر شما
ممنون ازسایت خوبتون
زمانی سایت بازگذاری می شود و اسکرول به پایین حرکت میکند . اشتراک گذاری مطالب شبکه های احتماعی با نوشته های سایت غاطی می شود .
با سپاس
سلام
ممنون از نظر لطف شما
این مورد بررسی شد و مشکل برطرف شده، ممنون میشم دوباره امتحان کنید و در صورتی که بازم این مشکل وجود داشت، اطلاع بدین
سلام
فکر کنم در جواب اون دوستمون واسه مثال بد نباشه نگاهی بندازن به
https://digitalmarketingcanvas.biz/
ممنون از شما بابت معرفی این سایت جناب خلخالی عزیز
جامع و خلاصه.
ممنون
از توجه شما سپاسگذاریم