در ادامه یادگیری مبانی کسب درآمد از اپلیکیشن و مرور تجربههای سازندگان بازیهای پرسیتی و لوتیها، مدرس این جلسه آقای احسان کمالی از تیم آرنا (تولیدکننده بازی موفق باباپز) هستند. در ادامه، بعد از معرفی کوتاهی از بازی باباپز، تجربه تیم سازنده آن در مورد کسب درآمد تبلیغاتی و نگرانیهای آنها در مورداستفاده از تبلیغات را مرور میکنیم و با شاخصهای موردتوجه این تیم برای بهینهسازی و افزایش درآمد بیشتر آشنا میشویم:
اگر حوصله یا وقت خوندن این مطلب رو ندارید، نسخه خلاصهش رو میتونید در آخر متن در قالب چند جمله کوتاه ببینید!
بازی باباپز یک بازی رایگان با امکان پرداخت درون برنامهای است که اوایل اسفندماه 95 در کافه بازار منتشر شد. بازیباز در این برنامه یک رستوران فلافلی را مدیریت میکند. برای رد کردن هر مرحله میبایست مقدار مشخصی درآمد از طریق آماده کردن سفارشهای مشتریان کسب شود. با سرعت عمل بالاتر میتوان مقدار درآمد بیشتری کسب کرد که درنهایت میتواند سرعت پیشرفت بازیکن در تکمیل مراحل بعدی را افزایش دهد. درآمد بهدستآمده را میتوان صرف ارتقای تجهیزات آشپزخانه یا فضای رستوران کرد که هرکدام درنهایت به نحوی باعث افزایش درآمد و نتیجتاً افزایش سرعت پیشرفت میشوند. پس از تکمیل رستوران فلافلی، امکان استفاده رستورانهای جدیدی ازجمله کبابی، پیتزافروشی، قنادی، بستنیفروشی و … در اختیار کاربر قرار میگیرد.
شروع تولید این بازی 6 ماه پیش از تاریخ عرضه اولیه آن بود ولی مانند تمام بازیهای رایگان با قابلیت پرداخت درون برنامهای، بخش قابلتوجهی از کار تولید و حتی طراحی، پس از نشر بازی و دریافت و تحلیل بازخورد کاربران انجام شد. هرچقدر به اهمیت این بخش از کار اشاره شود کم است! رفتار کاربران همیشه شما را غافلگیر خواهد کرد و هیچ پیشبینیای از نحوه رفتار کاربران وجود ندارد که پس از نشر و دریافت بازخورد کاربران به بازبینی و اصلاح نیاز نداشته باشد.
کار صاحبان محصول پس از جذب مخاطب وارد فاز جدیدی میشود که با بخش قبل از نشر، بسیار متفاوت است. در این مرحله بازیسازان بیشتر با تحلیل دادههای بهدستآمده از رفتار کاربران سروکار دارند و سعی میکنند سنجههای ارزیابی عملکردی (Key Performance Indicator) که برای محصول خود تعریف کردهاند را به مقادیر مطلوب نزدیک کنند. Data Mining مهمترین کار تیم در این مرحله و A/B testing بهترین ابزار آنها برای رساندن سنجهها به مقادیر مطلوب است.
در این مرحله از تولید باباپز، پس از دریافت بازخورد اولیهی امیدوارکننده از کاربران و پسازآن بهبود شاخصهای عملکردی محصول، نوبت حداکثر کردن درآمد بازی بود. تلاش برای افزایش درآمد قبل از اصلاح عملکرد محصول تلاش بیهوده ایست! “شاید” بتوان از یک محصول خوب درآمد خوب کسب کرد، ولی کسب درآمد قابلتوجه از محصولی ضعیف “غیرممکن” است. (این اصل البته در یک فضای سالم کسبوکاری صادق است و بیایید فرض کنیم مشغول کار در چنین فضایی هستیم!). توضیح اقدامات انجامشده در این مرحله از حوصلهی این نگاره خارج است؛ پس فقط به بخش بعدی یعنی افزایش درآمد از بازی اشارهی خلاصهای میکنیم.
یکی از راههای اصلی و جدی کسب درآمد از بازیهای رایانهای تبلیغات ویدئویی است که در نسخه اولیهی بازی باباپز پیادهسازی نشده بود. نگرانیهای اولیهای که باعث شده بود در نسخه اولیه این ویژگی پیادهسازی نشود از قرار زیر بودند:
پس از انجام مذاکراتی با تعدادی از مجموعههای ارائهدهنده تبلیغات ویدئویی، تصمیم گرفتیم بهصورت آزمایشی روی بخشی از کاربرانمان امکان استفاده از تبلیغات ویدئویی را فراهم کنیم و در صورت مثبت بودن نتایج، این امکان را برای تمام کاربران فراهم کنیم. نتیجه بررسی اولیه این پاسخها را برای نگرانیهای مذکور ما در پی داشت:
کارشناسان تپسل به شما کمک میکنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسبوکار خود را بشناسید!
شروع تبلیغات درون برنامه ای با تپسل
مصاحبه تپسل با کوییزآو کینگز را بخوانید
گام بعدی، بهینهسازی بازی برای همخوانی بیشتر با این مدل درآمدی و همچنین بهینه کردن سنجههای عملکردی مرتبط با آن بود.
اگر بازیساز هستید قطعاً با معروفترین این سنجهها آشنایی دارید (مانند ARPU، LTV، Retention، Conversion Rate و …) ولی بنا دارم اینجا بهصورت خیلی خلاصه اشارهای به چند سنجه مرتبط با تبلیغات ویدئویی کنم که ما سعی کردیم با تستهای پیاپی این مقادیر را بهینه کنیم:
تعداد دفعاتی که بهطور میانگین هر کاربر در طول روز به بازی شما سر میزند. بالاتر بودن این عدد شانس دیده شدن ویدئوهای تبلیغاتی را افزایش میدهد.
تعداد دفعاتی که بهطور میانگین هر کاربر در هر بار باز کردن بازی شما ویدئوی تبلیغاتی نگاه میکند. همانند سنجه قبلی، افزایش این شاخص به افزایش درآمد شما کمک خواهد کرد.
تعداد دفعاتی که بهطور میانگین هر کاربر شما ویدئوی تبلیغاتی نگاه میکند. بهینه کردن این شاخص (و نه لزوماً حداکثر کردن آن) به معنی حداکثر کردن درآمد شماست.
نرخ وجود ویدئوی تبلیغاتی در صورت درخواست کاربران. افزایش یا کاهش این شاخص در اختیار توسعهدهنده نیست و وابسته به عملکرد ارائهدهنده تبلیغات ویدئویی است؛ ولی توسعهدهنده میتواند با انتخاب شریک مناسب برای خود، تضمینی از Fill Rate معقول داشته باشد.
بررسی مدل پیاده سازی اپلیکیشن جدول پلاس را در کالج تپسل بخوانید.
درآمد حاصل از هزار بار مشاهده کامل ویدئوی تبلیغاتی. حداکثر کردن این شاخص وابسته به شرایط ارائهشده توسط ارائهدهنده تبلیغات و همچنین عملکرد توسعهدهنده در نحوه ارائه این تبلیغات به مخاطب است. ارائه بد تبلیغات ممکن است منجر به افزایش تعداد مشاهده شود ولی در عوض با کاهش eCPM روبهرو خواهید شد. برای مثال یک اتفاق رایج این است که به دلیل مشاهده تبلیغات تکراری زیاد، کاهش درآمد رخ میدهد. بهینه کردن این شاخص وابستگی شدیدی به عملکرد محصول شما و همچنین نحوه ارائه فرصت استفاده از تبلیغات دارد. پیدا کردن نقطه بهینه این شاخص جز از طریق انجام حجم زیادی A/B تست راه دیگری ندارد!
میانگین درآمد حاصل از مشاهده تبلیغات ویدئویی از هر کاربران فعال روزانه. شیرینترین شاخصی که هدف اصلی از تمام این بررسیها، حداکثر کردن آن است!
مصاحبه با سازنده بازی یگان ویژه را در کالج تپسل از دست ندهید!
خلاصه این نوشته رو میتونید توی همین چند تا جمله بخونید:
در جلسه آینده این بلوک، به بررسی بازی دنده دو می پردازیم.