مصاحبه با سازندگان بازی باباپز – جلسه 6 کسب درآمد از اپلیکیشن

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

    در ادامه یادگیری مبانی کسب درآمد از اپلیکیشن و مرور تجربه‌های سازندگان بازی‌های پرسیتی و لوتی‌ها، مدرس این جلسه آقای احسان کمالی از تیم آرنا (تولیدکننده بازی موفق باباپز) هستند. در ادامه، بعد از معرفی کوتاهی از بازی باباپز، تجربه تیم سازنده آن در مورد کسب درآمد تبلیغاتی و نگرانی‌های آن‌ها در مورداستفاده از تبلیغات را مرور می‌کنیم و با شاخص‌های موردتوجه این تیم برای بهینه‌سازی و افزایش درآمد بیشتر آشنا می‌شویم:

    اشتراک یک تجربه موفق از بازی باباپز

    اگر حوصله یا وقت خوندن این مطلب رو ندارید، نسخه خلاصه‌ش رو میتونید در آخر متن در قالب چند جمله کوتاه ببینید!

    بازی باباپز یک بازی رایگان با امکان پرداخت درون برنامه‌ای است که اوایل اسفندماه 95 در کافه بازار منتشر شد. بازی‌باز در این برنامه یک رستوران فلافلی را مدیریت می‌کند. برای رد کردن هر مرحله می‌بایست مقدار مشخصی درآمد از طریق آماده کردن سفارش‌های مشتریان کسب شود. با سرعت عمل بالاتر می‌توان مقدار درآمد بیشتری کسب کرد که درنهایت می‌تواند سرعت پیشرفت بازیکن در تکمیل مراحل بعدی را افزایش دهد. درآمد به‌دست‌آمده را می‌توان صرف ارتقای تجهیزات آشپزخانه یا فضای رستوران کرد که هرکدام درنهایت به نحوی باعث افزایش درآمد و نتیجتاً افزایش سرعت پیشرفت می‌شوند. پس از تکمیل رستوران فلافلی، امکان استفاده رستوران‌های جدیدی ازجمله کبابی، پیتزافروشی، قنادی، بستنی‌فروشی و … در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

    پیش از نشر بازی

    شروع تولید این بازی 6 ماه پیش از تاریخ عرضه اولیه آن بود ولی مانند تمام بازی‌های رایگان با قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای، بخش قابل‌توجهی از کار تولید و حتی طراحی، پس از نشر بازی و دریافت و تحلیل بازخورد کاربران انجام شد. هرچقدر به اهمیت این بخش از کار اشاره شود کم است! رفتار کاربران همیشه شما را غافلگیر خواهد کرد و هیچ پیش‌بینی‌ای از نحوه رفتار کاربران وجود ندارد که پس از نشر و دریافت بازخورد کاربران به بازبینی و اصلاح نیاز نداشته باشد.

    کار صاحبان محصول پس از جذب مخاطب وارد فاز جدیدی می‌شود که با بخش قبل از نشر، بسیار متفاوت است. در این مرحله بازی‌سازان بیشتر با تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از رفتار کاربران سروکار دارند و سعی می‌کنند سنجه‌های ارزیابی عملکردی (Key Performance Indicator) که برای محصول خود تعریف کرده‌اند را به مقادیر مطلوب نزدیک کنند. Data Mining مهم‌ترین کار تیم در این مرحله و A/B testing بهترین ابزار آن‌ها برای رساندن سنجه‌ها به مقادیر مطلوب است.

    تلاش برای حداکثر کردن درآمد

    در این مرحله از تولید باباپز، پس از دریافت بازخورد اولیه‌ی امیدوارکننده از کاربران و پس‌ازآن بهبود شاخص‌های عملکردی محصول، نوبت حداکثر کردن درآمد بازی بود. تلاش برای افزایش درآمد قبل از اصلاح عملکرد محصول تلاش بیهوده ایست! “شاید” بتوان از یک محصول خوب درآمد خوب کسب کرد، ولی کسب درآمد قابل‌توجه از محصولی ضعیف “غیرممکن” است. (این اصل البته در یک فضای سالم کسب‌وکاری صادق است و بیایید فرض کنیم مشغول کار در چنین فضایی هستیم!). توضیح اقدامات انجام‌شده در این مرحله از حوصله‌ی این نگاره خارج است؛ پس فقط به بخش بعدی یعنی افزایش درآمد از بازی اشاره‌ی خلاصه‌ای می‌کنیم.

    درآمد

    توضیح یک نگرانی از پیاده سازی تبلیغات ویدئویی

    یکی از راه‌های اصلی و جدی کسب درآمد از بازی‌های رایانه‌ای تبلیغات ویدئویی است که در نسخه اولیه‌ی بازی باباپز پیاده‌سازی نشده بود. نگرانی‌های اولیه‌ای که باعث شده بود در نسخه اولیه این ویژگی پیاده‌سازی نشود از قرار زیر بودند:

    • – تجربه ناخوشایند استفاده از تبلیغات ویدئویی در بازی‌های قبلی ساخته‌شده در آرنا (دردسر فنی خیلی زیاد)
    • – درآمد کم از این روش (که با در نظر گرفتن بار فنی زیاد منجر به حذف این ویژگی دربازی‌های قبلی شد)
    • – نگرانی از کاهش درآمد حاصل از پرداخت درون برنامه‌ای به خاطر امکان دریافت جایزه بعد از نمایش تبلیغ
    • – بازی‌های موفق مشابه خارجی این ویژگی را پیاده‌سازی نکرده بودند.

    نتایج یک راه حل از پیاده سازی تبلیغات ویدئویی

    پس از انجام مذاکراتی با تعدادی از مجموعه‌های ارائه‌دهنده تبلیغات ویدئویی، تصمیم گرفتیم به‌صورت آزمایشی روی بخشی از کاربرانمان امکان استفاده از تبلیغات ویدئویی را فراهم کنیم و در صورت مثبت بودن نتایج، این امکان را برای تمام کاربران فراهم کنیم. نتیجه بررسی اولیه ‌این پاسخ‌ها را برای نگرانی‌های مذکور ما در پی داشت:

    • – پیاده‌سازی ساده، سریع و تمیز SDK تپسل و مقایسه‌ی آن با نمونه‌های مشابه دیگر بررسی‌شده، نتیجه مشخصی داشت: اگر بنا باشد از تبلیغات ویدئویی استفاده کنیم، گزینه انتخابی‌مان قطعاً تپسل خواهد بود!
    • – درآمد متناسب با توجه به حجم کاری که به تیم فنی برای پیاده‌سازی و پشتیبانی و نگهداری آن تحمیل می‌کرد.
    • – تجربه کاربری بسیار بهتری که تپسل در مقایسه با سایر سرویس‌های ایرانی بررسی‌شده توسط تیم ما، ارائه می‌کرد از مهم‌ترین دلایل انتخاب این مجموعه به‌عنوان همکار بود. بارگذاری سریع و پیام‌های شفاف و به‌موقع، ازجمله این ویژگی‌ها بود. تجربه به ما نشان داده بود که احترام گذاشتن به کاربرها درنهایت به نفع خودمان است.
    • – کاهش درآمدی که پیش‌بینی کرده بودیم محقق شد، ولی بسیار کمتر از حجمی که نگرانش بودیم. نتیجه طبیعی این بررسی در دسترس قرار دادن این قابلیت برای تمام کاربران بازی بود.
    • – قابلیت‌هایی که پنل تپسل در اختیار ما به‌عنوان توسعه‌دهنده قرار می‌دهد، امکان بهینه‌سازی سریع‌تر و همچنین اجرای تست‌های زیاد و سریع بر روی گروه‌های مختلف مخاطبین به‌منظور پیدا کردن نقاط بهینه سنجه‌های عملکردی را فراهم میاورد، به‌طوری‌که می‌توانستیم بدون دادن به‌روزرسانی برای کاربران، پارامترهای مربوط به ویدئوها را تغییر بدهیم.
    • – ازجمله نتایجی که انتظار آن را نداشتیم (همان‌طور که قبلاً هم گفتم، رفتار کاربران شما را غافلگیر خواهد کرد!) بهتر شدن تعدادی از شاخص‌های عملکردی بازی ازجمله افزایش Retention و همچنین Session length میانگین بازیکنان در اثر استفاده از تبلیغات ویدئویی بود. (کی فکرش رو می‌کرد؟!)

     

    خدمات تبلیغات اپلیکیشن تپسل

    کارشناسان تپسل به شما کمک می‌کنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسب‌وکار خود را بشناسید!

    شروع تبلیغات درون برنامه ای با تپسل

     

    مصاحبه تپسل با کوییزآو کینگز را بخوانید

    درآمد

    معرفی و بهینه‌سازی مهم‌ترین سنجه‌های عملکردی (KPI)

    گام بعدی، بهینه‌سازی بازی برای همخوانی بیشتر با این مدل درآمدی و همچنین بهینه کردن سنجه‌های عملکردی مرتبط با آن بود.

    اگر بازی‌ساز هستید قطعاً با معروف‌ترین این سنجه‌ها آشنایی دارید (مانند ARPU، LTV، Retention، Conversion Rate و …) ولی بنا دارم اینجا به‌صورت خیلی خلاصه اشاره‌ای به چند سنجه مرتبط با تبلیغات ویدئویی کنم که ما سعی کردیم با تست‌های پیاپی این مقادیر را بهینه کنیم:

    Sessions/DAU

    تعداد دفعاتی که به‌طور میانگین هر کاربر در طول روز به بازی شما سر میزند. بالاتر بودن این عدد شانس دیده شدن ویدئوهای تبلیغاتی را افزایش می‌دهد.

    Views/Session

    تعداد دفعاتی که به‌طور میانگین هر کاربر در هر بار باز کردن بازی شما ویدئوی تبلیغاتی نگاه می‌کند. همانند سنجه قبلی، افزایش این شاخص به افزایش درآمد شما کمک خواهد کرد.

    Views/DAU

    تعداد دفعاتی که به‌طور میانگین هر کاربر شما ویدئوی تبلیغاتی نگاه می‌کند. بهینه کردن این شاخص (و نه لزوماً حداکثر کردن آن) به معنی حداکثر کردن درآمد شماست.

    مفهوم Fill Rate 

    نرخ وجود ویدئوی تبلیغاتی در صورت درخواست کاربران. افزایش یا کاهش این شاخص در اختیار توسعه‌دهنده نیست و وابسته به عملکرد ارائه‌دهنده تبلیغات ویدئویی است؛ ولی توسعه‌دهنده می‌تواند با انتخاب شریک مناسب برای خود، تضمینی از Fill Rate معقول داشته باشد.

     

    بررسی مدل پیاده سازی اپلیکیشن جدول پلاس را در کالج تپسل بخوانید.

    eCPM چیست؟

    درآمد حاصل از هزار بار مشاهده کامل ویدئوی تبلیغاتی. حداکثر کردن این شاخص وابسته به شرایط ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده تبلیغات و همچنین عملکرد توسعه‌دهنده در نحوه ارائه این تبلیغات به مخاطب است. ارائه بد تبلیغات ممکن است منجر به افزایش تعداد مشاهده شود ولی در عوض با کاهش eCPM روبه‌رو خواهید شد. برای مثال یک اتفاق رایج این است که به دلیل مشاهده تبلیغات تکراری زیاد، کاهش درآمد رخ می‌دهد. بهینه کردن این شاخص وابستگی شدیدی به عملکرد محصول شما و همچنین نحوه ارائه فرصت استفاده از تبلیغات دارد. پیدا کردن نقطه بهینه این شاخص جز از طریق انجام حجم زیادی A/B تست راه دیگری ندارد!

    Ad ARPDAU

    میانگین درآمد حاصل از مشاهده تبلیغات ویدئویی از هر کاربران فعال روزانه. شیرین‌ترین شاخصی که هدف اصلی از تمام این بررسی‌ها، حداکثر کردن آن است!

    درآمد

    مصاحبه با سازنده بازی یگان ویژه را در کالج تپسل از دست ندهید!
    
    

    خلاصه این جلسه از مصاحبه با تیم بازی باباپز

    خلاصه این نوشته رو میتونید توی همین چند تا جمله بخونید:

    • – برای کسب درآمد خوب از روش تبلیغات، اول باید بازیتون خوب باشه.
    • – پیاده‌سازی فنی تبلیغات ویدئویی تنها آغاز کار شما در این مسیره! برای حداکثر کردن درآمدتون باید کلی تست انجام بدین و تعداد زیادی شاخص رو همیشه چک کنید.
    • – استفاده “درست” از تبلیغات فرمول یکسانی نداره و پیاده‌سازی درست اون بازی به بازی فرق می‌کنه. برای استفاده درست از تبلیغات اگر تجربه کافی ندارید، حتماً مطالعه، مشورت و تست زیاد رو در دستور کارتون قرار بدید.
    • – تبلیغات یک کانال جدی درآمدزاییه که در صورت درست پیاده شدن میتونه درآمد قابل‌توجهی رو نصیبتون کنه. اصلاً به‌عنوان یک درآمد حاشیه‌ای بهش نگاه نکنید.
    • – در انتخاب شریکتون به‌عنوان ارائه‌دهنده تبلیغات ویدئویی دقت کنید! اون‌ها شریکتونند و افزایش درآمد شما به معنای افزایش درآمد اون‌هاست. دقت و وسواس نشون دادن توی این انتخاب می‌تونه خیلی توی موفقیتتون تأثیر بذاره.
    • – سعی کنید، اشتباه کنید، اصلاح کنید و همین‌طور ادامه بدید. درنهایت موفق میشید.

     

    در جلسه آینده این بلوک، به بررسی بازی دنده دو می پردازیم.

    • فاطمه خورشیدی
    Sending
    User Review
    5 (1 vote)

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.