انواع مدل‌های کسب درآمد از اپلیکیشن – جلسه 3

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

    در جلسات قبل پیرامون اهمیت تعیین مدل درآمدی اپلیکیشن و مدل Hook (مدلی علمی برای خلق عادت رفتاری در کاربران اپلیکیشن) صحبت کردیم. در جلسه سوم کسب درآمد از اپلیکیشن می‌خواهیم درمورد انواع مدل‌های کسب درآمد از اپلیکیشن و چالش‌های هر یک صحبت کنیم. همچنین خواهیم گفت که هر مدل برای چه اپلیکیشن‌هایی مناسب است و چگونه می‌توان مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرد. در انتها، به چالش تعیین قیمت می‌پردازیم و دو توصیه برای عبور از آن مطرح می‌کنیم.

    انواع مدل‌های کسب درآمد از اپلیکیشن

    درآمد از اپلیکیشن

    از روزی که نخستین اپلیکیشن منتشر شد تا امروز، مدل‌های مختلفی برای کسب درآمد مورد استفاده قرار گرفتند که می‌توان همه آن‌ها را زیرمجموعه‌ای از این دسته‌بندی دانست:

    1-مدل تک پرداختی یا One time charge

    در این مدل، کاربر فقط در یک نوبت پرداخت انجام می‌دهد. این پرداخت می‌تواند قبل از دانلود (اپلیکیشن‌های فروشی) یا بعد از دانلود (عضویت) باشد. اپلیکیشن‌های فروشی دسته مهمی از این مدل هستند. در دسته بعد از دانلود، کاربر برای مدتی به صورت رایگان از اپلیکیشن استفاده می‌کند و در صورت تمایل به ادامه استفاده، یک بار پرداخت انجام می‌دهد و تمامی ویژگی‌های اپلیکیشن را خریداری می‌کند.

    کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های فروشی استقبال  کمتری می‌کنند!

    توجه داشته باشید که این روزها، بزرگ‌ترین بازیگران دنیای موبایل و فناوری، کاربران را به استفاده رایگان عادت داده‌اند. گوگل، فیس‌بوک و … حس استفاده بدون هزینه را در کاربران نهادینه کرده‌اند و به همین دلیل، فرآیند قانع کردن کاربر برای پرداخت از همیشه دشوارتر است. خودتان را جای کاربر بگذارید، آیا حاضرید برای استفاده از اپلیکیشنی که هنوز هیچ تجربه‌ای از ارزش‌مندی آن ندارید، هزینه کنید؟

    آمارها حاکی از آن هستند که علی‌الخصوص، کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های فروشی استقبال کمتری می‌کنند. در واقع تنها شانس شما برای موفقیت در کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌های فروشی، کیفیت بی‌مثال آن است، چیزی که کاربران اولیه شما را به‌قدری شگفت‌زده کند که دیگران را به استفاده از اپلیکیشن شما ترغیب کنند. برخی توسعه‌دهندگان برای حل این مشکل، استفاده از اپلیکیشن را در روزهای اول انتشار رایگان اعلام می‌کنند تا کاربران اولیه را جذب کنند و سپس آن‌ها، به معرفی اپلیکیشن بپردازند. به‌طور کلی توصیه این است که اگر هنوز استودیوی شما در ابتدای مسیر است و اپلیکیشن‌های قبلی شما به شهرت کافی نرسیده‌اند، استفاده از این مدل توصیه نمی‌شود.

    عضویت کاربران به تنهایی، اعتماد شان برای پرداخت را جلب نمی‌کند!

    این مدل برای توسعه‌دهندگان بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود اما کاربران به سختی به آن تن می‌دهند. در جلسه اول گفتیم که LTV شاخصی مهم در مسیر کسب درآمد از اپلیکیشن است و یکی از چالش‌های اصلی هر اپلیکیشن، افزایش این شاخص است. علت استقبال توسعه‌دهندگان از مدل درآمدی عضویت، بالا بودن LTV کاربران در این مدل است، اما طبق تجربه، استفاده از مدل عضویت به تنهایی، اعتماد کاربران برای پرداخت را جلب نمی‌کند، در واقع کاربران مدل‌های Pay as you go که به آن‌ها امکان کنترل بیشتر برای خرج کردن می‌دهد را ترجیح می‌دهند و احساس می‌کنند در مدل عضویت، کنترلی روی میزان خرج براساس ارزش، کاربرد و کیفیت اپلیکیشن ندارند.

    حوزه کودک و نوجوان یک استثنا می باشد!

    حوزه کودک و نوجوان، حوزه پیچیده‌ای در کسب درآمد است، زیرا پرداخت‌کننده و مشتری دو قشر متفاوت هستند و جلب نظر والدین برای پرداخت، نیاز به فرآیندی مستقل دارد؛ با این حال، اپلیکیشن‌هایی با مدل One time charge برای این حوزه مناسب بوده‌‌اند. اگر مخاطب اپلیکیشن شما کودکان هستند، در صورتی که شروط بالا در مورد اپ شما صدق کند، می‌توانید این مدل را انتخاب کنید.

    مهم‌ترین نکته در مورد مدل One time charge، آسان‌سازی فرآیند پرداخت است. اگر کاربران برای خرید اپلیکیشن مجبور به طی مراحل پیچیده باشند یا در مسیر پرداخت، با مشکل روبه‌رو شوند، شانس کسب درآمد افت شدیدی خواهد داشت زیرا کاربر به‌سرعت از پرداخت منصرف می‌شود و ممکن است به سراغ اپلیکیشن‌های رقیب شما برود. می‌توانید از امکانات مارکت‌های مختلف برای تسهیل فرآیند پرداخت استفاده کنید، آن‌ها معمولا مسیر امن و آسانی را برای پرداخت کاربر فراهم می‌کنند تا خیال شما از این بابت راحت باشد.

    2- پرداخت درون‌برنامه‌ای یا In App Purchase

    پرداخت درون برنامه ای

    در این مدل، نصب و استفاده از اپلیکیشن رایگان است اما کاربران برای خرید برخی المان‌های درون اپلیکیشن هزینه می‌پردازند، این اقلام می‌توانند مستقیم و یا غیرمستقیم باشند. منظور از اقلام مستقیم، ابزارهای اصلی برای پیشرفت در اپلیکیشن است و منظور از اقلام غیرمستقیم وجوه رایج برای خرید در اپلیکیشن است: سکه، الماس، بنزین و … از جمله مثال‌های اقلام غیرمستقیم هستند.

    کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن را در کالج تپسل بخوانید

    استفاده از این مدل برای چه اپلیکیشن‌هایی مناسب است؟ پرداخت درون‌برنامه‌ای زمانی برای درآمدزایی گزینه خوبی است که کاربران زیادی داشته باشید، آنقدر زیاد که پرداخت بخش کوچکی از این جمعیت، بتواند برای شما سودده باشد. اگر هزینه جذب کاربر جدید برای اپلیکیشن شما پایین باشد و اپلیکیشن شما ارزشی را به صورت رایگان ارائه دهد، تعداد کاربران زیاد خواهد بود، حال اگر تعدادی از کاربران که پرداخت انجام می‌دهند به اندازه کافی باشد، هزینه اکثریت کاربران که به صورت رایگان از بخش‌های دیگر اپلیکیشن استفاده می‌کنند جبران می‌شود. یکی از روش‌های جذب کاربر به صورت رایگان،بهینه سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت یا ASO است و اگر آن را به خوبی انجام دهید و کاربران زیادی جذب کنید، می‌توانید به درآمدزایی از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای امیدوار باشید.

    توجه داشته باشید که حتی در موفق‌ترین اپلیکیشن‌های حال حاضر دنیا هم، بیش از 95% کاربران پرداخت انجام نمی‌دهند، آنچه اهمیت دارد این است که کاربران شما آنقدر زیاد باشند که 5% آن‌ها عدد قابل توجهی باشد و بتواند باعث جبران هزینه‌های تولید شما شود.

    توضیح یک اصطلاح: Freemium اصطلاح رایجی در دنیای کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها است و به معنای هر مدل پرداختی است که کاربر بتواند از بخشی از اپلیکیشن به صورت رایگان استفاده کند و برای استفاده از بخشی از آن، پرداخت انجام دهد. عضویت و پرداخت درون‌برنامه‌ای دو دسته مهم از Freemium ها هستند.

    3- تبلیغات درون برنامه یا In-app advertising

    تبلیغات درون برنامه

    تبلیغات درون برنامه راهی هستند که کاربران تجربه استفاده رایگان از بخش‌های مختلف اپلیکیشن را حس می‌کنند اما توسعه‌دهنده هم از اپلیکیشن درآمد کسب می‌کند. تا کنون مدل‌های مختلف بسیاری برای کسب درآمد از تبلیغات درون اپلیکیشن معرفی شده است: تبلیغات بنری سنتی، تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش، تبلیغات بینابینی، تبلیغات همسان(native) ، تبلیغات پیش‌نمایشی و … تنها نمونه‌هایی از مدل‌های متنوع تبلیغات هستند.

    کسب درآمد از تبلیغات

    کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات می‌تواند از طریق همکاری با یک شبکه تبلیغاتی موبایل یا قرارداد انحصاری با یک برند صورت بگیرد. در هر صورت، مهم‌ترین نکته در این مدل تبلیغاتی، حفظ تجربه کاربری است، هم برای از دست ندادن کاربران و هم به این دلیل که تبلیغ‌دهندگان با شاخص‌هایی مثل نرخ نمایش کامل ویدئو، نرخ کلیک، نرخ نصب و نرخ تعامل مخاطب با تبلیغ، پرداخت انجام می‌دهند و اگر از تبلیغات غیرموثر استفاده کنید، درآمد شما به مرور افت خواهد داشت. اما این مساله، هرگز نباید باعث حذف گزینه کسب درآمد از تبلیغات برای شما شود، زیرا هنوز هم بیشترین کسب درآمد از اپلیکیشن‌های دنیا از طریق تبلیغات تامین می‌شود و این مدل درآمدی در حال حاضر، رایج‌ترین مدل در بین انواع مدل‌هاست.

    خوشبختانه روش‌های کاربرپسند فراوانی وجود دارد که می‌توانند علاوه بر حفظ تجربه کاربری، نرخ بازگشت کاربر را هم افزایش دهد؛ مهم این است که تبلیغات با حس کلی اپلیکیشن شما هم‌خوانی داشته باشند و فکر شده پیاده‌سازی شوند. تبلیغات جایزه‌ای و تبلیغات هم‌نما، در اغلب موارد باعث افزایش حضور کاربر در اپلیکیشن و استقبال بیشتر او می‌شود.

    اگر تصمیم به استفاده از تبلیغات گرفته‌اید و قصد همکاری با یک شبکه تبلیغاتی را دارید، باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید، در این ویدئو در مورد این پارامترها بیشتر توضیح داده‌ایم:

     

    نگاهی به آخرین گزارش دنیا از راه‌های کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

    بیایید نگاهی به آخرین ترندهای مربوط به تبلیغات درون اپلیکیشن‌ها بیندازیم تا بتوانید برای اتخاذ بهترین تصمیم، هم‌جهت با ترندهای جهانی عمل کنید:

    • در سال ۲۰۱۹ کاربران موبایل در سراسر جهان، ۱۲۰ میلیارد اپلیکیشن دانلود کرده‌اند. (بدون محاسبه آپدیت‌ها و نصب مجدد)
    • متخصصان تخمین می‌زنند که در سال ۲۰۱۹ کاربران موبایل در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه کرده‌اند.
    • پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰، آمار درآمد اپلیکیشن‌های اپ‌استور و با تبلیغات درون‌اپلیکیشن به سود ۱۸۸.۹ میلیارد دلار برسد. این رقم یعنی بیش از ۲۰۰٪‌ افزایش نسبت به ۴ سال اخیر.
    • درباره رشد کلی بازار اپلیکیشن‌های موبایل تا سال ۲۰۲۳ رسیدن به درآمد ۹۳۵ میلیارد دلاری پیش‌بینی می‌شود.
    • درحالی‌که درآمد اپ‌استور در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۹ میلیارد دلار بود، این رقم در سال ۲۰۱۹ به بیش از دو برابر یعنی ۷۱.۳ میلیارد دلار در سراسر جهان رسید.
    • خرید از راه تبلیغات درون اپلیکیشن، یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد محسوب می‌شود که حدود ۷۹٪ از برنامه‌های بازی و ۵۰٪ برنامه‌های غیر از بازی از آن استفاده می‌کنند.
    • ۹۸٪‌ از درآمد گوگل‌پلی از اپلیکیشن‌های رایگان است.

     

    خدمات تبلیغات اپلیکیشن تپسل

    کارشناسان تپسل به شما کمک می‌کنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسب‌وکار خود را بشناسید!

    شروع تبلیغات درون برنامه ای با تپسل

     

    استفاده از روش‌های ترکیبی

    رایج‌ترین و موثرترین روش حال حاضر برای اپلیکیشن‌ها، استفاده از راهکارهای ترکیبی است و متداول‌ترین روش، ترکیب پرداخت درون‌برنامه‌ای با تبلیغات است. Tapjoy، در گزارشی گفته بود طبق تحقیقات، کاربرانی که از طریق تبلیغات جایزه‌ای درون اپلیکیشن با آن تعامل دارند، با احتمال 4.5 برابر سایر کاربران بیشتر به پرداخت درون‌برنامه‌ای هم اقدام می‌کنند؛ این آمار شگفت‌انگیز به این معناست که تبلیغات نه‌تنها جریان‌های درآمدی دیگر شما را محدود نمی‌کنند بلکه با افزایش مشارکت کاربر و افزایش درگیری او با اپلیکیشن، به بهبود سایر شاخص‌های درآمدی هم کمک می‌کنند. در همین گزارش اعلام شده است که کاربرانی که حداقل یک ویدئوی تبلیغاتی جایزه‌ای را تماشا کرده‌اند، 34% بیشتر نرخ بازگشت روزانه بیشتری نسبت به سایر کاربران داشتند.

    اگر دلیل مشخصی برای استفاده از شیوه‌های تک‌پرداختی (فروشی و عضویت) ندارید توصیه ما استفاده از روش ترکیبی تبلیغات و پرداخت درون‌برنامه‌ای است. در این مرحله 2 چالش اصلی مطرح می‌شود: اول اینکه قیمت‌ها را در این مدل‌ها چگونه تعیین کنید و دوم، توازن بین تبلیغات و پرداخت درون‌برنامه‌ای چگونه باید انجام بگیرد؟ در ادامه مطلب به چالش اول می‌پردازیم و در جلسات بعد، با کمک توسعه‌دهندگان با تجربه ایرانی و با آموزش آن‌ها، چالش دوم را بررسی خواهیم کرد. اگر مایلید از جلسات جدید مطلع شوید، کافی است ایمیل خود را در این بلوک یادگیری ثبت کنید.

    چالش تعیین قیمت

    هنگام تعیین استراتژی کسب درآمد، تعیین قیمت برای اپلیکیشن در مدل‌های One Time Charge و تعیین قیمت اقلام در مدل‌ In App Purchase چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان است. اگرچه نقش تجربه و بهینه‌سازی از طریق ابزارهای آنالیتیکس قابل جایگزینی نیستند اما برخی توصیه‌های کلی می‌توانند در آغاز به شما کمک کنند. به عنوان اولین قدم، به قیمت‌های رقبای خود توجه کنید، این سرنخ می‌تواند حدودی از قیمت‌های اولیه به شما بدهد. برای تعیین قیمت باید هزینه‌ی تولید محصول و ارزش آن را بدانید:

    جلسه سوم کسب درآمد از اپلیکیشن

    فاصله بین هزینه و قیمت انگیزه شما برای فروش است، فاصله بین ارزش و قیمت انگیزه کاربر برای خرید است. هرچه قیمت را پایین‌تر بیاورید و به میزان هزینه تولید محصول نزدیک کنید، انگیزه کاربر برای خرید بیشتر می‌شود و از رقبای خود پیشی می‌گیرید، هرچه قیمت را بالاتر ببرید و میزان آن را به ارزش ارائه‌شده به کاربر نزدیک‌تر کنید، تلاش شما برای فروش بیشتر خواهد شد ولی انگیزه کاربر را از دست خواهید داد. یافتن یک تعادل میانی برای حفظ فاصله قیمت با ارزش هر المان اپلیکیشن و هزینه‌ای که برای تولید و جذب کاربر صرف کرده‌اید، نیازمند تجربه و آزمون و خطاست، اما استفاده از این روند و توجه به بازوهای انگیزشی دو طرفه، می‌تواند نظم فکری شما را بیشتر کند. همچنین استفاده از این نکته، کمک می‌کند که در طرح‌های تشویقی و تخفیفی، نرخ کاهش قیمت‌ها را با دید جامع‌تری تعیین کنید.

    در جلسه آینده این بلوک، به چالش های هزینه بالای بازی سازی پرداخته ایم.

     

    :منابع

    udacity.com

    venturebeat.com

    mobyaffiliates.com

    techjury.net

    • فاطمه خورشیدی
    4
    Sending
    User Review
    5 (3 votes)

      1 ديدگاه نظر دهيد

    1. عالی بود ولی لطفا برای هر دسته نرم افزار های مطرح و پر درامد را بیان کنید تا ما توسعه دهندگان با تحلیل ان بتوانیم مفاهیم گفته شده توسط شما را با مثال واقعی درک کنیم

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.