با اقبال روزافزون مردم به استفاده از اپلیکیشنها و رفع بسیاری از نیازهای روزمره از طریق آنها، این بازار روز به روز در حال گسترش است. از اشتغالزایی برای توسعهدهندگان تا استقبال شبکههای تبلیغاتی از این رسانه تعاملی جذاب، همه گواه فرصت رو به رشد اپلیکیشنهاست. کسب درآمد از هر اپلیکیشنی میتواند درآمدزا باشد، اما چگونه؟
در جلسه اول کسب درآمد از اپلیکیشن ارقام درآمد توسعهدهندگان را بیان و با مطرح کردن LTV به عنوان شاخص اصلی درآمد پایدار، به بررسی چالشهای درآمدی میپردازیم و به اهمیت طراحی مدل درآمدی اشاره می کنیم.
پیشبینیها درآمد تبلیغات درون اپلیکیشنها تا پایان سال 2020 را 117.2 میلیارد دلار اعلام کردهاند، عددی در که در سال 2015، 40.5 میلیارد دلار بود. در این بلوک آموزشی میخواهیم به توسعهدهندگان ایرانی کمک کنیم از این رشد 300 درصدی حداکثر بهره را داشته باشند. کسب درآمد از اپلیکیشن نیاز به آموزش، تمرین و تحلیل مداوم دارد. کاری که در چند جلسه آینده با هم انجام خواهیم داد. برای اطلاع از انتشار هر جلسه از این بلوک، کافی است ایمیل خود را در این بلوک ثبت کنید.
حال به سراغ جلسه اول میرویم: نگاهی عمیقتر به مفهوم کسب درآمد برای اپلیکیشنها میاندازیم، چالشهای اصلی برای کسب درآمد را مرور میکنیم و به انواع مدلهای درآمدی که در جلسات بعد به تفصیل توضیح داده میشوند اشاره خواهیم کرد.
برای ورود به مبحث درآمد پایدار ابتدا باید به یک تفاوت بزرگ واقف باشیم: فرق زیادی بین کسبوکاری که درآمد زیادی تولید میکند با کسبوکاری که سودده است وجود دارد. در واقع هزینههای هر کسبوکار است که حداقل تولید درآمد را نشان میدهد. از همین نکته بدیهی برای ورود به بحثی مهم در درآمد اپلیکیشنها استفاده میکنیم.
Life Time Value یا به اختصار LTV، میزان درآمد تولیدشده توسط هر کاربر در یک بازه زمانی مشخص را اعلام میکند. این بازه از زمانی که کاربر اپلیکیشن را نصب میکند تا زمانی که آن را از گوشی هوشمند خود پاک کند، کل میزان درآمد تولید شده توسط او را میسنجد.
این مطلب را بخوانید: نحوه محاسبه LTV
اگر هزینه جذب هر کاربر جدید برای اپلیکیشن شما بیشتر از LTV باشد، کسبوکار مبتنی بر اپلیکیشن شما، سودده نیست. توجه به این نکته در تمام مسیر یافتن مدل درآمدی اپلیکیشن حائز اهمیت است و به همین دلیل است که یافتن مدل مناسب درآمدی برای اپلیکیشن را نباید به بعد از تولید آن موکول کرد. برای کسب درآمد پایدار، باید از روز اول ایده اپلیکیشن به فکر مدل درآمدی بود.
مردم فقط در صورتی حاضر به پرداخت هستند که با یک ارزش ملموس در زندگی خود روبهرو باشند و اینکه اپلیکیشن شما دقیقا چه ارزشی به مخاطب ارائه میدهد که او نتواند آن را انکار کند و حاضر باشد برای داشتنش هزینه بپردازد، باید از روز اول تولید اپلیکیشن ذهن شما را درگیر کند. بسیاری از توسعهدهندگان بعد از آماده شدن نسخه اولیه اپلیکیشن خود، شروع به انتخاب مدل درآمدی میکنند. به عبارت دیگر، توجه به ارزشآفرینی برای کاربر با توجه به نیاز او، در گام آخر مورد توجه قرار میگیرد، اتفاقی که میتواند مهمترین عامل عدم موفقیت در کسب درآمد پایدار از اپلیکیشن باشد. برای کسب درآمد، باید کاربر را در یک مسیر طولانی دنبال کنیم و با عبور از موانع اپلیکیشنهای رقیب و چالشهای مختلف، او را به نقطه پرداخت برسانیم.
کسب درآمد تبلیغاتی از اپلیکیشن
در راه کسب درآمد پایدار از هر اپلیکیشن، سه چالش اصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، کسب درآمد از اپلیکیشن را میتوان با یک مسیر سه بخشی بهتر درک کرد. این سه چالش عبارتند از:
اصلیترین چالش این مرحله کاهش هزینهها است. اگر در این بخش نتوانیم با عددی کمتر از LTV کاربر جدید جذب کنیم، سوددهی اپلیکیشن زیرسوال میرود. شناخت کانالهای مختلف جذب کاربر اعم از کانالهای رایگان و شبکهها و مدلهای تبلیغاتی، میتواند عبور از این چالش را تسهیل کند.
این مرحله در واقع سختترین و مهمترین بخش برای کسب درآمد است. بیش از 25% کاربران بعد از اولین استفاده از اپلیکیشن آن را حذف میکنند. این آمار تکاندهنده اهمیت حفظ کاربران در نگاه اول را نشان میدهد و اشتباههای گام اول را برملا میکند. اگر شبکه تبلیغاتی که برای جذب کاربر انتخاب کردهاید، شبکهای ارزان باشد اما کاربرانی که برای اپلیکیشن شما به ارمغان میآورد کیفیت لازم را نداشته باشند و کاربرانی باشند که در اولین مواجههها با اپلیکیشن آن را حذف کنند، در مسیر درستی برای کسب درآمد پایدار نبودهاید.
ابزارهای فراوانی برای تحلیل اثربخشی شبکههای مختلف تبلیغاتی و اندازهگیری نرخ بازگشت کاربران وجود دارد که در جلسات بعد آنها را مرور خواهیم کرد. اما این تمام ماجرا نیست. در واقع، نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن بعد از چند روز، نشاندهنده ارزش اپلیکیشن شما برای آنهاست و همانطور که در بخشهای قبلی گفته شد، این ارزش کلید اصلی کسب درآمد است. کیفیت اپلیکیشن شما در خلق ارزش برای کاربر به همراه یادگیری تکنیکهایی برای افزایش نرخ بازگشت کاربران، میتواند برای عبور از این چالش در راه کسب درآمد به شما کمک کند. در جلسات بعد، برخی از این راهکارها را با هم مرور خواهیم کرد.
کارشناسان تپسل به شما کمک میکنند تا مسیر منحصر به فرد رشد کسبوکار خود را بشناسید!
شروع تبلیغات درون برنامه ای با تپسل
اگر در جذب کاربران و وفادار کردن آنها موفق عمل کرده باشید، میتوانید امیدوار باشید که بخشی از جامعه کاربران شما به پرداخت متمایل باشند. البته تبدیل کاربران وفادار به کاربرانی که پرداخت انجام بدهند، چالش این مرحله است و بعد از عبور از این چالش، تسهیل فرآیند پرداخت و جلب اطمینان کاربر برای دریافت ارزشی که او در حال پرداخت برای آن است، حیاتی است.
با توضیح این سه مرحله اصلی در کسب درآمد پایدار، امیدواریم لزوم فکر کردن به مدل درآمدی از ابتدای توسعه اپلیکیشن واضحتر شده باشد. در انتهای این جلسه، به لیستی از رایجترین مدلهای درآمدی اشاره میکنیم تا در جلسات بعد، به توضیح هریک بپردازیم.
در جلسه آینده این بلوک،راهکار های عملی برای طراحی مدل درآمدی صحبت خواهیم کرد.
منابع
sweetpricing.com
udacity.com
appboy.com
24 ديدگاه نظر دهيد
عالی بود مرســـــے
سلام
از اینکه مطالب را دوست داشتید، خوشحالیم.
ممنون عالی بود
بسیار عالی و مفید لطفا ادامه بدهید
سلام
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده، ممنون.
دستتون درد نکنه واقعا مطالب به درد بخوره و وقتمون رو اینجا مطمئنیم که تلف نمیکنیم.
نکته بعدی اینه که اگر میشه مطالب زبان اصلی رو هم بذارید تا کمی بیشتر با ادبیات بین المللی هم آشنا بشیم.
تشکر
سلام
از اینکه مطالب براتون مفید هست خیلی خوشحالیم.
سعی میکنیم منابع انگلیسی استفاده شده رو در انتهای هر پست بنویسیم تا بتونید با مراجعه به این بلاگها، با ادبیات مذکور هم بیشتر آشنا بشین.
درورد
مطلب جلسه اول خوب بود و دارم ادامه میدم. فقط یه پیشنهاد فنی برای سایت شما دارم. اینکه در انتهای صفحه هر جلسه لینکه جلسه بعد رو قرار بدهید
با سلام و احترام
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بودند. از پیشنهاد خیلی خوبتون متشکریم، پیشنهاد شما رو برای جلسات بلوکهای یادگیری اجرا کردیم.
تشکر از مطلب خوبتون
سلام
خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بودند 🙂
با سلام
من تازه با وبسایتتون اشنا شدم و علاقه شدیدی به digital marketing دارم.
واقعا مطالب مفید و اموزنده ای درج میکنید…..
من به نوبه خودم از شما و گروهتون کمال تشکر رو دارم امیدوارم روز به روز در کارتون موفق تر بشید.
با تشکر
سلام،
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده
از نظرات و پیشنهادهای شما به شدت استقبال میکنیم.
واقعا همه چیز تموم ممنونم از دوستم که شما رو بهم معرفی کرد و ممنونم از شما بخاطر این روشنایی که تو این تاریکه بازار برامون روشن کردید. سپاس
سلام
خوشحالیم که شما هم با کالج تپسل همراه شدید و مطالب آن توانسته برای شما مفید باشد.
امیدواریم که بتوانیم مفاهیم دیجیتال مارکتینگ را به خوبی در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم.
موفق باشید
سلام سپاسگزارم از مطالب بسیار آموزنده و کلیدیتون
نویسنده گرامی ممنون از مطالبتون. اما یکی از نکات اصلی این مطلب، آمار ارقام درآمد حوزه اپلیکیشن بود. به نظرتون 37 میلیون دلار تفاوت فاحشی با 37 میلیارد دلار ندارد ؟ تعجب بنده اینه که بعد از تقریباً 20 ماه هیچ خواننده ای از ارقام تعجب نکرده و اصلاح نشده.
Worldwide In-app purchase revenues in 2017 – $37 billion
به هر حال بابت اطلاعات مفید از شما ممنونم.
ممنون از شما بابت دقت و توجهتون
اصلاح شد
ممنون که همراه ما هستید
دیدگاههای حرفه ای خیلی خوبی ارائه دادید جالب بود
ممنون از نظر لطف شما
خیلی عالی بود ممنون از مطالبی که گذاشتید ♥♥
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
خیلی جالب بود …
تشکر
سلام
ممنون از توجهتون
موفق باشید