در این جلسه که آخرین قسمت از دوره آموزش هک رشد است، قصد داریم درباره 2 مرحله آخر فاز رشد، یعنی مرحله ترنزیشن (transition) و مرحله رشد (growth) یا scale up صحبت کنیم. در مرحله پایانی، تمام اهرمهای رشد باید روشن شود. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، فازهای رشد شامل موارد زیر هست. در جدول زیر، هدف، سنجه، حجم عملیات، کانالهای بازاریابی، سطح بهبودها و تیم رشد برای هر یک از مراحل فاز رشد بیان شده است.
در ویدیوی زیر توضیح میدهیم که ملاک گذر از هر بخش به این صورت هست که به سه سنجه زیر توجه لازم را انجام دهیم :
بخشی برای کمپین های موبایل در ابزارهای بررسی کمپینها و یا Firebase را متوجه شوید .
حال بعد از رسیدن به تساوی CPA و CLTV و همچنین رسیدن به PMF میتوانیم به این نتیجه برسیم که وارد مرحله رشد یا مقیاس پذیری شدهایم .
برای اینکه نظرات بزرگان را در این عرصه بدانیم سه کتاب را بررسی کردهایم تا احاطه بهتری به محتوای منتشر شده در این مورد برسیم .
در این کتاب که ترجمه هم شده است و میتوانید آن را مطالع کنید بر روی بوم ناب تاکیدی دوباره کرده است. این کتاب میگوید که لازم است مانند تمامی مراحل کسبوکار، باید برنامه خود را مستند کنید و قسمتهای ریسکی برنامه خود را مشخص کنید. این کار باید به صورت مرتبط و سیستماتیک اجرا و تست شود.
خلاصه آنچه در تصویر زیر آمده است.
این چرخه در تمام فضای هک رشد و لین جاری هست و نشاندهنده ی این میباشد که ما همیشه باید آزمایش ها و بخشهای شکننده ی کسب و کارمان را باز تعریف کنیم تا به یک پایداری مشخصی برسد. در حال حاضر، رقابت کسبوکارها با یکدیگر لزوماً وابسته به محصول بهتر نیست، بلکه بیزینس مدل و روش درآمدی، نقش مهمتری را ایفا میکند. بوم کسبوکار شما همواره ثابت نیست؛ بنابراین همواره باید در حال بهبود بوم کسبوکار باشید.
و این کار در مراحل مختلف کار تعریف میشود .
تصویر زیر بیان میکند که در مرحله اول، plan A خود را مستند کنید، در مرحله دوم، قسمتهای ریسکی را مشخص کنید، در مرحله سوم، فهم مشکلات موجود، در مرحله چهارم، راهحلهای ممکن را تعریف کنید و کیفیت آن را ارزیابی کنید و در آخرین مرحله، مدل را در ابعاد بزرگتر ارزیابی و اعتبارسنجی کنید.
نویسنده کتاب scale up، روی پیشبینی پذیر بودن رشد تأکید دارد. ترجمهای از این کتاب پیدا نکردم.
مقیاس پذیر شدن : چگونه برخی از شرکت ها مقیاس پذیر میشوند و دیگران نه
شما اگر بخواهید در ارائه ی به سرمایه گذار پیشبینی از رشد داشته باشید کافیست که چند چیز را در نظر داشته باشیم اینجا یک مثال میزنیم :
فروش 50 هزار دلاری در سال و مدل قیمت گذاری هم 99 دلار در سال . و هر مشتری هم یک سال در سیستم میماند . و نرخ جذب مشتری هم یک درصد در نظر بگیریم . شما نیاز به جذب 139 مشتری جدید در روز خواهید بود بعد از یک سال .
به این مقوله در بعضی از ادبیات ها مهندسی رشد میگویند اینکه در نظر بگیریم که چگونه میتوانیم رشد استارتاپ / شرکت مان را مهندسی کنیم و دقیقاً بدانیم به کجا میخواهیم برسیم و ظرف چه مدتی و باید به چه عددی برسیم . وقتی که هدف مشخص شود آنگاه میتوانیم با بودجه ریزی درست و پیشبینی اثر بخشی کمپین ها آنگاه به نقطه ی مناسب برای رشدمان برسیم .
برای اینکه متوجه شوید که آماده رشد 10 برابری هستید یا نه چند چیز را بایستی چک کنید :
بررسی 4 مورد به نظر نویسنده حیاتی هست .
آدمها شامل : رهبران – تیم – مدیران
استراتژی شامل : هسته استراتژی – 7 طبقه استراتژی – برنامه یک صفحهای استراتژی
اجرا شامل : اولویت ها – دادهها – ریتم جلسات
نقدینگی شامل : جریان نقدینگی – حسابداری – 7 اهرم مالی
1- آدمها
2- استراتژی (یک استراتژی واقعی و متمایز بسازید)
3- اجرا (اجرایی بی عیب را پیش برید )
4- نقدینگی (مقدار مشخصی نقدینگی برای هوای طوفانی کسب و کارتان داشته باشید)
نویسنده در این تصویر دو بخش را در نظر دارد
1- توسعه مشارکتی استراتژی
2- اجرای هدایت شده کسب و کار
این تصویر به صورت کامل در ویدئو توضیح داده شده است.
در بخش اول، سه مورد بررسی میشود که شامل 1- ابعاد موسسه و تیم، 2- سرعت توسعه کسبوکار و 3- کیفیت آن است.
این تصویر که مانند جدول مندلیف طراحی شده است به جدول مندلیف scale up معروف است و عوامل و پارامترهای موثر بر رشد را بررسی میکند.
و آخرین کتابی که بررسی کردیم این کتاب scale نوشته جف هافمن و دیوید فینکل است که در آن 7 اصل لازم برای رشد کسبوکارها را مورد بررسی قرار میدهد. این 7 اصل به صورت کامل در ویدئو توضیح داده شده است.
خوب در اینجا آخرین قسمت از هک رشد مقدماتی تمام شد امیدوارم که به زودی با یک بلوک جدید هک رشد در خدمت شما باشم تا اون موقع درود و دو صد بدرود 🙂
پ . ن : ولی یادتون باشه خوندید و کامنت نزاشتید
16 ديدگاه نظر دهيد
با سلام خدمت آقای اسلامی
و ممنونم بابت دوره بسیار مفید و آموزنده هک رشد. امیدوارم که برای بقیه دوستان هم مفید بوده باشه
آیا امکانش هست که در مورد خود scale up هم دورهای رو در نظر بگیرید
سلام اگر عمری بود حتما انشاالله
سلام، واقعا ممنون بابت تمام مطالب مفیدتون، هر روز به سایتتون سر میزنم و کلی یادداشت مفید برمیدارم و در کارم ازشون استفاده می کنم
سلام
ممنون از نظر لطفتون
امیدوارم موفق باشید
بسیار روان و مفید بود. دست شما درد نکنه
دوره خوبی بود و استفاده کردم ممنون از اقای اسلامی
فقط کتاب اولی که تو این قسمت گفته شد رشد ناب بود در صورتی که از محتوای کتاب اجرای ناب ارائه داده شد که دقیقا به موارد قبل از رسیدن به تناسب و محصول و بازار می پردازه نه رشد.
دقیقا متوجه نشدم این 3 کتاب در خصوص رشد توضیحاتی رو می دهند و طبیعی هست که در مورد همخوانی محصول و بازار هم صحبتی داشته باشند
اقای اش ماوریا همونطور که گفتید دو کتاب دارند. runnig lean , skaling lean
تو ارائه شما گفتید که از کتاب دوم یعنی رشد ناب توضیحاتی میدین.
در صورتی که مواردی که ارائه شد از کتاب اول یعنی اجرای ناب بود.
در هر حال دوره قابل استفاده و بسیار مفید بود برای من
ممنون از زحمت زیادی که برای تولید این دوره گذاشتید.
متشکرم از توجهتون
فوق العاده بود.تمامی آموزه های شما چه در این سایت و چه در رادیو رشدینو، عالی هستند.
متشکرم از نظر ارزشمندتون
ممنون بابت زحمات شما
فقط ویدیو ها پخش نمیشه متاسفانه
سلام
اصلاح شد. لطفا مجدد چک کنید دوست عزیز
درود بر شما
در مورد کتاب Scaling Up نوشتید و اینکه ترجمه ای از این کتاب نیست در حال حاضر من در حال ترجمه این کتاب هستم و دوره آنلاین این کتاب رو با نویسنده در سال 2018 گذروندم و هنوز دسترسی به فایلهای دوره نیز موجود هست. میخواستم ببینم میتونیم با هم در این خصوص مذاکره ای کنیم قطعا برای برگزاری دوره و درآمد زایی اگر درست حرکت کنیم مناسب خواهد بود.
سلام روزتون بخیر و خوشی امیدوارم حالتون خوب باشه
ممنونم بابت پیشنهاد خوبتون
حتما ما این موضوع رو بررسی می کنیم و خدمتتون اطلاع میدیم.
سلام و درود خدمت شما
لطفا به بنده داخل تلگرام یا واتس اپ پیغام دهید متشکرم
09123854095