قیف ناب بازاریابی- جلسه ۳

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزشی هک رشد

در جلسه دوم هک رشد، مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های یک هکر رشد را بیان کردیم. مهارت‌های یک هکر رشد را از سه منظر بررسی کردیم و ویژگی های شخصیتی یک هکر رشد موفق را هم گفتیم. در این جلسه قیف بازاریابی یک کسب و کار را با هم بررسی می کنیم.

هدف اصلی هک رشد این است که با انجام آزمایش‌های سریع بتوانیم راه‌هایی را پیدا کنیم که به صورت موثر جذب بیشتری در کاربران ایجاد کنیم و در مجموع باعث رشد در کسب‌وکار شود .

 

 

هکر رشد قابلیت‌هایی دارد که با فعالیت‌هایی باعث ساخت و درگیر کردن کاربران و مشتریان شرکت می‌شود . با وجود اینترنت، در عصر حاضر ساخت و طراحی محصولات معنی دیگری پیدا کرده است و هم‌چنین بازاریابی نیز گونه‌های جدیدی یافته است. در بازاریابی هک رشد، یک هکر رشد واقعی هیچگاه مطمئن نیست که روشی که به کار می بندد برای بازاریابی ۱۰۰ درصد جواب می‌دهد و تلاشش این است که با امتحان کردن روش‌های مختلف بتواند بهبودهای کوچکی در محصول ایجاد کند و راه‌های رسیدن به مشتری و شناساندن محصول به او را پیدا کند.

تخصص های هکر رشد

قیف ناب بازاریابی (The Lean Marketing Funnel) چیست؟

قیف ناب بازاریابی- هک رشد

به نظر شما  مهمترین قسمت کار به عنوان یک هکر رشد :

  • آیا این است که ترافیک بیشتری برای وب‌سایت‌تان ایجاد کنید؟
  • یا اینکه نصب بیشتری برای اپ‌تان داشته باشید؟

البته این دو هدف، برای شروع کار است . برای همین بسیار مهم است که فازهای مختلفی برای تعامل با کاربران تان تعریف کنید و در هر بخش تعامل کاربران با محصول / سرویس تان را ارزیابی کنید.

اول-جذب بیشتر کاربران

تاکتیک های بسیاری برای جذب بیشتر ترافیک بر روی وب‌سایت‌تان وجود دارد . شما می‌توانید آنها را به بازاریابی درونگرا و برونگرا تقسیم کنید (Inbound marketing , Outbound Marketing) .

شما می‌توانید جذب سایت‌تان را با روش‌های بازاریابی درونگرا  مثل استراتژی سئو ، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا ، بازاریابی ایمیلی، وبینار و چیزهای دیگری از این دست تقویت کنید  و همچنین می‌توانید با بازاریابی برونگرا و تبلیغات پولی مانند SEM  و تبلیغات گوگلی ترافیک سایت‌تان را تقویت کنید .

هدف این است که کاربر بر  روی یکی از صفحات سایت شما به نام صفحه فرود  بنشیند.

دوم- فعالسازی

وقتی کاربر بر روی یکی از صفحات شما آمد، بازدیدکننده نیاز به چیزی دارد که او را درگیر کند یا اینکه راهی پیدا کند که از آن خارج شود. اینجاست که سنجه‌ای مطرح می‌شود به نام نرخ در دیوار خوردگی 😊 یا نرخ کمانه کردن (Bounce rate ) .به این معنا که کسانی که در یک صفحه از سایت شما می‌آیند به صفحه دیگری نمی‌روند و موضوع صفحه جذبشان نمی‌کند . می‌بایست که شما نرخ کمانه کردن را تا آنجایی که می‌توانید کم کنید. براساس طبیعت صفحه سایتتان می‌بایست که کاربران را ترغیب کنید که صفحه شما را لایک کنند یا ثبت‌نام کنند و یا عضو خبرنامه‌تان شوند و در اصل یک قلابی درست کنید که دوباره به کاربرتان دسترسی داشته باشید .

سوم- بازگشت کاربران و بهترین ابزار برای بازگشت یا retention

به صورت ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم به این معنا است که کاربر شما دوباره به سایت شما باز می‌گردد. آنها به سایت و محصولات شما علاقه‌مند شده‌اند. به خاطر آنکه شما تلاش کردید که به آنها ارزشی را منتقل کنید . به زبان ساده شما کاربران‌تان را به کاربران فعال تبدیل کرده‌اید. کسانی که دوباره به سایت شما باز می‌گردند . بهترین ابزارها برای بازگشت استفاده از ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن  برای وب‌سایت و اپ می‌باشد .

چهارم- معرفی به دوستان

وقتی شما کاربران‌تان را به کاربران فعال تبدیل کردید خیلی واضح است که می‌توانید از آنها درخواست کنید که سایت یا اپ شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند تا شما نرخ فعالسازی بالاتری داشته باشید و همانطور که می‌دانید یکی از بهترین راههای معرفی یک محصول/سرویس به وسیله تبلیغات دهان به دهان است .

پنجم- درآمدزایی

همانطور که از اسم این مرحله پیداست، شما کاربر را تشویق به فعالیتی می‌کنید که برای شرکت شما درآمدزایی اتفاق بیافتد .

این می‌تواند شامل این باشد که تبلیغی را ببیند یا اینکه محصول/سرویس شما را خریداری کند .

 

نقاط ضعف در قیف بازاریابی

نقاط ضعف در قیف توسط بهینه‌سازی نرخ تبدیل(CRO) بهبود پیدا می‌کند. خوشبختانه اخیرا در ایران در شرکتهایی مثل علی بابا و دیجی کالا شاهد آن بوده ایم که این سمت سازمانی جدی گرفته شده است. اگر ساده بخواهیم بگوییم بهتر است به دو تصویر زیر دقت کنید:

نمودار تعداد کاربر در هر مرحله از قیف بازاریابی

قیف بازاریابی هک رشد

در تصویر اول همانطور که مشاهده می کنید هیچ درآمدی به دست نیامده است و مشکل اساسی در انتقال کاربران از مرحله ی اول به دوم است با بهبود نرخ تبدیل که می‌شود تعداد افراد به مرحله ی بعد رفته تقسیم بر کسانی که در مرحله‌ی قبل بوده‌اند درآمد ایجاد شد بدون آنکه ترافیک افزایش پیدا کند. با فعال‌تر کردن کاربران این اتفاق به زیبایی و شیرینی افتاد که این شرکت به درآمد رسید.

راستی یادم رفت عرض کنم که یکی از تخصص های هکر رشد CRO  هست که البته این تخصص می‌تواند تمام تخصص‌هایی باشد که یک شخص داشته باشد و بابت آن استخدام شود .

 

امیدوارم که از این قسمت لذت برده باشید

    2 ديدگاه نظر دهيد

  1. فعلا که خوب بوده، فقط چند جلسه ادامه خواهد داشت؟
    مثال واقعی مثل دراپ باکس و هات میل خیلی به فهم موضوع کمک میکنه 🙂
    از این دست مثال ها بیشتر لطفاً 🙂

    • سلام خدمت کارن عزیز برنامه این هست که انشاالله تا ۷ قسمت ادامه پیدا کند
      به روی چشم تلاشم این هست که کاربردی و با مثال های بیشتر باشد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.