هکر رشد کیست و چه مهارت هایی دارد؟-جلسه 2

زمان مطالعه : 18 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزشی هک رشد

    در جلسه اول درباره مفهوم هک رشد و اهمیت آن توضیح دادیم و مثال از کسب و کارهایی که از هک رشد استفاده کرده اند، را بیان کردیم. در این جلسه از دوره آموزشی سعی داریم مهم‌ترین وظایف و مهارت‌های یک هکر رشد بیان کنیم.

    در این سال‌ها هک رشد به شغلی جذاب تبدیل شده است که همه به دنبال یادگیری مهارت‌های آن هستند. اما یک هکر رشد واقعا کیست؟ یک برنامه‌نویسِ خلاق یا یک بازاریابِ فنی؟

     

    هکر رشد کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟

    هکر رشد تقریبا همه چیز بلد است اما نه به‌طور کامل . کار سختی‌ است که برای یک هکر رشد محدودیتی در مورد مهارت‌های او قائل شویم. یک هکر رشد بیشتر از هر فرد دیگری در سازمان نیاز به یادگیریِ مستمر دارد.

    هدف اصلی هکر رشد چیست؟

    اولین فردی که تعریف هک رشد را مطرح کرد، آقای شان الیس( Sean Ellis ) بود. شان الیس مشاور رشد دراپ باکس و صاحب استارتاپ Qualaroo است و همچنین سایت growthhackers.com که پلتفرمی برای هکرهای رشد است تا بتوانند با استفاده از آن آزمایش هایشان را طراحی کنند. شان الیس هکر رشد و هک رشد را اینطور تعریف می کند:”هکر رشد کسی است که هدف تمام فعالیت هایش در سازمان رشد باشد.” در نتیجه هدف اصلی افزایش impression یا افزایش آگاهی از برند و … نیست.

    مهارت های یک هکر رشد

    در اینجا به 2 شکل مهارت های هک رشد را نمایش می دهیم تا به طور واضح و شفاف با آن آشنا شویم.

    در نگاه کلی فعالیت های هک رشد تلفیقی از سه حیطه از مهارت هاست:

    • بازاریابی خلاقانه
    • طراحی آزمایش و آنالیز دیتا، هکر رشد دانش تحلیل داده را دارد.
    • فرآیندهای اتوماسیون و مهندسی را به خوبی می داند.

    مهارت های هکر رشد

    در نگاه عمیق تر ، حیطه مهارت های یک هکر رشد را به چهار دسته می توان تقسیم کرد.

    در گراف زیر به خوبی مفهوم مهارت های هکر رشد را می بینیم. یک هکر رشد در بین مهارتهای مختلفی از بازاریابی، تحلیل داده، برنامه‌نویسی و روانشناسی محصور شده است. بله کاملا محصور شده است. یک هکر رشد باید تفکری همه جانبه داشته باشد.

    مهارت های هکر رشد -دوره آموزشی هک رشد

    در گراف زیر نیز کمی دقیق‌تر مهارت‌های یک هکر رشد بررسی شده است. نموداری که شاید برا‌یتان آشنا باشد یعنی نمودار T  شکل. دانشی به وسعت اقیانوس و عمق کم و در ۲ فاکتور کمی عمیق‌تر.

    مهارت های هک رشد- دوره آموزشی هک رشد- کالج تپسل

    این گراف توسط مدرسه هک رشد در هلند  تهیه شده است و در آن مهارت های یک هکر رشد بر اساس عمق و عرض بررسی کرده است. در این گراف مهارت های آمار،  برنامه نویسی، طراحی محصول و اصول UX، مهارت تحلیل و آنالیز ، روانشناسی رفتاری، جایگاه‌یابی برند، داستان‌سرایی به عنوان مهرارت‌های یک هکر رشد بیان شده است. همانطور که در این گراف نشان داده شدهاست. یک هکر رشد بر دو مهارت بازاریابی محتوا و ایمیل مارکتینگ دید عمیق‌تری دارد.

    10 ویژگی شخصیتی یک هکر رشد موفق

     اینفوگرافیک ویژگی های شخصیتی هکر رشد- کالج تپسل

    همانطور که در اینفوگرافیک می بینید، یک هکر رشد موفق دارای ویژگی‌های زیر است:

    عادت به استفاده از متریک‌ها و سنجه‌ها

    او همیشه به متریک‌ها و شاخص‌ها توجه می‌کند و با استفاده از بینش حاصل از آن تصمیم‌گیری می‌کند.

    برداشتن قدم‌های کوچک

    همیشه با قدم‌های کوچک و تکرار آن‌ها کار را جلو می‌برد. سعی نمی کند یک کمپین میلیاردی طراحی کند.

    ذهن باز

    ایده‌های مختلف را از دی گران می‌شنود و همه را در ذهن، جمع‌آوری می‌کند. بررسی می‌کند که کدام ایده بهتر است و کدام ایده منابع کمتری برای اجرا نیاز دارد.

    خلاقیت

    در طراحی آزمایش از خلاقیت خود استفاده می‌کند و آن‌ها را بهبود می‌دهد. در مورد آزمایش‌ها در جلسات آینده صحبت ‌می‌کنیم.

    همیشه در حال تغییر ذهنیت و چرخش

    همیشه آماده تغییر ذهنیت و تغییر روش برای رسیدن به نتایج بهتر است. ممکنه در یک حوزه به یک روش معتقد باشد و بعد متوجه شود که آن فرضیه غلط بوده و روش‌های بهتری برای انجام کار هست، از تغییر نمی‌ترسد و فرضیه و روش را عوض می‌کند.

    انجام کار با دقت بالا

    کسب‌وکارهای موفق در هک رشد مانند فیسبوک، توییتر و ایربی‌اندبی را الگوی خود قرار می‌دهد و سعی دارد بیشترین تلاش را با بیشترین دقت برای رسیدن به نتایج مثبت در رشد انجام دهد.

    تکرار موفقیت‌ها

    روش‌های موفق را تکرار می‌کند تا نتایج مثبت در رشد (افزایش درآمد و افزایش مشتریان) به دست بیاورد.

    مدیریت زمان

    سعی می‌کند زمان خود را مدیریت کند و به مسائلی اختصاص دهد که ارزشمند و نتیجه‌بخش باشد.

    قابلیت اجرایی بالا

    تنها صحبت نمی‌کند. خود او هم در انجام کارها همراه تیم اجرایی است.

    تمرکز بر روی رشد

    تمرکز اصلی او بر روی رشد کسب‌و‌کار است.

     

    در کتاب “اصول پایه ای هک رشد” افسانه ها و واقعیت های یک هکر رشد را بیان کرده است:

    • برای اینکه یک هکر رشد باشید، لازم نیست که یک برنامه نویس باشید. ولی آشنایی با برنامه نویسی برای شما لازم است. زیرا اصولا روش های هک رشد روش‌های فنی هستند.
    • این اشتباه است که تصور کنیم یک بازاریاب سنتی نمی تواند هکر رشد باشد! زیرا هک رشد ذاتی نیست و اصول قابل یادگیری دارد.
    • درست نیست که بگوییم خیلی از روش های بکار رفته در هک رشد، غیر اخلاقی است. در واقع همه کارهایی که در هک رشد انجام می شود، قانونی است.

    حقایقی درباره هکر رشد

    هکر رشد، دشمن قمار

    اگر اهل اندازه‌گیری و ردیابی اهداف کسب و کار خود نیستید پس شما یک قمارباز هستید(البته نه یک قمارباز حرفه‌ای). یک هکر رشد عاشق اندازه‌گیری و دقت است. او با داده‌ها عشق‌بازی می‌کند و آن‌ها را همانند معدن طلا می‌بیند. او هیچ اتفاقی را بدون دلیل پیش‌بینی نمی‌کند. با آن‌ها بدون مدرک حرف نزنید چون احتمالا کم بیاورید.

    راست مغزهای جذاب

    باید بدانید که هکرهای رشد راست مغز هستند و اگر چپ مغز هستید کار سختی در پیش دارید.

    هکر رشد، فردی منطقی است. آزمایش می‌کند و نتایج را بررسی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد.

    افراد چپ مغز چه ویژگی‌هایی دارند؟

    • تحلیل‌گر؛
    • منطقی؛
    • جزئی‌نگر و حقیقت‌گرا؛
    • محاسبه‌گر؛
    • مایل به فکر کردن در قالب کلمات.

    افراد راست مغز چطور؟

    • خلاق؛
    • آزاداندیش؛
    • دارای نگاهی کلان به موضوعات؛
    • شهودی؛
    • مایل به اندیشیدن در قالب تصاویر (بیشتر بصری هستند).

     

    سوالاتی که یک هکر رشد باید از خود بپرسد!

    • چطور کاربران جدیدی برای محصول پیدا کنم؟
    • اولین تجربه کاربران جدید با محصول چگونه خواهد بود؟
    • چگونه کاربران فعلی را به خرید دوباره ترغیب کنم؟
    • مقدار بودجه موردنیاز برای فعالیت‌های پیش‌رو چقدر است؟
    • آیا فعالیت‌های آینده ما به برندینگ و ایجاد طرفداران جدید کمک می‌کند؟

     

    چک‌لیست کارهای روزانه یک هکر رشد

    • ردیابی فروشها
    • استفاده از ابزارهای موردنیاز برای تحلیل
    • طراحی آزمایشات جدید و پیگیری آزمایشات قبل
    • شنیدن صداهای افراد مختلف درمورد محصول شما در فضای آنلاین
    • بررسی رقبا
    • طراحی پروموشن‌های جذاب
    • استفاده از بازاریابی چند کاناله
    • بررسی شیو‌ه‌های قیمت‌گذاری
    • شناخت و بررسی رفتار مشتریان هدف براساس دموگرافیک و شخصیت
    • بررسی مزیت رقابتی و تقویت آن
    • بررسی فرآیند خرید مشتریان
    • کشف مشکلات مشتریان
    • اندازه گیری اهداف تعیین شده
    • تپسل
    4.3

      17 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام .الان یه تست اینترنتی دادم برای چپ یا راست مغز بودن در کمال تعجب 50 50 بود . خوبه یا بد ؟

      • سلام خدمت شما حقیقتا زیاد مهم نیست مهم این است که شما از دو طرف مغزتان استفاده کنید سمت راست مغز برای طراحی آزمایش های هک رشدی و سمت چپ مغز مرتبط با تحلیل آزمایش های هک رشدی و سختی و آسونی خاصی نداره مهم این هست که دیدگاه و ذهنتون بتواند این موضوع را مدیریت کند

    2. سلام. خیلی ممنون از مطالب عالیتون.
      یه سوال برام پیش اومده. توی مقاله گفته شد که چپ مغزها کار سختی در پیش دارن. یعنی اگه فرد جزیی نگر و تحلیل گری باشیم کار سختتره؟ یعنی مثلا باید شهودی پیش رفت؟

      • سلام خدمت شما خانم همتی به طور کل سمت چپ و راست مغز برای هک رشد احتیاج هست سمت راست مغز برای طراحی آزمایش های هک رشدی و سمت چپ مغز مرتبط با تحلیل آزمایش های هک رشدی و سختی و آسونی خاصی نداره مهم این هست که دیدگاه و ذهنتون بتواند این موضوع را مدیریت کند

      • سلام خدمت شما خانم همتی به طور کل سمت چپ و راست مغز برای هک رشد احتیاج هست سمت راست مغز برای طراحی آزمایش های هک رشدی و سمت چپ مغز مرتبط با تحلیل آزمایش های هک رشدی و سختی و آسونی خاصی نداره مهم این هست که دیدگاه و ذهنتون بتواند این موضوع را مدیریت کند در کالج تپسل بیشتر بخوانید

      • سلام خدمت شما وقتتون به خیر
        یک مدیر بازاریابی می تواند هکر رشد هم باشد و به این موضوع توجه کند .
        در اصل هک رشد دیدگاهی جدید به بازاریابی هست که نتیجه گرا با هزینه کم به خروجی فکر می کند .

    3. سلام خدمت آقای ثقه الاسلامی عزیز. با توجه به چیزهایی که شما گفتید من برداشت کردم که یک هکر رشد یک پزیشن نزدیک به مدیریت عالی داره آیا درست است؟ و این که چرا ایمیل مارکتینگ؟ و آخر این که آیا اهمیت و وجود این مهارت هایی که گفتید بسته به جامعه تغییر نمی کنه؟

      • سلام خدمت شما
        براساس گفته ی بزرگان دیدگاه و جایگاه هکر رشد به جای معاونین بازاریابی شرکت ها می آید که هم اکنون هم اینچنین شده است و شرکت هاب اسپات معاون رشد داره ممکنه که عوض بشه اسم ولی تمرکز روی رشد هست . بعله مدیریت عالی و در سطح معاونین سازمانی هست . ایمیل مارکتینگ به خاطر هزینه ی کم و بازدهی بالا همیشه مورد توجه هکر های رشد بوده است مخصوصا برای مدل های کسب و کار مثل SaaS مبتنی بر وبسایت . اهمیت کانال ها بستگی به فرهنگ متغیر هست مثلا خیلی از کانال ها کاربرد کمتری نسبت به غرب و شرق دارد و بعضی ها که تاثیر بالایی دارند هنوز آن چنان رشد نکرده اند مانند اتوماسیون بازاریابی

    4. ممنون از مطلب خوبتون، نوشته های مربوط به چپ مغز و راست مغز با متن بالا و فیلم در تضاده.

      لطفا بررسی و در صورت اشتباه اصلاح کنید

    اعلام ديدگاه