صاحبان و مدیران بازاریابیِ کسبوکارها برای تدوین استراتژی بازاریابی از مدلهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از متداولترین و شناخته شدهترین مدلهای تدوین استراتژی بازاریابی، مدل SOSTAC است که برای همه مراحل شروع، اجرا و بهینهسازی فعالیتها مناسب است. مدل SOSTAC در سال 1990 توسط آقای PR Smith معرفی و در سال ۲۰۰۴ در کتاب Strategic Marketing Communication منتشر شد. این مدل طبق نظرسنجی موسسه معتبر Chartered Institute of Marketing سومین مدل محبوب در میان مدلهای بازاریابی است که استفاده از آن برای تعریف استراتژیهای بازاریابی در فضای دیجیتال و سوشیال مدیا نیز استفاده میشود.
در طی سالهای گذشته مدلهای زیادی برای تدوین استراتژی سوشال مدیا معرفی شده است که مدل SOSTAC یکی از مشهورترین آنها است. کلمه SOSTAC از کنار هم قرارگرفتن اول حروف شش کلمه زیر تشکیل شده است:
این مقاله با هدف استفاده از مدل SOSTAC در تعیین و اجرای استراتژیهای سوشیال مدیا تدوین شده است و تمرکز آن بر کاربرد مدل در نظمدهی و برنامهریزی هدفها در سوشیال مدیا است. در ادامه و برای مثال یک پیج اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی در نظر گرفته شده و با استفاده از مثالهای کاربردی و ملموس کارایی این مدل نشان داده شدهاست.
در این مرحله باید مهمترین و کاربردیترین سوالات را درباره پیج اینستاگرام خود بپرسید. می توانید از مدلهای مشهوری مانند SWOT یا PEST برای آنالیز موقعیت کنونی خود استفاده کنید. برای مثال هنگام تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی پیج اینستاگرام، میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
موارد مطرح شده کلی است و شما میتوانید با توجه به نیازهای خود اطلاعات بیشتر یا کمتری را مورد بررسی قرار دهید. اما نکته مهم این است که این کار دید کلی و قابل قبولی در خصوص موقعیت فعلی پیج شما فراهم کرده و به شما اجازه می دهد در ادامه تصمیمات کاربردیتری بگیرید.
در مرحله قبل یک دید کلی راجعبه وضعیت کنونی پیج خود پیدا کردید. حالا زمان تعریف اهداف است. برای تعریف اهداف از خودتان بپرسید که دوست دارید چه دست آوردی داشته باشید؟ موفقیت پیچ اینستاگرام خود را چگونه تعریف میکنید؟ و این موفقیت را چگونه اندازهگیری میکنید؟
شما می توانید برای تعریف اهداف خود از مدل SMART نیز استفاده کنید. در این مدل اهداف تعیین شده شما باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
برای مثال تعیین هدف برای یک پیچ اینستاگرام میتواند به این صورت تعریف شود: هدف، اضافه کردن 3000 عدد فالوئر واقعی در مدت زمان شش ماه برای پیج اینستاگرام است.
در این مرحله باید انتخاب کنید؛ در حقیقت باید تصمیم بگیرید که برای رسیدن به هدفهایی که در مرحله قبل تعریف کردید میخواهید چه رویکردی داشته باشید، چه برنامه تبلیغاتی داشته باشید، چه محتوایی تولید کنید، چه بودجه ای در نظر بگیرید و چه گروهی از کاربران را مورد هدف قرار دهید. برای تعیین استراتژی میتوانید از مدل معروف STPO نیز استفاده کنید.
برای مثال یک استراتژی برای افزایش تعداد فالوئرهای پیج استراتژی جذب یا Acquisition است و یک استراتژی دیگر درگیر کردن مخاطبان یا ایجاد Engagement است.
در مرحله قبل، استراتژیهای کلی خود را پیدا کردید و حالا وقت برنامهریزی است. باید تاکتیکها یا روشهای محقق کردن اهداف را پیدا و برای رسیدن به آنها برنامهریزی کنید. تاکتیکهای مختلفی با توجه به ابزارهایی مانند marketing mix، مدل RACE، ایجاد تقویم محتوایی و … در این مرحله قابل استفاده است.
برای مثال برخی از تاکتیکهای مورد استفاده برای جذب فالوئر مانند استفاده از پلن محتوایی، اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغ در پیجهای پربازدید و استفاده از ابزارهای مدیریت محتوا است.
در این مرحله تازه وارد فاز اجرایی میشوید و زمان آن رسیده است تا تمامی برنامهریزیهایی که انجام دادهاید را به مرحله اجرا درآورید. کارهایی مانند تولید محتوا، تقسیم وظایف، انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ، پاسخگویی و… مثالهایی از مرحله اقدامات برای یک پیج اینستاگرام است.
در این مرحله نتایج حاصل شده در طول این فرایند بررسی و اثربخشی آنها سنجیده خواهد شد. تحلیل کارهایی که انجام شده و فرایندهای اجرایی و میزان کارآمد بودن آنها در هزینهها و زمان شما صرفهجویی خواهد کرد. درصد رسیدن به هدف، کارایی فعالیتهای برنامهریزی شده را مشخص خواهد کرد و نقاط قوت و ضعف فرایندها مشخص خواهد شد. با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف میتوانید هر روز بهتر شوید.
برای مثال ممکن است پس از گذشت شش ماه و پایان زمان هدف تعیین شده، که جذب 3000 عدد فالوئر واقعی برای پیج اینستاگرام بود، موفق به جذب 2800 فالوئر شده باشید. در حقیقت شما 93.3% در تحقق هدف خود موفق عمل کردهاید. حالا باید بررسی کنید که چرا نتوانستید 100% موفق باشید؟ بیشترین تعداد فالوئر از چه کانالی جذب شده است؟ کم ترین بازدهی جذب مربوط به چه کانالی بوده است؟ آیا زمانبندی مناسبی برای گذاشتن پستها داشتهاید؟ آیا هدف تعریف شده با توجه به پتانسیلهای موجود مناسب بوده است؟ برای بهبود فرایند و گرفتن بیشترین نتیجه چه فعالیتهایی میتوان برنامهریزی کرد؟
استفاده از مدلها برای طراحی استراتژی و برنامهریزی فعالیتهای هر کسبوکاری بسیار متداول است و سالها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و پربازده بوده است. اما گاهی پیچیدگی ظاهری و استفاده از عبارتهای ناآشنا و ناملموس باعث عدم تمایل و استفاده از این مدلها میشود. در این مقاله سعی کردیم یکی از معروفترین و محبوبترین مدلهای کاربردی بازاریابی را به زبان ساده و با مثالهای کاربردی توضیح دهیم. در صورتی که از تجربه استفاده از مدل SOSTAC را داشتید، خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما و مخاطبان این مطلب به اشتراک بگذارید.
پرسشهای رایج
مدل SOSTAC چیست؟
یک مدل معروف برای تدوین استراتژیهای بازاریابی است که از شش مرحله یعنی تجزیه و تحلیل موقعیت، تعیین اهداف، مشخص کردن استراتژی، انتخاب تاکتیکها، اقدام و پیاده سازی و در نهایت کنترل میزان اثربخشی، تشکیل شده است.
مزیت استفاده از مدل SOSTAC چیست؟
این مدل ساده و قابل فهم است و برای همسوسازی و همراه کردن اعضای یک سازمان برای رسیدن به هدف اصلی، بسیار مناسب است و در پایان هم، میزان اثربخشی و رسیدن به اهداف را بررسی میکند.
female wrestling https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antifungals-medicine-europe.html female wrestling https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php займ с 18 летвкармане займоблигационный займ получить займ без отказаvivus займ личный кабинетзайм под материнский капитал пермь