در جلسه قبل، درباره اهمیت داستان سرایی در بازاریابی محتوا صحبت کردیم و نکاتی را پیرامون بهبود بخشیدن این تکنیک مهم بیان کردیم. در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، قصد داریم درباره تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری محتوا و ضرورت استفاده از آن در استراتژی بازاریابی محتوا صحبت کنیم. برنامهریزی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر زمینهای است. 42 درصد از مردم، زمانی که اهداف خود را مینویسند، به آن اهداف دست مییابند. تولید محتوا بهتنهایی نمیتواند باعث موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا شود، بلکه نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوا، نقش مهمی را ایفا میکند. استفاده از یک تقویم محتوایی برای برنامهریزی مناسب و نظم بخشیدن به بازاریابی محتوا ضروری است. داشتن یک برنامه منظم در تولید و انتشار محتوا، باعث جذب مخاطب و درنهایت، تبدیل مخاطب به مشتری میشود.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بزرگترین چالش تولید محتوا، فقط تولید آن نیست، بلکه موارد دیگری مانند ایدهپردازی موضوعات (brainstorming)، هدف قرار دادن مخاطبین صحیح، بهینهسازی پستها با بهترین کلیدواژهها و در نظر گرفتن CTA مناسب را شامل میشود. با اینحال، هر یک از این مراحل به سازماندهی متمرکز و صرف زمان نیاز دارد تا به موفقیت بیانجامد.
یکی از سوالات رایجی که کسبوکارهای موفق در زمینه بازاریابی محتوا مانند Hubspot دریافت میکنند، این است که «چگونه همه محتواهای خود را مدیریت میکنید؟» یا «هزینه مدیریت محتوا چقدر است؟» برای دریافت پاسخ این سوالات و یادگیری تقویم محتوایی، تا پایان این جلسه همراه باشید.
تقویم محتوایی یک تقویم ساده است که جزئیات و طبقهبندی محتوا، زمانبندی انتشار را در بر دارد و به تیم مارکتینگ کمک میکند تا برای همه فعالیتهای بازاریابی مانند پستهای بلاگ، پستهای شبکههای اجتماعی و کمپینهای محتوایی برنامهریزی کنند. تقویم محتوایی، یکی از بهترین ابزارها برای نظم بخشیدن به استراتژی بازاریابی محتوا است.
این تقویم، بهمنزله یک نقشه راه برای اطمینان از قرار گرفتن در مسیر درست رسیدن به اهداف کسبوکار، دستیابی به مخاطبان هدف و عملکرد مناسب کانالهای مختلف محتوا است. ایجاد این تقویم، کار سادهای است، اما رعایت کردن آن، کاری دشوار است.
یک تقویم محتوایی رایج باید شامل موارد زیر باشد:
نمونه های موفق بازاریابی محتوا را در کالج تپسل بخوانید
دلایل مختلفی، ضرورت ایجاد و استفاده از تقویم محتوایی را توضیح میدهد.
شما بهراحتی میتوانید با استفاده از Google Sheets، Google Calendar یا اکسل، تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید. همچنین میتوانید نمونههای آماده این تقویمها را دانلود و در صورت نیاز، ویرایش و استفاده کنید. با استفاده از این تقویمها، میتوانید در زمان صرفهجویی کنید و از این زمان برای افزایش کیفیت محتواهای خود استفاده کنید. نمونه تقویم محتوایی موجود در بلاگ HubSpot، یکی از بهترین نمونهها است که میتوانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید. این تقویمها در سه قالب Google Sheets، Google Calendar و اکسل برای مدیریت پستهای بلاگ، مدیریت پستهای شبکه اجتماعی و مدیریت کمپینهای محتوایی ارائه شده است. ما در اینجا راهنمای استفاده از نمونه اکسل آن را توضیح میدهیم.
این مطلب را هم بخوانید: مزایای بازاریابی محتوا
یکپارچگی و استراتژی مناسب، کلیدهای موفقیت یک بلاگ کسبوکار است که تقویم سردبیری محتوا، در هر دوی این موارد به شما کمک خواهد کرد. این تقویم به شما کمک میکند تا:
در صورت عدم استفاده از تقویم سردبیری محتوا، نمیتوانید متوجه شوید کدام نویسنده قرار است چه مطلبی را بنویسد و چه موقع منتشر میشود. با استفاده از تقویم، میتوانید تمامی این اطلاعات را در یکجا قرار داده و پیگیری کنید.
چند راهکار برای زنده کردن محتوای ناموفق
برای دانلود نمونه تقویم محتوایی، روی دکمه زیر کلیک کنید.
ابتدا تاریخ انتشار و نویسنده هر پست را در تقویم محتوایی وارد کنید. این کار را باید چندین روز قبل از موعد انتشار انجام دهید؛ بهخصوص زمانی که با نویسندگان تازهکار سروکار دارید، باید زمان بیشتری برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید آن را ویرایش کنید و بازخوردهای لازم را به نویسنده ارائه دهید.
عنوان پست را به گونهای انتخاب کنید که کاملاً واضح و جذاب باشد. زمانی که عنوان مورد نظر هر پست را انتخاب کردید، به صورت کامل در تقویم وارد کنید. این کار به برقراری تعادل و تنوع پستها کمک میکند. برای انتخاب عنوانهای جذاب و مناسب، میتوانید از ابزار رایگان انتخاب عنوان HubSpot استفاده کنید. در تقویم محتوایی خود، خلاصهای از محتوای هر پست را بیان کنید. این کار، در انتخاب عناوین و حفظ یکپارچگی و پیوستگی بین زیر عنوانهای متن به نویسنده کمک میکند.
زمانی که چالش اصلی شما، تولید محتوا است، ممکن است از سئو غافل شوید. به همین دلیل، قرار دادن کلیدواژهها در تقویم محتوایی برای هر پست، باعث میشود که با در نظر گرفتن کلیدواژههای هر پست، به تولید محتوا بپردازید که این موضوع، به بهبود سئو کمک میکند.
همچنین اطلاع از ویژگی گروه مخاطبینی که محتوا را مختص آنها تولید میکنید، بر طرز نوشتن شما تاثیر میگذارد و منجر به جلب توجه بیشتر آنها میشود. بنابراین باید مخاطبین هدف هر پست را در تقویم محتوایی در نظر بگیرید. در جلسات آینده بلوک بازاریابی محتوا، درباره پرسونای مخاطب بهصورت مفصل صحبت میکنیم.
با هر محتوایی که تولید میکنید، باید مخاطبان هدف خود را به مرحله بعدی سفر مشتری هدایت کنید. به همین دلیل، هر پستی که در بلاگ خود منتشر میکنید، باید به منظور تولید لید، دارای یک دکمه CTA باشد. در آخرین ستون تقویم محتوایی، یک لینک برای دکمه CTA هر پست در نظر داشته باشید. این کار، باعث نظم بخشیدن به کار شما میشود.
این تقویم برای نظم بخشیدن به فعالیت کسبوکارها در شبکههای اجتماعی و مدیریت بازاریابی شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. این تقویم به شما کمک میکند تا زمانبندی انتشار مناسبترین محتواها در شبکههای اجتماعی مختلف را برنامهریزی کنید.
امروزه، اغلب بازاریابان متوجه نقش مهم و جداییناپذیر شبکههای اجتماعی با استراتژی بازاریابی درونگرا (inbound marketing) شدهاند. بهعلاوه، با توجه به تعداد بالای شبکههای اجتماعی، سازماندهی و برنامهریزی دقیق برای به اشتراکگذاری محتواها در پلتفرمهای اجتماعی، ضروری است. استفاده از تقویم سردبیری محتوای شبکههای اجتماعی، میتواند این مشکل را حل کند. این تقویم به شما کمک میکند:
بدون داشتن چنین تقویمی، بازاریابان شبکههای اجتماعی بدون هدف و بدون برنامه به انتشار پست در شبکههای اجتماعی میپردازند و قادر به دنبال کردن نتایج پستها، آنالیز نتایج و در نهایت، بهینهسازی پستهای آینده خود نخواهند بود.
این تقویم در قالب اکسل و برای کمک به برنامهریزی انتشار محتوا در فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و … نکات و ترفندهایی مفید درباره این موضوع ارائه میدهد. برای دانلود نمونه تقویم محتوایی، بر روی دکمه زیر کنید.
از تقویم ماهانه برای نظارت و بدست آوردن دیدگاه کلی بر پستهای شبکه اجتماعی استفاده کنید. به دلیل تفاوت اندک پلتفرمهای شبکههای اجتماعی با یکدیگر، این تقویم دارای صفحات جداگانه برای هر یک از شبکههای اجتماعی، مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و … است.
این تقویم نیز مانند تقویم قبل، شامل ستونهای تاریخ و ساعت انتشار، پیام محتوا، نوع محتوا، لینک و مشخصات تصویر محتوای مورد نظر است. اطمینان حاصل کنید که تقویم شامل تمامی مناسبتها، رویدادهای سالانه، کمپینها و … باشد.
برای برنامهریزی و طراحی تقویم محتوایی شبکههای اجتماعی خود، میتوانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. تگرولایز یکی از ابزارهای آنلاین است که به شما کمک میکند تا به آسانی تقویم خود را بسازید و ارسال پستهای خود را زمانبندی کنید. با استفاده از تگرولایز، پستهای شما به صورت اتوماتیک در زمانهای تعیین شده ارسال میشوند!
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
همانطور که گفته شد، استفاده از تقویم محتوایی یا تقویم سردبیری محتوا برای مدیریت بهتر و نظم بخشیدن به پستهای بلاگ و شبکههای اجتماعی ضروری است. ایجاد این تقویمها باید بر اساس شناخت مخاطبین هدف، مناسبتها و رویدادها، فرمت محتواها و … باشد. با اینحال، میتوانید نمونههای آماده تقویم محتوایی که توسط شرکتهایی نظیر HubSpot، Moz، Content Marketing Institute و … ارائه میشود را بهصورت رایگان دانلود و استفاده کنید. در جلسه آینده از بلوک بازاریابی محتوا، درباره نکاتی برای نویسنده بهتری شدن بیان میکنیم.
برای اطلاع از جلسات آینده بلوک، در فرم خبرنامه بلوک بازاریابی محتوا در سمت راست صفحه ثبتنام کنید. بهعلاوه، میتوانید نظرات و پیشنهادهای خودتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
خلاصه
در این جلسه از بلوک بازاریابی محتوا، درباره تقویم محتوایی و ضرورت استفاده از آن برای مدیریت و نظم بخشیدن به تولید و انتشار پستهای بلاگ و فعالیتهای شبکههای اجتماعی صحبت میکنیم.
6 ديدگاه نظر دهيد
ممنون از مقاله خوبتون و نمونه تقویم های سردبیری. به نظرم رسید میشه در تقویم محتوایی بلاگ سایت یک گزینه هم اضافه کرد که این مقاله در کدام شبکه اجتماعیمون به اشتراک گذاشته بشه. مقالات مهمی که می خواهیم از شبکه های اجتماعی به سمت اون ها خواننده جذب کنیم رو می تونیم مشخص کنیم تا همزمان با ارسال اون در وب سایت در شبکه های اجتماعیمون هم به اشتراک بزاریم.
ممنون از دقت و توجه شما
بله حق با شماست، به طور کلی در استراتژی بازاریابی محتوا، قبل از شروع کردن تولید محتوا، باید درباره فرمت و محل انتشار آن تصمیم گرفته بشه و باید در تقویم محتوایی هم در نظر گرفته بشه ، در ابتدای متن این جلسه گفته شده ولی مثل اینکه در تقویم hubspot در نظر گرفته نشده.
سلام و عرض ادب
خدمت تیم فوق العاده collegetaps
واقعا جا داره تشکر و قدردانی کنم از محتوای فوق العاده ای که تولید می کنید و این در حالی هست جای خالی آموزش DIGITAL MARKETING به شدت احساس می شد و خودتون یکی از نمونه های بی نظیر تولید محتوا در بین سایت های ایرانی هستید.
موفق باشید
سلام جناب زعیمی
ممنون از نظر لطف و همراهی شما
موفق باشید
عالی بود مطلب . ممنون از نویسنده این متن که تمام نکات رو کامل و جامع بررسی کرده بود
سلام
ممنون از لطف و توجه شما