مصاحبه تپسل با اپلیکیشن والیبال مدرن

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

۲۶ مهر روز ملی تربیت‌بدنی و ورزش است. از طرف دیگر زمان زیادی از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک نمی‌گذرد، المپیکی که به عقیده‌ی بسیاری از صاحب‌نظران می‌توان آن را المپیک موبایل خواند، زیرا برای اولین بار در تاریخ تعداد کسانی که از طریق تلفن‌های هوشمند خود به دنبال کردن المپیک پرداخته‌اند از تعداد کسانی که این رویداد را با تلویزیون و یا کامپیوتر دنبال کرده‌اند بیشتر بوده است. انتشار حدود هفت اپلیکیشن رسمی از برندهای مشهور دنیا مثل Olympics و NBC وو … برای رویداد المپیک ۲۰۱۶ نشان از اهمیت توجه به رویدادهای ورزشی در بستر اپلیکیشن‌ها دارد. اپلیکیشن‌های مربوط به ورزش‌های مختلف در داخل ایران هم رشد قابل‌توجهی داشته‌اند، در این میان بازی والیبال مدرن موفقیت بی‌سابقه‌ای در میان انواع بازی‌های ایرانی کسب کرده است. به بهانه‌ی روز ورزش، به مصاحبه با والیبال مدرن و توسعه‌دهنده‌ی موفق آن، میلاد کرامتلو پرداختیم.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 مصاحبه تپسل با استودیو دیاکو گیمز (سازنده بازی والیبال مدرن)

بیوگرافی میلاد کرامت لو (طراح بازی)

  • خودتون رو معرفی کنید و رزومه و بیوگرافی کوتاهی از خودتون و تیمتون بفرمایید.

به نام خدا، میلاد کرامتلو، طراح بازی و برنامه‌نویس استودیو دیاکو گیمز سازنده سری بازی والیبال مدرن هستم، متولد سال ۱۳۷۳ در شهرستان مینودشت استان گلستان.

سال ۹۳ استودیو کاکتوس رو تأسیس کردیم و در سال ۹۵ به دیاکو گیمز تغییر نام دادیم. که دو بازی “والیبال ۲۰۱۶” برای پی سی و “والیبال مدرن ۲۰۱۶” برای اندروید رو منتشر کردیم.

ایده بازی والیبال مدرن

  • ایده‌ی والیبال مدرن از کجا شکل گرفت؟ چقدر طول کشید تا از ایده تبدیل به محصول بشه؟ روایت شروع و توسعه‌ی والیبال مدرن رو بفرمایید.

خب راستش اولین پروژه تیم ما بازی ای به نام “فاتحان” در سبک شوتر اول شخص برای رایانه‌های شخصی بود که داستان والیبال مدرن هم از همین‌جا شروع میشه! وقتی روی فاتحان کار می‌کردیم اوقات فراغتمون رو با بازی والیبال سگا پر می‌کردیم؛  یک روز مدیر پروژه‌مون گفت چرا والیبال نمی‌سازیم! بازار خیلی خوبی داره و والیبال خیلی خوبی توی دنیا نیست، چرا بهترین والیبال دنیا رو نسازیم؟ از اونجایی که من برنامه‌نویس هم بودم ساخت بازی والیبال رو غیرممکن می‌دیدم! چون یک بازی ورزشی تیمی بود و همه برنامه‌نویس‌ها می‌دونن ساخت اینجوری بازی ها مثل فوتبال، هندبال، بسکتبال و والیبال چقد سخته!

وقتی محسن (برنامه نویس و مدیر پروژه‌مون) همون شب رفت و یک مکعب ساخت که یک توپو پرتاب میکرد شاید توسعه والیبال مدرن شروع شد، ما نسخه اول بازی رو تحت عنوان “والیبال ۲۰۱۶” و برای کامپیوترهای شخصی منتشر کردیم که خب ۱۴ ماه طول کشید! و بازی با موفقیت منتشر شد و مطبوعات خبری خیلی زیادی انتشار این بازی رو پوشش دادن که جا داره از آقای کافی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بابت رونمایی از این بازی تشکر کنم، البته در اون نسخه اسم شرکت ما کاکتوس بود. ( اینو لازم دونستم بگم چون در بین نظرات توی کافه بازار می‌پرسن شما همون استودیو کاکتوس سازنده بازی والیبال ۲۰۱۶ هستید یا خیر)

بعداز  نسخه کامپیوتری بازی رفتیم سراغ  نسخه اندروید که حدود ۵ ماه طول کشید با نام “والیبال مدرن ۲۰۱۶” از استودیو “دیاکو گیمز” که قراره روی همین برند کار کنیم.

چالش های اولیه ساخت اپلیکیشن

  • اولین چالشتون در مسیر خلق اپلیکیشنتون چی بود؟ چجوری از پسش براومدید؟

راستش از نظر فنی چالش‌های زیادی وجود داشت! از اونجایی که باید صفر تا صد بازی رو خودمون تحلیل می‌کردیم و می‌ساختیم و نمونه‌ای نبود، چالش‌های متعددی به وجود اومد مخصوصا در زمینه برنامه‌نویسی، تا جایی که مدیر پروژه‌مون در حین توسعه بازی چندین‌بار تصمیم به لغو پروژه گرفت:

محسن کرامتلو، مدیر پروژه والیبال مدرن بعد از منتشر شدن بازی والیبال ۲۰۱۶:

“در طول توسعه بازی والیبال مدرن به معماهای فنی‌ای برخوردم که فکر می‌کردم حلش غیر ممکنه، وقتی می‌دیدم توی سایت‌های پرسش و پاسخ خارجی هم جوابی برای این معماها نیست می‌خواستم پروژه رو لغو کنم، داشتیم شکست می‌خوردیم اما این فشار روانی سنگین رو به تیم منتقل نمی‌کردم! بعد از چند روز و شاید هفته به مشکل غلبه می‌کردم، به نظرم مدیر پروژه باید چند برابر سایر اعضای تیم کار کنه، سختی ببینه و فشارهای روانی رو تحمل کنه. تیم‌ها به دلایل زیادی شکست می‌خورن اما حل معما دلیل اصلی موفقیت تیم‌های بزرگه”

جدای از چالش فنی ، مهم‌ترین چالش برای ما، “ساخت والیبال جذاب” بود، شاید بپرسید چرا ساخت والیبال جذاب سخته؟ چون حرکات در والیبال خیلی کمه و در نهایت چهار رفت و برگشت امتیاز عوض میشه، پس فرصت کمی داریم تا حس سرگرمی رو به مخاطب منتقل کنیم، حدود ۳ ثانیه در هر امتیاز!

این بلوک یادگیری را هم بخوانید : بازاریابی اپلیکیشن موبایل

چالش های توسعه یک اپلیکیشن در ایران

  • به نظرتون شرایط کار در ایران برای توسعه‌ی یک اپلیکیشن چه چالش‌ها و چه مزایایی داره؟

خب می‌تونم بگم بهترین نکته در ایران هزینه پایین توسعه و ساخت بازی نسبت به کشورهای دیگه‌ست، به نظرم بهشت بازی‌سازهای ایرانی وقتی هست که در ایران بازی بسازن و بتونن بدون مشکل در بازارهای جهانی منتشر کنن.

نکته دیگه بحث هم‌دلی ایرانی‌هاست، اگر اعضای تیم مثل یک خونواده کنار هم باشن می‌تونن از پس هر مشکلی بربیان و کارای بزرگ کنن، به نظرم ایرانی‌ها این حس رو خیلی خوب دارن! بهتره هم‌پیمان و هم‌دل بشن و با تلاش و صبر خودشونو ثابت کنن.

اگر بخوام در مورد موبایل چالش اصلی رو بگم، نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی که ریسک پروژه‌ها رو برای توسعه‌دهنده‌ها به حداقل برسونه و نکته دیگه ورود بی‌رویه بازی‌های خارجی فارسی شده در مارکت‌های ایرانیه که باعث خروج ارز میشه.

  • تیم والیبال مدرن چند نفره ست؟ نقش هریک از اعضای تیم چی هست؟

تیم اصلی ما ۴ نفره‌ست اما خب طی پروژه معمولا افراد دیگه‌ای به ما اضافه میشن، محسن کرامتلو به عنوان مدیر پروژه و برنامه‌نویس ، دانیال طبیعی به عنوان انیماتور، میکائیل طبیعی به عنوان مدل‌ساز و آرتیست و بنده به عنوان گیم دیزاینر (طراح بازی) تیم.

مصاحبه با والیبال مدرن

از سمت راست دانیال طبیعی – میکائیل طبیعی – میلاد کرامتلو – محسن کرامتلو (مراسم رونمایی بازی والیبال ۲۰۱۶)

  • مدل مدیریتی و سیستم کاری بین تیم والیبال مدرن به چه شکلی هست؟ هماهنگی بین افراد فنی، هنری، تجاری و مالی چجوری شکل می‌گیره؟

خب ما واقعا مثل یک خانواده‌ایم، یک تیم هم‌دل، روند کاری‌مون اینه ابتدا بنده به عنوان طراح بازی، دیزاین کلی بازی رو انجام میدم که در قالب سندی بین اعضای تیم به اشتراک گذاشته میشه، مرحله بعد همه تیم نظر هاشونو میدن و سند در هر مرحله پخته‌تر میشه، مثل یک حلقه، طبیعتا در این بین مسائل ریز و درشتی هست که اعضا هم‌عقیده نباشن اما سعی می‌کنیم به یک چهارچوب کلی و مورد اتفاق بین همه برسیم. در همه موارد با هم مشورت می‌کنیم اما در نهایت کار رو به مسئولش واگذار می‌کنیم، به عنوان مثال ممکنه من به میکائیل (آرتیست بازی) بگم این پس‌زمینه خوب نیست اما در نهایت اونه که باید پس‌زمینه رو انتخاب کنه.

در حین نهایی شدن سند طراحی و قبل از شروع توسعه بازی ، برنامه‌نویس‌مون نیازمندی‌های فنی بازی رو بررسی میکنه و روشون کار میکنه، به عنوان مثال ما در مرحله اول میگیم کاربر قابلیت تغییر فرم بدن بازیکن رو داشته باشه، پس قبل از شروع ساخت بازی، محسن (برنامه‌نویس) میره و روی این معما کار میکنه تا حلش کنه. سعی می‌کنیم قبل شروع ساخت بازی اکثر معماها رو حل کنیم نه وسط کار.

در این بین و در هر قدم؛ هماهنگی‌ها رو مدیر پروژه انجام میده.

این مطلب را هم بخوانید : انواع مدل های کسب درآمد از اپلیکیشن
  • در مورد ساعت کاری تیم والیبال مدرن برامون توضیح بدید.

بذارید برگردیم به عقب‌تر، قبل شروع ساخت بازی “فاتحان”؛ ما صبح‌ها ساعت ۱۱ از خواب بیدار می‌شدیم و فکر می‌کردیم چی باید بسازیم ، تا ظهر کار می‌کردیم و بعد از ظهر استراحت و دوباره تا ساعت ۲ شب کار!

به جایی رسیدیم که مدیر پروژه گفت اینجوری نمیشه کار کرد! ما باید واقعن مثل یک شرکت کار کنیم، یک برنامه چیدیم که ساعت ۸ از خواب پا می‌شیدیم و قبل از خواب برنامه فردا رو می‌چیدیم و ۱۲ شب می‌خوابیدیم.

تو حالت اول روزی ۶ ساعت کار مفید هم انجام نمیشد اما با تغییر برنامه شد روزی بیش از ۱۲ ساعت کار.

به توسعه‌دهنده‌ها توصیه می‌کنم قبل اینکه بخوابین برنامه فرداتون رو بچینین تا بدونین قراره چکار کنین، این کار تاثیر خیلی زیادی در استفاده مفید از زمان داره!

  • بهترین خاطره‌تون از دورانی که توسعه‌دهنده بودید چیه؟

خب خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشتیم، کسب عنوان بازی فنی سال از هشتیمن دوره جشنواره رسانه‌های دیجیتال و دریافت جایزه از وزیر فرهنگ با بازی کامپیوتری “والیبال ۲۰۱۶” و مراسم رونمایی بازی‌مون خیلی خاطره خوبی بود و البته کار با آقای “کیومرث کرده” گزارشگر خوب کشورمون که واقعا برای بازی زحمت کشیدن و سعی کردن بهترین کارشونو انجام بدن.

البته یک بازی در اوایل هم ساختم که سوم مسابقات دانشجوی بازی‌ساز شد، به عنوان اولین جایزه واسم خاطره خوبی بود (هر چند هنوز بعد دو سال جایزه‌ش رو نگرفتیم).

  • لحظه‌ای بوده که حس کنید به هدف مطلوبتون از توسعه‌ی اپلیکیشن والیبال مدرن رسیدین؟ عامل موفقیت اپلیکیشنتون رو چی می‌دونید؟

ما اعتقاد داریم بازی اندروید والیبال مدرن ۲۰۱۶،  ده برابر توانایی شروع کارمون و یک دهم توانایی فعلی‌مونه!

زمانی ما موفق هستیم که در دنیا یک برند بازی ویدئویی برای ورزش والیبال به نام “والیبال مدرن” وجود داشته باشه و همه کاربرهای علاقه‌مند به ورزش والیبال در دنیا منتظر نسخه بعد بازی والیبال مدرن باشن، همونطور که بازی Fifa دنیای فوتبال و NBA دنیای بسکتبال رو قبضه کرده! و حتی هدف بزرگتر اینکه “والیبال مدرن” برند بازی سازی ایران باشه!

در کالج تپسل بخوانید!  رمزهای موفقیت و راهکارهای درآمدی بازی پوکمون گو (Pokemon Go)

موفقیت فعلی بازیمون رو مدیون دو تا مسئله هستیم، به نظرمون در حال حاضر بهترین بازی اندروید والیبال دنیا رو ارائه میدیم ، و بحث دوم علاقه‌مندی مردم به والیبال.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم
  • اگر بنا باشد سه ویژگی اصلی یک اپلیکیشن خوب رو بیان کنید چی می‌گید؟
  • در مورد بازی:

    -بازی باید  بتونه “تجربه جدیدی” رو ارائه بده و یا بهترین تجربه تو اون موضوع رو!

    بازی باید سرگرم کننده باشه (خیلی از مردم هر روز بازی میکنن اما به مدت کم، مثلا روزی ۵ دقیقه، باید کاری کنین در اون پنج دقیقه بین ۱۰ بازی ، بازی شما رو برای بازی کردن انتخاب کنن… چون سرگرم‌کننده‌ست)

    بازی باید باکیفیت باشه (منظور از کیفیت فقط بحث گرافیکی نیست، کیفیت یعنی روان بودن بازی، موسیقی و رنگ‌بندی مناسب و هر چیزی که تو ذوق کاربر نزنه)

    • موفقیت‌های چشم‌گیر تیم ملی والیبال رو چقدر در روی آوردن کاربران به بازی با مضمون این ورزش موثر می‌دونید؟

    صد درصد تاثیر داشته، یکی از عوامل مهم در دانلود بازی “عمومیت” در یک موضوعه، والیبال عمومیت داشت و بازی ما هم خوب دانلود شد. از طرفی بحث سه‌بعدی بودن و دوازده‌نفره بودن بازی والیبال مدرن باعث شد حس بهتری به مخاطب القا بشه. چون بازی‌های دیگه یا سه‌بعدی نبودن یا دوازده‌نفره!

    • به نظرتون انتشار اپلیکیشن‌های ورزشی روی انگیزه‌ی مردم برای ورزش کردن تاثیری خواهد داشت؟ در مدت انتشار اپلیکیشن و بعد از آن، برنامه‌ای برای ترغیب کاربران خود به انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی داشته‌اید؟ فکر می‌کنید امکان استفاده از تکنولوژی‌های مختلف و پیوند فعالیت‌های ورزشی کاربر با اپلیکیشن والیبال مدرن وجود خواهد داشت؟

    خب راستش نظرات زیادی از قشر والیبالیست دریافت کردیم که نشان از رضایت اونا داشت و شبیه‌سازی بازی رو خوب می‌دونستن.

    با تحقیقی که انجام دادیم متوجه شدیم با اینکه ورزش والیبال امروزه یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های ایرانه اما مردم اطلاعات کافی در مورد این ورزش رو ندارن؛ سعی ما در نسخه‌های بعدی بحث آشنایی بیشتر با این ورزش مفرحه که به نظرم در نسخه ۲۰۱۶ هم اطلاعات مفیدی برای کاربر به ارمغان آوردیم ، در نسخه ۲۰۱۷ هم سعی داریم بیشتر روی این بحث کار کنیم.

    اما در مورد استفاده از تکنولوژی و یا ترویج فعالیت‌های فیزیکی باید بگم که این کار نیاز به حمایت فدراسیون و سازمان‌های مربوطه داره اما امروز بچه‌های دیاکوگیمز به تنهایی و بدون هیچ حمایتی والیبال میسازن فقط به امید روزی که بازی ویدئویی والیبال رو در دنیا به نام ایران بشناسن.

    • از رویداد المپیک و توجه ویژه مردم به ورزش توی ایام برگزاری اون استفاده‌ای کردید؟ به‌طور کلی اپلیکیشن والیبال مدرن برای استفاده‌ی حداکثری از رویدادهای ورزشی مختلف چه ایده‌ها و برنامه‌هایی داشته و خواهد داشت؟

    انتشار نسخه کامپیوتری بازی والیبال مدرن همزمان بود با صعود تاریخی ایران به المپیک؛ که باعث فروش و برجسته شدن دو چندان بازی شد. در نسخه کامپیوتری تمرکز ما روی تیم‌های ملی بود و در نسخه اندروید روی تیم‌های باشگاهی! به این صورت که ما در هر دو نسخه بازی، بخش مدیریت نامحدود تیم رو داشتیم، در نسخه کامپیوتری اسم این بخش “تیم ملی من” بود که می‌تونستین با انتخاب یک تیم ملی در تورنومنت‌های  جام جهانی، لیگ جهانی، قهرمانی جهان و قهرمانی قاره‌ای شرکت کنین. این بخش برای نسخه اندروید به “سلاطین والیبال” تغییر پیدا کرد اما با قابلیت‌های خیلی گسترده‌تر با تمرکز بر روی باشگاه‌داری.

    خب المپیک شروع شد،  چالش اصلی ما استفاده از المپیک که یک رویداد ملی است برای کاربری است که در بازی ما باشگاه دارد ولی تیم ملی ندارد، به این منظور در بازی برای نقل و انتقالات بخشی به عنوان “پیشنهاد ویژه” در نظر گرفتیم، در طی رویداد المپیک اگر ایران با تیمی بازی میکرد ما روز بعد بازیکنان اون تیم ملی رو برای فروش در بخش “پیشنهاد ویژه” قرار می‌دادیم تا کاربر بعد هر مسابقه المیپک به بازی سر بزنه. در نهایت هم تیم منتخب المپیک رو گذاشتیم که خیلی استقبال شد!

    این مصاحبه را هم بخوانید: مصاحبه با سازنده بازی فرود کرفت

    • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی والیبال مدرن، استفاده از گزارش‌گر هست. این ویژگی چقدر توی موفقیت اپلیکیشن موثر بوده؟ استفاده از المان‌های واقعی و شناخته‌شده برای مخاطب (مثل صدای آقای کرده در ورزش والیبال) رو چقدر به تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها توصیه می‌کنید؟ اثرات مثبت و منفی این استفاده چیست؟

    برای یک بازی ورزشی، گزارشگر نکته بسیار حیاتی و مهمیه و مطمئنا جذابیت بازی با صدای گزارشگر دو چندان میشه که آقای کرده خیلی خوب از پس این کار براومده، اما خب برای طبیعی بودن گزارش بایستی پیاده‌سازی خوبی صورت بگیره. نکته مهمی که اینجور المان‌ها به مخاطب لذت بیشتری میده بحث بازخورد سریعه، به عنوان مثال با هر حرکت مختلف کاربر، گزارشگر همون حرکت رو گزارش میکنه، سعی کنین به مخاطب بازخورد سریع وابسته به حرکتش بدین، چه با گزارشگر؛ چه با صدا‌ها و المان‌های مختلف که باعث میشه کاربر مدت زمان بیشتری رو در بازی بمونه.

    مصاحبه با والیبال مدرن

    کیومرث کرده – گزارشگر سری بازی والیبال مدرن در حال ضبط صدا

    • بازی والیبال مدرن یک نسخه برای PC هم منتشر کرده است. موفقیت بازی در نسخه موبایل و PC رو مقایسه بفرمایید. آیا انتشار نسخه‌ی ویندوز برای بازی‌ها را به توسعه‌دهندگان توصیه می‌کنید؟

    در این زمینه باید بگم  نسخه کامپیوتری والیبال مدرن خوب فروخت اما یک استثنا بود! به نظرم فروش بازی PC به دلیل کامل نبودن چرخه صنعت بازی‌سازی خیلی توصیه نمیشه، چرخه صنعت بازی به اینن ترتیبه که من یک بازی می‌سازم و منتشر می‌کنم، پولشو می‌گیرم که میشه سرمایه برای ساختت بازی‌های آینده و میرم سراغ توسعه بازی بعدیم، این چرخه برای بازی‌های اندروید کامله، اما برای بازی‌های PC نه!

    برای سال‌های اول پیشنهاد روی نسخه موبایله، شما بازی رو می‌سازی ، منتشر می‌کنی و پولشو می‌گیری و حالا یک بازی دیگه می‌سازی.

    ما بازی PC رو بهتر و موثرتر می‌دونیم اما ریسک خیلی بیشتری نسبت به بازی موبایل داره. به نظرم بهتره توسعه‌دهنده‌ها روی بازی‌های کوچک با دیزاین قوی کار کنن، اما اگر توانایی دارن و ایده‌شون خوبهه میتونن دست به کاری مثل والیبال مدرن بزنن اما باید هر سختی و هر مشکلی و هر شکستی رو تحمل کنن همونجور که ما تحمل کردیم!

    این مصاحبه را هم بخوانید : مصاحبه با سازنده بازی باباپز
    • والیبال مدرن در تلگرام و اینستاگرام هم فعالیت داره، استفاده از این شبکه‌های اجتماعی چقدر در افزایش درگیری مخاطب با اپلیکیشن شما تاثیر داشته؟ کدام شبکه‌ی اجتماعی را موثرتر می‌دانید؟

    خب این نکته مهمیه، به نظرم بازی باید یک چرخه داشته باشه تا مخاطب بگه: عه! سازنده که از خودمونه!

    هدف اصلی ما فقط کانال تلگرام بود اما صفحه اینستاگرام رو هم راه‌اندازی کردیم تا به سوالات کاربران جواب بدیم و حرف‌های مخاطبانمون رو گوش بدیم ، تک‌تک ۲۵هزار نظر رو در کافه بازار خوندیم تا بدونیم کاربرامون نظرشون چیه و باهاشون تعامل داشته باشیم. سعی می‌کنیم این چرخه در نسخه بعدی گسترش پیدا کنه، گروه‌های مختلف در شبکه‌های مختلف اجتماعی.

    سعی کردیم به قشر والیبال دوست و والیبالیست بگیم که خوب می‌دونیم والیبال چیه! و این حس که سازنده با علم کامل به یک ورزش بازی‌ای رو می‌سازه اطمینان رو برای مخاطب افزایش میده. چونن قراره این بازی به عنوان سری بازی و هر سال تولید بشه سعی می‌کنیم روی فهم مخاطبمون در موردد این ورزش برای بلند مدت کار کنیم، اگر بدونن والیبال چیه لذت بیشتری میبرن و کار ما راحت‌تر میشه.

    به نظرم کانال تلگرام به دلیل استفاده گسترده‌تر و امکان به اشتراک‌گذاری راحت‌تر ، موثرترین باشه اما هم ارتباط یک‌طرفه و هم دو‌طرفه لازمه.

    • علیرغم موفقیت سریع و قابل‌توجه بازی والیبال مدرن، این بازی در هیچ‌کدام از رسانه‌ها و وب‌سایت‌های بررسی بازی مورد بازبینی قرار نگرفته است. علت این امر چیست؟

    جریان نقد در ایران به این شکله که یک بازی رو با بازی‌های مشابه در جهان مقایسه و نقدش میکنن، شاید دلیل نقد نشدن والیبال مدرن اینه که چون مشابهی نداره نقدش سخت‌تره. از طرفی منتقد بازی ورزشی حرفه‌ای نداریم و کسی که نقد میکنه باید هم دانش بازی و هم ورزش والیبال رو داشته باشه به عنوان مثال نحوه جاگیری بازیکنان هنگام دفاع رو بخوان نقد کنن نیاز به تخصص رشته والیبال داره.

    به نظرم نقد بازی والیبال با بیش از ۳۰۰هزار نصب فعال، بیشتر به جذب مخاطب اون سایت‌ها کمک میکنه تا بازی ما. در هر صورت و به هر دلیلی این قضیه برای ما اهمیت چندانی نداره و کار خودمون رو می‌کنیم.

    این مطلب را هم بخوانید: کسب درآمد از بازی موبایل
    • مدل درآمدی والیبال مدرن چجوریه؟

    به طور کلی در بازی والیبال مدرن ۲۰۱۶ سعی کردیم پلن درآمدی خیلی قوی‌ای داشته باشیم که مقالات زیادی در این زمینه خوندیم، برای شروع باید مدل درآمدی والیبال رو به دو قسمت تقسیم کنم، بخش آفلاین و بخش سلاطین والیبال (اینترنتی و بی‌نهایت)

    در بخش اول ما در بازی کالاهایی مثل گزارشگر، توپ، ورزشگاه و تیم‌های ملی رو قرار دادیم. البته برای یک بازی گزارشگر رایگانه تا کاربر بدونه کیفیت به چه صورته و یکم وابسته بشه!

    نکته مهم در وابستگی اینه که در ابتدا وابستگی وجود نداره و شما باید اونو به وجود بیارین! مطمئنا اگر ما گزارشگر رو برای یک بازی نمی‌ذاشیتم خیلی از کاربرها به گزارشگر حتی فکر هم نمی‌کردن، اما با قرارر دادن صدای گزارشگر برای یک بازی حس نیاز در کاربر ایجاد میشه که بعد هر بازی میگه بازی اول گزارشگر داشت و چقدر لذت بازی بیشتر بود و مدام با خودش کلنجار میره که امکان گزارشگر رو بخره!

    در کالج تپسل بخوانید!  مصاحبه با بازی کلماتیک: بازی‌ ایرانی در زمینه حدس کلمه

    به نظرم جدای از حدود ۳ درصد کاربرهایی که در بازی خرج میکنن، درصد زیادی هم خریدار بالقوه هستن، شاید حدود ۳۰ درصد، هدف اصلی ما این بود که این خریداران بالقوه رو در بازی به خریداران بالفعل تبدیل کنیم، در بخش آفلاین “یاقوت” هم تعریف کردیم که کاربر میتونه فقط با دیدن ویدئو تپسل یاقوت بگیره و با کمک یاقوت، کالاها رو خریداری کنه، خیلی از کاربرها در نظرات کافه بازار گفتن: “انقد ویدئو دیدم تا بالاخره امکان گزارشگر رو خریدم!”

    این مسائلی که گفتم مربوط به بخش اول بازی بود اما تمرکز اصلی ما در بخش سلاطین والیبال بود!

    سلاطین والیبال جایی هست که شما تیم باشگاهی میسازین و بعد باهاش توی تورنومنت بازی می‌کنین، مربی بدنساز، دکتر، مربی فنی و مربی جوانان دارید؛ میتونین بین کاربرهای ایران نقل و انتقالات بازیکن داشته باشید، و البته بخش جدید لیگ سلاطین که میتونین خودتون با نام دلخواه تورنومنت بسازین و کاربرهای دیگه شرکت کنن یا بالعکس. اینا رو گفتم چون در همه این بخش‌ها ما مدل درآمدی داریم. در بخش سلاطین ما دو واحد مالی به نام‌های “انرژی” و “سکه” تعریف کردیم که خب انرژی برای افزایش قدرت بازیکنه اما سکه برای خرید مربی در سطوح مختلف، خرید و فروش بازیکن، شرکت در تورنومنت‌ها و اتمام سریع کارهاست.

    در بخش سلاطین یک ویژگی اصلی وجود داره و اون مربی جوانانه؛ که میتونین به کمک مربی جوانان یک بازیکن با نام، چهره و پست دلخواه بسازید. در اینجا باید بحث بازاریابی ویروسی رو همم یادآوری کنم، من یک بازیکن با نام میلاد کرامتلو میسازم با پست اسپکر، فک کنین برونو رزندهه (بهترین پاسور جهان) پاس میده تا میلاد کرامتلو اسپک بزنه و در مقابل باید میکا و دیوید لی (بهترین مدافعان جهان) دفاعش کنن! مگر میشه اینو به کمتر از ۱۰ نفر از دوستام نشون بدم ؟ البته اگر میخواین بازیکن جوان قوی‌تری ساخته بشه بایستی مربی قوی‌تری استخدام کنین. و البته ساخت بازیکن دلخواه یک روزی طول میکشه، اگر همین الان به اون نیاز دارید باید ۱۰ سکه خرج کنید و دکمه اتمام سریع رو بزنین!

    خب این مربی جوانان بود و سایر مربی‌ها هم به همین نحو که اگر بخوام توضیح بدم کمی طولانی میشه.

    بخش نقل و انتقالات دارای سه قسمت “خرید بازیکن”، “فروش بازیکن” و “پیشنهاد ویژه” است، خرید و فروش که خب مشخصه ولی در مورد بخش پیشنهاد ویژه که در اوایل صحبت هم ازش نام بردم باید بگم بخشیه که ما یک سری بازیکن رو با تخفیف حدود ۲۰ تا ۵۰ درصدی به مدت دو روز قرار میدیم.

    در این بین که همه کارها با سکه و انرژی انجام میشه، کاربر میتونه با دیدن ویدئو تپسل، سکه و انرژی رایگان بگیره و هر ۶ ساعت هم از طرف بازی هدیه داده میشه.

    مصاحبه با والیبال مدرن

    • چی شد که برای کسب درآمد از تپسل استفاده کردید؟ بهترین ویژگی تپسل رو چی می‌دونید؟

    خب ما مدل درآمدی بازی رو طوری طراحی کردیم که حتما ویدئو در اون جا داشته باشه، یکی از راه‌های درآمد از بازی‌های رایگان بحث ویدئوی تبلیغاتیه که با تحقیق به این نتیجه رسیدیم تپسل گزینه مناسبیه. بهترین ویژگی تپسل به نظرم تیم پشتیبانی اونه.

    کسب درآمد از تبلیغات را با تپسل شروع کنید
    • در پیاده‌سازی تپسل در اپلیکیشنتون چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی داشتید؟ (محدودیت زمانی، قرار دادن در صفحه‌ی اول و …) تپسل بیشتر به کسب درآمد شما کمک کرده یا به افزایش مدت زمان حضور کاربران در اپلیکیشن و نرخ بازگشت ایشان؟

    همونطور که اشاره کردم، هم در بخش آفلاین و هم در بخش سلاطین والیبال، کاربر میتونه با دیدن ویدئو به همه امکانات بازی دست پیدا کنه. ما سعی کردیم به جای محدودیت‌های زمانی دیدن ویدئو و اینجور مسائل، روی ارزش کار تمرکز کنیم. به عنوان مثال کاربر با دیدن یک ویدئو در بخش سلاطین، سکه و انرژی میگیره و میتونه در بیش از ۱۰ قسمت بازی خرج کنه! خب کاربر وقتی میبینه میتونه با دیدن یک ویدئو تعداد زیادی کار انجام بده ترغیب میشه تا ویدئوهای بیشتر ببینه تا از قافله پرداخت‌کنندگان عقب نیفته. و همچنین سعی کردیم که دسترسی دیدن ویدئو سریع باشه.

    برای انجام وابستگی در یک خواسته چهار مرحله لازمه: تمایل، عمل، پاداش و سرمایه‌گذاری. ما تمایل دیدن ویدئو رو با نیازهای متعدد ایجاد می‌کنیم، حالا با اعلان‌های واضح و در دسترسی که در بازی است میگیم ویدئو ببین و کاربر میبینه (مرحله عمل)، بعد به کاربر سکه و انرژی میدیم که میتونه در بیش از ۱۰ قسمت بازی خرج کنه(پاداش)، و کاربر در بازی ما سرمایه‌گذاری میکنه (سرمایه‌گذاری یعنی کاربر زمان، پول، اینترنتش و… رو صرف دیدن ویدئو میکنه).

    حالا کاربر وارد حلقه‌ای میشه که هروقت وارد بازی میشه یک ویدئو میبینه و در یک قسمت بازی خرج میکنه و دوباره از اول.

    تپسل هم به درآمد، هم به مدت افزایش حضور کاربر و هم نرخ بازگشت در بازی کمک کرده، کاربرایی هستند که به تنهایی ۴۵ ویدئو تپسل برای خرید گزارشگر دیدن، حالا قسمت سلاطین بماند!

    به نظرم نکته مهمی که باعث میشه کاربر به دیدن ویدئو در بازی والیبال تشویق بشه بحث گزینه‌های زیاد برای خرج کردن سکه و انرژی حاصل از ویدئو تپسله نه محدودیت ها.

    • برنامه‌ای برای انتشار اپلیکیشن جدیدی دارید؟ اگر بله، چه اپلیکیشنی و کی منتشر میشه؟

    مطمئنا نسخه ۲۰۱۷ بازی والیبال مدرن برای انتشار عید نوروز در اولویت کار قرار داره که  شامل بخش‌های مدیریتی بیشتری میشه و سعی داریم رابط کاربری بهتری برای بازی طراحی کنیم، البته بحث افزایش امنیت بازی هم هست که در همین نسخه خیلی به ما ضرر زد. در این بین، دو بازی دیگه هم هست. یکی ورزشیه و یکی دیگه کارتی که در حال توسعه هستند اما زمان انتشارشون مشخص نیست.

    • پیام اصلی‌تون برای کسانی که در ابتدای راه توسعه‌دهندگی هستند چیه؟

    خب من همیشه سعی میکنم با توسعه‌دهندگان تازه‌کار ارتباط داشته باشم و باهاشون حرف بزنم و همیشه زمانی رو به این کار اختصاص میدم ، اولین توصیه من به همه افرادی که میخوان وارد بازی سازی بشن (و البته کسایی که هستن) اینه که اصول رو یاد بگیرن و روی این قضیه خیلی تاکیدد دارم! فقط دنبال توسعه بازی نباشن، سعی کنن کتاب و مقاله زیاد بخونن و بازیشونو علمی ببرن جلو تاا احتمال شکستشون پایین‌تر بیاد و بتونن درآمد بیشتری از اپلیکیشنشون کسب کنن.

    متاسفانه یک سری از افرادی که میخوان بازی سازی رو شروع کنن مستقیم میرن سراغ توسعه بازی که بعد از ۴ ماه کار یک بازی کاملا تقلیدی و پولی میسازن که خب حتی ۱۰۰ تا هم فروش نمیره و بازی‌ساز به این شکل ۵ سال بازی میسازه و چیزی به دست نمیاره (البته ممکنه نمونه‌های کمی از نظر مالی و برای کوتاه‌مدت بد نباشه اما بازی بزرگی ساخته نمیشه). به نظرم اول باید بدونن بازی‌سازی چیه؟ بازی از چه چیزهایی تشکیل شده؟ چه چیزهایی بازی رو جذاب میکنه؟ چطور می‌تونیم از یک بازی رایگان، پول به دست بیاریم؟ چطور می‌تونیم کاربر رو تشویق به خرید کنیم؟ چطور بدون تبلیغ بازیمون تعداد زیادی دانلود بشه؟ چطور مخاطب رو در بازی نگه داریم؟ و مسائلی از این دست که نیاز به مطالعه و تحقیق داره و بیشتر به مبحث گیم دیزاین (طراحی بازی) مربوط میشه، پس برای شروع بازی‌سازی اول کتاب‌ها و مقالات ابتدایی Game Design رو در حین یادگیری توسعه پیشنهاد میکنم.. بذارین رک بگم، خوبی کتاب اینه به آدم یاد میده هنوز چیزی نمیدونه! البته بازی‌سازی یک عمله وو همونطور که کسی با خوندن کتاب، بسکتبالیست نمیشه با فقط خوندن کتاب، بازی‌ساز هم نمیشه و باید تعادلی بین یادگیری و عمل باشه.

    توصیه دیگه‌ای که دارم اینه قبل انجام کارها برنامه‌ریزی و فکر کنن. سلول‌های مغز باید درگیر این بشه که چطور چیزی رو بسازیم نه اینکه چی بسازیم! بذارین یک مثال بزنم: اگر به مدل‌ساز بگین که برای شما یک هیولا بزنه اون میشینه و یک روز فکر میکنه بعدش یک مدل نه چندان خوب میزنه چون داره فکر میکنه چی بزنه! حالا حالتی رو در نظر بگیرین که به مدل‌ساز بگین، یک هیولای وحشی که یه دونه گرز آهنی در یک دست و در دست دیگه‌ش زنجیر داره رو مدل کن، در این حالت مدل‌ساز خیلی مدل بهتری میزنه، چون داره فکرشو در گیر این میکنه که این هیولا رو با چه ابزاری بزنه، نه اینکه چه هیولایی بزنه! همه مسائل به همین صورته که باید قبل از توسعه بازی، همه‌چیز واضح و غنی باشه و وسط کار چیزی اضافه نکنین.

    ببخشید بابت طولانی شدن مصاحبه و ممنون از وقتی که در اختیار من گذاشتین، امیدوارم شاهد پیشرفت روز افزون بازی سازهای ایرانی و صنعت گیم ایران باشیم.

    لینک بازی: https://cafebazaar.ir/app/ir.Diaco.MVB2016/?l=fa

    ضمن تشکر از آقای میلاد کرامتلو برای وقتی که در اختیار تپسل و مخاطبان بلاگ قرار دادند، شما هم اگر توسعه‌دهنده‌ی تپسل هستید و سوالی دارید که مایلید از توسعه‌دهندگان موفق پرسیده شود، سوال‌هایتان را برای ما بفرستید. تپسل در مصاحبه‌های آتی خود از پیشنهادات شما استفاده خواهد کرد.


    http://www.otc-certified-store.com/urinary-tract-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/urinary-tract-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php http://www.otc-certified-store.com/herbal-products-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php первый займ без комиссиибыстрый займ через интернет на картуглав займ е займсрочный займ на картузайм на киви кошелек

    • فاطمه خورشیدی
    4.2
    Sending
    User Review
    5 (2 votes)

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    عضویت در خبرنامه کالج تپسل

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.