در جلسه قبل از آموزش دیجیتال مارکتینگ، در مورد تبلیغات بنری یا نمایشی، مزایا و معایب آن به طور مفصل صحبت کردیم. در این جلسه قصد داریم در مورد نقش ویدیو در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم و مزایا و معایب این استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بیان میکنیم و همچنین نمونههای موفقی از تبلیغات ویدیویی و استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد. این روش از جمله موثرترین روش های دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود و دارای ویژگیها و مزایای خاصی است که در ادامه به آنها میپردازیم.
ویدیو مارکتینگ تعریف پیچیدهای ندارد و همانطور که از نام آن مشخص است، به استفاده از ویدیو برای تبلیغ یا بازاریابی برند و معرفی محصولات یا خدمات ویدیو مارکتینگ میگویند. اگر ارزش یک عکس، بهاندازه هزار کلمه باشد، کارشناسان ارزش یک دقیقه ویدیو برای معرفی محصولات و خدمات را برابر 1.8 میلیون کلمه ارزیابی کردهاند. این روش باعث سهولت در تفهیم، برندسازی موفق، افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب و افزایش بازگشت سرمایه میشود. آمارها حاکی از آن است که همه کسبوکارها اعم از کوچک و بزرگ باید از استراتژی ویدئو مارکتینگ استفاده کنند.
ویدئو در دیجیتال مارکتینگ در موارد زیادی مانند ارتباط با مشتری، تبلیغ برند، محصولات و خدمات، رسانه آموزشی و ارائه محتویات سرگرمکننده و … استفاده میشود. درصد زیادی از مردم در طول شبانه روز ویدیوهای آنلاین تماشا میکنند؛ بنابراین با توجه به نقش مهم ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، در صورتی که از این استراتژی در کسبوکارتان استفاده نکنید، بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
چگونگی عملکرد بازاریابی ویدیو در دیجیتال مارکتینگ در ظاهر ساده است و روند آن به این شکل است که ویدیویی به منظور تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت، افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و محصولات یا به منظور تعامل بیشتر با مشتری، تولید و در رسانههای مرتبط پخش میشود. در حالی که در عمل این فرایند کمی پیچیدهتر است و همانند سایر روش های دیجیتال مارکتینگ به ارزیابی، track کردن تعاملات مشتریان و نظارت بر معیارهای مختلف نیاز دارد.
ویدئو مارکتینگ، یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میآید که مزایای بسیار زیادی دارد. برای اینکه بدانید مزایای ویدئو مارکتینگ چیست، در این بخش همراه ما باشید:
استفاده از ویدئوها در بازاریابی آنلاین میتواند به طرز چشمگیری نرخ تبدیل را افزایش دهد. تصور کنید که یک مشتری در حال بررسی یک محصول در فروشگاه آنلاین شما است. اگر فقط با متن و چند عکس ساده روبهرو شود، شاید نتواند تصمیم نهایی برای خرید بگیرد. اما اگر یک ویدئو کوتاه از نحوه استفاده از محصول، ویژگیهای آن و حتی تجربه دیگر مشتریان را ببیند، احتمال اینکه تصمیم به خرید بگیرد، بسیار بیشتر میشود. تحقیقات نشان داده که 57% از مشتریان آنلاین بعد از تماشای ویدیو درباره یک محصول، تمایل بیشتری به خرید آن دارند.
افزایش تمایل به خرید به این دلیل است که ویدئوها جزئیات بیشتری را در مدتزمان کوتاهتری به نمایش میگذارند و احساسات مشتریان را درگیر میکنند. برای مثال اگر شما یک فروشگاه آنلاین لباس دارید، نشاندادن ویدئوهایی از نحوه پوشیدن لباسها، جنس پارچه و چگونگی ستکردن آنها با سبکهای مختلف، مشتریان را به خرید تشویق میکند.
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای مهم برای ارتباط با مشتریان است، اما با وجود تعداد زیاد ایمیلهایی که روزانه به دست کاربران میرسد، چطور میتوانید مطمئن شوید که ایمیل شما باز و مطالعه میشود؟ پاسخ این سؤال میتواند ویدئو باشد. اگر در عنوان ایمیل خود از کلمه “ویدیو” استفاده کنید، احتمال باز کردن آن به طور متوسط 19% بیشتر میشود. این نشان میدهد که کاربران به مشاهده محتوای ویدیویی علاقه مند هستند.
فرض کنید یک کسبوکار دارید که محصولات جدیدی را عرضه کردهاید. میتوانید بهجای ارسال یک ایمیل طولانی با توضیحات محصول، یک ویدئو کوتاه از این محصولات را در ایمیل قرار دهید. در این ویدئو، میتوانید نحوه عملکرد محصول، ویژگیهای جدید آن و حتی نظرات مشتریانی که آن را امتحان کردهاند، نشان دهید. این روش نهتنها باعث میشود کاربران ایمیل شما را باز کنند، بلکه آنها را تشویق میکند تا روی لینکها کلیک کرده و به وبسایت شما مراجعه کنند.
اگر شما به دنبال راهی برای افزایش ترافیک وبسایت خود هستید، ویدئوها میتوانند یکی از بهترین راهکارها باشند. موتورهای جستجوی گوگل به محتوای ویدئویی اهمیت زیادی میدهد؛ زیرا ویدئوها اطلاعات زیادی را در زمان کوتاه به مخاطبان ارائه میدهد. به همین خاطر وبسایتهایی که از ویدئو استفاده میکنند، امتیاز بیشتری را از جانب رباتهای گوگل کسب میکنند. علاوه بر این، وجود ویدئو در صفحات وبسایت میتواند مدتزمان بازدید کاربران را افزایش دهد که این مورد نیز یک فاکتور مهم برای بهبود رتبهبندی در گوگل است.
بهعنوانمثال اگر شما یک وبسایت آموزشی دارید و در مقالات خود از ویدئوهای آموزشی استفاده میکنید، کاربران مدتزمان بیشتری را در صفحه شما میگذرانند تا ویدئوها را تماشا کنند. این افزایش مدتزمان بازدید، سیگنال مثبتی به گوگل ارسال میکند که محتوای شما ارزشمند است و این موضوع میتواند منجر به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو شود. همچنین انتشار ویدئو در پلتفرمهایی مانند یوتیوب که دومین موتور جستجوی بزرگ پس از گوگل است، میتواند به افزایش دیدهشدن شما در نتایج جستجوی گوگل کمک کند.
اگر مردم اطلاعاتی را بشنوند، سه روز بعد تنها 10% از آن را به یاد میآورند، اما در صورتی که این صدا همراه با تصاویر مناسب و مرتبط باشد، به طور متوسط 65% از اطلاعات را به یاد خواهند داشت. به یاد آوردن ویدیو بسیار آسانتر از به یاد آوردن متنی است که خوانده میشود. طبق گزارش هاباسپات، 80% از مشتریان، ویدیویی که در ماه اخیر دیدهاند را به یاد میآورند. در نتیجه، باعث میشود که مشتریان بیشتری برندتان را به خاطر بسپارند و در نهایت موجب افزایش فروش شما خواهد شد.
برای ساختن ویدیوهای ماندگارتر، از رنگها، فونتها، لوگوها و عناصری که مختص برند، وبسایت و اپلیکیشن شما است، استفاده کنید. با استفاده از این ترفند، مردم با دیدن ویدیوی شما، به راحتی برند شما را به خاطر خواهند آورد.
یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از ویدئو در دیجیتال مارکتینگ، قابلیت دسترسی سریع و گسترده به مخاطبان است. ویدئوها در مدتزمان کوتاهی توسط کاربران دیده شده و بهراحتی به اشتراک گذاشته میشوند. محتوای ویدئویی شما بهسرعت در پلتفرمهایی مانند یوتیوب و اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود و شما میتوانید با هزینه کمی به حجم زیادی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید.
تصور کنید شما یک محصول جدید تولید کردهاید و میخواهید آن را به بازارهای مختلف معرفی کنید. با ساخت یک ویدئوی کوتاه و جذاب و انتشار آن در این پلتفرمها، میتوانید بهسرعت توجه هزاران نفر را به خود جلب کنید. درحالیکه در تبلیغات سنتی مانند تبلیغات کاغذی چنین امکانی وجود ندارد.
یکی از دغدغههای اصلی در هر کسبوکاری، بازگشت سرمایه یا همان ROI است. خوشبختانه، ویدئو مارکتینگ میتواند تأثیر زیادی در افزایش این نرخ داشته باشد. شاید در نگاه اول تولید ویدئو نیازمند سرمایهگذاری باشد، اما نتایج آن میتواند بهمراتب بیشتر از هزینههای اولیه باشد. بهعنوانمثال، فرض کنید یک ویدئو تبلیغاتی برای یک محصول تولید کردهاید. این ویدئو اگر بهدرستی ساخته و منتشر شود، میتواند فروش شما را به طور قابلتوجهی افزایش دهد و در نهایت هزینههای تولید ویدئو را چندین برابر بازگرداند.
تحقیقات نشان میدهد که 76% از صاحبان کسبوکارها معتقدند که استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه آنها شده است. این موضوع به دلیل تاثیرگذاری بالای ویدیو و قابلیت دسترسی آن به مخاطبان گسترده است. با پیشرفت تکنولوژی و وجود ابزارهای متنوع برای ساخت و ویرایش ویدیو، حتی کسبوکارهای کوچک نیز میتوانند از این فرصت بهرهمند شوند و با سرمایهگذاری نسبتا کم، به نتایج بزرگی دست یابند.
ویدئوها به دلیل وجود تصویر، صدا و موسیقی، یکی از قویترین ابزارها برای برانگیختن احساسات مخاطبان هستند. تصور کنید که یک ویدئو تبلیغاتی در حال پخش است که در آن یک داستان احساسی و پرمحتوا روایت میشود. این ویدئو میتواند مخاطبان را بخنداند، گریه کند یا حتی آنها را به فکر فروببرد. این نوع تأثیرگذاری عمیق باعث میشود که مخاطبان نهتنها پیام شما را به یاد بسپارند، بلکه احساس کنند که به برند شما نزدیکتر شدهاند.
این تأثیرگذاری عاطفی بهویژه در کمپینهای تبلیغاتی بزرگ بسیار مؤثر است. برندهای بزرگی مانند کوکاکولا یا نایک بهخوبی از این روش استفاده میکنند. آنها ویدئوهایی تولید میکنند که نهتنها محصولشان را معرفی میکند، بلکه داستانی را نقل میکند که مخاطب را با خود همراه میکند. این نوع تبلیغات منجر به افزایش وفاداری مشتریان و در نهایت فروش میشود.
ویدئو مارکتینگ نیز مانند سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ دارای معایبی هرچند اندک است که شامل موارد زیر است:
1- زمانبر بودن: تولید و انتشار ویدیو در دیجیتال مارکتینگ کاری زمانبر است و به صرف وقت و انرژی زیادی احتیاج دارد.
2- مشکل در نمایش ویدیو: ویدیو در تمامی دستگاهها بهخوبی نمایش داده نمیشود. همچنین حجم اینترنت مصرفی و نیاز به فضای موجود برای دانلود ویدیو برای برخی کاربران مشکلآفرین است.
3- صرف هزینه بیشتر: هزینههای بیشتر نسبت به سایر روش های دیجیتال مارکتینگ، یکی از معایب ویدیو در دیجیتال مارکتینگ است و به همین دلیل تمامی کسبوکارها مایل به صرف هزینه برای این روش نیستند.
برای اینکه از ویدئو مارکتینگ بهترین نتیجه را بگیرید، در ساخت و استفاده مراحل زیر را دنبال کنید:
اولین و مهمترین مرحله در ساخت ویدئو برای ویدئو مارکتینگ، مشخصکردن هدف و مخاطبین است. قبل از هر چیز، باید مشخص کنید که هدف از ساخت ویدئو چیست. آیا میخواهید محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید؟ قصد دارید برند خود را معرفی کنید؟ یا شاید به دنبال افزایش فروش هستید؟
بعد از تعریف هدف، باید مخاطب خود را شناسایی کنید. شناخت دقیق مخاطبان هدف به شما کمک میکند تا محتوای ویدئو را بهگونهای بسازید که بیشترین تأثیر را بر روی آنها داشته باشد. عواملی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علاقهها و نیازهای مخاطبان باید در این مرحله در نظر گرفته شوند.
پس از تعریف هدف و شناخت مخاطب، نوبت به برنامهریزی و سناریونویسی میرسد. برنامهریزی در ویدئو مارکتینگ به معنای تنظیم زمانبندی و تعیین مراحل اجرایی است. در این مرحله، باید مشخص کنید که چه ابزارها و تجهیزاتی نیاز دارید و ساخت ویدئو چقدر زمان میبرد.
سناریونویسی یکی از بخشهای مهم در ویدئو مارکتینگ است. یک سناریوی خوب باید داستانی جذاب و منطقی داشته باشد که مخاطب تا انتها ویدئوی شما را مشاهده کند. سناریو باید بهگونهای نوشته شود که باهدف و مخاطب هماهنگ باشد و پیام موردنظر را بهوضوح منتقل کند.
پس از تدوین سناریو، نوبت به تهیه و تنظیم تجهیزات میرسد. در این مرحله باید دوربین، میکروفون، نورپردازی و سایر تجهیزات موردنیاز برای فیلمبرداری را آماده کنید. کیفیت تجهیزات تأثیر زیادی بر کیفیت نهایی ویدئو خواهد داشت، پس باید تجهیزات باکیفیتی را انتخاب کنید.
همچنین در این مرحله باید محل فیلمبرداری و تنظیمات صحنه را نیز مشخص کنید. اگر قصد دارید در فضای داخلی فیلمبرداری کنید، باید به نورپردازی و صدابرداری مناسب توجه داشته باشید. اگر در فضای باز فیلمبرداری میکنید، باید عوامل محیطی مانند نور طبیعی و نویز صدای محیط را در نظر بگیرید.
پس از آمادهسازی تجهیزات، فیلمبرداری آغاز میشود. نکته مهم در فیلمبرداری این است که باید زمان کافی برای تکرار صحنهها اختصاص دهید. اگر صحنهای نیاز به تکرار دارد، نباید از انجام آن صرفنظر کنید؛ زیرا کیفیت نهایی ویدئو بسیار مهم است.
پس از پایان فیلمبرداری، نوبت به تدوین ویدئو میرسد. در این مرحله، باید تمامی صحنههای فیلمبرداری شده را بررسی کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید. برای تدوین میتوانید از نرمافزارهای حرفهای تدوین مانند Adobe Premiere، Final Cut Pro یا DaVinci Resolve استفاده کنید.
برای استفاده از انواع ویدیو مارکتینگ و بهره مندی از مزایای این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید نکاتی را رعایت کرد تا بتوان از موفقیت استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ اطمینان حاصل کرد. در این بخش به توضیح این نکات میپردازیم.
این نکات درصد موفقیت ویدئو مارکتینگ را چندبرابر میکنند، پس بهخوبی آنها را بررسی کرده و در اجرای ویدئو مارکتینگ رعایت کنید:
مقدمه ویدئو نقش بسیار مهمی در جلبتوجه مخاطبان دارد. تحقیقات نشان میدهند که اکثر بینندگان در چند ثانیه اول تصمیم میگیرند که آیا ویدئو را ادامه دهند یا نه؛ بنابراین ویدئوی شما باید با یک شروع قوی و جذاب، مخاطبان را به تماشای ادامه ویدئو ترغیب کند. استفاده از سؤالات تحریککننده، بیان نیازهای مخاطبان، استفاده از ترنزیشن های جذاب، تصاویر زیبا و موسیقی میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان را در ویدئو نگه دارید و بهاصطلاح میخکوب کنید.
باید بودجه خاصی را برای ویدیو در دیجیتال مارکتینگ در نظر بگیرید. این هزینهها شامل فراهم کردن تجهیزات مناسب، نرمافزارهای تدوین و گروه تولید ویدیو است. همچنین، باید زمان انجام این فرایند را نیز در نظر بگیرید.
مهمترین قسمت ایجاد ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، بیان مناسب داستان (Storytelling) ویدیو است. بدون یک داستان خوب، ویدیو نمیتواند انقلاب لازم را در استراتژی مارکتینگ شما ایجاد کند. در نتیجه در این مورد خوب فکر کنید و در مورد محتوا و چگونگی داستان ویدیو از جلسات طوفان فکری و ایدههای هم تیمیها استفاده کنید.
بیان مفهوم ویدیو به تنهایی کافی نیست و علاوه بر این موضوع، باید توجه مخاطبین را با استفاده از ایدههای خلاقانه جلب کنید. ویدئوهایی که تمام محتوای آنها بر اساس مارکتینگ و تبلیغات است برای کاربران خستهکننده هستند و نتیجه مورد نظر شما را برآورده نخواهند کرد. مشتریان مایل هستند از دیدن ویدیو شگفتزده شوند، بیاموزند، بخندند و از ویدئو لذت ببرند.
تکنیکهای زیادی وجود دارد که ویدیوی شما به راحتی توسط کاربران در موتورهای جستجو یافت شود. توضیح ویدیو مهمترین نکته در این باره است. توضیحات مربوط به ویدیو در دیجیتال مارکتینگ امکان فهمیدن موضوع ویدیو، محتوای آن و نهایتا رتبهبندی را به گوگل میدهد و در بهبود سئو در دیجیتال مارکتینگ تاثیر بسزایی دارد. سعی کنید از کلمات کلیدی در توضیحات استفاده کنید.
طول مشخص و استانداردی برای ویدئوها وجود ندارد، اما یک قانون سرانگشتی در مورد ویدئوهای آنلاین این است که هرچه کوتاهتر باشند عملکرد بهتری خواهند داشت. 30 ثانیه زمان مناسبی برای در پلتفرمهای آنلاین و شبکههای اجتماعی است. باید هر چیز غیرضروری و اضافهای را از ویدئوها حذف کنید. مدت زمانی که مخاطبین به ویدئو توجه میکنند نیز کم است؛ بنابراین باید مفاهیم اصلی را در مدت زمان کوتاهی که در اختیار دارید بیان کنید. آمارها میگویند بیش از 75% از مخاطبان ترجیح میدهند ویدئوهای آنلاین کمتر از 1 دقیقه باشند. تحقیقات wistia.com در مورد ارتباط بین مدت ویدئو و درگیری کاربران با آن میگوید افت شدیدی در تعامل کاربران بین دقایق 2 و 3 اتفاق میافتد. تعامل کاربران در دقایق 6 تا 12 تقریباً ثابت است و از دقیقه 12 به بعد مجدداً تعامل کاربران افت میکند.
ویدیو را به صورت گسترده در رسانههای رایگان مانند وبسایت، یوتیوب، آپارات و تمام کانالهای اجتماعی که دارید منتشر و پس از آن شروع به تبلیغ در رسانههای پولی کنید.
پس از گذشت مدتی از زمان انتشار ویدیو، معیارها و ضوابط مورد نظر را دنبال (track) کنید تا متوجه شوید کدام ویدیو در دیجیتال مارکتینگ نتیجه بهتری گرفته است. علت آن را بررسی کرده و بر روی سایر ویدیوها نیز اعمال کنید.
یکی از مهمترین بخشهای هر ویدئو، کالتواکشن یا دعوت به اقدام است. پس از اینکه ویدئو پیام خود را منتقل کرد، باید به مخاطب بگویید که انتظار دارید چه اقدامی انجام دهد. این اقدام میتواند شامل خرید محصول، ثبتنام، اشتراکگذاری ویدئو یا هر فعالیت دیگری باشد. استفاده از کالتواکشن میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود
برای بررسی میزان موفقیت انواع ویدیو مارکتینگ، نیاز به دنبال کردن (track) برخی فاکتورها است. شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) مختلفی برای ویدئو مارکتینگ مطرح شده است که از جمله مهمترین و مناسبترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای اندازهگیری KPI دلخواه، ابزارهایی وجود دارد که رایجترین ابزارهای مورد استفاده در کمپینهای یوتیوب شامل موارد زیر است:
این ابزار به شما کمک میکنند تا KPIهایی مانند مدت تماشای ویدیو، نرخ بازدید و نرخ کلیک را اندازهگیری کنید و با استفاده از نتایج حاصل از آنها، کمپین را با توجه به هدفمندی خود بهینهسازی کنید.
اشتراکگذاری ویدیو در وبسایتهای ویدئو مارکتینگ با اهداف مختلفی مانند آموزش، سرگرمی، اطلاعرسانی و سئو سایت صورت میگیرد.
از نمونههای موفق استاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، میتوان کمپینهای ویدیو مارکتینگ شرکتهای زیر را نام برد:
1- شرکت الکترونیک “Llama Superstar”
این ویدئو به دلیل داستانپردازی بسیار خوب، به عنوان بهترین ویدیو سال 2015 انتخاب شده است. داستانپردازی بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با مخاطب است. این شرکت یک قدم فراتر رفت و داستان ویدیو را به یک سطح الهامبخش تبدیل کرد که برای بیننده جذاب است.
2- شرکت Hootsuite
این ویدئو نیز به دلیل جذابیت و خلاقیت به کار گرفته شده در آن، جز ده ویدیو برتر سال 2014 قرار گرفت. این ویدئو علاوه بر مرتبط بودن محتوای کسبوکار، توجه مخاطب را نیز به خود جلب میکند. همانطور که میدانید سریال Game of Thrones یکی از معروفترین سریالهایی است که هر سال یک فصل از آن منتشر شد و از رویدادهای فرهنگی سالانه محسوب میشد. هم زمان با انتشار فصل چهارم این سریال، شرکت Hootsuite، ویدیویی با سبک تیتراژ این سریال منتشر کرد که توجه تعداد زیادی از مردم را به خود جلب کرد.
3- شرکت Volvo
این ویدیو بهعنوان بهترین دموی تبلیغاتی در سال 2014 انتخاب شد. استفاده از یکی از معروفترین بازیگران تاریخ سینما به نام ژان کلود ون دام در این ویدیو باعث جلب توجه مخاطب شد. بازی خوب این بازیگر در ابتدای ویدیو باعث درگیر کردن مخاطب میشود؛ به خصوص که تبلیغاتی بودن ویدیو در ابتدای آن به هیچ عنوان احساس نمیشود. این تبلیغ، یکی از بهترین روشهای نشان دادن دقت فرمان کامیونهای ولوو است.
اگر چه یوتیوب این روزها قهرمان بلامنازع برای انواع تبلیغات ویدیویی در وبسایتها است، به علت گسترش استقبال از تماشای ویدیو در موبایل و اپلیکیشنها، شبکههای تبلیغات ویدیویی در موبایل این روزها بیشتر در مرکز توجه تبلیغدهندگان قرار دارند.
برای یادگیری بیشتر مباحث استفاده از ویدیو در دیجیتال مارکتینگ، اسلایدهای آموزش ویدیو مارکتینگ و همچنین بلوک آموزش ویدئو مارکتینگ را مطالعه نمایید تا بتوانید در استفاده از این ابزار موفقتر عمل کنید. در این اسلایدها ضمن ارائه آمارهایی پیرامون اهمیت ویدئو مارکتینگ و آخرین وضعیت آن در وب و موبایل، راهکارهای ساخت ویدئوی جذاب و نمونههای موفق داخلی آورده شده است.
در جلسه آینده این بلوک، ایمیل مارکتینگ، مزایای و ترفندهای آن صحبت شده است.
با ما همراه باشید.
4 ديدگاه نظر دهيد
تیم متخصص و درجه یک تپسل دمتون گرم و خداقوت
ممنون که به این وسعت و جامعیت به شاخه های مختلف پرداختین و رایگان اون رو در اختیار و برای مطالعه گذاشتین .
دمتون گرم .
سلام
خیلی ممنون از شما بابت توجهتون و نظر لطفتون به کالج تپسل
موفق باشید
سلام
خوبید…….
خیلی فوق العاده اید
گل هستین ….. گل
متشکر…..
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
موفق باشید