۱۴ راهکار موثر افزایش فروش در تابستان ۹۷

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات

    تابستان برای خیلی از ما دوست داشتنی است. ولی خیلی از کسب و کارها آن را زمان مناسبی برای فعالیت خود نمی دانند. به دلیل تعطیلی مدارس و سفرهای تفریحی، بازار و میزان فروش بسیاری از کسب و کارها غیر قابل پیش بینی می شود و آمار فروش آنها با افت مواجه می شود. چون عادت ها و رفتارهای مشتریان هدف با تغییر فصل به تابستان تغییر می کند. مثلا دیگر هر روز ایمیل خود را چک نمی کند و یا دیر به دیر به سایت و بلاگ مرتبط با یک محصول مراجعه می کند.

    حتی اگر کسب و کار شما وابسته به فصل نیست، با استفاده از تغییراتی متناسب با این تغییر رفتار مشتریان می توانید از بودجه کمپین های تبلیغاتی خود بهینه تر استفاده کنید.

    در این نوشتار راهکارهایی برای حفظ فروش تابستان به شما پیشنهاد می کنیم و همچنین نکاتی برای موفقیت در کمپین های تابستانه بیان می کنیم. این راهکارها در افزایش فروش ، آگاهی از برند و افزایش وفاداری مشتریان به شما کمک می کند.

    ۱) برای فضای شبکه های اجتماعی در تابستان با فصل های دیگر تفاوت هایی قائل شوید.

    سعی کنید کاربردهای مختلف احتمالی محصولات خود را در سفرها و یا در شرایط مختلف در تابستان پیدا کنید و با کمپین های تابستانه در شبکه های اجتماعی محصولات خود را معرفی کنید. در تابستان استفاده از شبکه های اجتماعی بالاتر می رود و فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار موثر باشد. طبق بررسی فیسبوک، استفاده از این شبکه اجتماعی در سه ماه تابستان ۴۶ %  افزایش پیدا می کند. همچنین بهتر است کمپین های خود را در شبکه های اجتماعی مختلف اجرا کنید.

    ۲) در شبکه های اجتماعی هوشمندانه عمل کنید!

    بازاریابی شبکه های اجتماعی در تابستان

    بر اساس مقاله ای که سال ۲۰۱۷ در مجله کسب و کار هاروارد (Harvard business review-HBR) در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ موثرترین تبلیغ برای فروش یک محصول مربوط به انتشار پست در صفحه کسب و کار و یا انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی نیست! بلکه بیشترین تاثیر در فروش زمانی حاصل می شود که یکی از کاربران تصویری از خود در حین استفاده از محصول شما منتشر کند و دوستان و دنبال کنندگان آن کاربر، تصویر را ببینند. این می تواند مربوط به استفاده از یک محصول باشد و یا اینکه هر پست متنی با اشاره به برند شما باشد.

    به مشتریان خود پیشنهاد دهید که تصویر یا پستی پیرامون استفاده از محصول شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر کنند و نام برند شما را با هشتگ در پست بیاورند و شما در قبال انجام این کار برایشان کد تخفیف استفاده از محصولات و یا پیشنهادهای رایگان بعضی از محصولات را ارسال کنید.

    اگر اپلیکیشن موبایل دارید. می توانید به ازای به اشتراک گذاری مثلا رد کردن مراحل بازی با دوستان به کاربرانتان امتیاز دهید و یا تخفیف هایی برای محصولاتتان برایشان در نظر بگیرید.

     

    ۳) تبلیغات موبایلی را جدی تر بگیرید.

    تبلیغات موبایلی در تابستان

    شروع تابستان به این مفهوم نیست که دسترسی به مشتریان محال شده باشد. فقط آنها در ماه های تابستان بیشتر از موبایل خود برای سرچ ها و کارهای روزانه خود در اپلیکیشن ها استفاده می کنند و کمتر با کامپیوتر سروکار دارند. بر اساس بررسی شرکت فیسبوک در این باره ، استفاده از موبایل در ماه های تابستان ۲۶ %  افزایش پیدا می کند. بنابراین تابستان بهترین زمان برای استفاده بیشتر از تبلیغات موبایلی برای کسب و کار هاست. همچنین به این نکته توجه کنید که لندینگ پیج ها و فرم های وب سایتتان برای استفاده در موبایل مناسب باشند.

     

     

    ۴) به کلمات کلیدی توجه کنید!

    روی سئو تمرکز بیشتری داشته باشید. خیلی از کلمات به صورت فصلی سرچ می شوند. با بررسی گوگل ترندز می توانید این موضوع را بهتر بررسی کنید. اگر در کلمات مرتبط که در تابستان بیشتر سرچ می شوند، سایت شما نمایش داده شود، فرصت خوبی برای معرفی برند شما فراهم می شود. کلمات مرتبط با صنعت خود که در تابستان بیشتر سرچ می شود را پیدا کنید. همچنین می توانید از گوگل ادوردز برای تبلیغات در کلمات کلیدی مورد نظرتان استفاده کنید.

    در کالج تپسل بخوانید!  معرفی ۲۰ کتاب که هر کارآفرین باید بخواند!

    ۵) در بلاگ خود محتوای تابستانه منتشر کنید.

    در تقویم محتوایی خود چند پست تابستانه هم داشته باشید. پست های تابستانه می تواند شامل نکات اجرایی مهم برای حل مشکلات احتمالی در تابستان مرتبط با صنعت شما و یا راهکارهای مربوط به نحوه استفاده از محصول باشد.

    ۶) لندینگ پیج های جدید طراحی کنید.

    قبلا در کالج به این نکته اشاره کرده ایم که هر چه تعداد و تنوع لندینگ پیج ها بیشتر باشد، در جمع آوری سرنخ های فروش موفق تر خواهید بود و در ادامه تعداد مشتریان و فروش بیشتری خواهید داشت. تابستان زمان مناسبی است که با لندینگ پیج های جدید و متفاوت توجه مخاطبین را جلب کنید و پیشنهاد و معرفی محصولات متفاوت خود را در لندینگ پیج ها قرار دهید.

    ترندهای سئو ۲۰۱۸ را در کالج تپسل بخوانید

    ۷) تبلیغات کلیکی  (PPC ) در تابستان به شما کمک خواهند کرد.

    در تابستان حجم فروش شما و رقیبان تغییراتی خواهد داشت و فشار و رقابت بیشتری را احساس می کنید. با تبلیغات کلیکی می توانید در این رقابت پیروز شوید. این پیروزی بعد از تابستان بیشتر خود را نشان می دهد و افزایش درآمدتان را با برگشت مشتریان قبلی که به خاطر تعطیلات در دسترس نبودند، خواهید دید.

    تبلیغات کلیکی

    ۸) شما هم به جایی که مشتریانتان سفر می کنند بروید!

    تابستان وقت برگزاری فستیوال ها و جشنواره های فروش است و در شهرهای توریستی و شهرهایی که جاذبه های گردشگری دارند باید حضور فعالی داشته باشید. متناسب با بودجه تبلیغاتی خود می توانید خودتان جشنواره فروش برگزار کنید و یا اسپانسر جشنواره های دیگر شوید و یا در حد یک بنر مناسب برند خود را در ذهن مشتریان هک کنید.

    ۹) از خود بپرسید چگونه محصول شما تابستان بهتری برای مشتریان فراهم می کند.

    نگذارید کمپین شما این حس را به مخاطب منتقل کند که هدفتان فقط معرفی کلیشه ای خود برای فروش بیشتر است. کمپین تبلیغاتی شما باید گویای این موضوع باشد که برند شما راه حل خوبی برای ماه های تابستان برای مشتریان دارد. به این فکر کنید که در هر زمان و یا مکان خاص (از جمله مکان های توریستی و گردشگری) چگونه می توانید کاربرد محصولتان را نشان دهید. با تکیه به ویژگی های محصول و استفاده از آن می توانید شعارهای تبلیغاتی موثری انتخاب کنید و با یک تبلیغ بجا و تاثیرگذار، آگاهی از برند را افزایش خواهید داد و تاثیر آن را در فروش حال و آینده خود ببینید.

     

    ۱۰) در تابستان قیمت گذاری های متفاوت داشته باشید.

    تخفیف های تابستانه

    می توانید در روزهای خاصی از تابستان (که به هر دلیلی طبق آمار سال های قبل فروشتان کمتر می شود) محصولات را با تخفیف ارائه کنید. البته در این زمینه نکات مهمی وجود دارد.

    بر اساس مقاله ای از IESEinsight که درباره روانشناسی مشتریان در قیمت گذاری چاپ شده است، تخفیف های همیشگی در زمان های خاص از نظر روانشناسی بر روی برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و زیاده روی در تخفیف باعث افت شدید فروش شما در زمان های عادی و بدون تخفیف می شود. از نتایج این مقاله چندین نکته در مورد نحوه فروش و قیمت گذاری به دست می آید:

    نحوه قیمت گذاری جهت فروش بیشتر!

    • این یک واقعیت است که با تخفیف های زیاد مشتری بدعادت می شود! وقتی مشتری بداند که در این هفته از سال همیشه این برند تخفیف خواهد داشت، دیگر در زمان های دیگر خرید نمی کند و در واقع شما با این کار ارزش محصول خود را در ذهن مشتری به قیمت بعد از تخفیف منتقل کرده اید و مشتری در زمان های فروش عادی محصول شما را گران تلقی می کند. پس نباید تخفیف های منظمی روی محصولات داشته باشید. گاهی ماه اول تابستان تخفیف دهید. گاهی ماه آخر و شاید مناسب باشد که یک سال که از نظر سود و فروش دغدغه کمتری داشتید، فروش با تخفیف نداشته باشید. فروش فوق العاده خود را از قبل از شروع تابستان اعلام نکنید.
    • به این فکر کنید که دلیلتان برای فروش فوق العاده و تخفیف دار چیست؟ آیا می خواهید محصولتان را به مشتریان جدیدی بفروشید؟ یا هدفتان خرید مجدد مشتری های قبلی است؟
    • فروش ویژه برای جذب مشتریان جدید روش مناسبی است و این کار محصول فروش بدون تخفیف شما را نه تنها کاهش نمی دهد بلکه با تجربه خوب از کیفیت محصول، فروش شما افزایش پیدا می کند.
    • اما اگر هدفتان مشتریان قبلی است. این کار با توجه به نکاتی که گفتیم باعث کاهش فروش عادی شما می شود. حال چگونه می توان برنامه فروش فوق العاده داشت، اما محصول تخفیف دار جشنواره را به مشتریان قبلی خود نفروخت؟! قاعدتا نمی توان این کار را انجام داد ولی برای جلوگیری از کاهش فروش باید فکری بکنید. چاره آن برنامه های وفاداری برای مشتریان ثابت است که با افزایش تعداد خریدشان بتوانند از مزایای مختلفی استفاده کنند. این کار وفاداری نسبت به برند را در مشتریانتان تقویت می کند و چون در خرید های در طول سال مزایایی دریافت می کنند دیگر فقط در زمان های تخفیف از شما خرید نمی کنند.
    در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال ۹۶

     

     

     

    ۱۱) به مناسبت ها توجه کنید و روزهای خاص را جشن بگیرید.

    با بررسی مناسبت ها در تقویمی مشابه این تقویم مناسبت های جالب را پیدا کنید. لزومی ندارد مناسبت مهمی باشد و همه به آن توجه کرده باشند. اگر تقویم را بررسی کنید متوجه می شوید که خیلی از روزها نام گذاری های جهانی جالبی دارند. آنهایی که به کسب و کار شما مربوط هستند و یا به نحوی می توانید آن را به کسب و کار خود ربط دهید را پیدا کنید. هر چه روزهای جالبتری را انتخاب کنید و محتوای خلاقانه تری برای آن تولید کنید، احتمال وایرال شدن آن محتوا بیشتر خواهد بود. این استراتژی باعث افزایش آگاهی از برند می شود.

     

    ۱۲) اکنون برای تحقیقات بازار و تدوین استراتژی زمان مناسبی است.

    تابستان زمان مناسبی برای تحقیقات بازار و در نتیجه تدوین استراتژی بهتر بر اساس آن است. راحت تر می توانید از مشتریانتان بخواهید که درباره استفاده از محصولاتتان و یا درباره برندتان به شما نظر بدهند. مخاطبین زمان فراغت بیشتری دارند و می توانند ۵ دقیقه از آن را به جواب دادن به سوالات پرسشنامه شما اختصاص دهند. البته هرگز انتظار زمان بیشتر از ۵ دقیقه را نداشته باشید. پرسشنامه خود را با سوالات کم و کوتاه طراحی کنید و حتما در ارسال لینک و درخواست خود از مخاطب ذکر کنید که تنها ۵ دقیقه زمان برای تکمیل نیاز خواهد بود. چون در صورت پیچیده یا طولانی بودن سوالات با توجه به اینکه مخاطبین در حال استراحت و یا مسافرت هستند، پرسشنامه را نیمه کاره رها می کنند.

     

    تحقیقات بازار

     

    ۱۳) از برگزاری رویداد غافل نشوید.

    این که در تعطیلات مدارس و دانشگاه ها هستیم به این معنی نیست که فعالیت در کسب و کار هم متوقف شود. اتفاقا خیلی از دانشجویان علاقمند هستند که در رویدادها شرکت کنند. برنامه های برگزاری رویدادها را در تابستان هم داشته باشید. همچنین در رویدادهایی که توسط کسب و کارهای دیگر برگزار می شود و به نوعی با صنعت شما در ارتباط است هم حضور داشته باشید.

    ۱۴) به مشتریانتان هدیه های تبلیغاتی متناسب با فصل تابستان بدهید.

    قبلا در مقاله نکات کلیدی برای موفقیت در استارتاپ نکات مهمی را درباره هدیه های تبلیغاتی و محصولات رایگان بیان کردیم. یک ایده خوب هدیه های تبلیغاتی متناسب با فصل تابستان است. این هدایا را می توانید در صورت تعداد مشخصی خرید ودر قبال فعالیت مشخصی مانند انتشار پستی در ارتباط با محصولات شما که بالاتر به آن اشاره کردیم به مشتری بدهید. هدایای متناسب با فصل تابستان را با توجه به صنعت خود می توانید متفاوت در نظر بگیرید. از یک محتوای ضروری برای تابستان گرفته تا همکاری با شرکتی دیگر که خدماتی برای سفرهای تابستانی ارائه می کند و یا محصولات تابستانی از برند دیگر نیز می تواند مناسب باشد. هر چه برند همکار خود را برند قوی تری انتخاب کنید، روی تصویر ذهنی مشتری از برند شما تاثیر مثبت بیشتری خواهد گذاشت.

     

    شما هم نکات مهم تابستانه و یا دغدغه هایتان در تابستان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

      1 ديدگاه نظر دهيد

    اعلام ديدگاه

     

    هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

    Digital Marketing for Beginners

    لطفا منتظر بمانید ...

    عضویت شما با موفقیت انجام شد.

    آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.