تصور کنید بالاخره اتفاقی که مدتها منتظرش بودید افتاد! شما موفق شدید کسب و کار خودتان را راهاندازی کنید و تعداد مشتریانتان روز به روز در حال افزایش است. اما در این زمان، با وجود آن که در مسیر گسترش برندتان هستید، ممکن است احساس کنید کسب و کارتان همچنان پتانسیلهای بیشتری برای پیشرفت دارد، هنوز مشتریان زیادی وجود دارند که میتوانند از محصولات شما استفاده کنند و شما نیز میتوانید بهتر عمل کنید تا درآمد بیشتری حاصل شود، اما راه اصلی جلب نظر مشتری چیست؟
اغلب مسیرهایی که برندها برای پیشرفت پیش میگیرند و راهحلهایی که برای مشکلاتشان استفاده میکنند، در راستای حل آنی مشکل و ادامه مسیر رسیدن به هدف است و هیچکدام به درست یا غلط بودن مسیر نمیپردازند. دقیقا اینجا است که پروپوزالهای کاری وارد میشوند تا شکاف بین شما و مشتریان بالقوه برند را از بین ببرند و پایگاه ارتباطی محکمی را میان برند و مشتریان تشکیل دهد و به آنها ثابت کند شما بهترین هستید. به بیان دیگر، یک پروپوزال قوی همان چیزی است که میتواند پیشنهاد کاری شما را از سایر پیشنهادات متمایز کند و دلیل کافی و محکمی باشد برای این که یک شرکت یا سازمان متقاعد شود تا کسب وکار شما را بپذیرد و تجارت با برندتان را آغاز کند.
نمونه یک پروپوزال تجاری:
در این مقاله سعی داریم تا به بررسی انواع مختلف پروپوزالهای تجاری بپردازیم و آنچه برای نوشتن یک پروپوزال اصولی نیاز دارید بدانید را به همراه انواع مثالها به زبان ساده بیان کنیم پس با ما همراه باشید.
پروپوزال تجاری یک سند رسمی است که بهوسیله یک شرکت یا برند نوشته و به منظور جلب نظر مشتری برای امضای قرارداد و تضمین یک توافق تجاری طراحی و تنظیم میشود.
البته بسیاری تصور میکنند که پروپوزال تجاری و طرحهای تجاری (Business Plan) یکسان هستند که باید بگوییم این یک تصور رایج اما کاملا اشتباه است. هدف یک پروپوزال تجاری، فروش محصول یا خدمات برند به مشتریان و گسترش روابط تجاری است در حالی که در طراحهای تجاری کلیت کسب و کار مورد هدف قرار میگیرد و بیشتر به منظور کمک در جستجوی سرمایهگذاران برای تامین هزینههای مالی کسبوکارتان استفاده میشود.
اکنون بیایید با انواع مختلف پروپوزالهای تجاری آشنا شویم تا شما نیز بتوانید پروپوزال مناسب برندتان را انتخاب کنید و بنویسید.
پروپوزالهای تجاری به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند:
پروپوزال تجاری درخواستی بهوسیله مشتریان درخواست میشود تا تصمیم بگیرند که آیا تمایل دارند با شرکت شما تجارت کنند یا خیر. این پروپوزال معمولا در یک جلسه یا قرار کاری درخواست میشود و جمعآوری اطلاعات لازم به عهده شرکتی خواهد بود که پروپوزال را دریافت کرده است. پروپوزال تجاری درخواستی، ممکن است از سوی سازمانهای دیگر و به شکل پروپوزال درخواستی (RFP) نیز مطرح شود. در این فرآیند هنگامی که یک شرکت نیاز به حل یک مشکل دارد، از سایر مشاغل دعوت میکند تا با ارائه پروپوزالها پیشنهاد دهند که چگونه میتوانند آن مشکل را حل کنند.
پرپوزالهای ناخواسته نوعی از پروپوزال است که برای مشتریان بالقوه ارسال میشود بدون آن که درخواستی برای پروپوزال آمده باشد. با استفاده از پروپوزالهای تجاری ناخواسته، شما با یک قدم به مشتریان بالقوهتان نزدیک میشوید، تا شانس بیشتری برای موفقیت در عقد قرارداد با مشتری داشته باشید.
در هر صورت چه پروپوزال شما درخواستی یا ناخواسته باشد، مراحل ایجاد آن مشابه خواهد بود. برای اعتبار بیشتر پروپوزالهای تجاری اطمینان حاصل کنید که متن شما شامل سه نکته اصلی باشد:
قبل از نوشتن پیشنهاد تجاری خود، بسیار مهم است که مشتریان خود را به خوبی بشناسید. اگر از سوی آنها برای شما درخواست پروپوزال ارسال شده است، آن را به دقت بخوانید و بررسی کنید تا دقیقا بدانید که مشتریتان از شما چه میخواهد. همچنین بهتر است یک تماس اولیه یا ملاقات با مشتری جدید داشته باشید تا مشتری مطمئن شود، مشکلی که سعی دارند آن را حل کنند و اهداف شرکت را به طور کامل درک کردهاید.
هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و اطلاعات مورد نیاز را به دست آوردید، وقت آن است که شروع به نوشتن پروپوزال تجاری خود کنید. باید بگوییم رویکرد یکسانی برای نوشتن یک پروپوزال تجاری وجود ندارد، اما بیایید نگاهی به برخی از عناصری بیندازیم که اغلب پروپوزالها شامل آن میشوند:
صفحه عنوان پروپوزالهای تجاری جزو مهمترین بخشهای پروپوزال است که باید توجه ویژهایی به آن کنید. این صفحه باید برخی از اطلاعات اولیه مهم را منتقل کند. مثلا میتوانید خودتان و کسب و کارتان را معرفی کنید. مطمئن شوید که نام خود، نام شرکت خود، تاریخی که پروپوزال را ارسال کردهاید و نام مشتری یا فردی که پیشنهاد را برای آن ارسال میکنید نیز در این صفحه ذکر شود.
صفحه عنوان شما همچنین باید به شکلی حرفهای مشتری را به سمت تعامل با شما جذب کند. توجه داشته باشید که افراد اغلب به یک طراحی زیبا جذب میشوند بنابراین گرافیک لوگو و صفحه، فونت مناسب و خوانا و به طور کلی جذابیتهای بصری را نیز برای صفحه عنوان خود در نظر داشته باشید.
تهیه یک فهرست جامع از مطالب در هر زمینهای ارزشمند است و پروپوزالهای تجاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درست کردن یک فهرست جامع پیش از آغاز مطالب اصلی به شما کمک میکند تا همه چیز را تا حد امکان برای افراد طرف دیگر پیشنهاد خود ساده و قابل دسترس کنید.
به بیان دیگر، فهرست مطالب به مشتری شما را مطلع میکند که دقیقا چه چیزی در پروپوزال تجاریتان پوشش داده میشود و باید شامل کلیه بخشهای اصلی پیشنهاد شما نیز باشد. توجه کنید در صورتی که پروپوزال خود را به صورت الکترونیکی میسازید و ارسال میکنید، گنجاندن فهرست مطالبی که قابلیت کلیک و انتقال سریع و آسان به بخشهای مختلف پروپوزال را دارد نیز بسیار مفید خواهد بود.
خلاصه اجرایی دلیل ارسال پروپوزال و این که چرا راه حل شما برای مشتری احتمالی بهترین است را توضیح میدهد و به عنوان یک نمای کلی از کسب و کار شما تلقی میشود. در اینجا باید ویژگیهای کلیدی شرکت خود را بیان کنید. چرا مشتری باید شرکت شما را انتخاب کند؟
خلاصه اجرایی در پروپوزالهای تجاری، مزایای محصولات یا خدمات شرکت شما و چگونگی حل مشکل مشتری بالقوه را بیان میکند. پس از خواندن خلاصه اجرایی شما، مشتری باید ایده روشنی از راه حل و نحوه کمک شما به آنها داشته باشد حتی اگر کل پیشنهاد را نخواند. باید بهطور روشن بیان کنید که «چرا در حوزه کاری خود بهترینید؟» تا مشتری قانع شود.
در این قسمت شما باید خلاصهای از مشکلی که مشتری با آن رو به رو است یا موانعی که بر سر راه آنها قرار دارد بیان کنید. بیان مشکل به شما این امکان را میدهد تا به مشتری نشان دهید که نیازهای آنها و مشکلاتی را که برای حل آنها به کمک نیاز دارند به وضوح میشناسید و درک میکنید.
تحقیق و تفکر انتقادی در این بخش عناصر کلیدی هستند. شما باید تکالیفی را که از سوی مشتری به شما محول شده انجام دهید و نگاهی جامع به مسائل خاصی که مشتریتان با آنها روبرو است و میتوانید به حل آنها کمک کنید بیندازید؛ سپس این مشکلات را به گونهای قالب بندی کنید که به شما در ادامه راه کمک کنند.
پس از این که مشکل را بیان کردید، وقت آن است که یک استراتژی برای حل مشکل ارائه دهید. در این مرحله با توجه به چالشهایی که مشتریتان با آنها روبهرو است باید بهترین راهکار خود را بیان کنید. دقت داشته باشید که راه حل پیشنهادی با نیازهای مشتری همخوانی کاملی داشته باشد تا بدین وسیله آنها بدانند که شما این پیشنهاد را به طور خاص برای مشکل آنها طراحی و ایجاد کردهاید.
علاوه بر این سعی کنید روشهایی که استفاده خواهید کرد و محصولات مورد نیاز را در کنار یک جدول زمانی نیز در این قسمت تهیه کنید. به این ترتیب زمان اجرای هر کدام از کارها مشخص میشود و طرف مقابل میداند چه زمانی آنچه را که خواسته تحویل میگیرد.
آیا برای حل مشکل این مشتری واجد شرایط هستید؟ چرا شرکتهای دیگر باید به شما اعتماد کنند؟ از این بخش از پروپوزال تجاری میتوانید برای بیان اینکه چرا برای این کار بهترین هستید، استفاده کنید. علاوه بر این میتوانید موفقیت در همکاریهای پیشین و رضایت مشتریان را نیز به عنوان سابقه کار درج کنید و هر گونه جوایز یا اعتبارنامه مربوطه را نیز برای تقویت اعتبار خود ذکر کنید.
از بخش قیمتگذاری در اکثر قراردادها به عنوان نقطه سردرگمی یاد میشود زیرا هیچ شرکتی نمیخواهد محصول خود را کمتر یا بیش از حد قیمتگذاری کند و مشتری نیز نمیخواهد خدمات را با قیمتی غیر از قیمت اصلی آن خریداری کند. برای حل این مشکل بهتر است در پروپوزال تجاری خود یک جدول قیمتگذاری با توجه به بودجه مشتری ارائه دهید و هزینههای اختیاری را اضافه کنید. برخی از نرمافزارهای پروپوزالنویسی جداول قیمتگذاری پیشرفتهای ارائه میدهند که به مشتریان این امکان را میدهد تا محصولات یا خدمات مورد علاقه خود را بررسی و انتخاب کنند و سپس قیمت آن به طور خودکار تنظیم شده و به مشتری نمایش داده میشود.
پس از ارائه اطلاعاتی که گفتیم، لازم است آنها را در یک بخش پایانی جمعبندی کنید. در این بخش باید تمامی مطالبی که پیشتر گفتید را به طور خلاصه بیان کرده و بر آنچه که اهمیت بیشتری دارد مانند صلاحیتهای خود و اینکه چرا مشتری باید شما را انتخاب کند تاکید داشته باشید. در پایان پروپوزال، هدف این است که مشتری آماده همکاری با شما شده باشد بنابراین اطلاعات تماس خود را نیز بار دیگر ذکر کنید تا هرچه راحتتر و سریعتر بتوانند با شما ارتباط داشته باشند.
اینجا جایی است که به جزئیات مربوط به جدول زمانی پروژه، قیمتگذاری و برنامه پرداخت، میپردازید. این بخش اساسا خلاصهای است از آنچه شما و مشتری بر سر آن توافق میکنید. فراموش نکنید قبل از ارسال پروپوزال به مشتری، شرایط و ضوابط را با تیم حقوقی خود بررسی کرده و از درستی آن مطمئن شوید.
یک کادر امضا برای مشتری قرار دهید تا بتواند آن را امضا کند و بداند دقیقا با چه چیزی موافقت میکند. این بخش همچنین فرصتی است تا در صورت هرگونه شبه، سوال یا درخواستی که برای مشتری پیش میآید با شما تماس بگیرد و ابهامات را رفع کند.
هنگام نوشتن یک پروپوزال تجاری باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید تا بتوانید خواستههای مشتری را به طور کامل پوشش دهید. در ادامه چند نکته برای بهتر شدن پروپوزال تجاری شما آوردهایم:
برای نوشتن یک پروپوزال تجاری خلاقانه و کامل، باید ایدهای کلی درباره آنچه که از پروپوزال خود میخواهید در نظر داشته باشید. بنابراین، قبل از اینکه نوشتن را شروع کنید، بهتر است بخشهای اصلی کسبوکارتان و اطلاعاتی که میخواهید در پروپوزال بگنجانید، مشخص کنید تا در میانه راه سردرگم نشوید. استفاده از یک ایده کلی برای پروپوزال و پروراندن آن در ذهن، تضمین میکند که شما تمام مطالب مورد نیاز را نوشتید، از هدف خود دور نشدهاید و چیزی از قلم نیفتاده است.
پروپوزال تجاری که آماده میکنید باید به گونهای باشد که توجه مشتری بالقوه شما را آنقدری به خود جلب کند که پروپوزال شما را از سایر پیشنهاداتی که دریافت میکند متمایز بداند. یکی از بهترین راهها برای انجام این کار، گنجاندن آمارهایی است که ارزش کسب و کار شما را نشان میدهند.
به بیان دیگر، اگر بتوانید آمار و ارقام قانعکنندهای پیدا کنید که آنچه را ارائه میدهید برجسته کند، اعتبار خود را نزد مشتری بالا میبرید و آنها نیز راحتتر به شما اعتماد میکنند. علاوه بر این اضافه کردن تصاویری مانند نمودارها برای بهبود پروپوزال شما میتواند بسیار موثر باشد.
همانطور که در نکته قبلی گفتیم، اضافه کردن مدارکی که نشاندهنده مقبولیت اجتماعی کسب و کارتان باشد اعتبار پروپوزال تجاری را افزایش میدهد. پیشنهاد میکنیم در این بخش حتی کمی هم از خودتان تعریف کنید! بدین ترتیب مشتری متوجه میشود که شما چقدر از کاری که انجام میدهید مطمئن هستید و با دید بهتری به پیشنهاد شما نگاه خواهند کرد.
برای این که نشان دهید کسب و کار شما جایگاه قابل قبولی در اجتماع دارد، میتوانید از نقلقولها یا تعاریفی که از سوی سایر مشتریان، شرکتهای همکار و یا حتی رقیبان برند برای شما گفته شده استفاده کنید تا موثرتر باشد. این کار دقیقا مانند خواندن نظرات مشتریان باعث میشود افراد بتوانند با قاطعیت در مورد کسب و کارتان تصمیم بگیرند.
اگر قصد دارید یک پروپوزال آنلاین با فرمتهای فایلی مانند PDF بسازید، میتوانید از عناصر چندرسانهای برای بهبود پروپوزال و رسایی بیشتر استفاده کنید و از جذابیتهای بصری بیشتری بهرهمند شوید.
فرقی نمیکند در ابتدا ویدئو را به عنوان مقدمه به پروپوزال خود اضافه کنید یا در بخشهای مختلف پروژه و برای توضیحات شفاهی بیشتر، در هر دو صورت استفاده از ویدئوها، به خصوص در مورد افرادی که با منابع دیداری یا شنیداری بهتر ارتباط برقرار میکنند، میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
حتی اگر بهترین پروپوزال دنیا را هم آماده کنید، اگر مراحل بعدی همکاریتان واضح نباشد، به نتیجهای نخواهید رسید. پروپوزال شما باید به گونهای نوشته شود که مشتری بداند بعد از خواندن این پروپوزال باید چه کاری را انجام دهد و مرحله بعدی چیست.
بهترین راه برای رسیدن به این هدف، یک فراخوان برای اقدام یا Call to action واضح است. شما باید آنچه را که مشتری باید پس از تصمیمگیری در مورد شرکت شما انجام دهد، در پروپوزال تجاری خود تعریف و برجسته کنید. بدون این راهنمایی، خواننده ممکن است احساس بلاتکلیفی کند و از ادامه همکاری منصرف شود.
اگر میخواهید از پروپوزال تجاریتان به عنوان فرصتی برای جذب مشتری استفاده کنید، باید اطلاعات بیشتری درباره کسبوکار، محصولات و خدماتی که ارائه میدهید و… بنویسید تا آنها بتوانند بر اساس این اطلاعات تصمیم بگیرند که آیا محصولات شما مناسب است یا خیر. خواننده پروپوزالتان باید بداند چه پیشنهادی برای او دارید.
هیچ کس دوست ندارد احساس کند یک فرصت عالی را از دست داده است. اگر مشتری شما احساس نکند این یک فرصت فوری و فوقالعاده است شاید زمانی طولانی را برای تصمیمگیری هدر دهد. بنابراین سعی کنید به گونهای به مشتری القا کنید که زمان زیادی برای تصمیمگیری ندارد و ممکن است فرصت همکاری با شما را از دست بدهد.
مشتریان بالقوه باید پروپوزال تجاری شما را بخوانند و احساس کنند که اکنون بهترین زمان برای ثبت همکاری و استفاده از خدمات شما است. به این منظور، میتوانید اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود، برای کسب و کار آنها را بیان کنید. توجه داشته باشید که اهداف کوتاه مدت شما باید آنقدر فریبنده باشند که مشتری، در همان حالی که منتظر اهداف بلندمدت است، بلافاصله آماده همکاری برای اهداف کوتاهمدت باشد.
هیچ قانونی برای حجم پروپوزالهای تجاری وجود ندارد. حجم پروپوزال شما باید آنقدری باشد که تمام اطلاعات ضروری به مشتری منتقل شود.
با این اوصاف، بهتر است بر کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز کنید. جملات خود را کوتاه و ساده نگه دارید و از درج بیش از اندازه اصطلاحات تجاری خودداری کنید. پروپوزال تجاری شما باید به اندازهای ساده باشد که هر فردی که آن را انتخاب میکند به راحتی مطالب و موضوعات بیان شده را درک کند.
پروپوزال خود را به گونهای تنظیم کنید که به نظر برسد نه گفتن به این پیشنهاد به معنای گذر از دلار برای برداشتن پول خرد باشد. پیشنهاد شما باید فراتر از انتظارات مشتری باشد و شما باید تمام تلاش خود را برای از بین بردن مخالفتها در این مسیر انجام دهید.
از اینکه اجازه دهید شخصیت شرکت شما در پروپوزال شما بدرخشد، نترسید. به برند خود وفادار بمانید و به مشتری نشان دهید که چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز میکند.
پروپوزال تجاری باید تمیز و بدون اشکال باشد. بدون شک شما دوست ندارید ارزش پیامهای مهم خود را با نامرتب و غیرحرفهای بودن تضعیف کنید. بنابراین پیش از ارسال پروپوزال، آن را از نظر اشتباهات تایپی یا دستوری بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشد.
هنوز نمیدانید که کدام مدل پروپوزال مناسب شما است؟ در ادامه نمونههایی از انواع پروپوزالهای تجاری که میتوانید استفاده کنید را برای شما آوردهایم.
هنگامی که یک پروزال طراحی وب را ارائه میدهید، باید نیازهای مشتری خود را به خوبی درک کنید. در این نوع پروپوزالها، شما مقاله را با معرفی خود و طرحهای پیشنهادی برای مشتری شروع کرده و سپس با توضیح روند همکاری، جدول زمانبندی پروژه و قیمتگذاری پیشنهاد را ادامه داده و به پایان میرسانید.
با استفاده از الگوی پروپوزال سئو برنامههای خود برای رشد و توسعه وبسایتها را نشان داده و با مشتریان ارتباط برقرار کنید. در رابطه با سئو، مشتریان همیشه میخواهند کلماتی نظیر افزایش بازدید و ترافیک را بشنوند. تمپلیت پروپوزال سئو میتواند به برنامهریزی شما برای رشد کمک کند و همچنین با کمک آن میتوانید ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنید.
در ارائه پروپوزال فروش، بسیار مهم است که مشتریان به تخصص و کار شما اعتقاد داشته باشند بنابراین اضافه کردن سابقههای همکاری قبلی و نتایج آنها در این نوع پروپوزال از اهمیت زیادی برخوردار است. این الگو را میتوانید با توضیحات لازم در مورد سابقه شرکت خود شروع کنید و سپس به توصف خواسته و مشکلات مشتری بپردازید. استفاده از این الگو همچنین به شما این فرصت را میدهد تا در مورد خدمات خود، اهداف، چالشها و راهحلهای پیشنهادیتان به طور کامل توضیح دهید و مشتری را به خرید محصولات دعوت کنید.
همانطور که میدانید بازاریابی یکی از صنایعی است که با سرعت پیش میرود و بسیاری از بازاریابان تمایلی ندارند تا وقت خود را در صفحات متعدد پروپوزالهای کاری تلف کنند. پروپوزال بازاریابی یک صفحهای به شما کمک میکند تا ایدههایتان را به سرعت و به شکلی کارآمد به مشتری منتقل کنید. این الگو دارای توضیحات، نکات جزئی، راهحلها، اهداف، هزینهها و انواع استراتژیهای بازاریابی شما نیز میشود.
اگر شرکت شما خدمات مشاورهای به افراد یا کسب و کارها ارائه میدهد، این الگوی پروپوزال مشاوره، به راحتی مطابق با کسب و کار شما و نیازهای مشتری احتمالی تنظیم میشود. این الگو شامل خلاصه پروژه، فعالیتهای پروژه (از جمله موارد قابل تحویل)، جدول زمانی و موارد دیگر است.
همه شرکتها، چه بزرگ و چه کوچک، منابعی را به حضور پر رنگ در رسانههای اجتماعی اختصاص میدهند. از آنجایی که پیشبینی میشود تبلیغات در شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۲ به رقم بزرگ ۵۶.۸۵ میلیارد دلار هم برسد، پس به نفع کسبو کارتان است که برنامهای برای رشد حضور مشتری خود در رسانههای اجتماعی داشته باشید.
اطلاعات موجود در پروپوزالهای بازاریابی رسانههای اجتماعی شامل یک خلاصه اجرایی برای کمک به معرفی ایدههای سطح بالای شما، ارزیابی شرکت مشتری و تفکیک صورتحساب برای نشان دادن نحوه هزینههای همکاری که شامل پست گذاشتن، تولید محتوا و تجزیه و تحلیل آمار پیج میشود، است.
هنگام ارائه خدمات بازاریابی محتوای خود به مشتریان، استفاده از این الگو میتواند به سازماندهی ایدههایی که دارید کمک کند. محتوای این پروپوزال شامل اهداف اولیه و نمونههای کاری است که با هدف برقراری ارتباط با مشتری نوشته میشود. همچنین یکی از مفیدترین بخشهای این الگو، ایدههای قیمتگذاری آن است که هنگام پرداخت هزینه از ایجاد سوءتفاهمات میان شما و مشتری جلوگیری میکند.
در این مقاله گفتیم پروپوزالهای تجاری برای شروع هر همکاری مفید هستند، اما سوال مهم اینجاست که پروپوزال تجاری شما پس از تکمیل شدن چگونه باید باشد؟ در زیر، نمونهای از الگوی پروپوزال تجاری را برای شما آوردهایم تا از آن برای پروپوزالهای شرکت خودتان ایده بگیرید و در کسب و کارتان از آن استفاده کنید.
در الگوی تجاری بالا، مشاور پورتال اجتماعی (SPC) یک پیشنهاد بازاریابی را با گرافیکی جذاب ارائه میکند. در نگاه اول، این پیشنهاد برای افراد خلاق جذاب خواهد بود. همانطور که گفتیم جذابیتهای بصری در طراحی پروپوزال بسیار مهم هستند مثلا یک طراحی خوب شامل چیدمان پروپوزال به رنگ برند شما یا مشتری شما است. علاوه بر طراحی، استفاده از نمادهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، پینترست و… به سرعت به مشتریان احتمالی میگوید که این پورتال اجتماعی چه پلتفرمهایی را پوشش میدهد.
تمپلیت پروپوزال تجاری در عین آنکه در سراسر پروژه مشتری را در جریان کارها و نحوه پرداختها قرار میدهد، راه آسانی برای دنبال کردن اهداف کوتاهمدت است. بنابراین به طور کلی میتوان گفت، این یک مثال عالی از نحوه ترکیب عناصر بازاریابی رسانههای اجتماعی در یک پروپوزال تجاری خلاقانه و مختصر است.
با توجه به نوع کسب و کاری که در آن هستید، عناصر پروپوزال تجاری شما بر اساس نیاز مشتری بالقوه متفاوت خواهد بود. پس از مطالعه طرح پیشنهادی که ارائه میدهید، مشتریان بالقوه باید سوالات بسیار کمی در مورد شرکت شما و کاری که میتواند برای آنها انجام دهد داشته باشند. پس فراموش نکنید با کمک نکات و مثالهای موجود در این مقاله و تمام ابزارهایی که در اختیار دارید و میدانید که مفید است پروپوزال تجاری خود را غنی و با اعتبار جلوه دهید. در پایان شک نکنید که با یک پیشنهاد تجاری حرفهای و سفارشی، مطمئنا مشتری خود را خوشحال خواهید کرد و اعتماد او برای آغاز همکاری را به دست خواهید آورد.
نمونه تمپلیت پروپوزال کوتاه تجاری
چگونه برای کسب و کار پروپوزال بنویسیم؟ (+ نمونه تمپلت)
مگابایت (docx)