در جلسه قبل دیجیتال مارکتینگ در مورد قیف بازاریابی و بهینهسازی سفر مشتری صحبت کردیم تا اهمیت گام سوم دیجیتال مارکتینگ یعنی تجزیه و تحلیل دادهها برای شما روشن شود. در جلسه آخر از بلوک دیجیتال مارکتینگ قصد داریم در مورد مهمترین راهکارهای انتخاب یک شبکه تبلیغات دیجیتال خوب صحبت کنیم. همچنین یکی از فاکتورهای انتخاب شبکه تبلیغاتی یعنی استفاده از بازاریابی عملکردی (performance marketing) را توضیح خواهیم داد.
این نوع از بازاریابی تغییرات قابل توجهی در شیوهی تبلیغات شرکتها ایجاد کرده است. امروزه، کمپینهای بازاریابی عملکردی امکان اندازهگیری هر معیاری از brand reach گرفته تا conversion rate را فراهم کرده است. این ویژگی بازاریابی عملکردی دیدگاه ارزشمندی درباره عملکرد تبلیغدهندگان به آنها ارائه میدهد که در بهینهسازی مارکتینگ کمک شایانی به بازاریابان میکند. در انتها معیارهای مختلف برای انتخاب شبکه تبلیغاتی و نحوه مدیریت کمپینها را بیان میکنیم تا شما با بهرهگیری از این اطلاعات بتوانید مناسبترین نوع تبلیغات و بازاریابی برای کسبوکار خود را انتخاب کنید.
با توجه به این که تبلیغات روزبهروز شفافتر میشود، بازاریابان برای ایجاد استراتژیهای مارکتینگ تنها به دنبال نمایش برند خود نیستند. بازاریابی عملکردی به منظور برطرف کردن نیاز بازاریابان به کاهش هزینههای تبلیغات و افزایش ROI به وجود آمده است. در واقع، بازاریابی عملکردی قدرت را در اختیار تبلیغدهندگان قرار میدهد. تبلیغدهندگان عمل مورد نظر مثل خرید، ثبتنام، کلیک یا نصب را معین میکنند و در صورت کامل انجام شدن اقدام مورد نظر توسط مشتری یا موفق بودن تبلیغات، پول پرداخت میکنند. در صورتیکه در سایر روشهای بازاریابی، پرداخت پول به موفقیت تبلیغات بستگی ندارد.
به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از بازاریابی عملکردی میتواند بسیار پیچیده باشد؛ مانند هر روش دیگری، کمپینهای این نوع بازاریابی نیز با چالشهایی روبرو است. این چالشها شامل موارد زیر است:
بنابراین بهمنظور راهاندازی بازاریابی عملکردی، باید شبکه تبلیغاتی خود را بسیار هوشمندانه انتخاب کنید.
تپسل اولین شبکه تبلیغاتی بود که تبلیغات نصبی (اولین مدل از پرفورمنس مارکتینگ) را در ایران آغاز کرد و در سالهای بعد برخی دیگر از شبکههای تبلیغات ایرانی هم از بازاریابی عملکردی استفاده میکنند. اگر به دنبال کسب بهترین نتیجه از تبلیغات هستید، همکاری با آژانس تبلیغاتی که بازاریابی عملکردی را در خدمات خود به شما ارائه دهد، برای شما یک موهبت است؛ اما این تنها نکته در انتخاب شبکه تبلیغاتی نیست، در ادامه به بیان مهمترین معیارهای انتخاب شبکه تبلیغاتی میپردازیم.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اینفوگرافیک 6 ضرورت بازاریابی آنلاین در سال 2016 را در کالج تپسل ببینید
با توجه به گسترش روز افزون دیجیتال مارکتینگ، تعداد شبکههای تبلیغاتی نیز به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. انتخاب یک شبکه تبلیغاتی (Ad Network) مناسب یک گام بسیار مهم در اجرای کمپینهای تبلیغاتی موفق به شمار میآید. به دلیل وجود گزینههای انتخابی بسیار زیاد و تأثیرگذاری عوامل مختلف در این انتخاب، این کار میتواند برای تبلیغدهندگان بسیار پیچیده باشد. انتخاب نادرست شبکه تبلیغاتی، علاوه بر هدر دادن مقدار زیادی از بودجهی شما، میتواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث آسیب رساندن به کسبوکار و برندتان شود. در نظر گرفتن عوامل زیر در انتخاب بهترین شبکه تبلیغاتی کمک شایانی میکند.
اولین و مهمترین مورد این است که میخواهید چه کشوری و چه کسانی را مورد هدف قرار دهید. تقریباً تمام شبکههای تبلیغاتی همه کشورهای را تحت پوشش خود دارند، اما برخی شبکهها دسترسی (reach) بهتری در برخی نقاط جهان دارند. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما در کشور چین هستند، بهتر است از شبکههای قوی که دسترسی بیشتری به مخاطبان چینی دارند استفاده کنید. اگر مخاطب هدف شما در ایران ساکن است، احتمالاً استفاده از شبکههای تبلیغاتی داخلی نتیجه بهتری برای شما به همراه دارد. البته کسبوکارهای جهانی مثل گوگل و اینستاگرام هم گزینههایی برای دسترسی برند شما به کاربران ایرانی دارند، اما هزینه بالای تبلیغات در این شبکهها و عدم امکان انتخاب مشخص کشور ایران، میتواند باز هم شما را به سمت شبکههای تبلیغاتی داخل کشور سوق دهد.
هر شبکه تبلیغاتی دارای فهرستی از ناشرین همکار خود است. شبکههای تبلیغاتی ممکن است یک لیست طولانی از ناشرین خود به شما ارائه دهند، اما همواره به یاد داشته باشید که به کیفیت لیست توجه کنید؛ یعنی، دقت کنید که آیا ناشرین موجود در لیست با کسبوکار شما مرتبط هستند؟ به عنوان مثال، درصورتیکه اپلیکیشن شما در مورد آشپزی است اما هیچ برنامه مرتبط با غذا در لیست ناشرین شبکه مورد نظر وجود ندارد، این شبکه تبلیغاتی انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از شبکههای تبلیغاتی هوشمند، از ارائه لیست کامل ناشرین به تبلیغدهنده امتناع میکنند و این اطمینان را به مشتری میدهند که با شناخت دقیق مخاطبین هر کمپین، تبلیغ را در رسانههای مؤثر ناشرین مرتبط به نمایش بگذارند. در این صورت معمولاً شبکه تبلیغاتی تعدادی از مهمترین ناشرین خود که به صورت انحصاری با آن همکاری دارند را ارائه میکند و با اجرای یک کمپین تست، اعتماد تبلیغدهنده را جلب میکند تا بر اساس نتایج این کمپین، تصمیم خود را در مورد انتخاب شبکه تبلیغاتی بگیرد.
اطلاع از نام مشتریانی که با شبکه تبلیغاتی همکاری میکنند باعث به دست آوردن یک دیدگاه مناسب نسبت به شبکه میشود. میزان موفقیت مشتریان سابق و کنونی شبکه معیار خوبی بر چگونگی عملکرد آن شبکه است.
یکی از وجوه تمایز شبکههای تبلیغاتی، کیفیت کاربران رسانههای آنها است. ممکن است شما دو کمپین یکسان را در دو شبکه تبلیغاتی مختلف اجرا کنید و علیرغم هزینه یکسان در این دو شبکه، کاربرانی که از یکی از شبکهها به محصول شما جذب شدهاند، برای شما بیشتر درآمدزایی داشته باشند. این فاکتور حتماً برای شما مهم است و لازم است برای تشخیص آن دقت کنید. بهترین راه برای شناخت کیفیت کاربران شبکههای تبلیغاتی، اطلاع از تجربه مشتریان قبلی آن شبکه است؛ علیالخصوص در بازار تبلیغات دیجیتال امروز ایران، میتوانید با پرسوجو از کیفیت کاربران هر شبکه تبلیغاتی در کمپینهای برندهای مختلف، به سمت انتخاب مناسبترین شبکه تبلیغاتی بروید.
پیش از انتخاب شبکه تبلیغاتی، باید مدل اندازهگیری معیارهای خود را مشخص کنید. بعضی شبکهها برای مدل CPM و برخی دیگر برای CPA مناسب هستند. اگر پیش از آغاز کمپین در مورد انتظار دقیق خود از هر کمپین با شبکه تبلیغاتی همنظر نشوید، اختلاف در مدل قیمتگذاری میتواند باعث هدررفت بودجه شود. از طرف دیگر، ممکن است بر اساس هدف شما از کمپین، انتخاب یکی از مدلهای قیمتگذاری بیشتر به نفعتان باشد و درصورتیکه یک شبکه تبلیغاتی به طور کلی موافق استفاده از آن مدل قیمتگذاری نباشد، بهتر است آن را از انتخابهای خود حذف کنید.
شبکههای تبلیغاتی قادر به هدفمندسازی تبلیغات بر اساس رفتار مخاطبان، محتوا، موقعیت جغرافیایی و … هستند. بسته به نیاز کسبوکارتان، شبکهای را انتخاب کنید که بتواند در جهت مقصد کمپین شما، هدفمندسازی را اجرا کند.
گزارشهای ارائه شده توسط شبکههای تبلیغاتی نشان دهنده میزان موفقیت کمپینهای شما است. پیش از انتخاب نهایی، باید یک نمونه از گزارشهای شبکه مورد نظر را موردبررسی قرار دهید و ببینید چه دادههایی و چگونه گزارش داده شدهاند. گزارشهای تهیهشده باید یکپارچه و قابلفهم باشند.
متأسفانه، یکی از دلایلی که تبلیغدهندگان به گزارشهای بازاریابی عملکردی اعتماد نمیکنند، تقلب در کمپینهای تبلیغاتی است. این موضوع باعث آسیب به کسبوکار شما خواهد شد. پس از پرداخت بودجه بسیار زیاد برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی، شبکه تبلیغاتی با استفاده از ترفندهای تقلب، گزارشهای موفقیتآمیزی از کمپینها به شما ارائه میدهد در صورتی که در واقعیت هیچ موفقیتی حاصل نشده است؛ بنابراین باید در انتخاب شبکه تبلیغاتی خود، این معیار مهم را نیز مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، در تبلیغات درون اپلیکیشن، برخی شبکهها بنرهای تمام صفحهای را طراحی میکنند که دارای یک CTA مشخص نیست و کاربر هر جای بنر را لمس کند، یک کلیک محسوب میشود در صورتی که کاربر قصد کلیک بر روی تبلیغ را نداشته است. این کار باعث آسیب به تبلیغدهندگان میشود؛ این تقلب باعث آزردگی کاربران اپلیکیشن ناشر و در نهایت عدم استفاده مجدد از آن اپلیکیشن و همچنین، ضرر مالی به تبلیغدهنده میشود.
همچنین بسیاری از ناشران با راهکارهای مختلف متقلبانه، سعی در افزایش درآمد خود دارند. اگر شبکه تبلیغاتی با ناشران خاطی برخورد و نمایش تبلیغ را در این رسانهها متوقف نکند، بودجه تبلیغدهنده هدر میرود. یکی دیگر از سرفصلهای تقلب، شمارش اشتباه نتایج در پنل یک شبکه تبلیغاتی است و در صورتیکه از یک Third Party برای شمارش نتایج کمپین استفاده نکنید استفاده از شمارنده مناسب ممکن است امکان تقلب را به شبکه تبلیغاتی بدهید.
جلوگیری از تقلب یکی از وظایف اصلی یک شبکه تبلیغاتی است. اگر شبکه تبلیغاتی وجود دارد که اذعان میکند تقلب در آن رایج است و در قبال ارائه خدمات تشخیص تقلب از شما هزینه اضافی دریافت میکند، بهتر است در مورد انتخاب آن تجدیدنظر کنید و از شبکههایی استفاده کنید که با اتکا به دانش فنی تیم تشخیص تقلب، میتوانند خیال تبلیغدهنده را بابت مصرف صحیح بودجه راحت کنند.
قطعاً شما به عنوان یک تبلیغدهنده میخواهید هزینههایی که برای تبلیغات صرف میکنید، نتیجهبخش باشد. راه رسیدن به این خواسته این است که یک شبکه تبلیغاتی انتخاب کنید که تبلیغات را بر اساس بازاریابی عملکردی اجرا کند. با انتخاب چنین شبکهای، قدرت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
اگر انجام صحیح امور کمپین، پیگیری دائمی نتایج آن و بهینهسازی مداوم کمپینها برای شما مهم است، باید شبکههای تبلیغاتی را انتخاب کنید که به شما یک مدیر کمپین (Campaign Manager) اختصاص دهد. در صورت بروز مشکل در کمپین تبلیغاتی، مدیر کمپین به سرعت آن را پیگیری کرده و اقدامات لازم در جهت رفع مشکل را انجام میدهد. گزارشدهی مرتب از وضعیت کمپین و بهینهسازی رسانهها برای تضمین تحقق هدف شما در انتهای کمپین ازجمله محاسن استفاده از مدیر کمپین اختصاصی است.
این معیار پس از انتخاب شبکه تبلیغاتی بر اساس سایر موارد ذکرشده در بالا مطرح میشود. در صورتی که برای انتخاب بین چند گزینه شک داشتید، دارا بودن تکنولوژیهای برتر نظیر بهینهسازی خودکار، محدود کردن فرکانس، retargeting و … میتواند فاکتور تعیینکنندهای باشد.
یکی از مهمترین وجوه تمایز در شبکههای تبلیغاتی ایرانی، نحوه ساخت آنها است. تعداد انگشتشماری از آژانسهای تبلیغات دیجیتال ایران، محصولشان را با دانش تیم فنی خود ساختهاند و بسیاری از شبکهها، تنها با کپیبرداری از یک محصول خارجی و ترجمه پنلها به فارسی، خدمات را به مشتریان ایرانی ارائه میدهند. این مسئله باعث میشود در صورت نیاز به تغییرات فنی اساسی، شبکههای تبلیغاتی که با تکیه بر تیم فنی قوی خود یک محصول جدید را ارائه دادهاند بتوانند بیشتر به شما کمک کنند. به طور کلی، شبکه تبلیغاتی که دائماً از تیم فنی کمک میگیرد تا کمپین مطلوب شما به بهترین وجه اجرا شود، گزینه بهتری برای انتخاب است و توجه به قدرت تیم فنی یک شبکه تبلیغاتی، یکی از فاکتورهای مهم انتخاب است.
زمانی که شبکه مورد نظر خود را انتخاب کردید و در واقع مشتری آن شدید، باید سطح خدمترسانی، پاسخگویی سریع و هوشمندی تیم کمپین و تیم فروش را به عنوان یک فاکتور مهم بررسی کنید. در صورتی که شبکه انتخاب شده این معیار را نداشت، قرارداد خود را فسخ کنید؛ زیرا ادامه همکاری باعث مشکلات بیشتر خواهد شد.
برخلاف وقتگیر بودن این کار، بهترین راه برای بررسی یک شبکه تبلیغاتی و به دست آوردن دیدگاه واقعی، راهاندازی کمپین تست است. البته تمام شبکههای تبلیغاتی چنین گزینهای را پیشنهاد نمیدهند، اما اگر مبلغ کمپین شما بسیار زیاد باشد، ممکن است اجازه راهاندازی یک کمپین تست را بدهند. در صورتی که از نتایج کمپین و عملکرد آن شبکه راضی بودید، میتوانید همکاری خود را ادامه دهید.
کسبوکارها میتوانند تبلیغات خود در رسانهها را از دو روش مختلف مدیریت کنند. به منظور آگاهی از این روشها موارد زیر را مطالعه نمایید:
همان طور که از اسم آن مشخص است، به فرایند خریدن رسانههایی نظیر کانال تلویزیون، کانال رادیو، وبسایت یا اپلیکیشن با هدف تبلیغات، Media Buying میگویند. همه کسبوکارها، مؤسسات غیرانتفاعی، افراد و حتی سیاستمداران میتوانند سهمی از رسانهها را در قالب تبلیغات خریداری کنند. این رسانهها میتوانند برای تبلیغ یک محصول استفاده شوند. برخی از کسبوکارها به جای استفاده از آژانسهای تبلیغاتی، ترجیح میدهند خود به دنبال رسانهها رفته و از این شیوه استفاده کنند. شناخت رسانههای مرتبط و مؤثر در هر کسبوکار کاری زمانبر است و نیاز به تخصص در این زمینه دارد. همچنین، به دلیل این که نرخ مصوبی برای خرید رسانهها وجود ندارد، ممکن است باعث ایجاد هزینههای بیشتر شود. علاوه بر این موارد، به دلیل همکاری انحصاری رسانههای خوب با شبکههای تبلیغاتی، خرید این رسانهها برای نمایش تبلیغ اغلب غیرممکن است.
بسیاری از کسبوکارها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود به شبکههای تبلیغاتی مراجعه میکنند؛ این روش دارای مزایای بیشتری نسبت به روش اول است. میتوان گفت، آسانترین و درعینحال مطمئنترین روش تبلیغات، سپردن فرایند تبلیغات به دست افرادی است که در این زمینه تخصص دارند. واضح است که مراجعه جداگانه به همه رسانهها کاری زمانبر است، اما میتوان به راحتی با مراجعه به شبکههای تبلیغاتی در وقت و هزینه صرفهجویی کرد.
یکی از مهمترین مزایای این شیوه از تبلیغات، وجود مدیر کمپین (campaign manager) در شبکههای تبلیغاتی است. وظیفه این افراد، شناخت بهترین رسانهها برای کمپین، راهاندازی کمپینها، پیگیری مداوم، اندازهگیری شاخصهای مهم، آنالیز نتایج به دست آمده و در نهایت بهینهسازی مداوم کمپینها است. حضور مدیر کمپین به موفقیت تبلیغات و ارتقای کسبوکار شما کمک شایانی میکند. چنین امکانی در روش media buying وجود ندارد و شما باید حداقل یک نفر از اعضای تیم خود را به صورت تمام وقت به این امر اختصاص دهید؛ بنابراین، استفاده از شبکههای تبلیغاتی میتواند باعث صرفهجویی در زمان و هزینه و همچنین دریافت نتایج بهتر شود. دقت داشته باشید که برای انتخاب شبکه تبلیغاتی مورد نظر، معیارهای ذکرشده در بالا را در نظر داشته باشید زیرا اگر شبکه تبلیغاتی انتخاب شده قابلاعتماد نباشد و رسانههای کافی برای موفقیت کمپین شما را در اختیار نداشته باشد، مهمترین مزایای این روش اجرای تبلیغات را از دست میدهید.
این مطلب، آخرین جلسه از بلوک یادگیری دیجیتال مارکتینگ است. تا اینجا الفبای دیجیتال مارکتینگ را در کنار هم آموختیم. (اگر مایلید بار دیگر این مطالب را مرور کنید میتوانید کتاب الکترونیکی چرا دیجیتال مارکتینگ را بخوانید و دانش دیجیتال مارکتینگ خود را توسعه دهید.) حال که دیگر کاملا میدانید دیجیتال مارکتینگ چیست، آماده هستید که با مطالعهی بخش بلاگ کالج در جریان آخرین مقالات و راهکارهای دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرید. میتوانید با عضویت در خبرنامه کالج، هر هفته مطالب جدید را دریافت کنید. همچنین با آغاز بلوکهای جدید یادگیری از طریق ایمیل به شما اطلاعرسانی خواهیم کرد تا بتوانید در کالج تپسل پازل مهارتهای دیجیتال مارکتینگ خود را تکمیل کنید. اگر در مورد مفاهیم مطرح شده در این بلوک سؤالی دارید یا پیشنهادی برای بهبود دورههای یادگیری کالج دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
12 ديدگاه نظر دهيد
خیلی هم عالی. ممنون از شما بابت مطالب مفیدتون.
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده
درود و سپاس از مطالب مفیدی که ارائه میدید
ممنون از نظر لطف شما
سلام
با تشکر از زحمات شما . من چندتا سوال از بخشهای مختلف آموزشی دیجیتال مارکتینگ سایت شما دارم. امکانش هست با شما خانم قاسمی یا همکاران محترمتون به صورت ایمیل یا از طریق همین سایت در یک پنل شخصی مطرح کنم ؟ چون یخورده سوالاتم تخصصی تر ممکن هست باشه . بعد از خوندن آموزش شما این سوالات برام ایجاد شده.
بسیار ممنون میششم راهنمایی بفرمایید .
سلام
ممنون از نظر لطف شما
لطفاً سوالاتتون رو به این آدرس ایمیل کنید، تا جایی که بتونیم پاسخ میدیم college@tapsell.ir
ممنون از شما
متشکرم
سلام
وقت بخیر. به ایمیلی که دادید پیام ارسال کردم اما هیچ کس جواب نداد. 🙂
ممنون
مطالبتون خیلی خوب بود. بسیار سپاسگزارم و براتون آرزوی موفقیت می کنم.
سلام
ممنون از نظر لطف شما
موفق باشید
خیلی هم عالی . اموزشاتون حرف نداره. مرسی که هستین
سلام
ممنون از همراهی شما
موفق باشید