در جلسات قبل دیجیتال مارکتینگ، گفتیم که این کار از سه مرحله اصلی حضور آنلاین، عرضه و بهینهسازی تشکیل شده است. بعد از معرفی نکات مربوط به حضور آنلاین، وارد راهکارهای عرضه شدیم و در چند جلسه اخیر به چند راهکار پرداختیم، برای مثال در جلسه قبل دیجیتال مارکتینگ، در مورد ویدئو مارکتینگ، مزایا و معایب آن و مثالهایی از موفقترین ویدئوهای تبلیغاتی صحبت کردیم. در این جلسه، میخواهیم توضیحاتی کلی در مورد مزایای ایمیل مارکتینگ که یکی از مؤثرترین و ارزانترین روشهای دیجیتال مارکتینگ است، ارائه دهیم. یکی از بلوکهای یادگیری کالج تپسل به ایمیل مارکتینگ اختصاص دارد. در صورت نیاز به یادگیری این مهارت، به مطالب موجود در این بلوک مراجعه کنید.
ایمیل مارکتینگ یکی از اولین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که از زمان معرفی اینترنت به جهانیان مورد استقبال کسبوکارها قرار گرفته است. با توجه اینکه درصد زیادی از مردم در سراسر جهان روزانه حداقل یک بار ایمیل خود را چک میکنند، استفاده از این ابزار راهحل بسیار خوبی برای ارتقای کسبوکار محسوب میشود. این ابزار برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که میتوان این اهداف را به سه دسته زیر تقسیم کرد:
به دلیل ارزان بودن ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روشهای مارکتینگ، امکان هدفمندی و شخصیسازی برای مخاطبان، انعطافپذیری و اندازهگیری پارامترهای مؤثر، این روش موردتوجه بسیاری از کسبوکارها قرار گرفته است.
بازاریابی ایمیلی، فرصتهای زیادی در اختیار کسبوکار شما قرار خواهد داد. این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در زیر ارائه شده است.
اجرای این روش نیاز به یک تیم حرفهای ندارد. با استفاده از ابزارها و الگوهای موجود برای ایمیل مارکتینگ، به راحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی، میتوانید کمپین ایمیلی خود را ایجاد کنید.
با توجه به در دست داشتن دادههای مشترکین که خود هنگام ثبت نام در لیست ایمیل در اختیار شما گذاشتهاند، امکان ارسال هدفمند و تجزیهوتحلیل نتایج وجود دارد. از این طریق میتوانید بهصورت دقیق متوجه شوید چه کسی ایمیل را باز کرده و یا بر لینک آن کلیک کرده است. درصورتی که با مارکتینگ در تلویزیون، رادیو، بیلبود و … امکان دنبال کردن عملکرد مخاطبان وجود ندارد.
ایمیل مارکتینگ ازجمله روشهایی است که باعث تداوم ارتباط کسبوکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط میشود.
مشترکین به راحتی میتوانند تنها با کلیک بر روی یک دکمه، ایمیلها را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و از این طریق برند شما را به آنها معرفی کنند.
مردم در سراسر جهان از راههای مختلفی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره به ایمیل خود دسترسی دارند و با توجه به گستردگی و آسان بودن استفاده از ایمیلها، این راهکار میتواند مارکتینگ را برای شما تسهیل کند.
بدون توجه به اینکه خودتان مسئول راهاندازی سیستم ایمیل مارکتینگ باشید یا یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال این کار را برای شما انجام دهد، این روش در مقایسه با سایر راههای مارکتینگ، بسیار ارزان و مقرون به صرفه محسوب میشود. در این روش، امکان ارسال هزاران ایمیل با صرف وقت و انرژی کمی وجود دارد.
با توجه به هدفمندی ایمیل مارکتینگ و دسترسی به مخاطبان هدف و همچنین صرف هزینه کم برای این روش، نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر روشهای مارکتینگ بیشتر است. به طور متوسط، به ازای صرف هر 1 دلار در ایمیل مارکتینگ، 40 دلار به دست میآید.
به منظور ارسال ایمیل برای مخاطبینی که علاقهمند به دریافت ایمیل هستند و همچنین ارسال ایمیلهای مرتبط با علایق مشترکین، تقسیمبندی فهرست ایمیلها کاری ضروری است. این تقسیمبندی بر اساس اطلاعات جمعآوریشده از مشترکین از راههای مختلف مانند دادههای ثبتنام، نظرسنجیها، رفتار کاربران در وبسایت و … به دست میآید.
با استفاده از تقسیم فهرست ایمیل به گروههای کوچکتر، میتوان برای هر بخش از مشترکین خود ایمیلهای مرتبط با علاقهمندیهای همان بخش را ارسال کرد و از این طریق نرخ بازگشایی و کلیک کمپینهای ایمیلی را افزایش داد.
ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخصهایی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و … را به کسبوکارها میدهد. با استفاده از تجزیهوتحلیل نتایج به دست آمده، میتوان به راحتی متوجه مشکلات موجود در کمپین شد و در جهت رفع مشکلات و بهینهسازی کمپین تلاش کرد.
واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (از A تا Z) را در کالج تپسل بخوانید.
البته با در نظر گرفتن برخی ترفندهای مناسب، مشکلات و معایب بالا قابلحل هستند. به عنوان مثال، ارسال ایمیلهای با محتوای متناسب با هرکدام از کاربران، امکان اسپم شدن پیامهای شما توسط کاربران را کاهش خواهد داد. تعدادی از ترفندهایی که باید برای ایمیل مارکتینگ انجام شوند را به طور مختصر در زیر توضیح خواهیم داد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تمامی ترفندهای بالا در بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ بهصورت کامل توضیح داده شده است. برای اطلاع از روشهای انجام هر یک از این ترفندها به این بلوک مراجعه کنید.
برای ارزیابی دقیق ایمیل مارکتینگ و اطمینان از موفقیت این روش، در ابتدا باید با Terminology مربوط به این روش آشنا شوید و سپس این شاخصها را دنبال کنید. تعدادی از شاخصهای ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده است.
۱۰۰*(سرمایهگذاری روی ایمیلها /(سرمایهگذاری روی ایمیلها – فروش حاصل از ایمیلها))
برای کسب موفقیت در زمینه ایمیل مارکتینگ، ایمیلهای ارسالی باید دارای ویژگیهایی از جمله موارد زیر باشد:
به منظور جلب توجه مخاطبان، باید در طراحی، گرافیک و محتوای ایمیلهای ارسالی از ایدههای خلاقانه استفاده کنید. استفاده از تصاویر، ویدئوها، GIFها و عناصر جذاب دیگر باعث موفقیت ایمیل مارکتینگ میشود.
هر چه محتوای ارسالی برای مخاطبان، با علایق آنها مرتبطتر باشد، شانس موفقیت ایمیل مارکتینگ نیز بیشتر خواهد بود.
بهمنظور ترغیب کاربران به باز کردن ایمیلها، کلیک کردن بر روی لینکهای موجود در ایمیلها و درنهایت خرید، باید از پیشنهادهای ویژه مانند تخفیفها، ارسال رایگان و … استفاده کنید.
روز و ساعت ارسال ایمیلها نقش بسیار مهمی در نرخ بازگشایی ایمیلها دارد. تحقیقات ثابت کرده است که اوایل و اواخر هفته زمان مناسبی برای ارسال ایمیل نیست. با این وجود، برای پی بردن به زمان مناسب ارسال ایمیلها باید شناخت دقیقی از مخاطبان خود داشته باشید.
اغلب مخاطبان مایل به دریافت اطلاعات جدید و جامعی هستند که در دیگر منابع یافت نمیشود. درنتیجه، در صورت ارسال ایمیلهای تکراری یا غیرمفید، امکان لغو اشتراک کاربران وجود دارد.
برای جلب توجه مخاطبان و افزایش نرخ بازگشایی ایمیلها، از عناوین کوتاه، واضح و جذاب استفاده کنید. همچنین، به دلیل اینکه اکثر کاربران پس از باز کردن ایمیل، نگاهی اجمالی به محتوای ایمیل دارند، تنها به تیترها توجه میکنند؛ بنابراین برای جذب آنها از عبارات جذاب و خلاقانه استفاده کنید.
با توجه به اینکه بیش از نیمی از دریافتکنندگان، ایمیلهای خود را توسط موبایلهای خود چک میکنند، بهتر است که طراحی ایمیلها بهگونهای باشد که برای نمایش آنها در موبایلها مشکلی به وجود نیاید.
اغلب کاربران علاقهای به صرف زمان زیاد برای خواندن ایمیلها به خصوص ایمیلهای تبلیغاتی ندارند و میخواهند بدانند که دقیقاً انجام چه کاری را از آنها انتظار دارید. در نتیجه باید یک دکمه اقدام به عمل (CTA) بزرگ که درخواست خود را در آن مطرح کردهاید را در قسمتی از ایمیل که قابل دیدن برای کاربران باشد، قرار دهید.
پس از کلیک بر روی دکمه CTA موجود در ایمیل، کاربران به لندینگ پیج منتقل میشوند. صفحه فرود را بهگونهای طراحی کنید که مشترکین را به انجام آنچه انتظار دارید قانع کند و باعث بالا رفتن نرخ همگرایی شود.
به منظور دستیابی به بهترین نتیجه در ایمیل مارکتینگ، استفاده از تست A/B را پیشنهاد میکنیم. به عنوان مثال، زمان ارسال ایمیل درنتیجه ایمیل مارکتینگ بسیار مؤثر است. برای بدست آوردن مؤثرترین زمان ارسال ایمیل که بالاترین نرخ باز کردن و نرخ کلیک را نتیجه دهد، لیست ایمیلهای خود را به دو بخش تقسیم کنید و بخشی از ایمیلها را مثلاً در روز سهشنبه و بخش دیگر را در روز شنبه ارسال کنید. سپس شاخصهای هر دو بخش را دنبال کنید و گروهی که بهترین نتایج را بدست آورده به عنوان نسخه “برنده” در سایر کمپینها اجرا کنید.
ابزارهای زیادی برای راهاندازی ایمیل مارکتینگ، اندازهگیری معیارها، تجزیهوتحلیل معیارهای مهم و استفاده از ترفندهای اتوماسیون، تقسیمبندی و شخصیسازی وجود دارد که از جمله موفقترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هر یک از این ابزارها دارای مزایا و معایبی هستند و این شما هستید که باید با توجه به اهداف کسبوکارتان انتخاب کنید از کدام یک استفاده کنید. قیمت این نرمافزارها با یکدیگر متفاوت هستند و هزینه آنها به صورت ماهیانه محاسبه میشود. در بلوک ایمیل مارکتینگ، ضمن توضیح قابلیتهای هر ابزار، تعرفههای آنها را باهم مقایسه کردهایم تا بتوانید مناسبترین ابزار را انتخاب کنید.
در جلسه بعدی از بلوک دیجیتال مارکتینگ، به راهکار بعدی عرضه یعنی بازاریابی شبکههای اجتماعی خواهیم پرداخت.
با توجه به استقبال زیاد مردم ایران از شبکههای اجتماعی، آشنایی با این راهکار مارکتینگ را از دست ندهید. برای اطلاع از زمان انتشار این جلسه، کافی است ایمیل خود را در فرم ثبتنام سمت راست وارد کنید.
8 ديدگاه نظر دهيد
با تشکر از مطالب کاربردی.
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما بوده
بسیار مطالب مفیدی هستند ممنون از زحماتتون
ممنون از لطف شما
با سلام و تشکر از زحمت شما
ایا این امکان وجود داره که مطالبتون رو دانلود
سلام
ممنون از نظر لطف و توجه شما
به زودی امکان دانلود پی دی اف مطالب وجود داره
سلام ممنون که مطالب رایگان گذاشتین استفاده کردیم
سلام وقتتون بخیر
خوشحالیم که مفید بوده براتون