نمیتوان انکار کرد که برای کسب جایگاههای برتر، بک لینکهای با کیفیت بالا یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی برای موتورهای جستجو هستند. اما یک مشکل وجود دارد: این لینکها معمولاً برای شما هزینه دارند. بنابراین جای تعجب نیست که یکی از رایجترین سوالاتی که پرسیده میشود این است که چگونه لینکهای خوب را به صورت رایگان دریافت کنیم؟
برای یادگیری روشهایی برای ساخت بک لینک رایگان با کیفیت که به افزایش اعتبار وبسایت شما کمک میکند تا از رقبای خود در SERP برتری بگیرید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.
در درس اول با عنوان “بک لینک چیست” آموختیم که شبکه بلاگ خصوصی یا PBN لیستی از صدها یا هزاران وب سایت است که تحت مالکیت و مدیریت یک شخص یا آژانس هستند.
این دسته از وبسایتها به منظور ایجاد بک لینک به وبسایتهای دیگر و بهبود سئوی ارگانیک آنها استفاده میشوند. به این صورت که شما چندین وبسایت و صفحه در سطح وب میسازید و با قرار دادن محتوای ارزشمند، قدرت سئو آنها را بالا میبرید. پس از آن به تدریج شروع میکنید به لینک دادن آنها به یکدیگر تا اعتبار همه آنها بالاتر برود و به بخشهای مختلف سایت مورد نظر خود بک لینک میدهید. برخی از وبسایتها نیز هستند که بک لینک رایگان PBN ارائه میدهند، مانند hashnode.com، myspace.com، soundcloud.com.
وقتی صحبت از پیوندهای PBN به میان می آید، اگر ارائه دهندهی بک لینک، معتبر و باتجربه باشد، میتواند ۱۰۰٪ ایمن باشد. این موضوع بستگی به نحوه ساخت و نگهداری شبکه وبلاگ خصوصی در طول زمان دارد. اشتباهات رایج اکثر کاربران این است که از میزبانی صدها وبسایت با IP مشترک یا مشابه استفاده میکنند. این باعث میشود گوگل بفهمد که همه این سایتها توسط یک شخص مدیریت میشوند و لینکسازی مصنوعی انجام میشود. ایجاد بک لینک PBN از وبسایتهایی که روی IP مشترک میزبانی میشوند، به بهبود رتبه شما کمکی نمیکند، بنابراین در ایجاد لینکهای PBN، مطمئن شوید که هر وبسایت در IP منحصربهفرد میزبانی شده و به خوبی توسط گوگل ایندکس میشود.
PDNها مجموعهای از سایتهای مختلف و کاملاً مستقل هستند که به صورت منظم به روزرسانی میگردند. این سایتها با موضوعات مختلفی همچون خبری، مجلهای و… وجود دارند که به دلیل طبیعی بودن فعالیتها و مستقل بودن آنها از هم، و همچنین قرار نداشتن در زیردامنه (sub-domains) و بسیاری از فاکتورهای مهم دیگر، دارای ارزش و اهمیت بالایی در حوزه لینک سازی و سئو هستند.
اما PBNها مجموعهای از وبلاگها هستند و در زیردامنهها (sub-domains) ایجاد میشوند. به همین دلیل امروزه نسبت به PDNها دارای ارزش و اهمیت کمتری هستند.
این نوع بک لینکها، لینکهای موجود در پستها و پروفایل شبکههای اجتماعی، فرومها و انجمنها و همچنین کامنتهای آنها هستند. هزاران فروم مختلف و رسانههای اجتماعی وجود دارند که می توانید در آنها پروفایل بسازید ایجاد و اکثر آنها به شما اجازه میدهند بک لینک رایگان به وبسایت خود بدهید. همچنین با ایجاد یک انجمن مرتبط با جایگاه خود و حضور فعال در بحثها و لینک دادن به سایت خود، میتوانید بک لینکهای با کیفیت بالا تولید کنید.
معروفترین این شبکهها فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست هستند که حتی برای بازاریابی رسانههای اجتماعی فرصت خوبی است. شما به راحتی میتوانید لیست فروم های رایگان و انجمنهای اجتماعی بیشتری را جستجو کرده و از آنها برای ساخت لینک رایگان استفاده کنید؛ مثلا یک بک لینک به وبسایت خود در پروفایل خود قرار دهید یا لینکی را در امضای انجمن خود قرار دهید تا هر زمان که در سایر پستهای انجمن نظر میدهید، آن لینک نمایش داده شود.
بسیاری از این بک لینکها nofollow خواهند بود و تأثیر زیادی در رتبهبندی کلمات کلیدی ندارند، اما آنها بخشی بسیار طبیعی از فرآیند لینک سازی برای سایتهای جدید هستند. مطمئن شوید که فقط از انجمنهایی که مرتبط با کسبوکار شما هستند بک لینک رایگان میگیرید.
وبسایتهای UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) پلتفرمهایی هستند که به کاربران امکان ایجاد و اشتراک گذاری محتوا را میدهند. برخی از پلتفرمهای محبوب UGC برای برندها عبارتند از: ویرگول، مداد، امیگو و idot. یکی از راه های دریافت بک لینک رایگان از این سایتها، ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که وبلاگ نویسان یا کارشناسان داوطلبانه به آن مراجعه کرده و سایرین را به آنها ارجاع دهند.
تولید محتوا در سایتهای UGC، اطلاعات مرتبط و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار میدهند و میتوانند در SERP رتبه خوبی داشته باشند. این مطالب برای مخاطبان هدف مدیر آن وبسایت ارزش ایجاد میکنند، مرتبط با کسبوکار شما هستند و شامل یک بکلینک dofollow به سایت شما میشوند.
بک لینک رایگان در این سایتها به احتمال زیاد برای طولانیمدت باقی میمانند؛ زیرا برای همه طرفهای درگیر ارزش دارند: مدیر وبسایت، بازدیدکنندگان وبسایت، سایتی که به آن لینک داده شده و خزندههای Google، که فقط میخواهند محتوای با کیفیت بالا را برای جستجوگران نمایش دهند.
رباتهای لینک بیلدینگ میتوانند به شما در خودکارسازی بخشی از فرآیند ساخت لینک رایگان کمک کنند. این رباتها میتوانند به طور خودکار در وبسایتهای مختلف حساب ایجاد کنند و لینکهایی را به سایت شما ارجاع دهند.
همچنین این ابزارها و رباتها مانند “مانی ربات”، میتوانند از طریق روشهایی مثل لینک سازی گرهای و بک لینک PBN به لینک سازی برای شما بپردازند. به این صورت که شما از سایتهای ارزشمند به صفحات خود لینک میدهید، و سپس از سایتهای با اعتبار کمتر به مطلب خود در آن سایتهای ارزشمند لینک میدهید. به همین صورت میتوانید تا مراحل پایینتر پیش بروید. به این ترتیب عملا با افزایش قدرت لینکهای گره 1، قدرت زیادی به سایت خود منتقل میکنید. حالا با توجه به حساسیت کمتر گوگل روی لینکهای گره 3 و همینطور 4 و به بعد، میتوانید این لینکها را به کمک رباتها بسازید.
مهم است که از این رباتها با دقت استفاده کنید، زیرا استفاده نادرست میتواند منجر به جریمه شما توسط موتورهای جستجو شود. منظور از بک لینک سازی اصولی به کمک مانی ربات و سایر رباتها، ساخت لینک رایگان با سرعت اندک و تعداد نه چندان زیاد است که باعث شک کردن گوگل نشود. مراقب باشید که تعداد زیاد بک لینک در مدتی کوتاه غیرطبیعی است.
رباتهای موتورهای جستجو الگوریتمهایی دارند که میتوانند این نوع فعالیتها را شناسایی کنند، و اگر واقعاً ندانید چه کاری انجام میدهید و نتوانید درست لینک سازی انجام دهید، به احتمال زیاد بیشتر از آن که نتایج مفید کسب کنید، آسیب بیشتری به سایت خود وارد میکنید.
در ساخت لینک رایگان باید حواستان باشد که چطور عمل کنید تا این بک لینک های رایگان مصنوعی به نظر نرسند؛ چرا که طبیعی نبودن دریافت بک لینک رایگان، از فاکتورهایی است که الگوریتمهای گوگل به شدت روی آن حساس است.
با استفاده از انکرتکستهای متنوع و لینک دادن به صفحات مختلفی از وبسایت خود، عملیات گرفتن بک لینک رایگان را به طور طبیعی میتوان پیش برد. همچنین با تولید محتوای غنی و ارزشمند که مورد نیاز کاربران باشد، میتوانید توجه گوگل را برای اعتماد به سایت خود جلب کنید. فراموش نکنید که در هر مرحله فعالیتهای لینک سازی و رپورتاژ آگهی رایگان، تولید محتوای اصولی و ارزشمند کلید موفقیت استراتژی شماست.
این جلسه، آخرین درس از بلوک آموزشی رپورتاژ آگهی است و در آن یاد گرفتیم که چگونه بک لینک رایگان بگیریم. حالا که پایان بلوک آموزشی رپورتاژ آگهی رسیدیم، با توجه به مطالب ذکر شده میتوانید به طور حرفهای به نگارش رپورتاژ، انتخاب رسانه و انتشار رپورتاژ آگهی بپردازید و استراتژی لینک سازی خود را پیش ببرید.
اگر در رابطه با این بلوک سوال و نظری دارید، میتوانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید و همچنین میتوانید با عضو شدن در خبرنامه، از انتشار مقالات و سایر محتواهای کالج اطلاع پیدا کنید.
منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.