آیا میدانید بک لینک چیست و چه اهمیتی برای یک وبسایت دارد؟ بسیاری از صاحبان مشاغل و بازاریابان با درک اولیه از بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO)، قدرت لینک سازی را برای موفقیت جدی میگیرند، زیرا بک لینک یکی از معیارهای مهم برای سنجش اعتبار سایت و رتبه بندی آن در نتایج موتورهای جستجو محسوب میشود. در این درس از دوره آموزشی رپورتاژ آگهی، میآموزیم بک لینک چیست و مفهوم کلی لینک سازی خارجی را بیان کرده و به بررسی انواع بک لینکها و روشهای ساخت آنها میپردازیم.
بک لینکها، لینکهای خارجی از یک صفحه وبسایت، به وبسایت دیگر هستند. در واقع بک لینکها و رپورتاژ از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند. اگر شخصی به سایت شما لینک دهد، شما یک بک لینک از او دارید. اگر به وبسایت دیگری لینک دهید، آنها یک بک لینک از شما دارند.
کیفیت بک لینک به شهرت و اعتبار آنلاین وبسایتی که به شما لینک میدهد و اعتبار آن در موتورهای جستجو بستگی دارد. بک لینکها معیارهای مهمی برای رتبه بندی ارگانیک در موتورهای جستجو هستند. در حقیقت، موتورهای جستجو برای تعیین اهمیت، ارتباط و اعتبار یک سایت، بک لینکها را بررسی میکنند تا به آن رتبه مناسبی بدهند.
گوگل را میتوان به یک مسابقه محبوبیت تشبیه کنیم؛ میلیونها وبسایت که تحت تاثیر دهها عامل برای کسب جایگاههای برتر مبارزه میکنند. در این رقابت، بک لینک برای سایت به عنوان یک “رای اعتماد” از یک وبسایت به وبسایت دیگر محسوب میشود، که نشانهای قانع کننده برای ارزشمند بودن سایت شما برای گوگل است.
در ادامه میآموزیم که مزایای بک لینک چیست و اهمیت واقعی بک لینکها برای سئو را بررسی میکنیم.
بک لینکها برای سئو مهم هستند زیرا به گوگل این سیگنال را میدهند که منبع دیگری محتوای شما را به اندازه کافی ارزشمند میداند که در محتوای خود به آن لینک دهد. وقتی یک وبسایت بک لینکهای زیادی کسب کند، موتورهای جستجو استنباط میکنند که آن وبسایت دارای محتوای ارزشمندی است که ارزش رتبه بندی خوبی در SERP دارد. علاوه بر این، هنگام اجرای استراتژی بازاریابی محتوا، استفاده از بک لینک امتیازی در راستای موفقیت محسوب میشود.
تاثیر بک لینک برای سایت در سئو را میتوان در موارد زیر مشاهده کرد:
موتورهای جستجو مانند گوگل، بک لینکها را به عنوان رای اعتماد میبینند. به طور کلی، هرچه صفحات وب شما رای بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری داشته باشید بیشتر است.
موتورهای جستجو، محتوای جدید صفحاتی که قبلا بررسی کردهاند را برای سنجش لینکهای جدید، دوباره بررسی میکنند. از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر از صفحات پرطرفدار بازدید میکنند، ممکن است در صورت دریافت بک لینک به سایت خود از صفحات محبوب، محتوای شما را سریعتر کشف کنند.
بک لینکها برای راهنمایی و هدایت افراد به منابع مفید وجود دارند. به همین دلیل است که قابل کلیک هستند. وقتی شخصی روی لینکی به وبسایت شما کلیک میکند، شما ترافیک ارجاعی دریافت میکنید.
بیشتر بخوانید : سئو چیست؟
پس از آموختن اینکه بک لینک چیست و صرف نظر از هر فعالیتی که شما برای بک لینک سازی انجام میدهید، بک لینکها کلا به دو دسته dofollow و nofollow تقسیم میشوند که میتوان گفت در طراحی کمپین تبلیغاتی نیز برای تحلیل کمپین اهمیت دارند:
لینک فالو(dofollow) در بک لینک چیست؟ لینکی است که با انتقال اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد، ارزش سئویی سایت مقصد را نیز بالا میبرد. به دست آوردن بک لینکهای فالو به بهبود اعتبار دامنه وبسایت شما یا رتبه بندی آن کمک میکند که به نوبه خود به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی کمک میکند.
لینک نوفالو(nofollow)، لینکی است که به وبسایتی که به آن لینک میدهد، مجوز انتقال اعتبار را نمیدهد. این لینکها از نظر سئویی مطلوب نیستند و به ارتقا ارزش سایت کمکی نمیکنند. با استفاده از یک کد HTML ساده از این انتقال رتبه جلوگیری میشود، به این ترتیب یک صفحه ممکن است به صفحهای از سایتی دیگر لینک داده باشد، اما رتبه و ارزشی از صفحه مبدأ دریافت نشود.
پس اگر لینکهای نوفالو مزایای سئویی لینک فالو را ندارند، پس مزیت این بک لینک چیست؟ این لینکها میتوانند ترافیک خوبی برای وبسایت شما ایجاد کنند و همچنین سبد بک لینک شما را متنوع کنند. یک پروفایل بک لینک طبیعی از توزیعی از بک لینکهای dofollow و nofollow تشکیل شده است.
در بخش قبل آموختیم که مفهوم فالو و نوفالو در بک لینک چیست. برای بررسی اینکه آیا یک لینک dofollow است یا nofollow، میتوانید به سادگی کد HTML و لینک را در مرورگر بررسی کنید. برای انجام این کار، روی لینک موجود در مرورگر کلیک راست کرده و “Inspect” را انتخاب کنید. با این کار کد HTML مرتبط با آن لینک ظاهر می شود. اگر تگ rel=”nofollow” را میبینید، یعنی یک لینک نوفالو است. اگر rel=”nofollow” را نمیبینید، یک لینک فالو است. به طور پیشفرض لینکها فالو هستند، و با اضافه کردن تگ rel=”nofollow” به نوفالو تبدیل میشوند.
حالا که میدانیم اهمیت بک لینک چیست، به دست آوردن بک لینک یک جزء ضروری برای استراتژی سئو خارجی محسوب میشود. در واقع، بک لینکها از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت هستند! بک لینکها از روشهای رایگان و غیر رایگان از طریق کسب بک لینک به طور طبیعی، ایجاد بک لینک خود ساخته و درخواست ایجاد بک لینک از سایتهای دیگر از طریق ارتباط با آنها ساخته میشود.
بک لینکهای PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی (Private Blog Network)، هایپرلینکهایی هستند که از شبکهای از سایتها و وبلاگهای متصل و مرتبط با هم ساخته شدهاند. این سایتها عموماً متعلق به یک فرد هستند که از همه آنها برای ایجاد لینک به سایتهای دیگر و دریافت پول استفاده میکند.
اما خطر استفاده از بک لینک pbn چیست؟ از آنجایی که این نوع لینکسازیهای غیرطبیعی، از نظر گوگل نوعی سواستفاده تلقی میشود، شبکه سایت برای جلوگیری از شناسایی خصوصی میشود. علاوه بر این، باید از ارائهدهندگان هاست مختلف برای هر سایت استفاده کنید تا ردپای دیجیتال خود را پنهان کنید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بک لینک EDU، به لینکهایی گفته میشود که از سایتهایی با دامنه edu. کسب میشوند. دامنه Edu. دامنههای وبسایتهای مدارس، دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی و دانشگاهی هستند. این لینکها به چند دلیل بسیار محبوب هستند. در واقع، آنها میتوانند به شما کمک کنند تا اعتبار دامنه/صفحه خود را افزایش دهید و همچنین بازدید و ترافیک خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
ویژگی این بک لینک چیست؟ لینک UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر(User Generated Content)، یک ویژگی است که به Google نشان میدهد که لینک موجود در محتوای تولید شده توسط کاربر قرار داده شده است. این ویژگی در سال ۲۰۱۹ زمانی که گوگل نحوه عملکرد ویژگی nofollow را تغییر داد، معرفی شد. در همان زمان، ویژگی دیگری معرفی شد: “rel=sponsored”.
هر دوی اینها به منظور کمک به گوگل برای درک بهتر نحوه لینک افراد در سراسر وب ایجاد شد. آنها به موتورهای جستجو سیگنال میدهند که محتوا توسط کاربران وبسایت تولید شده است و به نظرات، پستهای انجمن یا هر مکان دیگری در یک وبسایت اشاره میکند که کاربران میتوانند محتوا اضافه کنند.
طبق آمار، کمتر از ۱٪ از تمام وبسایتها از ویژگی UGC استفاده میکردند.
اکثر مردم لینکهای ارگانیک را لینکی میدانند که برای استراتژی سئوی یک کسب و کار طراحی شدهاند، یعنی لینکهایی که توسط اشخاص ثالث ایجاد شدهاند تا محتوای آن لینک را به کاربران توصیه کنند یا به آنها را به محتوای مورد نظر ارجاع دهند. میتوان گفت شبیه به تبلیغات همسان هستند که با شکل رسانه نمایشدهنده خود مطابقت دارند. از همین رو محتوای ارگانیک به نظر میرسند.
ویژگی خرید بک لینک چیست؟ اگرچه ممکن است بک لینک ارگانیک توسط برندی که محتوای آن لینک را تولید کرده پیشنهاد شود یا درخواست کنند که لینک سازی صورت بگیرد، اما همچنان آزادانه توسط سازنده لینک ارائه میشود. از سوی دیگر، لینکهای حمایتشده، لینکهایی هستند که هزینه آنها توسط شرکت پشتیبان آنها پرداخت شده است و میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند.
شناختهشدهترین نوع لینک حمایتشده، لینک Google Ads است. Google Ads سرویس تبلیغاتی اختصاصی Google برای برندهایی است که مایلند محصولات و خدمات آنها در SERP و سایر محصولات Google تبلیغ شود. با این حال، بسیاری از برندها نیز گهگاه خرید لینک از همتایان صنعتی، وبلاگ نویسان خاص و سایر اشخاص ثالث را انتخاب میکنند. از طرف دیگر، آنها ممکن است برای کل محتوای حمایت شده، نوشته شده یا غیر آن، هزینه پرداخت کنند.
بک لینکها برای رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل مهم هستند. گفته میشود همه بک لینکها یکسان ایجاد نمیشوند. ارتباط، جایگاه و سایر ویژگیها همگی به کیفیت و کاربرد بک لینک کمک میکنند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه دریافت لینک آسانتر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.
در درسهای آینده در مورد رپورتاژ آگهی و کاربردها و ویژگیهای آن صحبت خواهیم کرد. شما میتوانید سوالات و نظرات خود در رابطه با درس بک لینک چیست را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.