تبلیغات همه جا دیده میشود و امروزه مصرفکننده، در همه جا با تبلیغات مواجه میشود؛ از بیلبوردها در مسیر به سمت محل کار گرفته تا فلایرهای مختلف در بازارها. و به دلیل فراگیر بودن آن، جای تعجب نیست که مردم کمتر و کمتر به روشهای تبلیغات سنتی پاسخ میدهند.
به عنوان یک کسبوکار، اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود، ارتباط عمیقتر با مشتریان و نشان دادن تخصص خود هستید، باید بدانید تفاوت بین محتوای تبلیغاتی و محتوای یک رپورتاژ چیست. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مدرن از محتوای تبلیغاتی و محتوای رپورتاژ به عنوان بخشی از استراتژیهای خود استفاده میکند. در این درس میآموزیم که رپورتاژ چیست و با انواع آن آشنا خواهیم شد.
رپورتاژ آگهی چیست؟ میتوان اینطور بیان کرد که رپورتاژ آگهی نوعی بک لینک است اما فواید بیشتری برای کسبوکار دارد. در پاسخ به سوال رپورتاژ چیست میتوان گفت در واقع رپورتاژ نوعی محتوا از جنس مقاله، یک پست تبلیغاتی و … است که در بازاریابی محتوایی نقش بسزایی دارد. رپورتاژ نه در وبسایت خودمان، که در وبسایتهایی منتشر میشود که مدیریت آنها با ما نیست. رپورتاژ آگهی یک روش لینکسازی رایج در فضای وب است، یعنی ما با پرداخت هزینه به سایت میزبان، میتوانیم مقاله و محتوای خود را در آن وبسایت منتشر کرده و به وبسایت خود لینک دهیم.
اما نوع بیان در رپورتاژ چیست؟ برخلاف زبان و لحن سنتی تبلیغات که با هدف متقاعد کردن مخاطب به آنچه نیاز دارد نوشته میشد، محتوای رپورتاژ با توجه به صدای برند شما نوشته میشود و اطلاعات و نظرات تخصصی را منتقل میکند، در واقع از هویت برند شما اعتبار میگیرد. این نوع محتوا ابزار قدرتمندی برای ایجاد آگاهی از برند و فروش میباشد.
با دانستن اینکه معنی ریپورتاژ چیست، به وضوح میتوان فهمید که نقش آن در بازاریابی محتوایی چیست و چگونه میتوان از این نوع بازاریابی در فرآیند بک لینک سازی و انتشار رپورتاژ آگهی استفاده کرد. پس بهتر است انواع رپورتاژ را بشناسید تا بتوانید در زمان و فضای مناسب از بهترین آنها و مناسبترین محتوا برای معرفی ابعاد مختلف کسبوکارتان استفاده کنید.
روزنامهها، مجلات و نشریات متنوع، برای کسب درآمد بیشتر از طریق وبسایت خود، محتوا و مقالاتی را با اهداف تبلیغاتی و با دریافت مبلغی از صاحبان کسبوکارها، در صفحات خود منتشر میکنند. موضوع این نوع رپورتاژ آگهی معمولا مقالات آموزشی و تفسیری و … میتواند باشد. این نمونه رپورتاژ در نشریات چاپی از قدیمیترین روشهای انتشار رپورتاژ آگهی محسوب میشود که با گذشت زمان و ظهور رسانههای دیجیتال، بر بستر اینترنت و دیجیتال فعالیت خود را ادامه میدهد.
به نظر شما پربازدهترین نوع رپورتاژ چیست؟ باید گفت که رپورتاژ ویدیویی از پر کاربردترین و پر بازدهترین انواع رپورتاژ آگهی است. همانطور که میدانید محتوای ویدیویی و ویدئو مارکتینگ در دنیای دیجیتال محبوبیت و تاثیر فراوانی دارد. در نتیجه یک تصویر گرافیکی (به صورت عکس یا اینفوگرافیک و …) یا یک فیلم کوتاه برای معرفی محصول و خدمات یا روند ساخت محصول، بهتر میتواند توجه مخاطب را جلب کند. این تصاویر و ویدیوها که در رسانههای مختلفی مانند شبکههای اجتماعی، وبسایتها و حتی رادیو و تلویزیون منتشر میشوند، به افزایش اعتبار و آگاهی از برند منجر میشوند.
یکی دیگر از موثرترین و گستردهترین انواع رپورتاژ آگهی، انتشار رپورتاژ در سایتهای خبری است. رپرتاژ خبری چیست؟ رپورتاژ خبری یا Pr محتوایی است که معمولا توسط روابط عمومی یک کسبوکار تهیه میشود و هدف اصلی آنها اطلاعرسانی و در مورد کسبوکار است. عنوان این نوع رپورتاژ نیز معمولا اعلام یک خبر است.
با ظهور و گسترش اینترنت و رسانههای دیجیتالی مانند وبلاگ، انتشار رپورتاژ در سایتهای معتبر و پرمخاطب یکی از اصلیترین راهها برای تبلیغات شد. اما مهمترین نکته در مورد رپورتاژ خبری چیست؟ اگر محتوای رپورتاژ به نوعی نوشته و سازماندهی شود که مخاطب سختتر متوجه تبلیغاتی بودن اهداف آن شود، اعتماد و توجه او به محتوا بیشتر جلب میشود. میدانیم که هرچه مخاطب کمتر حس کند یک محتوا تبلیغاتی است، اثرگذاری رپورتاژ بیشتر خواهد بود. همین نکته است که رپورتاژ خبری را به یکی از بهترین انواع رپورتاژ آگهی تبدیل کرده است.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
حال که دریافتیم رپورتاژ چیست و چه انواعی دارد، جا دارد بیان کنیم مزایا و فواید رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری در موفقیت کسبوکارها دارد؟ تمام این مزایا از طریق انتشار رپورتاژ آگهی در وبسایتهای پربازدید و معتبر به دست میآید، اما باید توجه داشت که محتوای این رپورتاژ باید محتوایی پر فایده، تاثیرگذار و مرتبط با کسبوکارتان باشد.
بیایید ببینیم مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
نقش رپورتاژ در بک لینک چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از دلایل اصلی استفاده از رپورتاژ در استراتژی بک لینک سازی، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) است. انتشار محتوای جدید و به روز میتواند به بهبود رتبه شما در نتایج جستجو کمک کند. هرچه رپورتاژ بیشتری ایجاد کنید، فرصتهای بیشتری برای بک لینک ایجاد میکنید با افزودن لینکهای داخلی و خارجی به محتوای خود، میتوانید سئوی خود را نیز بهبود ببخشید.
در رپورتاژ آگهی فرآیند لینک سازی خارجی به طور طبیعی انجام میدهد که از بهترین راههای بک لینک سازی از نظر موتورهای جستجو است. بک لینک از وبسایتهای پربازدید و معتبر از نظر موتورهای جستجو ارزشمند است و باعث ارتقای رتبه سایت شما و بیشتر دیده شدن در صفحه نتایج موتورهای جستجو است.
گوگل به برندهایی که به طور منظم محتوای رپورتاژ غنی مرتبط با کسبوکارشان پست میکنند، اعتبار میدهد و انجام این کار میتواند به کسبوکارهای B2B و B2C کمک کند تا سرنخهای جدیدی را به وبسایت خود جذب کنند.
در این درس آموختیم که رپورتاژ آگهی یعنی چه و با انواع این استراتژی بازاریابی محبوب آشنا شدیم. آموختیم که معنی رپورتاژ خبری چیست و به طور کلی رپورتاژ چیست، و سایر انواع رپورتاژ را توضیح دادیم. در درسهای آینده در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و انتخاب میزبان مناسب برای انتشار آن بیشتر صحبت میکنیم تا بتوانید به طور حرفهای از رپورتاژ در استراتژیهای خود استفاده کنید.
به نظر شما مزایای دیگر رپورتاژ چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.