در بازار تبلیغات امروزی، رپورتاژ نگاری و به طور کلی رپورتاژ آگهی به طور فزایندهای در جذب کلیک و خرید از محتوای سنتی بهتر عمل میکند و محتوای رپورتاژ، وبلاگها و رسانههای اجتماعی ممکن است برای مخاطب مطلوبتر است. طبق گزارش اینسایدر، ۳۳ درصد از Millennials بر اساس یک پست حمایت شده خرید کردهاند و تا زمانی که محتوای یک پست با کیفیت بالا باشد، ۳۷ درصد خریداران نسبت به حمایت مالی/برندینگ شک ندارند. رپورتاژ آگهی ممکن است معتبرتر از محتوای تبلیغاتی در نظر گرفته شود، و علاوه بر این، اغلب حاوی اطلاعاتی است که مصرف کننده میخواهد یا به آن نیاز دارد. در این درس اصول رپورتاژ نگاری را بیان کرده و میآموزیم چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم.
ممکن است رپورتاژ نگاری در نگاه اول کاری آسان به نظر برسد، اما باید توجه داشت که رپورتاژ نگاری اصولی دارد و باید به صورتی نوشته شود که هدف شما از نوشتن رپورتاژ را محقق کند. محتوای رپورتاژ باید تاثیرگذار باشد تا توجه مخاطب را جلب کند. برای اینکه بتوانید رپورتاژ نگاری انجام دهید، ما اینجا اصول و نحوه نوشتن رپورتاژ را شرح میدهیم:
برای اینکه بتوانید رپورتاژی موثر بنویسید، ابتدا باید اهداف خود از رپورتاژ نگاری مشخص کنید و اهداف بازاریابی خود را در نظر بگیرید. یک نمونه رپورتاژ خوب استراتژی محتوای شما را بهبود میبخشد. رپورتاژ آگهی با ماهیتی چون تفسیری، انتقادی، متقاعدکننده، خبری و … منتشر میشود و هر یک از این اشکال مختلف محتوا روی هدفی متفاوت تمرکز دارد. باید بدانید چرا رپورتاژ مینویسید؛ آیا برای معرفی محصول و خدمات است یا به قصد برندینگ انجام میشود؟ آیا صرفا برای بک لینک سازی است یا فقط جنبه خبری دارد؟
تشریح اهداف بازاریابی خود در مراحل اولیه، به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که کدام شکل از محتوای رپورتاژ شما را به اهداف خود نزدیک میکند.
اولین گام در ایجاد یک استراتژی رپورتاژ، تعیین اهداف و مشخص کردن این است که کدام بخش از مخاطبان خود را میخواهید هدف بگیرید. هرچه تصویر واضحتری از مخاطبان خود داشته باشید، راحتتر میتوانید به محتوای مورد علاقه آنها فکر کنید و شروع به نوشتن کنید. در رپورتاژ نویسی باید بدانید که برای چه کسی مینویسید. باید در نظر بگیرید به دنبال جذب کدام بخش از مخاطبان خود هستید؟ امیدوارید چه نوع سرنخهای جدیدی ایجاد کنید و چه نوع محتوایی این مخاطبان را جذب میکند؟
این مرحله، علاوه بر نوشتن رپورتاژ آگهی، در تمام استراتژیهای بازاریابی به خصوص در دیجیتال مارکتینگ، مرحلهای ضروری و حتمی است که باید توجه ویژهای به آن داشت.
نوشتن عنوان جذاب، یکی از استانداردهای مهم در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است. برای درک اینکه اهمیت عنوان جذاب در رپورتاژ نویسی چیست، دانستن اینکه کاربر در نگاه اول به عنوان مقاله توجه میکند کافی است. عنوان رپورتاژ باید طوری باشد که علاوهبر جذاب بودن برای مخاطب، موضوع رپورتاژ آگهی را مخاطب مشخص کند.
زمان و حوصله مخاطب محدود است، پس برای اینکه حاضر به خواندن محتوای رپورتاژ شود باید توجهش جلب شود، و این جلب توجه از طریق عنوان انجام میشود. عنوان رپورتاژ شما باید با درگیر کردن ذهن مخاطب، کنجکاوی او را برای دانستن و خواندن بیشتر برانگیزد.
کوتاه و مفیدبودن در رپرتاژ نویسی به معنای ارائه اطلاعات مهم و لازم بهصورت خلاصه و به صورتی که توجه مخاطب را به خود جلب کند، است. این اصل در تبلیغات و بازاریابی کلید موفقیت شماست؛ زیرا مخاطبان در زمان کم و با اطلاعات زیادی روبرو هستند و نیاز دارند تا در کمترین زمان ممکن به اطلاعات موردنظر برسند.
در رپرتاژ نگاری همان اول در مقدمه به سالی که در ذهن مخاطب است، جواب دهید و از اضافهگویی و مقدمهچینی پرهیز کنید. اینگونه شما بهترین رپرتاژ را نوشتهاید.
از مقالات وبلاگ گرفته تا پستهای رسانههای اجتماعی، انواع مختلفی از محتوا وجود دارد. در رپورتاژ نگاری هم باید از محتوای نوشتاری و همچنین محتوای بصری با کیفیت استفاده کرد. گنجاندن تصاویر در محتوای رپورتاژ آگهی، راهی عالی برای جلب توجه مشتریان شماست. تصاویر توجه مخاطب را جلب میکنند و جلوی یکنواختی متن را میگیرند.
استفاده از تصاویر با کیفیت و با نسبت اندازههایی مانند 1در1، 2در3 و …، همچنین شانس قرار گیری در صفحه نتایج تصاویر موتورهای جستجو را افزایش میدهد.
خواننده محتوا، تمامی تیترهای موجود در صفحه را بررسی کرده و نگاهی اجمالی میاندازد تا متوجه شود که آیا رپورتاژ شما به هدف او نزدیک است یا خیر. با بهینه کردن تیترها و استفاده از کلمات هم مفهوم با کلمه کلیدی اصلی(LSI) در محتوا، میتوانید توجه مخاطب را به رپورتاژ خود جذب کنید. علاوه بر انتخاب عناوین جذاب، باید محتوای کاربردی هم تولید کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید.
علاوهبراینکه رپورتاژ آگهی باید برای مخاطب کاربردی باشد، رعایت اصول سئو در نوشتن رپورتاژ کمک میکند تا رپورتاژ آگهی بتواند جایگاه خوبی هم در نتایج جستجو کسب کند. با قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط و سازماندهی متن خود، میتوانید سئوی خود را بهبود ببخشید.
آیا میدانید تاثیر سئو در ctr چیست؟ با بهینه سازی محتوا، رپورتاژ شما رتبه بهتری در نتایج سرچ موتورهای جستجو خواهد داشت. با قرار گرفتن در جایگاههای بالای صفحه نتایج، احتمال دیده شدن رپورتاژ شما و کلیک روی آن بیشتر میشود که در نتیجه ترافیک بیشتری به سایت شما جذب شده که خود عاملی برای افزایش ctr است.
اهمیت رپورتاژ نگاری صحیح در بک لینک چیست؟ در لینک سازی رپورتاژ آگهی، ممکن است دچار اشتباهاتی شوید که شما را از هدفتان دور کند. شما میتوانید در یک رپورتاژ از حداکثر 4 یا 5 لینک استفاده کنید؛ پس بهتر است بهینهترین صفحات خود را انتخاب کنید. البته لینک سازی در رپورتاژ به هدف شما بستگی دارد. بهتر است از انکر تکستهایی استفاده کنید که صفحات متصل به آنها اعتبار لازم را داشته باشد.
لینکسازی مناسب باتوجهبه نکات لینکسازی در رپرتاژ نگاری میتواند تأثیر فوقالعادهای در سئوی وبسایت شما داشته باشد. مهمترین نکات لینکسازی در رپرتاژ آگهی شامل موارد زیر است:
لینکدهی به صفحه هدف یکی از مهمترین استراتژیهای لینکسازی است. در رپرتاژ آگهی، بهتر است به صفحاتی که قصد دارید کاربران به آنها هدایت شوند و برای شما ارزشمند است، لینکسازی کنید. این صفحات میتواند شامل صفحات محصولات، خدمات، بلاگ یا صفحات خاص دیگر باشد. مهمترین ویژگیهای این صفحات فروش است؛ بررسی کنید که کدام صفحه فروش بالایی به همراه دارد و بیشتر هدف لینکسازی خود را روی آن بگذارید.
لینکدهی باید بر روی کلمات کلیدی صفحه وبسایت خود انجام شود. در رپرتاژ آگهی، میتوانید لینکها را بر روی کلمات کلیدی اصلی و مرتبط با محتوای صفحهای هدف قرار دهید. با این کار رباتهای گوگل پی میبرند که صفحه شما شامل چه کلمه کلیدی است.
لینکدهی به برند سایت به بهبود برندسازی و افزایش اعتبار سایت کمک میکند. ازاینرو یکی از لینکهای شما در رپرتاژ نگاری میتواند لینک به صفحه اصلی (خانه) باشد. در رپرتاژ آگهی استفاده از لینک به برند سایت میتواند باعث افزایش اعتبار و اعتماد مخاطبان به وبسایت شما شود.
استفاده از لینکهای بیش از حد در رپرتاژ آگهی میتواند بهجای کمک، به سئو سایت شما ضرر برساند. موتورهای جستجو این رفتار را نادرست تلقی میکنند و ممکن است شما را جریمه کند؛ بنابراین استفاده از لینکها باید متعادل باشد و تنها به منابع مرتبط و ارزشمند لینک داده شود.
لینکهای فالو لینکهایی هستند که به موتورهای جستجو اجازه میدهند که از طریق آنها وارد صفحه مقصد شوند. این لینکها به طور مستقیم به بهبود سئو شما کمک میکنند و ارزش بالایی دارند. پس در رپرتاژ آگهی باید توجه داشته باشید که لینکی که به سمت وبسایت شما داده میشود، از نوع فالو باشد.
اشتباهات بسیار زیادی در رپرتاژ نگاری وجود دارد که اگر به آنها توجه نکنید، سرمایه و وقت شما هدر میرود و هیچ تأثیری از آن نمیگیرید. مهمترین و متداولترین اشتباهات عبارتاند از:
4. عدم کپیبرداری محتوا: یکی از خطاهای شایع در رپورتاژ آگهی، استفاده از محتوای کپی شده است. استفاده از محتوایی که به صورت کامل یا جزئی از سایتهای دیگر کپی شده است، منجر به مشکلات حقوقی و سئویی می شود.
در این درس آموختیم که چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم و اصول مهم در نوشتن ریپورتاژ آگهی چیست. از سبک گرفته تا مخاطب، عناصر متعددی وجود دارند که نقش کلیدی در استراتژی محتوا و بازاریابی، در استفاده از رپورتاژ آگهی شما ایفا میکنند. هنگامی که جنبههای کلیدی رپورتاژ خود را شناسایی و اجرا کردید، نوبت به استراتژیهای توسعه، توزیع و ارتقاء محتوا است. در درسهای آینده به تفصیل در مورد این عناصر و سایر موارد مربوط به رپورتاژ آگهی صحبت خواهیم کرد.