در جلسه قبل دیجیتال مارکتینگ، در مورد بهینه سازی صفحه اپلیکیشن (ASO) و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) توضیحات کاملی را ارائه کردیم. به دلیل رقابت بسیار زیاد در زمینه سئو، یکی از راه حلهای مناسب برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ استفاده از استراتژیهای غیر رایگان از جمله بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) است. در این جلسه، روش کار بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM و راهکارهای بهبود آن را کامل توضیح میدهیم. همانطور که در جلسات قبل گفتیم، بازاریابی موتورهای جستجو از جمله روشهای بهبود رتبه در موتورهای جستوجو است که با صرف هزینه بازاریابی انجام میشود و هدف آن مانند سئو افزایش و هدایت ترافیک است.
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که به منظور ارتقا وبسایتها از طریق بیشتر دیده شدن آنها در صفحات موتورهای جستوجو انجام میشود. زمانی که شما چیزی را جستجو میکنید، وبسایتهایی که در قسمت بالای صفحه مشاهده میکنید، حاصل استفاده از سئو در دیجیتال مارکتینگ به شکلی مطلوب است.
بازاریابی موتورهای جستجو یک روش موثر و خاص برای بازاریابی کسبوکار است. مردم آنچه را که میخواهند جستجو میکنند و تبلیغکنندگان کلمات مرتبط با جستجوها را هدف قرار میدهند و شما تنها در صورتی باید به تبلیغکنندگان پول بپردازید که مشتریان بالقوه روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند. در اینجاست که مفهوم تبلیغات (Pay Per Click) PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک، به کار میآید. حال ببینیم تفاوت بزرگ تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد یا روزنامه با بازاریابی موتور جستجو SEM چیست؛ در تبلیغات سنتی، تبلیغات بدون توجه به تمایل مردم برای مشاهده تبلیغ، به آنها نمایش داده میشود و شما نیز در هر صورت باید هزینه تبلیغات را بپردازید، در حالی که در بازاریابی موتور جستجو یا SEM، مردم محصولات یا خدماتی را که میخواهند جستجو میکنند و در واقع تبلیغات شما تنها به مخاطبان هدف نمایش داده میشود؛ و همانطور که گفته شد، تنها در صورت کلیک روی لینک تبلیغ باید به تبلیغکننده پول بپردازید.
نحوه اجرای بازاریابی موتورهای جستجو، بر اساس سیستم مزایده است. در این مزایده برای برنده شدن، دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت؛ حداکثر قیمت CPC (Cost Per Click) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی انجامشده توسط کاربر مهمترین پارامترهای اثرگذار بر عملکرد شما در مزایده هستند. در سیستم مزایده، تبلیغکنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر در صفحات جستجو با یکدیگر رقابت میکنند و هرکدام از آنها که فاکتورهای بهتری ارائه دهند در مزایده برنده محسوب شده و در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار میگیرند.
برای آشنایی با نحوه اجرای سیستم مزایده به این مثال توجه کنید: جستجوی “سفارش آنلاین گل” را در نظر بگیرید. مانند سایر مزایدهها، یک قیمت که همان حداکثر CPC است را پیشنهاد میدهید. پیشنهاد قیمت 2 هزار تومان به ازای هر کلیک توسط شما و هزار تومان به ازای هر کلیک توسط رقیب شما به معنای برنده بودن شما نیست، بلکه باید فاکتور مرتبط بودن محتوای مورد نظر را نیز در نظر گرفت.
تبلیغات ارائهشده با بازاریابی موتورهای جستجو SEM با یک علامت AD به کاربر نمایش داده میشوند، مانند این تصویر:
جستجوگرهایی مانند Google و Bing، بسته به میزان مرتبط بودن تبلیغ شما با آنچه مردم جستجو میکنند، نمرههای 1 تا 10 را به شما اختصاص میدهند. مثلا اگر کسی عبارت سفارش گل را جستجو کند و تیتر تبلیغ شما “سفارش آنلاین گل در تهران” باشد، جستجوگرها نمره بالایی را به شما اختصاص میدهند، اما اگر تیتر تبلیغ شما “سفارش انواع دستهگلهای طبیعی” باشد، با اینکه هر دو تیتر به خرید آنلاین گل اشاره دارند، اما این تیتر به دلیل میزان ارتباط کمتر، نمره کیفیت کمتری را به دست میآورد. اگر هر دو کسبوکار دارای قیمت مزایده یکسانی باشد، کسبوکار با نمره کیفی بالاتر در جایگاه بالاتری در صفحات جستجو قرار میگیرد.
در صورتی که قیمت CPC پیشنهادی شما، 2 هزار تومان و قیمت پیشنهادی رقیب شما، هزار تومان باشد و نمره کیفی شما 3 و نمره کیفی رقیب شما 10 باشد، با وجود این که قیمت پیشنهادی شما بالاتر است، رقیب شما به دلیل کسب امتیاز کلی بیشتر(1*10=10 > 6=2*3) در مزایده برنده خواهد شد. بنابراین، به این نکته توجه داشته باشید که نمیتوان تنها با پرداخت پول بیشتر، در جایگاه بالاتر موتورهای جستجو قرار گرفت. اگر میزان مرتبط بودن تبلیغات و جستجوی مردم بسیار کم باشد، جستجوگرها ممکن است تبلیغات شما را در صفحه جستجو نمایش ندهند. پس در اجرای این استراتژی دیجیتال مارکتینگ، انتخاب کلمات کلیدی نیاز به دقت بالایی دارد که باعث میشود بدون نیاز به پرداخت پول بیشتر، برنده مزایده SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو شوید.
قرار گرفتن در جایگاه اول نتایج جستوجو هدف اصلی تیم بازاریابی دیجیتال است و رسیدن به این جایگاه نیازمند درک چگونگی استفاده از تکنیکهایی مانند سئو و بازاریابی موتور جستجو است. در بازاریابی موتورهای جستجو، به دلیل اینکه به ازای هر کلیک روی تبلیغ پول میپردازید، طبیعتاً میخواهید این کار، ارزش پولی که خرج میکنید را داشته باشد. با اندازهگیری میانگین ارزش هر کلیک، میتوانید به بهینه بودن بازاریابی موتورهای جستجو پی ببرید. به عنوان مثال اگر هر کلیک برای شما 2 هزار تومان هزینه داشته باشد ولی میانگین ارزش هر کلیک برای شما 20 هزار تومان باشد، میتوان گفت که تکنیک بازاریابی موتورهای جستجو SEM به درستی به کار برده شده است. در صورتی که میانگین ارزش هر کلیک، هزار تومان باشد، به بهینهسازی روش بازاریابی موتور جستجو از طریق اصلاح عوامل موثر در آن نیاز دارید. به منظور بهینهسازی تکنیک بازاریابی از طریق موتور جستجو، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:
آیا میدانید نقش کلمات کلیدی در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اگر قصد ارتقای وبسایت یا راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ موتور جستجو را دارید، کیفیت لیست کلمات کلیدی انتخابی نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. ابزارهای رایگان زیادی برای کمک به ارزیابی کلیدواژهها وجود دارد ولی در مرحله اول، بهتر است در مورد بازدیدکنندگان معمول خود، نیازهای آنها و چگونگی پاسخگویی وبسایت شما به آن نیازها، فکر کنید. بازدیدکنندگان از وبسایت خود را بشناسید و کلمات و عباراتی که برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیازشان در موتورهای جستوجو تایپ میکنند را در نظر بگیرید. سه عامل مهمی که در انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشیم، ارتباط، ترافیک و رقابت است.
اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که: کلمات کلیدی انتخابی مرتبط هستند؟ آیا این کلمات و عبارات، محصولات و خدمات شما را به صورت دقیق توصیف میکند؟ سعی کنید تنها بر کلمات مرتبط با کسبوکار خودتان تمرکز کنید. به عنوان مثال، استفاده از عبارت کلیدی “سفارش آنلاین گل” در مزایده مناسب است، زیرا کاملا مرتبط با کسبوکار است.
فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید، میزان ترافیکی است که هر کلمه کلیدی به وبسایت هدایت میکند. به عبارت دیگر، ممکن است لیست جامعی از کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان نوشته باشید ولی اگر کسی هیچ یک از کلمات را جستجو نکند برای کسبوکار شما بیفایده خواهد بود. مردم همیشه کلمات و عباراتی که کسبوکار، محصولات یا خدمات شما را توصیف میکنند را جستجو نمیکنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که خود را جای مشتری گذاشته و مانند او فکر کنید. به عنوان مثال هزینه کردن برای عبارت کلیدی “تحویل بیدردسر گل در محل” در مزایده کار درستی نیست. با اینکه این عبارت، کسبوکار شما را به وضوح توضیح میدهد، اما به دلیل وجود جزئیات زیاد، احتمال جستجوی چنین عبارتی توسط مردم، بسیار کم است.
در انتخاب کلیدواژههای مناسب، علاوه بر مرتبط بودن با کسبوکار و هدایت ترافیک به وبسایت، باید رقابت بالا را نیز در انتخاب و سرمایهگذاری روی کلمات کلیدی در نظر گرفت. زیرا احتمال انتخاب کلمات مناسب توسط رقبا نیز بسیار زیاد است. به عنوان مثال، سایر رقبای شما در کسبوکار سفارش آنلاین گل، کلیدواژه “سفارش آنلاین گل در تهران” را انتخاب میکنند. بنابراین، علاوه بر سرمایهگذاری روی چنین کلمات کلیدی، باید به دنبال کلیدواژههایی باشید که ارتباط و ترافیک آن زیاد و رقابت کم باشد. به عبارت دیگر، روی جستجوهای خاصتری تمرکز کنید.
با برقراری تعادل بین این سه ویژگی، میتوانید کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید. اکنون زمان آن رسیده که با استفاده از ابزار موجود، لیست کلمات کلیدی انتخابی خود را اصلاح کنید. KeywordPlanner که یکی از ابزارهای گوگل ادوردز است میتواند تمام اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد که پس از تایپ کلمات و عبارت موردنظرتان، گوگل، برآورد حجم جستجوهای ماهانه مرتبط با آن عبارات را به شما ارائه میدهد و درنتیجه شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات، فهرست کلیدواژههای خود را گسترش داده و نهایتاً لیست خود را مرور کرده و کلمات کلیدی را بر اساس اهمیت اولویتبندی کنید.
همچنین یک لیست کوچکتر از کلمات کلیدی را برای استفاده در ساختار وبسایت، تیترهای مطالب و لینکهای مختلف در نظر بگیرید و با استفاده از این ترفندها، کمپین تبلیغاتی خود را در جایگاه بالای صفحات جستجو قرار دهید. پس از آن باید تاثیر کلیدواژههای انتخابی بر کمپین را تحت نظر بگیرید و از این طریق متوجه خواهید شد که آیا کلمات کلیدی به درستی انتخاب شدهاند یا نیاز به اصلاح دارند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
زمانی که چیزی در اینترنت جستجو میکنید، بیشتر آگهیهای موجود در صفحه نتایج، شبیه یکدیگر هستند. امکان گمشدن تبلیغ شما در میان حجم زیادی از تبلیغات که در تلاش برای جلب توجه مخاطبان هستند، وجود دارد؛ به همین دلیل ایجاد تبلیغات منحصربهفرد بسیار مهم است. برای این منظور، تبلیغات باید دارای سه ویژگی زیر باشد:
علاوه بر مرتبط بودن تبلیغات با کسبوکار که باعث قرار گرفتن در جایگاه بالا در صفحات جستجو میشود، راههای دیگری برای جلب توجه مخاطب وجود دارد؛ مانند ارائه تبلیغات و پیشنهادها در موقع مناسب یا پیشنهادهایی با محدودیت زمان. اگر در حراج محصولات خود هستید یا پیشنهادهایی دارید که به نفع مشتری است، بهترین فرصت برای جلب توجه مشتری است. به عنوان مثال، تیتر “25% تخفیف سفارش گل آفتابگردان در مرداد ماه” یک تیتر جذاب و چشمگیر به حساب میآید.
دیدن تبلیغاتی نظیر عبارت بالا یا مثلاً “ارسال رایگان برای خرید بالای 100 هزار تومان”، مردم را ترغیب میکند و در واقع آنها را قانع میکند که از وبسایت شما بازدید کنند.
آخرین چیزی که یک تبلیغ خوب احتیاج دارد، یک دکمه CTA واضح مانند ” رزرو کنید”، “خرید کنید” یا ” نمونه کارها را مشاهده کنید” است تا بازدیدکننده دقیقا بداند چه چیزی از او میخواهید. تحقیقات ثابت کرده است که وقتی انجام کار خاصی را به صورت مستقیم از مردم میخواهید، پاسخگویی بهتری دارند. بهتر است که CTA را در خط دوم تبلیغات خود قرار دهید تا بازدیدکننده پس از کلیک روی تبلیغات و بازدید از وبسایت، دقیقا بداند چه کاری باید انجام دهد. در رابطه با مثال مطرحشده، عبارت “از گالری تصاویر گلهای تحویلی به مشتریان ما دیدن کنید” یک CTA خوب است؛ زیرا علاوه بر اینکه به مشتری میگوید باید چه کار کند، به دلیل تنوع بسیار زیاد به مشتری کیفیت خدمات شما را نشان میدهد و خیال او را در مورد تازگی و طراوت گلهای تحویلی راحت میکند.
درست مانند کلمات کلیدی مناسب با صنعت شما که نیاز به نظارت همیشگی دارد، نوشتن آگهیهای خوب نیز باید همواره تحت نظارت باشد تا در صورت نیاز، بهینه شود.
سرویسهای ارائهدهنده خدمات بازاریابی موتورهای جستجو SEM مثل گوگل ادوردز به شما امکان دستهبندی و گروهبندی سلسله مراتبی کلیدواژهها را میدهند و هرچه این این ساختار را بهتر پیادهسازی کنید، در ازای قیمت کلیک (PPC) کمتر، نرخ کلیک (CTR) بیشتری را برای شما به ارمغان میآورند. این طبقهبندی همچنین به نظم بیشتر اجرای کمپین و جلوگیری از تکرار هم کمک میکند.
همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید بهتر است ساختار اکانت بازاریابی موتورهای جستجو SEM خود را به کمپینهای تبلیغاتی، گروههای تبلیغاتی، کلمات کلیدی، متن تبلیغاتی و صفحات فرود تقسیم کنید.
برای روشنتر شدن این ساختار، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین لبنیات دارید. هر یک از دسته محصولات را در یک کمپین مجزا قرار میدهید. مثلا کمپینی برای شیر، کمپینی برای ماست و کمپینی برای بستنی. حال هریک از برندهایی که فروشگاه شما محصولات آنها را به فروش میرساند میتوانند یک گروه به حساب بیایند. مثلا برندهای مربوط به شیر، هرکدام یک گروه تبلیغاتی ذیل دسته کمپین تبلیغاتی شیر هستند. در مرحله بعد کلیدواژههای مربوط به هر برند از هر محصول را تعیین میکنید، مثلا شیر بدون لاکتوز که یکی از برندها ارائه میدهد یک کلیدواژه برای این گروه تبلیغاتی است.
در نگاه اول ممکن است ساختاربندی سلسلهمراتبی کلیدواژهها وقتگیر و سخت به نظر برسد، اما تاثیر شگفتانگیز آن در افزایش نرخ کلیک به ازای قیمت کمتر، دلیل قانعکنندهای برای اجرای این کار در اختیار بازاریابان قرار میدهد. wordstream.com ابزاری است که خدماتی در زمینه گروهبندی و ساختار کلیدواژهها ارائه میکند.
صفحه فرود یا همان لندینگ پیج، یک صفحه مستقل از صفحه اصلی است که معمولا کاربران به آن وارد میشوند. این صفحه توسط بازاریابان طراحی شده تا مشتریان بالقوه پس از کلیک روی لینکها یا تبلیغات بنری، در آن صفحه اقدام به خرید محصول کنند. اقداماتی که کاربران در صفحه فرود انجام میدهند، شامل: ثبت نام برای دریافت یک کتاب یا مقاله، ثبت نام در وبسایت، ورود به مسابقه برای دریافت کد تخفیف و … است.
تجزیه و تحلیل رقابتی، بخش مهمی از یک استراتژی موفق بازاریابی موتورهای جستجو است. تعدادی از ابزار مورد نیاز برای این منظور در زیر آورده شده است. یادگیری نحوه کار با این ابزار در مبحث آموزش دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم و کاربردی است:
Google AdWords؛ این ابزار شما را قادر میسازد که عملکرد خود را با سایر رقبا که در مزایده شرکت کردهاند، مقایسه کنید. اطلاعاتی که این ابزار به شما ارائه میدهد، شامل موارد زیر است:
Google AdWords Keyword Planner؛ این ابزار رایگان عمدتا بر یافتن کلمات کلیدی برای کمپینهای جدید تمرکز دارد، اما میتواند سطح تکمیل بودن و متوسط CPC کلمات کلیدی را نیز تخمین بزند. اطلاعاتی که این ابزار ارائه میدهد، شامل موارد زیر است:
Google AdWords Ad Preview and Diagnosis Tool؛ این ابزار رایگان بر بررسی وضعیت تبلیغات شما متمرکز است و شما را قادر میسازد که تبلیغات رقبای خود را در مناطق جغرافیایی مختلف تجزیه و تحلیل کنید. اطلاعاتی که این ابزار ارائه میدهد شامل موارد زیر است:
Google Analytics؛ این ابزار رایگان به شما اجازه مقایسه عملکرد خود با دادههای دیگر شرکتها را میدهد. استفاده از بخشهای مختلف، اجازه تمرکز بر کانالهای ترافیکی مختلف را میدهد. اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار شامل موارد زیر است:
این ابزار دیدگاههایی در مورد معیارهای مختلف رقبا بر اساس دادههای حاصل از Yahoo و Bing ارائه میدهد. این ابزار رایگان است. اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار شامل موارد زیر است:
این ابزارها رایگان نیستند و برای منطقه جغرافیایی ایران خدماتی ارائه نمیدهند؛ مجموعهای از گزارشها را برای تجزیه و تحلیل استراتژیهای رایگان و غیر رایگان رقبا فراهم میکند. اطلاعات ارائه شده در این ابزارها شامل موارد زیر است:
متاسفانه ابزارهای ارائه شده از سمت گوگل به سختی برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. در بسیاری از موارد برای استفاده از این ابزارها نیاز به استفاده از پروکسی دارید و در بخشهایی که براساس مناطق جغرافیایی باید عملیاتی انجام شود، موقعیتهای مکانی ایران قابل دستیابی نیستند. با این حال، بسیاری از کسبوکارهای ایرانی در حال حاضر از SEM گوگل استفاده میکنند. نکته قابل توجه دیگر این است که قیمتهای تبلیغات بازاریابی موتورهای جستجو معمولا بسیار بالاتر از انتظار بازاریابان ایرانی است. پیشنهاد کالج تپسل برای شما با توجه به مقایسه قیمت عملیات لازم برای SEO و SEM، تمرکز بیشتر و صرف هزینه بر روی بهبود سئو است.
اگر بتوانید با بهینهسازی در نتیجه اول جستوجو ظاهر شوید، دیگر نیازی به پرداخت هزینههای سرسامآور SEM ندارید، اگر هم نیاز به استفاده از این تکنیک را داشته باشید به علت بهینه بودن، قیمت کلیک (PPC) شما کاهش چشمگیر خواهد داشت. مزیت دیگر این کار این است که بسیاری از کاربران با مشاهده علامت کوچک Ad در کنار نتایج مربوط به SEM از کلیک روی آن خودداری میکنند و به سراغ اولین نتیجه واقعی موتورهای جستوجو میروند. شاید در آینده بازار کسبوکارهای ایرانی و استارتاپها هم به سمتی برود که رقابت در زمینه SEM جدیتر شود و نیاز باشد شما هم از این تکنیک استفاده کنید، اما در حال حاضر، اگر همه بودجه خود را صرف بهینهسازی کنید و به نتیجه اول در جستوجو تبدیل شوید، میتوانید از ربودن گوی سبقت از رقبا، اطمینان حاصل کنید.
7 ديدگاه نظر دهيد
ممنون خیلی مفید بودن تمام مطالبتون
سلام
ممنون، خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده
سلام ممنون از مطالب خوبتون سپاس
سلام
مطالب خوب…یه کوچولو سنگین بود
خیلی گلیییید
ممنون
سلام
ممنون از توجهتون
اگه مشکلی داشتین، ما در خدمتیم …
موفق باشید
سلام مطالبی که گذاشتید خوب بود
سلام امیدواریم حالتون خوب باشه
خیلی ممنونیم ازتون