ارزیابی و آنالیز سئو سایت

زمان مطالعه : 8 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری آموزش سئو (SEO) از 0تا100 کاملا رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)

    در جلسات گذشته بلوک سئو با بهبود مواردی که برای سئو کردن یک صفحه نیاز است، آشنا شدید. در جلسه آخر بلوک سئو، به چگونگی ارزیابی و آنالیز سئو سایت می‌پردازیم.

    گفته می‌شود اگر می‌توانید چیزی را اندازه بگیرید ، می‌توانید آن را بهبود ببخشید. در آنالیز سئو سایت نیز سئوکاران حرفه‌ای به بررسی رتبه صفحات، نرخ تبدیل، وضعیت لینک‌های حذف شده و موارد دیگر می‌پردازند. اندازه‌گیری تأثیر کار و اصلاح مداوم اقدامات برای موفقیت در موتورهای جستجو، حفظ مشتری و ارزش ادراک شده شما بسیار مهم است.همچنین، انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت موثر نبودن اقدامات، اولویت‌های خود را مجدد بررسی کنید.

    آنالیز سئو سایت

    نکات لازم برا تعیین اهداف در زمینه آنالیز سئو سایت

    قابلیت اندازه‌گیری: اگر نمی‌توانید چیزی را ردیابی کنید، نمی‌توانید آن را بهبود ببخشید.

    خاص باشید: اجازه ندهید اصطلاحات مبهم بازاریابی در صنعت، اهداف شما را تحت الشعاع قرار دهد.

    اهداف خود را به اشتراک بگذارید: مطالعات نشان داده است که نوشتن و به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران، شانس دستیابی به آن‌ها را افزایش می‌دهد.

    در ادامه مقاله، این موارد به تفضیل شرح داده شده‌ است.

    اندازه‌گیری (Measurement)

    پس از آن‌ که هدف اصلی خود را تعیین کردید، ارزیابی کنید که کدام معیار اضافی می‌تواند به سایت شما در رسیدن به هدف نهایی کمک کند. اندازه‌گیری معیارهای اضافی قابل اجرا می‌تواند به شما در حفظ نبض بهتر در مورد سلامتی و پیشرفت سایت کمک کند.

    آنالیز سئو سایت

    انتخاب معیارها

    رفتار کاربران پس از رسیدن به سایت شما چگونه است؟ این سوالی است که توسط معیارهای تعامل به آن پاسخ داده می‌شود. برخی از معیارهای معروف برای سنجش میزان تعامل افراد با محتوای شما شامل مواردی است که در ادامه آمده است.

    نرخ تبدیل

    میزان انجام گرفتن اقدام/ هدف مورد نظر تقسیم بر تعداد بازدیدهای منحصر به فرد، نرخ تبدیل را مشخص می‌کند. نرخ تبدیل را می‌توان برای هر چیزی، از ثبت نام ایمیل گرفته تا انجام خرید و ایجاد حساب کاربری اعمال کرد. دانستن نرخ تبدیل می‌تواند به شما کمک کند تا میزان بازده سرمایه گذاری (ROI) را که ممکن است ترافیک وب سایت شما ایجاد کند، ارزیابی کنید.

    زمان صرف شده توسط کاربر در صفحات سایت

    کاربر چه مدتی را در صفحه شما صرف کرده است؟ اگر یک پست وبلاگ 2000 کلمه‌ای دارید که بازدیدکنندگان فقط به طور متوسط ​​10 ثانیه روی آن وقت می‌گذارند، احتمال این که این محتوا مورد توجه قرار گرفته باشد، بسیار کم است (مگر این که خواننده سرعت بالایی در خواندن داشته باشد). با این حال، باید هدف هر صفحه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، طبیعی است که صفحات «تماس با ما » متوسط ​​زمان کم‌تری در میان صفحات داشته باشد.

    تعداد صفحات در هر بازدید

    آیا هدف صفحه شما این بود که خوانندگان را درگیر خود کنید و آن‌ها را به مرحله بعدی برسانید؟ در این صورت، صفحات هر بازدید می‌توانند یک معیار ارزشمند تعامل باشند. اگر هدف صفحه شما از سایر صفحات سایت شما مستقل باشد، بازدید کم صفحات در هر بازدید مشکلی ندارند.

    نرخ پرش (Bounce Rate)

    نرخ پرش یا Bounce Rate نشان می‌دهد که جستجوگر  از صفحه‌ای بازدید کرده و بدون مرور بیشتر، از سایت شما خارج شده است. بسیاری از مردم سعی می‌کنند این معیار را کاهش دهند زیرا معتقدند این امر با کیفیت وب‌سایت مرتبط است، اما در واقعیت این معیار اطلاعات کمی از تجربه کاربر به ما می‌گوید. ما شاهد مواردی از افزایش نرخ پرش برای وب‌سایت‌های حوزه رستوران با عملکرد بالا هستیم. در تحقیقات بیش‌تر مشخص شد که افراد برای یافتن ساعات کاری، منوها یا نشانی به سایت می‌آیند و سپس تصمیم می‌گیرند شخصا به رستوران مراجعه کنند. یک معیار بهتر برای سنجش کیفیت صفحات، عمق جستجو است.

    عمق اسکرول (Scroll Depth)

    عمق اسکرول، میزان اسکرول کردن کاربران از صفحه‌های وب را اندازه گیری می‌کند. آیا بازدیدکنندگان به راحتی به محتوای مهم شما می‌رسند؟ کیفیت مطالب شما چگونه است و آیا لازم است بخشی از محتوا را حذف کنید؟ آیا ادامه جستجو در صفحه برای بازدیدکننده جذاب است؟ ردیابی عمق پیمایش را می‌توانید در Google Analytics بررسی کنید.

    عمق اسکرول (Scroll Depth)

    بررسی ترافیک سایت

    رتبه‌بندی یک معیار ارزشمند سئو است، اما اندازه‌گیری عملکرد ورودی ارگانیک سایت شما در اینجا متوقف نمی‌شود. هدف از گرفتن جایگاه در موتورهای جستجو این است که توسط جستجوگران به عنوان پاسخ انتخاب شود. اگر رتبه می‌گیرید اما هیچ ترافیکی دریافت نمی‌کنید، مشکلی وجود دارد.

    اما چگونه حتی می‌توانید میزان بازدید ارگانیک سایت را تعیین کنید؟ یکی از دقیق‌ترین راه‌های انجام این کار استفاده از Google Analytics است.

    می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای کشف بینش‌های مربوط به ترافیک سایت استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس (GA) شامل موارد زیادی است و اگر با این ابزار آشنا نباشید، پیدا کردن اطلاعات می‌تواند دشوار باشد. در ادامه راهنمای اولیه استفاده از این ابزار آورده شده است.

    ترافیک ارگانیک را جدا کنید

    گوگل آنالیتیکس به شما امکان می‌دهد کانال‌های بازدید سایت خود را مشاهده کنید. با این کار هرگونه ترس ناشی از تغییر کانال دیگر کاهش می‌یابد (به عنوان مثال: کل بازدید به دلیل متوقف شدن یک کمپین پرداختی کاهش یافت ، اما ترافیک ارگانیک ثابت ماند)

    با گذشت زمان به سایت خود مراجعه کنید

    GA به شما امکان می دهد کل سشن‌ها (sessions)/ کاربران / بازدید از صفحه را در یک محدوده تاریخ مشخص در سایت خود مشاهده کرده و همچنین دو دامنه جداگانه را با یکدیگر مقایسه کنید.

    تعداد بازدید از یک صفحه خاص

    گزارش‌های محتوای سایت در GA برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص بسیار مناسب است – به عنوان مثال ، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی که در یک محدوده تاریخ مشخص دریافت کرده است.

    میزان ترافیک از یک کمپین مشخص شده

    برای انتساب بهتر می توانید از کدهای UTM استفاده کنید. منبع، رسانه و کمپین را تعیین کنید و سپس کدها را به انتهای URLهای خود اضافه کنید. وقتی افراد شروع به کلیک کردن روی پیوندهای کد UTM شما می‌کنند ، این داده‌ها در بخش “campaign” گوگل آنالیتیکس مشخص می‌شوند.

    گوگل آنالیتیکس

    نرخ کلیک (CTR)

    CTR شما از نتایج جستجو به یک صفحه خاص (به معنای درصد افرادی که از نتایج جستجو روی صفحه شما کلیک کرده‌اند) می‌تواند اطلاعاتی درباره میزان بهینه‌سازی عنوان صفحه و توضیحات متای شما ارائه دهد. این داده‌ها را می توانید در Google Search Console ، یک ابزار رایگان Google پیدا کنید.

    علاوه بر این، Google Tag Manager ابزاری رایگان است که به شما امکان می دهد پیکسل های ردیابی را بدون نیاز به تغییر کد، در وب سایت خود مدیریت و استقرار دهید. این کار ردیابی راه اندازها یا فعالیت‌های خاص را در وب سایت بسیار آسان‌تر می‌کند.

    معیارهای متداول جستجوگرها

    اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (DA / PA)

    معیارهای اختیارات اختصاصی سایت ماز (Moz) بینایی قدرتمندی صفحات شما را ارائه می‌دهند. اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه (Page Authority) به عنوان معیارهایی برای مقایسه سایت شما با رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    رتبه‌بندی کلمات کلیدی

    جایگاه صفحه شما در صفحه نتایج موتور جستجو با کلمه کلیدی مورد نظر معیاری است که می‌توانید ارزیابی کنید. سعی کنید از معیارهای بیهوده مانند رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی رقابتی که علارغم میزان جستجوی بالا، اغلب بیش از حد مبهم هستند و برعکس کلمات کلیدی لانگ تیل (Long Tail) نرخ تبدیل پایین دارند، اجتناب کنید.

    تعداد بک لینک‌ها

    این معیار تعداد کل لینک‌هایی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند یا تعداد دامنه‌های لینک دهنده منحصر به فرد (به این معنی که در هر وب‌سایت منحصر به فرد به سایت شما لینک داده است) را مورد بررسی قرار می‌دهد. در کنار تعداد بک لینک و تعداد دامنه لینک دهنده، لازم است به کیفیت لینک‌ها توجه زیادی داشته باشید.

    چگونه می‌توان این معیارها را ردیابی کرد؟

    ابزار Ahrefs ، Moz و  Semrush برای بررسی این موارد در سایت بسیار کارا است. علاوه بر این، ابزارهای داشبورد مانند Data Studio ، Tableau و PowerBI همچنین می‌توانند به ایجاد دید بهتر نسبت به داده‌های تعاملی کمک کنند.

    ارزیابی سلامت سایت با بررسی دقیق ابزاهای آنالیز سئو سایت

    با درک درستی از جنبه‌های گوناگون سایت خود مانند: جایگاه فعلی آن در صفحه نتایج موتور جستجو، نحوه تعامل جستجوگران با صفحات، نحوه عملکرد صفحات، کیفیت محتوای صفحات، ساختار کلی سایت و موارد دیگر  قادر خواهید بود تا بهتر به قصد جستجوگران پی‌ببرید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

    ابزارهای ارزیابی و آنالیز سئو سایت

    گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

    اگر قبلاً این کار را نکرده اید ، برای یک حساب گوگل سرچ کنسول (GSC) رایگان ثبت نام کنید و وب سایت (های) خود را تأیید کنید. گوگل سرچ کنسول شامل گزارش‌های عملیاتی که می‌توانید برای شناسایی خطاهای وب سایت، فرصت‌ها محتوایی و تعامل کاربران استفاده کنید.

    ابزار وبمستر بینگ (Bing Webmaster Tools )

    Bing Webmaster Tools عملکردی مشابه گوگل سرچ کنسول دارد. از جمله، این ابزار به شما نحوه عملکرد سایت شما در موتور جستجوی بینگ و فرصت‌های بهبود را نشان می‌دهد.

    لایت هاوس (Lighthouse Audit)

    ابزار خودکار گوگل برای اندازه گیری عملکرد وب‌سایت، قابلیت دسترسی ربات‌ها، برنامه‌های وب پیشرفته و موارد دیگر به کار می‌رود. این داده‌ها درک شما را از عملکرد وب‌سایت بهبود می‌بخشد. در این ابزار اطلاعات ویژه‌ای درباره سرعت و دسترسی به وب‌سایت بدست می‌آورید.

    گوگل پیج اسپید اینسایت (PageSpeed Insights)

    با استفاده از این ابزار می‌توانید به اطلاعات جامعی درباره سرعت سایت و راه‌های بهبود آن دست پیدا کنید.

    سنجش استفاده درست از داده‌های ساختار یافته (Structured Data Testing Tool)

    تایید می‌کند که یک وب‌سایت به طور صحیح از کدهای اسکیما (داده‌های ساخت یافته) استفاده می‌کند.

    کدهای اسکیما

    تست سازگاری نسخه موبایل (Mobile-Friendly Test)

    با این ابزار می‌توان دریافت که یک کاربر چگونه می‌تواند وب‌سایت شما را بر روی دستگاه تلفن همراه خود ببیند و با آن تعامل کند.

    نکته پایانی

    هنگام بررسی و ارزیابی سایت خود ، آنالیز موارد زیر را فراموش نکنید. این موارد در مقاله مربوط به سئو تکنیکال شرح داده شده‌اند و در این جا به آن‌ها به صورت خلاصه اشاره شده است.

    چگونگی خزش سایت (Crawlability)

    آیا صفحات وب اصلی شما توسط موتورهای جستجو قابل خزش هستند ، یا اینکه به طور تصادفی از طریق فایل robots.txt خود ربات‌های گوگل یا موتور جستجوی بینگ را مسدود کرده‌اید؟ آیا وب سایت دارای یک فایل sitemap.xml دقیق برای کمک به خزنده‌های موتورهای جستجو برای صفحات اصلی شما هست؟

    ایندکس شدن صفحات (Indexability)

    آیا می‌توان صفحات اصلی خود را با استفاده از Google پیدا کرد؟ اگر متوجه شدید برخی از آن‌ها در نتایج نمایش داده نمی‌شوند ، مطمئن شوید که از برچسب متا = noindex به درستی استفاده شده است.

    عنوان صفحه و توضیحات متا

    آیا عنوان‌ها و توضیحات متا شما خلاصه‌ای از محتوای هر صفحه را به خوبی ارائه می‌دهد؟ مطابق گوگل سرچ کنسول، نرخ کلیک محتواها در نتایج جستجو چگونه است؟ آیا آن‌ها به گونه‌ای نوشته شده‌اند که جستجوگران را ترغیب کنند تا بر روی نتیجه شما کلیک کنند؟ کدام صفحات را می‌توان بهبود داد؟

    سرعت صفحه

    عملکرد وب‌سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه و طبق گزارش Lighthouse چگونه است؟ کدام تصاویر می‌توانند برای بهبود زمان بارگذاری، فشرده شوند؟

    لایت هاوس (lighthouse)

    کیفیت محتوا

    محتوای فعلی سایت چقدر پاسخگوی نیازهای بازار هدف است؟ آیا محتوای سایت از محتوای سایر سایت‌ها رقیب رتبه بهتری دارد؟ اگر نه، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ به مواردی مانند محتوای غنی‌تر، چندرسانه‌ای، راهنما، محتوای صوتی و … فکر کنید.

     

    در این مقاله و در جلسه آخر بلوک سئو درباره آنالیز سئو سایت توضیح دادیم و به مواردی که باید برای آنالیز سایت به آن‌ها توجه کرد و ابزارهای مورد نیاز اشاره کردیم. در صورتی که تمایل دارید اخبار کالج تپسل و مقالات منتشر شده در آن باخبر شوید،‌ در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. همچنین نظر خود را راجع به این مقاله و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    Sending
    User Review
    4.5 (2 votes)

      2 ديدگاه نظر دهيد

    1. سلام و وقت به خیر
      واقعا از شما و کالج تپسل خیلی ممنونم. بلوک‌های آموزشی بسیار کاربردی هستند و با ادبیات خوبی نوشته شده‌اند.

    اعلام ديدگاه