در جلسه دوم هک رشد، مهمترین وظایف و مهارتهای یک هکر رشد را بیان کردیم. مهارتهای یک هکر رشد را از سه منظر بررسی کردیم و ویژگی های شخصیتی یک هکر رشد موفق را هم گفتیم. در این جلسه قیف بازاریابی یک کسب و کار را با هم بررسی می کنیم.
هدف اصلی هک رشد این است که با انجام آزمایشهای سریع بتوانیم راههایی را پیدا کنیم که به صورت موثر جذب بیشتری در کاربران ایجاد کنیم و در مجموع باعث رشد در کسبوکار شود .
هکر رشد قابلیتهایی دارد که با فعالیتهایی باعث ساخت و درگیر کردن کاربران و مشتریان شرکت میشود . با وجود اینترنت، در عصر حاضر ساخت و طراحی محصولات معنی دیگری پیدا کرده است و همچنین بازاریابی نیز گونههای جدیدی یافته است. در بازاریابی هک رشد، یک هکر رشد واقعی هیچگاه مطمئن نیست که روشی که به کار می بندد برای بازاریابی 100 درصد جواب میدهد و تلاشش این است که با امتحان کردن روشهای مختلف بتواند بهبودهای کوچکی در محصول ایجاد کند و راههای رسیدن به مشتری و شناساندن محصول به او را پیدا کند.
به نظر شما مهمترین قسمت کار به عنوان یک هکر رشد :
البته این دو هدف، برای شروع کار است . برای همین بسیار مهم است که فازهای مختلفی برای تعامل با کاربران تان تعریف کنید و در هر بخش تعامل کاربران با محصول / سرویس تان را ارزیابی کنید.
تاکتیک های بسیاری برای جذب بیشتر ترافیک بر روی وبسایتتان وجود دارد . شما میتوانید آنها را به بازاریابی درونگرا و برونگرا تقسیم کنید (Inbound marketing , Outbound Marketing) .
شما میتوانید جذب سایتتان را با روشهای بازاریابی درونگرا مثل استراتژی سئو ، شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوا ، بازاریابی ایمیلی، وبینار و چیزهای دیگری از این دست تقویت کنید و همچنین میتوانید با بازاریابی برونگرا و تبلیغات پولی مانند SEM و تبلیغات گوگلی ترافیک سایتتان را تقویت کنید .
هدف این است که کاربر بر روی یکی از صفحات سایت شما به نام صفحه فرود بنشیند.
وقتی کاربر بر روی یکی از صفحات شما آمد، بازدیدکننده نیاز به چیزی دارد که او را درگیر کند یا اینکه راهی پیدا کند که از آن خارج شود. اینجاست که سنجهای مطرح میشود به نام نرخ در دیوار خوردگی ? یا نرخ کمانه کردن (Bounce rate ) .به این معنا که کسانی که در یک صفحه از سایت شما میآیند به صفحه دیگری نمیروند و موضوع صفحه جذبشان نمیکند . میبایست که شما نرخ کمانه کردن را تا آنجایی که میتوانید کم کنید. براساس طبیعت صفحه سایتتان میبایست که کاربران را ترغیب کنید که صفحه شما را لایک کنند یا ثبتنام کنند و یا عضو خبرنامهتان شوند و در اصل یک قلابی درست کنید که دوباره به کاربرتان دسترسی داشته باشید .
به صورت ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم به این معنا است که کاربر شما دوباره به سایت شما باز میگردد. آنها به سایت و محصولات شما علاقهمند شدهاند. به خاطر آنکه شما تلاش کردید که به آنها ارزشی را منتقل کنید . به زبان ساده شما کاربرانتان را به کاربران فعال تبدیل کردهاید. کسانی که دوباره به سایت شما باز میگردند . بهترین ابزارها برای بازگشت استفاده از ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن برای وبسایت و اپ میباشد .
وقتی شما کاربرانتان را به کاربران فعال تبدیل کردید خیلی واضح است که میتوانید از آنها درخواست کنید که سایت یا اپ شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند تا شما نرخ فعالسازی بالاتری داشته باشید و همانطور که میدانید یکی از بهترین راههای معرفی یک محصول/سرویس به وسیله تبلیغات دهان به دهان است .
همانطور که از اسم این مرحله پیداست، شما کاربر را تشویق به فعالیتی میکنید که برای شرکت شما درآمدزایی اتفاق بیافتد .
این میتواند شامل این باشد که تبلیغی را ببیند یا اینکه محصول/سرویس شما را خریداری کند .
نقاط ضعف در قیف توسط بهینهسازی نرخ تبدیل(CRO) بهبود پیدا میکند. خوشبختانه اخیرا در ایران در شرکتهایی مثل علی بابا و دیجی کالا شاهد آن بوده ایم که این سمت سازمانی جدی گرفته شده است. اگر ساده بخواهیم بگوییم بهتر است به دو تصویر زیر دقت کنید:
در تصویر اول همانطور که مشاهده می کنید هیچ درآمدی به دست نیامده است و مشکل اساسی در انتقال کاربران از مرحله ی اول به دوم است با بهبود نرخ تبدیل که میشود تعداد افراد به مرحله ی بعد رفته تقسیم بر کسانی که در مرحلهی قبل بودهاند درآمد ایجاد شد بدون آنکه ترافیک افزایش پیدا کند. با فعالتر کردن کاربران این اتفاق به زیبایی و شیرینی افتاد که این شرکت به درآمد رسید.
راستی یادم رفت عرض کنم که یکی از تخصص های هکر رشد CRO هست که البته این تخصص میتواند تمام تخصصهایی باشد که یک شخص داشته باشد و بابت آن استخدام شود .
امیدوارم که از این قسمت لذت برده باشید
11 ديدگاه نظر دهيد
فعلا که خوب بوده، فقط چند جلسه ادامه خواهد داشت؟
مثال واقعی مثل دراپ باکس و هات میل خیلی به فهم موضوع کمک میکنه 🙂
از این دست مثال ها بیشتر لطفاً 🙂
سلام خدمت کارن عزیز برنامه این هست که انشاالله تا 7 قسمت ادامه پیدا کند
به روی چشم تلاشم این هست که کاربردی و با مثال های بیشتر باشد
سلام و درورد مطلب خوبی بود
ولی تفاوت چندانی بین قیف لین و سایر قیفها به نظرم جلب توجه نمیکرد و بسیار شبیه مدلهای متداول مارکتینگ مثل RACE بود
پس وجه تمایز هک رشد در اینجا چیه؟ حتی مهارتهای هکر رشد هم مشابه مهارتهای دیجیتال مارکتره و عملا فرق محسوسی ندارند
حسین وجدانی عزیز در اصل هک رشد یک دیدگاه بازاریابی داده محور و نتیجه محور هست و برای اینکار از قیف بازاریابی ناب استفاده می کنه و این رو از متدولوژی لین قرض می گیره خیلی از اوقات مفاهیم وقتی از یک مفهوم کلی مشتق میشه نهایتا در چیزهایی که مشتق شده مشابهاتی وجود داره . و این طبیعی هست . ولی چیزی که من در متد RACE دیده ام این بوده است که یک مدل نزدیک شدن به موضوع هست بدون اینکه تمرکزی روی شمارش و اندازه گیری به این دقتی که هکر رشد دارد انجام شود و در مرحله ی آخر بررسی را انجام می دهد در صورتی که هکر رشد در هر مرحله شمارش و اندازه گیری انجام می دهد چناچه اگر چیزی را نتواند بشمرد شروع نمی کند . مرسی از نظر ارزشمند و دقیقت جناب وجدانی عزیز
سلام استاد جان
ممنون از مطالب فوق العاده تون
با دنیای جدیدی از بازاریابی آشنا شدیم
دمتون گرم
سلام ارادت
سلام. آیا یه هکر رشد باید تسلط بر تکنیک هایی داشته باشه که دیجیتال مارکترها دارند؟
یک هکر رشد سه مهارت داره بازاریابی خلاقانه ، آنالیز داده ها و توسعه در بخش اول بازاریابی و با توجه به ارزان تر بودن روش های هک رشد قطعا دیجیتال مارکتینگ می تونه کمک کننده باشه چه اینکه خیلی از روشهای هک رشد مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ هست .
بسیار عالی بود این قسمت
https://roshdino.ir
سلام آموزش عالیو کامل
بعد از مرحله ی مقدماتی آموزش پیشرفتش رو برگذار میکنید؟
سلام و درود
ارائه آموزشهای بیشتر و پیشرفتهتر در دستور کار قرار داره